Skip Navigation Links.

انواع متا تگ ها و نقش آن ها در سئو سایت

چهارشنبه، 13 دی 1396

انواع متا تگ ها و نقش آن ها در سئو سایت

متا تگ ها اولین قابلیت های HTML هستند که به انسان ها کمک کردند تا ارتباط بهتری با موتورهای جستجو برقرار کنند .

متاتگ چیست؟

متاتگ یا برچسب متا"Meta Tag" بخشی از محتوای صفحه یک وب سایت است که کاربران نمی توانند آن را مشاهده کنند یا به عبارتی در داخل کدهای HTML سایت قرار دارد ولی قابل دیدن نیست. متا تگ ها در اصل عبارت ها، متن ها و برچسب هایی هستند که در کدهای HTML پنهان هستند و موتورهای جستجو همچون گوگل، یاهو و بینگ برای یافتن محتوای متناسب می توانند آن ها را مشاهده کنند. معمولا متا تگ ها در کدهای HTML و در بخش HEAD قرار می گیرند و نقش موثری بر روی سئو وب سایت دارند.

نقش متاتگ ها در سئو

متا تگ ها با توجه به اطلاعات کوتاه و مهمی که درون خود دارند؛ در طبقه بندی اطلاعات محتوای صفحه وب سایت به موتورهای جستجو کمک بسیاری می کنند و موتورهای جستجو راحت تر می توانند این اطلاعات را ذخیره کنند و براساس نیاز کاربر آن ها را دسته بندی نمایند. یکی از مهمترین بخش های سئو داخلی، به متا تگ ها مربوط است. متا تگ ها هم می توانند تاثیر مثبت داشته باشند و هم تاثیر منفی بر سئو سایت بگذارند.


جهت دریافت مشاوره سئو از آژانس ایزی وب بر روی لینک کلیک کنید.


انواع متا تگ ها (Meta Tags)

متا تگ  http-equiv

این متاتگ به مرورگر شما خواهد گفت که صفحه شما در حال استفاده از چه ساختاری است و کاراکترهای آن از چه یونیکدی (یونیکد به زبان ساده یعنی روشی استاندارد که با آن کاراکترهای به فرض زبان فارسی، برای سیستم یا مرورگر تبدیل به کد و قابل فهم می شوند) پیروی می کنند.

متا تگ  description

بعد از تگ title و http-equiv در html، متاتگ description بالاترین اهمیت را برای موتورهای جستجو دارد. برای اینکه ربات های جستجوگر را نسبت به محتوای صفحه خود راهنمایی کنید.

Meta description چیست؟

توضیحات صفحه در تگ  Meta descriptionنوشته می شوند و به موتورهای جستجو اعلام می کنند که محتوای صفحه ما در ارتباط با چه موضوعی است. اهمیت Meta description در سئو سایت در این موضوع است که هرچه ارتباط این بخش با محتوای متن بیشتر باشد، موتورهای جستجو درک بهتری از موضوع صفحه خواهند داشت. اگر بخش توضیحات در صفحه نمایش نتایج جستجو، نمایش داده شود و توضیحات متناسب با محتوا باشد، می تواند نرخ کلیک سایت را بالا ببرد.

متا تگ  keywords

keywords  نیز یکی دیگر از متاتگ های کلیدی صفحات html است که مربوط به موتورهای جستجو است. برای جدا سازی کلمات کلیدی، باید از علامت ویرگول به صورت انگلیسی استفاده شود، همچنین تعداد کلمات کلیدی و همچنین توضیحات نباید خیلی کم یا خیلی زیاد باشند.

متا تگ  robots

این متاتگ برای اعمال دستوراتی روی ربات های جستجوگر است. همه ی ربات ها از این متاتگ پیروی نمی کنند، اما بد نیست که در صفحه اول سایت خود از آن استفاده کنید.

متا تگ  generator

از این تگ برای مشخص کردن اینکه صفحه مورد نظر از چه برنامه یا خدماتی جهت انتشار محتوا استفاده می کند، استفاده می شود. به کار بردن این متاتگ اختیاری است و تاثیر چندانی در رتبه و عملکرد شما در موتورهای جستجوگر ندارد.

متا تگ  author

برای مشخص کردن نویسنده مطلب، می توان از این متاتگ استفاده کرد. البته بودن یا نبودن آن چندان فرقی ندارد، اما برای سایت ها و وبلاگ هایی که چند مدیر یا کاربر مجزا دارند می تواند مفید باشد.

مت اتگ  expires

این متاتگ تاریخ انقضای یک صفحه را مشخص می کند. کاربرد آن اختیاری است و تاثیر چندانی بر روی عملکرد سایت یا وبلاگ شما در موتورهای جستجو ندارد.

متا تگ  copyright

برای مشخص کردن اینکه محتوای صفحات وب سایت شما دارای کپی رایت یا حقوق مولف است، می توانید از این متاتگ در کدهای خود استفاده کنید. البته استفاده از آن هیچ تضمینی برای سوء استفاده نکردن دیگران از محتوای شما ایجاد نمی کند.

متا تگ  refresh

از refresh برای انتقال یک کاربر از صفحه ای به صفحه ای دیگر یا همان صفحه، به طور خودکار استفاده می شود. به این عمل اصطلاحا ریدایرکت (redirect) می گویند.

متا تگ  Cache-control

این متاتگ برای مدیریت نحوه ذخیره یا به اصطلاح Cache شدن صفحات سایت در مرورگر کاربران مفید است. در حالت معمولی اکثر مرورگرها محتویات صفحه ، از جمله تصاویر و فایل ها را در حافظه موقت خود ذخیره می کنند تا در مراجعات بعدی سریع تر به آن ها دسترسی پیدا کنند، اما گاهی نیاز هست که محتوای صفحات سایت از این کار مصون بمانند، به همین منظور از متاتگ Cache-control به یکی از شیوه های زیر استفاده می شود:

Public :  محتوا در حافظه مشترک تمام کاربران یک سیستم ذخیره می گردد.

Private :  محتوای تنها در حافظه نام کاربری ذخیره می گردد.

no-Cache :  هیچ ذخیره ای از محتوا در حافظه صورت نمی گیرد.

no-Store :  در محدوده زمانی کوتاهتری، محتوا ذخیره و نگهداری می شود و به صورت آرشیو در نمی آید.

مهم ترین متاتگ ها بعد از title و http-equiv، متاتگ های keywords و description هستند که استفاده از آن ها برای هدایت موتورهای جستجو و کسب نتایج بهتر در سئو ضروری است.


جهت دریافت خدمات سئو از آژانس ایزی وب درخواست مشاوره را پرکنید.


نقش متا تگ ها در سئو سایت

متا تگ ها نقش مهمی در سئو و کسب رتبه مناسب در نتایج گوگل دارند. امروزه همه برنامه نویسان تگ های مهم سئو را در کد سایت قرار می دهند و همچنین تمامی سیستم های مدیریت محتوا نیز به صورت پیش فرض از این تگ ها پشتیبانی می کنند. تگ های متا توسط کاربر قابل مشاهده نیستند و فقط موتورهای جستجو هستند که می توانند آنها را مشاهده کنند و از این راه کدها بخش های مختلف سایت را تشخیص می دهند. تگ هایی مانند عنوان(title ) که برای بخش عنوان مطالب سایت استفاده می شود به موتورهای جستجو نشان می دهد که عنوان آن متن چیست. در کنار تگ عنوان باید از تگ توضیحات ( description) استفاده کرد که برای توضیحات مربوط به متن استفاده می شود.

بخش اصلی استفاده از این تگ ها مربوط به مرحله طراحی سایت می باشد و بعد از آن کاربر در هنگام ورود اطلاعت باید عنوان و توضیحات مناسب را با توجه به مطلب وارد کند. اگر کاربر، بخش توضیحات را وارد نکند گوگل بخشی از متن را به عنوان توضیحات در صفحه نتایج نمایش خواهد داد. قسمت مربوط به تگ عنوان را نمی شود خالی گذاشت و حتما باید تکمیل شود ولی بخش توضیحات را می توان خالی گذاشت و پر کردن آن الزامی نیست. تگ های متا بسیار مهم هستند زیرا اولین چیزی که کاربر در صفحه نتایج می بیند با استفاده از همین تگ ها است.

تگ های مهم سئو

تگ  Title

تگ Title مهم ترین تگ موجود در یک صفحه وبسایت و همچنین مهم ترین فاکتور سئو داخلی یک سایت است. موتور های جستجوگر معمولا عنوان دقیق قرار گرفته در داخل این تگ را در نتایج جستجو نشان می دهند.

تگ  Description

تگ توضیحات دومین تگ مهمی است که موتور های جستجوگر به آن توجه می کنند و آن را به طور مستقیم در نتایج جستجو و زیر عنوان صفحه نمایش می دهند. 

تگ  Headings

Heading  یا سر تیتر های صفحه، سومین مورد مهم در کدنویسی سایت می باشد. مهم ترین سرتیتر <H1>  و کم ارزش ترین سرتیتر <H5>  است (سرتیتر <H6>  از نگاه گوگل ارزشی ندارد و با تگ<P>  یکی گرفته می شود). چند نکته در هنگام استفاده از heading ها عبارتند از:

  • بهتر است تنها یک <h1> در هر صفحه قرار داده شود.
  • محتوای تگ h1 و تگ title باید یکی و یا کاملا نزدیک به یک دیگر باشند.
  • قبل از تگ h1 هیچ تگ heading دیگری نباید استفاده شود.
  • بهتر است heading ها با استفاده از schema نامگذاری شوند.

لینک ها (<a>)

لینک یا و یا همان تگ<a>  باعث متصل شدن صفحه ای به صفحه ی دیگری در وب می شوند. لینک ها مهم ترین فاکتور سئو سایت هستند و در استفاده از آن ها باید دقت کرد.

شناسه تصاویر (alt)

موتور های جستجوگر با استفاده از سه روش کلی مفهوم یک تصویر را متوجه می شوند؛ اول با استفاده از alt و یا همان عنوان تصویر، دوم با استفاده از نام و آدرس تصویر و سوم با استفاده از محتوای صفحه و محتوای قبل و بعد تصویر. بهتر است حداقل یک تصویر شاخص برای هر صفحه در نظر گرفته شود و کلمه کلیدی صفحه در alt آن قرار داده شود..

تگ  Canonical

تگ Canonical یکی از تگ های مهم سئو سایت است که بین تگ باز و بسته <head>  قرار می گیرد. موتور های جستجوگر با استفاده از این تگ، آدرس اصلی صفحه را متوجه می شوند و در نتایج جستجو به نمایش می گذارند. وظیفه این تگ هدایت صفحات مشابه به یک صفحه ریشه است.

تگ  Robots

موتور های جستجوگر با بررسی این تگ از شما اجازه می گیرند که صفحات شما را ایندکس کنند و یا ایندکس نکنند. اگر این تگ به صورت noindex باشد، موتور های جستجوگر سایت شما را در نتایج جستجو نمایش نمی دهند و اگر noindex نباشد و یا اصلا تگی با این عنوان وجود نداشته باشد، موتور های جستجوگر به حالت پیش فرض خود بر می گردند و سایت شما را ایندکس می کنند.

تگ country ,location و geo.position

اگر قصد بهبود رتبه در لوکال سئو (سئو محلی) را دارید، بهتر است از تگ های مشخص کننده موقعیت استفاده کنید. از اصلی ترین این تگ ها می توان به تگ location که مشخص کننده موقعیت محل ارائه خدمات شما است و همچنین تگ geo.position که مشخص کننده مختصات دقیق دفتر کار شما در نقشه (گوگل مپ) است، اشاره کرد. البته فاکتورهای دیگری نیز همچون محل سرور و زبان سایت در سئوی محلی موثر هستند.

تگ  publisher

تگ publisher یک تگ از صفحه گوگل پلاس سایت شما را به موتور های جستجوگر معرفی می کند. استفاده از تگ publisher تاثیر مستقیم بر روی رتبه سایت ندارد اما می تواند در ایجاد Knowledge Graph مفید باشد.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.