ایزی وب شبکه دانش بلاگ کنیبالیزیشن چیست تشخیص و رفع cannibalization عملی
Skip Navigation Links.

کنیبالیزیشن چیست؟ تشخیص و رفع cannibalization عملی

جمعه، 14 اردیبهشت 1403

کنیبالیزیشن چیست؟ تشخیص و رفع cannibalization عملی

کنیبالیزیشن چیست؟ کنیبالیزیشن یک اصل مهم در استراتژی‌های سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها است. در اصطلاحات سئو، کنیبالیزیشن زمانی به وقوع می‌پیوندد که صفحات مختلف یک وب‌سایت برای کلمات کلیدی مشابه یا مرتبط با هم رقابت می‌کنند و به‌این‌ترتیب، باعث کاهش ترافیک و رتبه‌بندی هر صفحه می‌شود. به طور ساده‌تر، این به معنای رقابت درون سایتی است که موجب می‌شود صفحات یک وب‌سایت به‌جای افزایش ترافیک و رتبه‌بندی به یکدیگر آسیب برسانند.

کنیبالیزیشن چیست؟ کنیبالیزیشن یک اصل مهم در استراتژی‌های سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها است. در اصطلاحات سئو، کنیبالیزیشن زمانی به وقوع می‌پیوندد که صفحات مختلف یک وب‌سایت برای کلمات کلیدی مشابه یا مرتبط با هم رقابت می‌کنند و به‌این‌ترتیب، باعث کاهش ترافیک و رتبه‌بندی هر صفحه می‌شود. به طور ساده‌تر، این به معنای رقابت درون سایتی است که موجب می‌شود صفحات یک وب‌سایت به‌جای افزایش ترافیک و رتبه‌بندی به یکدیگر آسیب برسانند.

در ادامه بیشتر در خصوص این که کنیبالیزیشن چیست و چه تاثیری روی سئو دارد صحبت خواهیم کرد.

کنیبالیزیشن چیست؟

کنیبالیزیشن چیست؟ کنیبالیزیشن کلمه کلیدی (Keyword Cannibalization) به پدیده‌ای در خدمات سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) گفته می‌شود که در آن چندین صفحه از یک وب‌سایت برای همان کلمه کلیدی رقابت می‌کنند. این امر می‌تواند منجر به کاهش کارایی سئو شود؛ زیرا موتورهای جستجو ممکن است نتوانند تشخیص دهند که کدام صفحه باید برای کلمه کلیدی مربوطه در رتبه‌بندی‌ها بالا قرار گیرد. 

در نتیجه، این تداخل می‌تواند به پراکندگی ارزش و اهمیت بین صفحات منجر شود. برای مقابله با کنیبالیزیشن کلمه کلیدی، توصیه می‌شود که استراتژی محتوایی واضحی تدوین و از به‌کارگیری کلمات کلیدی مشابه در صفحات مختلف جلوگیری شود. این امر به بهبود رتبه‌بندی کلی وب‌سایت در نتایج جستجو کمک می‌کند.

برای جلوگیری از کنیبالیزیشن، استراتژی‌های مختلفی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال:

  • افزایش تنوع محتوا
  • بهبود ساختار داخلی وب‌سایت
  • استفاده از تگ‌های Canonical برای اشاره به صفحه اصلی 
  • ایجاد پیوندهای داخلی به‌صورت هوشمند به‌منظور توجیه بهینه‌سازی کلمات کلیدی برای هر صفحه

 از راهکارهای مؤثر است. با این رویکردها می‌توان بهبودی در نتایج سئو وب‌سایت و جلوگیری از کاهش ترافیک و رتبه‌بندی به دست آورد. در ادامه مقاله کنیبال چیست به مثالی در این باره می‌پردازیم.

مثال از کنیبالیزیشن

فرض کنید یک فروشگاه آنلاین لباس که دارای چندین صفحه مختلف برای محصولات و دسته‌بندی‌های مشابه است با مسئله کنیبالیزیشن کلمه کلیدی مواجه شود. برای مثال:

کلمه کلیدی: "کفش مردانه ارزان"

  1. صفحه اول: صفحه فرود مخصوص پیشنهادهای ویژه کفش مردانه که شامل تخفیف‌های فصلی است.
  2. صفحه دوم: صفحه محصولات جدید کفش مردانه که به‌تازگی به فهرست محصولات افزوده شده‌اند.
  3. صفحه سوم: بلاگی با نوشته‌هایی در مورد چگونگی خرید کفش مردانه ارزان و با کیفیت.

در این مثال، هر سه صفحه برای جذب ترافیک مرتبط با "کفش مردانه ارزان" رقابت می‌کنند. این رقابت داخلی می‌تواند به ضعیف‌شدن رتبه‌بندی هر یک از این صفحات منجر شود؛ زیرا موتورهای جستجو در تشخیص اینکه کدام صفحه باید به‌عنوان بهترین مطابقت برای کلمه کلیدی در نظر گرفته شود دچار سردرگمی می‌شوند. 

نتیجه این می‌شود که ترافیک ممکن است بین این صفحات پخش شده و سبب کاهش ترافیک کلی وب‌سایت و کاهش فروش منجر شود. در ادامه مقاله کنیبالیزیشن چیست، به این موضوع می‌پردازیم که چرا کنیبالیزیشن کلمه کلیدی برای سایت مضر است؟

چرا کنیبالیزیشن کلمه کلیدی برای سایت مضر است؟

cannibalization کلمه کلیدی می‌تواند به طور قابل‌توجهی به عملکرد سئوی یک وب‌سایت آسیب برساند؛ زیرا باعث تضعیف تمرکز و ابهام برای موتورهای جستجو می‌شود. وقتی چندین صفحه از یک سایت برای همان کلمه کلیدی رقابت می‌کنند؛ موتورهای جستجو ممکن است نتوانند تشخیص دهند که کدام صفحه از اهمیت بیشتری برخوردار است یا برای پاسخ به نیاز کاربر مناسب‌تر خواهد بود. 

این امر می‌تواند منجر به پخش‌شدن ارزش لینک‌ها و اتوریتی دامنه بین چند صفحه شود؛ به‌جای اینکه تمام ترافیک و ارزش به یک صفحه معطوف شود. نتیجه این شرایط معمولاً کاهش رتبه‌بندی‌ها در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط است که می‌تواند ترافیک وب‌سایت را کاهش دهد و بر تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری تأثیر منفی بگذارد. در نهایت، این مسئله می‌تواند روی ROI (بازگشت سرمایه) تأثیر گذار باشد و موجب شود تا استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال کمتر موثر واقع شوند.

کنیبالیزیشن قدرت بک‌لینک‌ها و انکر متن را کم می‌کند

cannibalization می‌تواند تأثیر مخربی بر قدرت بک‌ لینک‌ ها و انکر متن‌ها داشته باشد. وقتی که صفحات مختلف یک وب‌سایت برای کلمات کلیدی مشابه یا مرتبط با هم رقابت می‌کنند؛ بک‌لینک‌ها به‌صورت متناسب با این صفحات توزیع می‌شوند و از اهمیت خود کم می‌کنند.

 همچنین، انکر تکست نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند؛ زیرا وقتی که برای صفحات مختلف یک وب‌سایت انکر متن‌های مشابه یا تکراری استفاده می‌شود؛ ارزش و اهمیت آن‌ها کاهش می‌یابد و اثربخشی بک‌لینک‌ها در بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت کاهش می‌یابد. 

کنیبالیزیشن محتوا سیگنالی از کیفیت پایین صفحه است

کنیبالیزیشن محتوا به‌وضوح نشان‌دهنده کیفیت پایین یک صفحه است. وقتی که چندین صفحه از یک وب‌سایت برای کلمات کلیدی مشابه یا مرتبط با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ این امر نشان‌دهنده عدم انحصار و یکپارچگی محتوا است. برای موتورهای جستجو این عامل می‌تواند به‌عنوان یک سیگنال از کیفیت پایین یک صفحه تلقی شود؛ زیرا این نوع از تکرار و رقابت درون سایتی می‌تواند تجربه کاربر را بهبود ندهد و موجب اشتباهات در فهرست‌بندی صفحات توسط موتورهای جستجو شود. 

بنابراین، برای افزایش کیفیت صفحات وب‌سایت و جلوگیری از کنیبالیزیشن محتوا، بهینه‌سازی محتوا سایت  و بهبود ساختار داخلی وب‌سایت ضروری است که شامل حذف یا ادغام صفحات مشابه، ایجاد محتوای ارزشمند و منحصربه‌فرد و استفاده از استراتژی‌های بهینه‌سازی محتوا و ساختار می‌شود تا باعث کاهش کنیبالیزیشن محتوا و بهبود کیفیت صفحات شود.

کنیبالیزیشن محتوا بودجه خزیدن گوگل را برای سایت شما هدر می‌دهد

از سوی دیگر کنیبالیزیشن محتوا می‌تواند باعث هدررفتن بودجه خزیدن گوگل برای سایت شما شود. وقتی که چندین صفحه از یک وب‌سایت برای کلمات کلیدی مشابه یا مرتبط با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ گوگل ممکن است تصمیم بگیرد که بودجه‌ای که برای خزیدن و فهرست‌بندی صفحات اختصاص می‌دهد را برای هر صفحه را به دلیل عدم تمایز کافی میان آن‌ها کاهش دهد. این مسئله می‌تواند باعث شود که صفحات شما به طور کامل نمایان نشوند یا در رتبه‌بندی پایین‌تری قرار بگیرند.

برای جلوگیری از این مشکل، بهبود ساختار داخلی وب‌سایت و کاهش تکرار و رقابت محتوا ضروری است. ایجاد محتوای منحصربه‌فرد و ارزشمند، حذف یا ادغام صفحات مشابه و استفاده از استراتژی‌های بهینه‌سازی محتوا و ساختار می‌تواند به بهبود کیفیت و تمایز صفحات کمک کرده و بودجه خزیدن گوگل را به طور بهینه‌تر استفاده کرده و از هدررفتن بودجه جلوگیری کند.

در ادامه مقاله کنیبالیزیشن چیست، روش پیداکردن کنیبالیزیشن کلمه کلیدی در یک سایت را بررسی می‌کنیم.

روش پیداکردن کنیبالیزیشن کلمه کلیدی در یک سایت

روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن برای رقابت کلمات کلیدی در یک سایت استفاده کنید. 

ابزارهای مختلف و غیررایگان زیادی در این زمینه وجود دارند که کارهای مشابهی انجام می‌دهند. شما می‌توانید از سیستم رایگان گوگل و سرچ کنسول استفاده کنید:

با استفاده از سرچ کنسول

برای رفع مشکل کنیبالیزیشن کلمه کلیدی با استفاده از گوگل سرچ کنسول می‌توانید از مراحل زیر پیروی کنید:

1. شناسایی کلمات کلیدی کنیبال

ابتدا باید کلمات کلیدی را که در آن‌ها کنیبالیزیشن اتفاق افتاده است؛ شناسایی کنید. این کار را می‌توانید با بررسی "Performance" در Google Search Console انجام دهید:

  • وارد Google Search Console شوید و سایت موردنظر را انتخاب کنید.
  • به بخش "Performance" بروید و "Queries" را مشاهده کنید.
  • به دنبال کلمات کلیدی باشید که تغییرات قابل‌توجهی در کلیک‌ها یا نرخ نمایش داشته‌اند.

2. بررسی صفحات رقیب

پس از شناسایی کلمات کلیدی باید صفحاتی را که برای همان کلمه کلیدی رتبه‌بندی می‌شوند را بررسی کنید:

  • در Search Console، روی یک کلمه کلیدی کلیک کنید.
  • به قسمت "Pages" بروید تا ببینید کدام صفحات برای این کلمه کلیدی نمایش داده شده‌اند.

3. تحلیل و مقایسه محتوای صفحات

صفحاتی که برای یک کلمه کلیدی رتبه‌بندی شده‌اند را مقایسه کنید تا بفهمید آیا محتوای مشابهی دارند یا خیر؟

  • محتوای هر صفحه را بررسی کنید و تشخیص دهید که آیا می‌توان آن‌ها را ترکیب یا برخی را حذف کرد یا خیر.
  • بررسی کنید که آیا می‌توانید محتوای متمایزتری برای هر صفحه ایجاد کنید.

4. اعمال تغییرات و بهینه‌سازی

پس از تحلیل، تغییرات لازم را بر روی صفحات اعمال کنید تا هر کدام برای کلمات کلیدی منحصربه‌فرد بهینه‌سازی شوند:

  • صفحاتی که محتوای تکراری دارند را ترکیب کنید و از برچسب‌های متا و canonical استفاده کنید تا صفحه اصلی مشخص شود.
  • محتوای هر صفحه را بازنویسی کنید تا بیشتر بر روی کلمه کلیدی خاص و منحصربه‌فرد تمرکز کند.
  • تغییرات را ذخیره کرده و اجازه دهید مدتی بگذرد تا تأثیرات آن را در رتبه‌بندی‌ها ببینید.

استفاده از جستجوی گوگل

یک سری مراحل وجود دارد که مبتنی بر آن می‌توانید Cannibalization سایت خود را از تغییر گوگل تشخیص داده و سپس نسبت به رفع مشکل و اصلاح موارد اقدام کنید. 

در چنین شرایطی چند قدم اصلی وجود دارد که باید بردارید.

گام ۱: جستجوی کلمه کلیدی

ابتدا باید کلمه کلیدی که مظنون به کنیبالیزیشن است را در گوگل جستجو کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا بفهمید کدام یک از صفحات وب‌سایتتان برای همان کلمه کلیدی در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند.

گام ۲: بررسی نتایج جستجو

نگاه کنید که آیا چندین صفحه از وب‌سایت شما برای همین کلمه کلیدی نمایش داده می‌شوند یا خیر. اگر بیش از یک صفحه برای یک کلمه کلیدی خاص نمایش داده شود؛ می‌تواند نشانه‌ای از کنیبالیزیشن باشد.

گام ۳: تحلیل محتوا

برای هر صفحه‌ای که در نتایج جستجو ظاهر شده است، محتوای آن را بررسی کنید تا بفهمید آیا موضوعات مشابهی را پوشش می‌دهند یا خیر. این تحلیل به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که آیا باید محتوای صفحات را تغییر دهید تا تمرکز بیشتری بر کلمه کلیدی منحصربه‌فرد داشته باشند.

گام ۴: اصلاح و بهینه‌سازی

بر اساس تحلیل‌های خود، تصمیم بگیرید که کدام صفحه باید برای کلمه کلیدی موردنظر، اصلی باشد. سپس، محتوای دیگر صفحات را تغییر دهید یا برچسب‌های canonical را اضافه کنید تا به گوگل نشان دهید که کدام صفحه باید اولویت باشد.

راه‌حل مشکل کنیبالیزیشن چیست؟

راه‌حل مشکل کنیبالیزیشن چیست؟ رفع و حل مشکل کنیبالیزیشن یکی از اولویت‌های اساسی در استراتژی‌های سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها است. با وجود رقابت فراوان برای کلمات کلیدی، کنیبالیزیشن می‌تواند به‌شدت تأثیرگذار باشد و باعث کاهش ترافیک و رتبه‌بندی صفحات وب‌سایت شود. 

برای رفع این مشکل، اولین گام اصلاح ساختار داخلی وب‌سایت است. این اقدام شامل بهبود لینک‌دهی داخلی، تفکیک محتوا و کلمات کلیدی مشابه در صفحات مختلف وب‌سایت و بهره‌گیری از تگ‌های Canonical برای اشاره به صفحه اصلی می‌شود.

همچنین، تنوع در محتوا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ایجاد محتواهای منحصربه‌فرد و متنوع به‌جای تکراری بودن به کاهش کنیبالیزیشن کمک می‌کند. همچنین، استفاده از استراتژی‌های بازاریابی محتوا مانند: ساخت برند و تولید محتواهای ارزشمند و اثرگذار می‌تواند به تنوع محتوا کمک کرده و از کنیبالیزیشن جلوگیری کند.

ورای این نکات، مانیتورینگ و ارزیابی دائمی عملکرد وب‌سایت از طریق ابزارهای آنالیتیکس و سیستم‌های مرتبط نیز اساسی است. با رصد و بررسی تغییرات در ترافیک و رتبه‌بندی صفحات می‌توان به‌سرعت واکنش نشان داده و استراتژی‌های رفع کنیبالیزیشن را بهبود بخشید. با این رویکردها می‌توان به بهبود قابل‌ملاحظه‌ای در عملکرد سئو وب‌سایت دست یافت و از کاهش ترافیک و رتبه‌بندی جلوگیری کرد.

ریدایرکت 301

کنیبالیزیشن کلمه کلیدی یعنی تمرکز بیش از حد بر یک کلمه کلیدی خاص در متن‌های وب که ممکن است برای سئو ضروری باشد اما برای رفع این مشکل و بهبود سئو می‌توانید از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

وقتی که یک کلمه کلیدی در صفحه‌ای از وبسایت شما بیش از حد تکرار شده است و می‌خواهید آن را کم کنید، می‌توانید با استفاده از ریدایرکت 301 کاربر را از صفحات متعددی که کلمه کلیدی به نسبت زیادی در آن‌ها تکرار شده است به یک صفحه مرجع هدایت کنید. این کار باعث می‌شود که ارزش کلمه کلیدی برای صفحه مرجع بالاتر برود و مشکل کنیبالیزیشن کاهش یابد.

به‌عنوان‌مثال، فرض کنید کلمه کلیدی "خرید بازی کنسول" در چندین صفحه از وب سایت شما بیش از حد تکرار شده باشد. می‌توانید با استفاده از ریدایرکت 301 کاربر را از تمامی این صفحات به یک صفحه مرجع مانند "خدمات ما خرید بازی کنسول" هدایت کنید.

با این روش، از یک سو، مشکل کنیبالیزیشن حل می‌شود و از سوی دیگر، سئو وبسایت شما بهبود می‌یابد؛ زیرا ارزش کلمه کلیدی به صفحه مرجع افزوده می‌شود.

استفاده از تگ Canonical

استفاده از تگ Canonical یک روش موثر برای رفع مشکل تکرار محتوا و تصویر صفحات وب است. وقتی که یک محتوا یا صفحه وب در چندین آدرس یا URL مختلف قابل‌دسترس است، این می‌تواند منجر به مشکلات SEO و کاهش رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو شود. با استفاده از تگ Canonical، می‌توان به موتورهای جستجو اطلاع داد که کدام نسخه از محتوا یا صفحه باید به‌عنوان نسخه اصلی و قابل ترجمه محسوب شود.

این تگ به‌صورت زیر در قسمت head صفحات HTML قرار می‌گیرد:

<link rel="canonical" href="آدرس URL موردنظر">

آدرس URL موردنظر، آدرس صفحه اصلی است که محتوای آن می‌خواهید به‌عنوان نسخه اصلی شناخته شود. این کار باعث می‌شود موتورهای جستجو محتوا را با تمرکز بر روی یک آدرس اصلی و منحصربه‌فرد شناخته و رتبه‌بندی مناسب‌تری برای آن ارائه دهند، درعین‌حال از مشکلات تکرار محتوا جلوگیری می‌کند.

بهینه‌سازی لینک و محتوا

بهینه‌سازی لینک و محتوا یک راه‌حل دیگر برای رفع مشکل تکرار محتوا در صفحات وب است. با بهینه‌سازی لینک‌ها و محتوا می‌توانید از تفکیک دقیق‌تر محتوا و جلوگیری از تکرار آن در صفحات مختلف بپرهیزید. برای این کار می‌توانید از روش‌های مذکور استفاده کنید:

1. بهینه‌سازی لینک‌ها: لینک‌های صفحات داخلی و خارجی را به طور موثر بهینه‌سازی کنید. اطمینان حاصل کنید که لینک‌ها به‌صورت معنادار و بهینه در متن قرار می‌گیرند و از عبارات کلیدی مرتبط با محتوا استفاده شود. همچنین، توصیه می‌شود که از لینک‌های خارجی به منابع معتبر و مرتبط استفاده کنید تا اعتبار صفحات شما افزایش یابد.

2. بهینه‌سازی محتوا وبسایت : محتوای هر صفحه را به طور کامل بهینه‌سازی کنید و از تکرار محتوا در صفحات مختلف جلوگیری کنید. از استفاده از عناوین و توضیحات مناسب، استفاده از کلمات کلیدی به میزان مناسب و ارائه اطلاعات ارزشمند و منحصربه‌فرد در هر صفحه خود اطمینان حاصل کنید.

با بهینه‌سازی لینک‌ها و محتوا می‌توانید از تفکیک دقیق‌تر و بهبود کیفیت محتوا در صفحات وب خود استفاده کرده و از مشکلات مرتبط با تکرار محتوا جلوگیری کنید.

استفاده از تگ‌های Noindex

استفاده از تگ‌های Noindex یک راهکار موثر برای جلوگیری از نمایش صفحات خاص در نتایج جستجوی موتورهای جستجو است. وقتی که یک صفحه وب اطلاعاتی ندارد یا ممکن است تکراری باشد و می‌خواهید از نمایش آن در نتایج جستجو جلوگیری کنید، می‌توانید از تگ Noindex استفاده کنید.

این تگ به‌صورت زیر در قسمت head صفحات HTML قابل‌استفاده خواهد بود:

<meta name="robots" content="noindex">

با افزودن این تگ به صفحه موردنظر، می‌توانید به موتورهای جستجو اطلاع دهید که این صفحه باید از فهرست نتایج جستجو حذف شود. این کار به بهبود تجربه کاربری و بهینه‌سازی SEO کمک می‌کند، زیرا موتورهای جستجو بر روی صفحات دیگری با محتوای ارزشمند تمرکز می‌کنند و از نمایش صفحات تکراری خودداری می‌کنند.

سخن پایانی

تا اینجا بررسی کردیم که کنیبالیزیشن چیست؟ کنیبالیزیشن در استراتژی‌های سئو به معنای رقابت درون سایت برای کلمات کلیدی است و می‌تواند منجر به کاهش ترافیک و رتبه‌بندی صفحات وب‌سایت شود. 

برای حل مشکل cannibalization، اقداماتی نظیر بهبود ساختار داخلی وب‌سایت، ایجاد تنوع در محتوا، استفاده از تگ‌های Canonical، و مانیتورینگ و ارزیابی دایمی عملکرد وب‌سایت لازم است. با این رویکردها، می‌توان به بهبود قابل‌توجهی در عملکرد سئو و جلوگیری از کاهش ترافیک و رتبه‌بندی وب‌سایت دست یافت.

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4

پرسش و پاسخ‌های متداول
کنیبالیزیشن کلمه کلیدی چیست؟

کنیبالیزیشن کلمه کلیدی زمانی اتفاق می‌افتد که دو یا چند صفحه وب در یک وب‌سایت برای یک کلمه کلیدی یا عبارت مشابه بهینه‌سازی شوند.

چرا کنیبالیزیشن کلمه کلیدی مضر است؟

کنیبالیزیشن کلمه کلیدی می‌تواند مضر باشد زیرا می‌تواند سیگنال‌های رتبه‌بندی را برای صفحات وب شما در موتورهای جستجو ضعیف کند.

چگونه از کنیبالیزیشن کلمه کلیدی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از کنیبالیزیشن کلمه کلیدی، باید تحقیق کلمه کلیدی خود را به‌دقت انجام دهید و مطمئن شوید که هر صفحه وب برای یک کلمه کلیدی یا عبارت منحصربه‌فرد بهینه شده است.

اگر کنیبالیزیشن کلمه کلیدی در وب‌سایت خود دارید چه باید کرد؟

اگر کنیبالیزیشن کلمه کلیدی در وب‌سایت خود دارید، باید اقداماتی برای حل آن انجام دهید. این ممکن است شامل بهینه‌سازی مجدد صفحات وب شما برای کلمات کلیدی متفاوت یا حذف صفحات وب تکراری باشد.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.