Skip Navigation Links.

اصول تولید محتوای عالی برای وب سایت مبتنی بر سئو

چهارشنبه، 08 فروردین 1397

اصول تولید محتوای عالی برای وب سایت مبتنی بر سئو

تولید محتوا

عامل اصلی در بهبود سئو سایت، نوشتن محتوای باکیفیت است. تولید محتوای با کیفیت باعث می شود که رتبه سایت به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. به همین دلیل است که مدیران وب سایت ها به سمت تولید محتوای جذاب و منحصر به فرد روی آورده اند و یکی از بخش های خود را به این کار اختصاص داده اند و تمام تلاش شان را می کنند تا وبلاگ نویسان با تجربه و حرفه ای را در این زمینه استخدام کنند.

تولید محتوا برای یک وبسایت بسیار مهم است به دلایل زیر:

  1. جذابیت و جلب توجه: محتوا می‌تواند برای بازدیدکنندگان سایت جذابیت و جلب توجه بیشتری ایجاد کند. محتوای آموزنده، جذاب و به‌روز می‌تواند باعث استمراری مطالبه استفاده کننده شود و الزامات روزمره‌اش را رفع کند.

  2. بهبود سئو (SEO): محتوا به افزایش سئو سایت کمک می‌کند. با تهیه کنتنت مختلف و کلمات کلیدی مناسب، سایت در نتایج جستجوها بالاتر قرار می‌گیرد و برای کاربران بهتر قابل دسترس است.

  3. اعتبار سازی: محتوا که از منابع معتبری تأیید شده یا توسط متخصصین در حوزه مورد نظر گواهی شده باشد، به سایت اعتبار می‌بخشد. این می‌تواند منجر به افزایش اعتماد بازدیدکنندگان و تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار شود.

  4. افزایش ترافیک و بازدید: تولید محتوا هدفمند و متفاوت می‌تواند باعث افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت شود. محتواهای خوب و ارزشمند می‌توانند بازدیدکنندگان را جذب کنند و آن‌ها را به اشتراک گذاری محتوا و بازگشت به سایت ترغیب کنند.

  5. به‌روز رسانی مستمر: تولید محتوا برای سایت به معنی به‌روزرسانی مستمر آن است. محتوای جدید و به‌روز سایت را تازه و جذاب نگه می‌دارد و سبب می‌شود که بازدیدکنندگان مرتباً به سایت برگردند.

  6. ارتباط و تعامل با بازدیدکنندگان: محتوا می‌تواند فرصتی برای برقراری ارتباط و تعامل با کاربران فراهم کند. ارائه محتوای مفید، تعامل با بازخوردها و پرسش‌های کاربران و پاسخ به آن‌ها بهبود روابط با مخاطبان را به همراه دارد.

به طور کلی، تولید محتوا برای سایت می‌تواند سبب افزایش ترافیک، رتبه بندی بهتر در نتایج جستجو، افزایش اعتبار و ارتباط مستقیم با مخاطبان شود.

اصول اولیه تولید محتوا

بیشتر خوانندگان می دانند که در متن باکیفیت از دستور زبان مناسبی استفاده شده است و اشتباهات املایی نیز به حداقل رسیده‌اند. همچنین واضح است که نوشتن در وب سایت باید مختصر و مفید باشد. بهتر است متن‌هایی که در سایت استفاده می‌کنیم محتوای انفعالی نداشته باشند و از سرفصل هایی استفاده شود که در راستای جستجوهای بازدیدکنندگان هستند. البته این‌ها اصول واضحی هستند و سوال اساسی اینجا است که چگونه یک محتوای فوق العاده را از ابتدا ایجاد کنیم؟

پنج مرحله اساسی در نوشتن محتوای سایت

زمانی که در حال تلاش برای نوشتن یک متن عالی برای وب سایت هستید، بهتر است به یاد داشته باشید که تمام متن‌هایی که در وب نوشته شده اند، شامل پنج مرحله محرمانه و خاص هستند. به خاطر داشته باشید باشید که این مراحل باید به صورت موثر و مفید انجام شوند. این مراحل عبارتند از:

گام اول :  ایجاد یک طرح کلی

مهم‌ترین اصل در فرآیند طراحی، چه طراحی گرافیک و چه طراحی متن، داشتن یک طرح واضح و کلی است. در فرآیند نوشتن، مرحله برنامه ریزی شامل توجه کردن به نکات کلیدی است که در تیم تولید محتوا به آن اشاره شده است. برای رسیدن به این طرح می‌توانید در جلسه‌ای که به عنوان جلسه طوفان مغزی برای تولید برنامه اصلی پروژه ترتیب داده می‌شود شرکت کنید و به صورت موازی طرح کلی متن‌های سایت را استخراج نماید. سوالات معمولی که در این مرحله پاسخ داده می شود شامل تصمیم گیری در مورد محتوا، تعیین مخاطب اصلی و زمان بندی یکسان برای پیشرفت گروه است.

این مرحله همچنین محاسبه زمان مورد نیاز برای هر بخش پروژه، از جمله مقالات است.  به عنوان مثال، متن یک صفحه اصلی ممکن است در یک پاراگراف کوتاه، جملات مختصر و یا حتی تنها با اشاره به یک نکته کلیدی نوشته شود. صفحات ثانویه احتمالا تا حدودی طولانی تر و دقیق تر خواهند بود. توجه کنید همه این ها باید از پیش برنامه ریزی شوند.

در فرآیند تولید محتوا باید هماهنگی کاملی بین طراحان و نویسندگان سایت وجود داشته باشد. این به ویژه در تولید محتوای صفحه اصلی مهم است زیرا صفحه اصلی صفحه‌ای است که بیشترین تاثیر را بر میزان جذب بازدیدکننده خواهد داشت.

گام دوم :  نوشتن خلاصه

هنگامی که پروژه‌ای به درستی برنامه ریزی شده باشد، می‌توان خلاصه‌ای از آن تهیه  و تکمیل کرد. خلاصه لیستی از نکات کلیدی است که در هر بخش یا صفحه سایت ایجاد می شود. ذکر نکات اساسی مطمئنا در اینجا مناسب خواهند بود، زیرا هدف در این مرحله، رسیدن به یک خلاصه کلی از متن است. برای ترجمه های طولانی تر و یا مقاله های منحصر به فرد، خلاصه باید از یک مقدمه، یک بدنه اصلی و یک نتیجه گیری تشکیل شود. این یک ساختار اساسی برای خلاصه‌سازی است، اما استفاده از این ساختار اغلب فراموش شده است و تعجب آور است که چرا بسیاری از سایت‌ها از این فرمول پیروی نمی کنند.

گام سوم :  نوشتن یک پیش نویس بسیار جذاب

پیش نویسی جذاب است که در آن جملات مهم و کلیدی محتوا در کنار هم قرار داده شده باشند. مهمترین نکته  در مورد پیش نویس نهایی این است که متن پیش‌نویس باید بصورت مختصر و مفید و جذاب نوشته شود و معمولا از لحاظ کیفیت محتوایی بسیار بالا باشد. اگر چندین نفر در حال نوشتن پیش نویس هستند، بهتر است که یک فرد را مسئول جمع آوری تمام پیش ‍‌‌‌نویس‌ها کنید. این فرد علاوه بر وظیفه تبدیل کردن پیش‌نویس‌ها به یک پیش‌نویس منسجم، می تواند با مقایسۀ پیش نویس‌ها با خلاصه محتوا، مطمئن شود که هیچ چیز از قلم نیفتاده باشد.

گام چهارم :  بازبینی پیش نویس

برای نوشتن یک پیش‌نویس مناسب بهتر است بارها تلاش شود و فقط به یک پیش‌نویس بسنده نکرد. در متن پیش‌نویس باید تا زمانی که مطابق با کیفیت مورد نظر صاحب سایت باشد، تجدید نظر کرد. در واقع، حتی برندگان جایزه پولیتزر هم کار خود را بازبینی می کنند. هر متن نوشتاری، حتی همین متن که در حال حاضر در حال خواندن آن هستید، نیاز به تجدید نظر و بازبینی دارد تا اطمینان حاصل شود که آن کامل است و محتوای مورد نظر را شامل می شود.

مرور و بازبینی متن شامل بررسی محتوای مناسب، تأیید املا و دستور زبان، بررسی سبک نوشتاری و در صورت لزوم بررسی مراجع است. چندین ترفند برای بازبینی متن وجود دارد. به عنوان مثال، خواندن متن به عقب یک روش موثر برای پیدا کردن اشتباهات املایی است. روش دیگر این است که متن را با صدای بلند بخوانید. با خواندن متن با صدای بلند، خواننده اغلب می تواند بخش ‌نامناسب را تشخیص دهد و آن ها را بهبود بخشد. ترفند سوم این است که متن را چند ساعت یا حتی یک روز بعد دوباره مورد بازبینی قرار دهید. اغلب بازبینی متن بعد از مدت زمان مناسب اجازه می دهد که خواننده اشتباهات را راحت‌تر پیدا کند.

اگر تصمیم به حذف هر قسمت از متن، به خصوص بخش های بزرگ گرفتید، توصیه می شود که این اطلاعات را در یک فایل جداگانه ذخیره کنید. هیچ‌کس نمی‌داند که یک قطعه متن حذف شده ممکن است برای پروژه های بعدی مفید باشد یا نه.

گام پنجم: اصلاح متن کلی و بررسی نهایی

در نهایت، متن نوشته شده به مرحله تجدیدنظر و بررسی نهایی می رسد. در اینجا تمام جزئیات مانند صحت نوشتار، قالب بندی و ظاهر طراحی سایت برای آخرین بار دوباره بررسی می شوند. این بخش توسط شخص ویرایشگر انجام می‌شود و لزوما نباید همان فردی باشد که مرحله پیش نویس را انجام داده است. در واقع، اغلب بهتر است که ویرایشگر فرد بخصوصی باشد تا به صورت متفاوتی و با نگاه جدیدی متن را بررسی کند. همچنین، می توان بررسی متن نهایی را به چندین نفر واگذار کرد.

برای بررسی نهایی متن موفق در یک سایت بزرگ و تخصصی، انجام یک فرآیند منظم ضروری است. وجود این فرایند اجازه می دهد تا مدیر پروژه بتواند در مورد مراحل پیشرفت پروژه تصمیم بگیرد و اندازه گیری دقیقی از نتیجه نهایی عملکرد تیم داشته باشد. اگر هر مرحله از فرآیند نوشتن کاملا صحیح طی شود، محصول نهایی سایت با کیفیت بالا خواهد بود و در زمان نسبتا کوتاهی به نتیجه مورد نظر خواهد رسید.

چگونه یک محتوای مناسب و باکیفیت تولید کنیم؟

ایده سازی برای تولید محتوا

اولین گام برای تولید محتوای خوب، ایده است. موضوع مقالات وب سایت باید در قدم اول مشخص شوند و سپس بر اساس آن، ایده سازی شود.

تهیه لیستی از کلمات کلیدی و مهم

هدف فنی از ایجاد محتوا، به کار بردن کلمات کلیدی وب سایت در داخل محتوا می باشد. محتوا باید در مورد کلمات کلیدی و مهم سایت نوشته شود. برای یافتن کلمات کلیدی پر کاربرد که توسط کاربران نیز بیشتر جستجو می شوند، می توان از ابزارهای سئو کمک گرفت.

استفاده از عنوان جذاب و کاربرپسند

عنوان محتوا عامل بسیار مهم در افزایش بازدید از سایت و خواندن مقاله مورد نظر است. عنوان های معمولی و تکراری، مخطبان کمتری را به خود جذب می کند. بهتر است از کلمات کلیدی یا عبارات مهم در عنوان محتوا به صورت هوشمندانه استفاده شود.

چک کردن محتوای وب سایت رقبا

قبل از تولید محتوا، بهتر است وب سایت رقبا مورد بررسی قرار گیرد و موضوع های جذاب شناسایی شوند.

در نظر گرفتن نیاز کاربر در تولید محتوا

مخاطب اصلی محتوای سایت، کاربران هستند. در نتیجه باید محتوایی تولید شود که پاسخگوی نیازها، علایق، مسائل روزانه و... آن ها باشد. کاربران ساعت ها در اینترنت به دنبال مطالب مورد نیازشان هستند. اگر محتوایی که تولید می شود، بتواند نیازهای آن ها را پوشش دهد، وب سایت شما به یک منبع معتبر برای آن ها تبدیل خواهد شد.

رعایت نکات نگارشی در تولید محتوا

به کار بردن صحیح نکات نگارشی مانند ویرگول، کاما، نقطه و... اهمیت زیادی در تولید محتوا دارد. به کار بردن نادرست این علائم می تواند باعث انحراف خواننده شود و خواننده محتوا، منظور اصلی نویسنده را متوجه نشود.

رعایت اصول سئو در محتوا

زمانی که محتوا نوشته شد، باید آن را بر اساس اصول سئوبازنویسی کرد. یعنی کلمات کلیدی و مشتقات آن در متن چک شود. چگالی کلمات کلیدی در محتوای اصلی و عنوان بررسی شود. تعداد کلمات و تعداد تگ های هدینگ و پاراگراف های متن مورد بررسی قرار گیرد. متاتگ های عنوان و توضیحات باید به صورت هوشمندانه نوشته شود و با موضوع اصلی مرتبط باشد و حاوی کلمات کلیدی نیز باشد. فرآیند لینک دهی داخلی نیز باید در داخل محتوا انجام شود. حداقل از سه لینک داخلی بهتر است استفاده شود.

نوشتن محتوای طولانی

محتوای استاندارد و موردپسند گوگل، بین 2000 تا 3000 کلمه است. حداقل تعداد کلمات یک محتوا بهتر است که 500 کلمه باشد. محتوای کمتر از 300 کلمه از نظر گوگل خوشایند نیست و ممکن است سایت جریمه شود.

 نکات مهم در تولید محتوا

  • عدم کپی برداری و داشتن منابع معتبر برای ایجاد محتوا
  • حصول اطمینان در استفاده بهینه متن از کلمات کلیدی مورد هدف
  • به اشتراک گذاری محتوا از طریق کانال های متعدد با فاصله زمانی
  • اندازه گیری و سنجش نتایج و تنظیم استراتژی
  • نظارت بر تولید محتوا و پاسخ به نظرات کاربران در رابطه با محتوا
  • مدیریت صحیح محتوا
  • توجه به کیفیت محتوا نه کمیت آن

جهت دریافت خدمات تولید محتوا ایزی وب کلیک کنید


ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.