Skip Navigation Links.

پروتکل HTTPS چیست و چه تفاوتی با پروتکل HTTP دارد؟

چهارشنبه، 08 فروردین 1397

پروتکل HTTPS چیست و چه تفاوتی با پروتکل HTTP دارد؟

ارتباط مرورگرها با هاست از طریق دستورالعمل‌هایی که به صورت استاندارد تعریف شده‌اند به انجام می‌رسد. دو استاندارد که به صورت عمومی در این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند HTTP و HTTPS نام دارند.

پروتکل HTTP چیست؟

پروتکل HTTP متداول‌ترین شکل ارتباط میان مرورگرهای وب و سرویس‌دهندگان وب مانند Apache و IIS است و برای انتقال اطلاعات از کدهای متنی و قابل مشاهده برای سرورهای میانی استفاده می‌کند. تمامی وب سايت های موجود در اينترنت از پروتكل HTTP استفاده می نمايند.

پروتکل HTTPS چیست؟

پروتکل HTTPS نوعی پروتکل HTTP اطلاق می‌شود که توسط اتصالات SSL یا TLS به صورت نامتقارن رمزگذاری شده است. رمزگزاری نامتقارن شکلی از رمزگزاری است که مشاهده‌ی محتوای اطلاعات ارسالی و تغییر دادن آن برای افرادی که به هر شکل به اطلاعات دست پیدا کنند، غیرممکن است.

مزایای استفاده از پروتکل HTTPS در طراحی سایت

  • بهبود رتبه و سئو سایت در نتایج جستجو
  • ایمن سازی بیشتر وب سایت و حفظ امنیت داده ها و اطلاعات
  • استفاده از قابلیت های جدید مرورگر ها
  • عدم نمایش هشدارهای امنیتی در صفحات ورود
  • ایجاد احساس امنیت در کاربران سایت
  • یکی از معیارهای مهم و جدید گوگل برای بهبود رتبه سایت
  • رمزگذاری اطلاعات میان کاربران و سایت
  • تشخیص بهتر هویت سایت توسط سایر موتورهای جستجو

پروتکل HTTPS چیست

پروتکل HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) برای امنیت و حفاظت از انتقال اطلاعات در اینترنت استفاده می‌شود. برخلاف پروتکل HTTP که برای انتقال اطلاعات در وب استفاده می‌شود و اطلاعات به صورت بدون رمزنگاری و باز برداشت‌پذیر انتقال می‌یابند، پروتکل HTTPS از رمزنگاری SSL/TLS استفاده می‌کند تا اطلاعات بین کاربر و سرور در حین انتقال محافظت شوند.

با استفاده از پروتکل HTTPS، اطلاعات در حین ارسال از سمت کاربر به سرور و برعکس، رمزنگاری می‌شوند و فرصتی برای هکرها برای خواندن اطلاعات یا تغییر آنها را به حداقل می‌رساند. این پروتکل برای ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات حساس مانند اطلاعات کارت اعتباری، رمزعبورها و اطلاعات شخصی مهم استفاده می‌شود.

از مهمترین کاربردهای پروتکل HTTPS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امنیت تراکنش‌های آنلاین: وبسایت‌ها و بانک‌ها از پروتکل HTTPS برای امنیت تراکنش‌های مالی آنلاین استفاده می‌کنند. این امر به کاربران اعتماد و اطمینان می‌دهد که اطلاعات مالی آن‌ها (از جمله اطلاعات کارت اعتباری) در حین ارسال محافظت می‌شود.
  2. حفاظت از حریم خصوصی: با استفاده از پروتکل HTTPS، اطلاعات شخصی کاربران به طور ایمن به سرور منتقل می‌شوند و از سوءاستفاده‌ی عوامل غیرمجاز جلوگیری می‌کند.
  3. امنیت ابزارهای آنلاین: بسیاری از ابزارهای آنلاین که به ارسال و دریافت اطلاعات حساس نیاز دارند (مانند ایمیل، رایا‌نامه، شبکه‌های اجتماعی و ...) از پروتکل HTTPS برای امنیت ارتباط با کاربر استفاده می‌کنند.
  4. اطلاعات ورودی کاربر به وبسایت: وبسایت‌های حاوی فرم‌های ورودی (مانند نام کاربری و رمزعبور در ورود به سیستم) از پروتکل HTTPS برای ارسال اطلاعات ورودی به سرور استفاده می‌کنند تا اطلاعات کاربران در حین انتقال محافظت شوند.

تفاوت HTTP و HTTPS

پروتکل HTTPS تقریبا در تمامی موارد شبیه HTTP عمل می‌کند. لغت S است که تفاوت میان HTTP و HTTPS را ایجاد می کند. لغت S مخفف کلمه Secure به معنی امن است. در پروتکل HTTPS اطلاعات متنی پیش از ارسال، کدگذاری می‌شوند و با استفاده از امضای الکترونیک نشان‌گذاری می‌گردند. این کار سبب می‌شود، اطلاعات فرستاده شده غیرقابل بازخوانی و غیرقابل تغییر باشند. اگر شخصی اطلاعات ارسال شده از هر دو طرف را در میان مسیر استراق کند، نمی‌تواند آن را کدگشایی کند و چنانچه بخواهد به جای این اطلاعات مطالب دلخواه خود را جایگذاری کند، امضای الکترونیک ارسال شده نامعتبر می‌شود و در مقصد کدگشایی نخواهد شد.

پروتکل HTTPS معمولاً برای بانک‌ها، ایجاد حساب کاربری و ورودکاربری به پورتال‌ها، خریدهای اینترنتی و فروشگاه‌های اینترنتی، ورود به صفحات با اطلاعات سری و مهم وغیره استفاده می‌شود. سرعت HTTPS از سرعت HTTP کمتر است.

اهمیت پروتکل HTTPS در سئو سایت

چند سالی هست که گوگل به وب سایت های دارای پروتکل HTTPS توجه بیشتری می کند. پروتکل های رمزنگاری اطلاعات، بسیار مورد توجه کارشناسان امنیتی و موتورهای جستجوگر قرار گرفته اند. موتورهای جستجو به دلیل تامین امنیت بیشتر اطلاعات در تبادل میان کاربران و سرور سایت، پروتکل HTTPS را ترجیح می دهند. موتور جستجوی گوگل، رتبه خوبی به وب سایت هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می کنند، می دهد. طبق اطلاعیه گوگل، پروتکل HTTPS یک عامل مثبت در سئو سایت ها محسوب می شود. گوگل اعلام کرده است که وب سایت های دارای پروتکل HTTPS به دلیل ایجاد سه لایه امنیتی، از امتیاز بیشتری در هنگام رتبه دهی برخوردارند. اما همچنان پارامتر محتوا بسیار مهمتر و پر اهمیت از پارامتر HTTPS در سئو سایت است.

مراحل تبدیل وب سایت از HTTP به HTTPS

  • خرید گواهینامه SSL
  • پیکربندی(کانفیگ) هاست خود با گواهینامه SSL
  • تبدیل کردن تمام لینک های داخلی و خارجی وب سایت به HTTPS
  • تبدیل کردن ریدایرکت های ۳۰۱ را از HTTP به HTTPS یا استفاده کردن از HSTS
  • به روز رسانی تنظیمات SSL در شبکه توزیع محتوا (CDN)
  • اضافه کردن نسخه جدید وب سایت به Google Search Console و Google Analytic

 

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.