Skip Navigation Links.

تاثیر دامنه در سئو + نحوه انتخاب نام دامنه سئو فرندلی

شنبه، 08 اردیبهشت 1403

تاثیر دامنه در سئو + نحوه انتخاب نام دامنه سئو فرندلی

نام دامنه در وهله اول بیانگر هویت سایت شما برای مردم است و در کنار آن، هم‌چنین می‌تواند تا حد قابل توجهی فرایند سئو را نیز بهبود ببخشد. البته تاثیر دامنه در سئو وقتی به چشم می‌آید که آن را درست انتخاب کرده باشیم. در واقع سئوی دامنه با سایر خدمات سئو متفاوت است. اما چگونه؟

مردم برای کلیک‌کردن روی یک سایت ابتدا به نام آن توجه می‌کنند؛ اگر این نام آن چیزی نباشد که به دنبالش می‌گردند اعتماد کم‌تری نسبت به آن سایت خواهند داشت. هم‌چنین برخی معتقدند دامنه‌ای که متشکل از کلمات کلیدی باشد بر روی الگوریتم موتورهای جست‌وجوگر نیز اثر خواهد داشت.

سئوی دامنه چیست؟

به تمام فرایندی که برای بهینه‌سازی هر چه بهتر نام دامنه انجام می‌شود تا از نظر مردم و موتورهای جست‌وجوگر معتبر به نظر بیاید، سئوی دامنه می‌گویند. مراحل سئوی دامنه شامل موارد زیر می‌شود:

  • انتخاب نام خوب برای دامنه اصلی 
  • انتخاب یک نام برای زیردامنه اختیاری 
  • دامنه تاپ‌لول Top-level برای ایجاد شفافیت بیش‌تر در ماهیت سایت

تاثیر دامنه در سئو 

متخصصان سئو در ایزی‌ وب با انجام کار‌هایی مثل بهینه‌سازی کدها، افزایش سرعت سایت و قراردادن نقشه سایت Site Map کیفیت سئوی سایت شما از لحاظ فنی تأمین می‌کنند. 

سایت شما هم‌چنین با مدیریت محتوای آن و تولید منبع عالی از محتواهای منحصر به‌فرد و اصولی (که برای بازدیدکنندگان مفید باشد) می‌تواند به جایگاه بهتر در نتایج گوگل برسد. 

از سوی دیگر، ایجاد بک‌لینک‌ها هم یکی از ابعاد مهم سئوی هر سایتی تلقی می‌شود. بنابراین وقتی نام خوب و معتبری را برای دامنه سایت خود انتخاب کرده باشید سایت‌های معتبر دیگر هم از قراردادن نام شما در سایت خود استقبال بیش‌تری خواهند کرد؛ این امر هم‌چنین در اعتباربخشی به سایت شما از نظر موتورهای جست‌وجوگر هم مفید خواهد بود. تاثیر دامین در سئو این‌جا خودش را نشان می‌دهد.

آیا واقعا نام دامنه برای سئو اهمیت دارد؟

مسلما نام هر برندی از اهمیت بالایی برخوردار است. شما برای تحت تأثیر قرار دادن مردم می‌بایست به همان اندازه‌ای که برای برند خود حساسیت به خرج می‌دهید، برای انتخاب نام دامنه سایت خود نیز وقت بگذارید.

توصیه کارشناسان ما این است که نام دامنه‌ کوتاه که در آن از کلمات کلیدی مناسب و مربوط به حیطه فعالیت استفاده شده باشد یکی از اجزای مهم در استراتژی سئو خواهد بود. دامنه‌ای که معرف هدف سایت باشد و سادگی در آن موج بزند هم برای جلب اعتماد مردم خوب است، هم برای موتورهای جست‌وجوگر.

پس بهتر است از انتخاب نام‌های طولانی و بی‌معنی که ربطی به کسب‌وکار و هدف‌تان ندارند، پرهیز کنید و به‌جای آن از نام‌های مختصر و معنادار بهره ببرید. نباید نامی انتخاب کنید که اعتبار آنلاین شما را (چه نزد مخاطبان و چه نزد گوگل) زیر سوال ببرد.

روش‌های انتخاب نام دامنه

حالا که از اهمیت دامنه برای سئوی سایت خود مطلع شدیم نوبت آن است تا بدانیم که بهتر است چه نامی را برای دامنه سایت خود انتخاب کنیم تا تاثیر دامین در سئو را ببینیم؟ در ادامه چهار روش را برای انتخاب یک دامنه سئو فرندلی معرفی خواهیم کرد. 

۱. انتخاب کلمات کلیدی درست

تقریبا در کم‌تر ۱۵ سال پیش، قرارگیری کلمات کلیدی در دامنه سایت از نظر موتورهای جست‌وجوگر اهمیت نسبتا بالایی داشت. امروزه اما از اهمیت کلمات کلیدی در الگوریتم‌ موتورهای جست‌وجوگر کاسته شده؛ ولی نقش کلمات کلیدی هم‌چنان کلیدی باقی مانده است. 

نام دامنه حتما نباید دقیقا همان عبارتی باشد که مردم در گوگل سرچ می‌کنند؛ بلکه باید شامل مفهومی باشد که برند شما را با شفافیت بالا به دیگران نشان دهد. هم‌چنین نام دامنه نباید فقط متشکل از کلمه کلیدی باشد! شما باید یک نامی را برای دامنه سایت‌تان انتخاب کنید که مشمول یک یا دو کلیدی شود یا یک ایده‌ کلی از برندتان ارائه بدهد. 

۲. به ‌دنبال نام کوتاه برای دامنه سایت خود باشید

تحقیقات حاکی از آنند که هر چه نام سایت کوتاه‌تر باشد، طرفداران بیش‌تری هم خواهد داشت. 

یک سایت که نام دامین آن یک سطر کامل را پر کند در همان لحظه اول توی ذوق کاربر خواهد زد؛ ولی ثابت شده که معمولا کاربران به نام‌های کوتاه توجه بیش‌تری دارند و همین امر باعث می‌شود که ترافیک سایت شما بالا برود.

ایزی‌وب با تیم مجرب خود در زمینه طراحی سایت‌های متنوع آماده است تا در انتخاب نام دامنه به تمام متقاضیان مشاوره کاربردی ارائه دهد.

۳. به ساده‌بودن نام دامنه اهمیت بدهید

همان‌طور که گفتیم کوتاه‌بودن نام دامنه برای مخاطبان جلوه بهتری دارد. دلیلش این است که این نام‌های کوتاه راحت‌تر در ذهن آن‌ها باقی می‌ماند. این امر نشان می‌دهد که ساده بودن نام دامنه بسیار مهم است چون مردم بهتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

بهتر است از انتخاب نام‌های پیچیده که در دهان نمی‌چرخند دوری کنید. با انتخاب نامی که ساده و روان باشد و هم‌چنین هدف سایت شما را بیان کند، می‌توانید بازدید بالای سایت خود را تضمین کنید و از تاثیر دامین در سئو بهره‌مند شوید.

۴. اکستنشن معتبر انتخاب کنید. 

اکستنشن‌ها یا پسوند‌ها هم بسیار مهم هستند. پسوندهایی مثل .com یا .net هر کدام جایگاه خود را دارند. 

البته که نوع اکستنشن تأثیر مستقیمی بر روی سئوی سایت نمی‌گذارد ولی تحقیقات ثابت کرده است که اکستنشن .کام بین مردم از اعتبار بیش‌تری برخوردار است و ۳۳ درصد از دیگر اکستنش‌ها در ذهن باقی می‌ماند. 

نام دامنه و سئو

نام دامنه صرفا فقط یک اسم داخل نوار آدرس نیست؛ بلکه این نام می‌تواند به بازدیدکنندگان سایت شما یک ایده کلی از سازمانی که هستید و خدماتی که ارائه می‌دهید، نشان دهد.

پس باید نام دامنه خود را تبدیل به یک کلید کنید تا دیگران بتواند از آن برای ورود به دنیای کسب‌وکار شما استفاده کنند. برای تاثیر دامنه در سئو باید نامی را انتخاب کنید که به کسب‌وکار و اهداف شما بیاید. برای مثال اگر در زمینه فروش لوازم بهداشتی فعالیت دارید بهتر است در نام دامنه خود کلمه Care یا Clean استفاده کنید تا شخصیت برندتان مشخص شود.

هر نام دامنه‌ای با سئوی خوب می‌تواند به جایگاه برتر در گوگل برسد. ولی اگر نام دامنه را درست انتخاب کرده باشیم فرایند سئوی سایت‌مان در طول فعالیت آن راحت‌تر خواهد بود.

هم‌چنین از نظر کارشناسان ما بهتر است که قبل از خرید دامنه، نگاهی به رقبای خود هم بیندازید تا ببینید که کدام نام برای سایت شما مناسب‌تر است. 

منبع

پرسش و پاسخ‌های متداول
آیا نام دامنه در سئو اثرگذار است؟

نام دامنه اگر معتبر و گیرا باشد تأثیر قابل توجهی در بک‌لینک‌گرفتن از دیگر سایت‌ها خواهد داشت و این باعث می‌شود که ترافیک سایت بالا برود.  تاثیر دامنه در سئو این است که هر چه سایت‌های معتبر بیش‌تری نام سایت شما را بک‌لینک کنند، رتبه شما در نتایج گوگل نیز بالاتر خواهد رفت.

آیا دامنه .کام رتبه بالاتری در گوگل می‌گیرد؟

دامنه با اکستشن .com به‌صورت مستقیم در رتبه‌دهی گوگل اثر ندارد. ولی اصولا  کاربران برای دامنه‌های با اکستشن .کام اعتبار بیش‌تری قائل می‌شوند.

آیا قراردادن کلمات کلیدی در دامنه کار درستی است؟

در چند سال گذشته گوگل برای نام دامنه و کلمات کلیدی درون آن اهمیت کم‌تری قائل می‌شود. بنابراین کلمات کلیدی دامنه تاثیری در سئو ندارند.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.