چگونه گوگل آنالیتیک به ارتقای وبسایت شما کمک خواهد کرد؟

چهارشنبه 08 فروردین 1397

چگونه گوگل آنالیتیک به ارتقای وبسایت شما کمک خواهد کرد؟

گوگل آنالیتیک ( google analytics)

گوگل آنالیتیک ( google analyticsیک ابزار رایگان است که توسط گوگل ارائه می شود. آنالیتیک کمک می کند تا دید بهتر و دقیق تری نسبت به بازدیدکنندگان یک وب سایت داشته باشید. در حقیقت آنالیتیک به بررسی دقیق و لحظه ای رفت و آمد کاربران یک وب سایت می پردازد و ابزاری قدرتمند برای پیشرفت سئو سایت می باشد.

گوگل آنالیتیک ابزارها و گزارش های متنوعی ارائه می کند که فرآیند تحلیل و تصمیم گیری را آسان تر می کند.

سه نکته مهم در مورد گوگل آنالیتیک :

  • نکته اول - گوگل آنالیتیک ابزاری برای تحلیل رفتار کاربران و به کارگیری آن برای بهبود رفتار همان کاربران است.
  • نکته دوم - گوگل آنالیتیک یک راه کار درمانی نیست، بلکه تنها ابزاری برای شناخت مشکلات و توانایی های یک وب سایت است. برای استفاده بهینه از آن به افراد متخصص و صاحب نظر نیاز هست.
  • نکته سوم - استفاده از گوگل آنالیتیک چرخه ای از تحقیق، آنالیز و هدف گذاری است. هر هدف و رفتار نتایجی در پی دارد که مقدمه تحلیل های جدید خواهند بود.

گوگل آنالیتیک کمک می کند تا صاحبان یک وب سایت بدانند که کاربران و یا بازدیدکنندگان وب سایت شان از چه طریقی وارد وب سایت آن ها شده اند، کدام صفحات و کدام محتواها را بازدید کرده اند و یا به انتشار گذاشته اند، این بازدیدکنندگان از کدام شهرها و یا کشورها بوده اند، بازدیدکنندگان از طریق چه دستگاهی (موبایل، تبلت، پی سی) وارد وب سایت شده اند، افراد چه مدت را در وب سایت سپری کرده اند و... . در اصل گوگل آنالیزور کمک می کند تا استراتژی های بازاریابی وب سایت خود را بهبود ببخشید.

چرا به گوگل آنالیتیک نیاز هست؟

گوگل آنالیزور می‌تواند آمار مربوط به وب‌سایت را تبدیل به یک منبع ارزشمند برای شناخت کاربران و بهینه‌سازی وب‌سایت برای آن ها بکند. گوگل آنالیتیک را می‌توان بر روی برنامه‌های گوشی اندروید و iOSهم نصب کرد.

چیزی که گوگل آنالیتیک را به یک ابزار لازم برای صاحب هر وب‌سایت یا اپلیکیشن گوشی تبدیل می‌کند، فقط قدرت غیر قابل انکار آن نیست، بلکه این است که گوگل آن را به رایگان در اختیار تمام وب‌سایت‌ها قرار داده است و استفاده از آن هم بسیار راحت است. آن قدر ساده است که حتی کاربران ایرانی که به زبان انگلیسی تسلط چندانی هم ندارند، می‌توانند با مطالعه یک آموزش ساده از آن استفاده نمایند.

گوگل آنالیتیک، منابع ورود بازدید کنندگان به سایت را مشخص می کند که شامل موتورهای جستجوگر، تبلیغات نمایشی، شبکه های پرداخت در ازای کلیک، ایمیل های تبلیغاتی و... است. با ترکیب گوگل آنالیتیک و گوگل ادوردز، کاربران می توانند کیفیت صفحات وبسایت و میزان درآمد زایی از آن را محاسبه کنند (هدف). هدف ممکن است شامل فروش، کسب رتبه اول، بازدید از صفحه ای خاص، یا دانلود فایلی ویژه باشد. با استفاده از گوگل آنالیتیک، بازاریابان در حوزه دیجیتال می توانند مشخص کنند چه تبلیغاتی بهترین کارایی را داشته است و چه تبلیغاتی ضعیف عمل کرده است و بر اساس این نتایج، استراتژی های بازاریابی و تبلیغاتی را بهبود ببخشند.

گوگل آنالیتیک

گوگل آنالیتیک چه کاربردهایی دارد؟

این ابزار قدرتمند گوگل کمک می کند تا "هدف گذاری" به درستی صورت گیرد، هدف گذاری، تفاوت بازدید با ارزش و بی ارزش را مشخص می کند.

هدف اول یک وبسایت، جذب ترافیک است که از طریق روش هایی مانند تبلیغات کلیکی، سئو، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات آفلاین صورت می پذیرد.

هدف دوم یک وبسایت، راهنمایی بازدیدکنندگان به صفحات هدف است. معیارهای تعیین این تبدیل رفتارهایی است مانند؛ افزودن یک آیتم به سبد خرید، دسترسی به یک ویدیو، دیدن فرم های سفارش و تماس، دیدن شماره تماس با بخش فروش.

هدف سوم یک وبسایت، تبدیل کاربران راهنمایی شده (مشتریان بالقوه) به مشتریان نهایی است. در این مرحله کاربر باید آخرین فعالیت خود برای تبدیل به یک بازدید موفق را انجام دهد. برخی نمونه ها عبارتند از؛ ثبت سفارش، خرید و پرداخت آنلاین، تکمیل و ارسال فرم، تماس با بخش فروش، نمایش یا دانلود ویدئو، ارسال دیدگاه و... .

مراحل استفاده از گوگل آنالیتیک به چه صورت است؟

استفاده از گوگل آنالیتیک دو شرط دارد. اول اینکه باید یک حساب گوگل یا همان جیمیل داشته باشید و دوم اینکه امکان دسترسی مدیریتی به وب سایت مورد نظر برای شما فراهم شده باشد تا بتوانید کد گوگل آنالیتیک را به آن اضافه کنید.  مراحل استفاده از این ابزار قدرتمند به صورت زیر خلاصه شده است :

  1. ایجاد اکانت در گوگل آنالیتیک
  2. ورود به گوگل آنالیتیک
  3. ساختن اکانت وب سایت
  4. دریافت کد گوگل آنالیتیک

آنالیتیک

اصطلاحات و کلمات رایج در گوگل آنالیتیک به شرح زیر است:

  • ابعاد (Dimensions) 

بعد (یا دایمنشن) یکی از خصوصیات و ویژگی‌های بارز یک وب‌سایت یا برنامۀ موبایل است که می‌تواند مقادیر مختلفی را بپذیرد. نوع مرورگر، صفحۀ خروج کاربر، صفحات مورد بازدید و زمان حضور کاربر در وب‌سایت از نمونه ابعادی هستند که در گوگل آنالیز وجود دارد.

  • متریک‌ها (Metrics) 

متریک‌ها در حقیقت خصوصیات درونی یک دایمنشن هستند که می‌توانند به صورت مجموع یا نرخ اندازه‌گیری شوند. به طور مثال تعداد بازدیدها از یک صفحه یا میانگین زمانی که کاربران در وب‌سایت گذرانده‌اند، می تواند یک متریک باشد.

  • دوره‌ها (Sessions) 

دوره به مدت زمانی گفته می‌شود که کاربر به صورت فعال با وب‌سایت، برنامۀ موبایل یا سایر رسانه‌ها در ارتباط است. تمام اطلاعات در مورد تعاملات کاربر (تعداد صفحاتی بازدیدی، رویدادها، میزان خرید و …) در طی یک دوره حساب می‌شوند. دوره‌ها معمولاً بعد از ۳۰ دقیقه عدم تعامل کاربر با وب‌سایت یا برنامۀ موبایل بسته می‌شوند و در صورت بازگشت کاربر، یک دورۀ جدید باز خواهد شد.

  • کاربران (Users) 

افرادی که حداقل برای یک دوره (Session) در وب‌سایت حضور داشته‌اند، جزو کاربران وب سایت محسوب می‌شوند.

  • بازدیدکنندگان (Visitors) 

بازدیدکنندگانی که به وب‌سایت سر زده‌اند، به دو دستۀ بازدیدکنندگان جدید (New Visitor) و بازدیدکنندگان تکراری (Returning Visitors) تقسیم می‌شوند. بازدیدکنندگان تکراری، کاربرانی کسانی هستند که قبلاً یک دوره را در وب‌سایت گذرانده‌اند.

  • بازدید صفحات (Pageviews) 

منظور از این عبارت تعداد کل دفعاتی است که یک صفحه توسط کاربران مشاهده شده است. لازم به ذکر است که بازدیدهای مکرر توسط یک کاربر تکراری نیز در این مقدار حساب می‌شود.

  • صفحات/دوره‌ها (Pages/Sessions) 

صفحات/دوره‌ها به میانگین تعداد صفحاتی اطلاق می‌شود که در طی یک دوره دیده می‌شود. بازدیدهای تکراری از یک صفحه نیز در این مورد حساب می‌شوند.

  • میانگین زمانِ دوره (Avg. Session Duration) 

میانگین زمانی که دوره‌های استفادۀ کاربران به طول انجامیده است، را میانگین زمانِ دوره می گویند.

  • نرخ پرش (Bounce Rate)

منظور از نرخ پرش یا بانس ریت، درصد کسانی است که تنها یک صفحه از وب‌سایت را مشاهده کرده‌اند. (بازدیدی که در آن کاربر به وب‌سایت وارد شده اما بدون آنکه هیچ تعاملی با آن داشته باشد، صفحه را بسته است) هر چقدر که نرخ پرش وب‌سایت کمتر باشد، به این معنی است که وب‌سایت در حفظ کاربر موفق‌تر عمل کرده است.

  • اهداف (Goals) 

می‌توان در گوگل آنالیتیک اهدافی را تعیین کنید. این کار باعث می شود که میزان موفقیت سایت، بهتر اندازه‌گیری شود و متوجه شد که چند درصد از کاربران، یک فرآیند مشخص مهم را در وب‌سایت طی می‌کنند.

  • تبدیل‌ها (Conversions) 

تبدیل‌ها زمانی صورت می‌گیرند که یک کاربر، اهداف را عملی می‌کند و در نهایت تبدیل به یک کاربر ثابت یا مشتری می ‌شود. مثلاً وقتی یک کاربر در وب‌سایت ثبت نام می‌کند یا یک خرید را انجام می‌دهد.

  • کمپین‌ها (Campaigns) 

کمپین‌ها این امکان را فراهم می کنند که پارامترهای شخصی را برای هر صفحه‌ای که تمایل دارید اضافه کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را از کاربران وب سایت بدست آورید.

  • جذب (Acquisition) 

منظور از جذب، روشی است که کاربران وب سایت را بدست آورده‌اید. مثلاً ممکن است از طریق موتور جستجوی گوگل، جذب کاربر صورت گیرد.

  • رفتار (Behavior) 

اطلاعات رفتاری کاربران این امکان را فراهم می کند که محتوای وب سایت را مطابق نیاز آن ها تغییر دهید و آن را بهینه نمایید.

گوگل آنالیتیکس

معیارهای اندازه گیری Search Analytics در گوگل سرچ کنسول

معیارهای اندازه‌ گیری که در این بخش از سرچ کنسول برای داده‌ های جمع‌ آوری‌ شده محاسبه و ارائه می‌ گردد شامل چهار گزینه زیر می باشد:

Clicks

کلیک‌ ها مجموع تعداد دفعاتی است که اشخاص بر روی لینک‌ هایی از سایت که در لیست نتایج جستجو گوگل نمایش داده‌ شده است کلیک کرده‌اند و البته با هر کلیک به سایت یا صفحه موردنظر خارج از صفحه نتایج جستجو گوگل هدایت شده‌اند.

توجه : کلیک‌ هایی که شخص را همچنان در داخل لیست نتایج جستجو نگه می‌دارد، شمارش نمی‌ شوند (مثلاً کلیک‌هایی که صرفاً نتایج جستجو یا نحوه نمایش نتایج را تغییر می‌ دهند) همچنین درصورتی که شخص بر روی لینکی در نتایج جستجو کلیک کند و مجدداً به صفحه نتایج جستجو برگردد و دوباره روی آن لینک کلیک کنید، فقط همان کلیک مرتبه اول، محاسبه و شمارش می شود.

توجه : در نتایج مربوط به برخی از جستجوها ممکن است چند تصویر کنار هم نیز که مربوط به آن جستجو می باشند در لیست نتایج نمایش داده شوند؛ کلیک کردن بر روی این تصاویر، هیچ تأثیری در محاسبه و شمارش تعداد کلیک‌ها در بخش Search Analytics نخواهد داشت. زمانی که شخص بر روی هر یک از این تصاویر کلیک کند به صفحه نتایج جستجو تصاویر هدایت می‌شود، حال اگر در این بخش روی خود تصویر یا روی لینک “visit page” یا “view image” کلیک کند، این کلیک محاسبه و شمارش می شود.

توجه : درصورتی که در نتایج جستجو روی لینکی کلیک شود که و آن لینک شخص را به یک سری نتایج جستجو دیگر هدایت کند، آن کلیک شمارش نمی شود. مانند کلیک های که بر روی knowledge graph گوگل انجام می شود.

توجه : مقادیر مربوط به تعداد کلیک و نمایش‌ها در کنسول جستجو برای یک اپلیکشن فقط زمانی در محاسبه می‌شود که نمایش لینک در نتایج جستجو مستقیماً اپلیکشن موردنظر را بر روی گوشی اشخاص باز کند. اگر لینک نمایش داده‌ شده فقط کاربر را به وب سایت مربوطه یا به لینک نصب آن اپلیکشن هدایت کند در این صورت مقدار مربوط به این معیارها محاسبه و شمارش نخواهد شد.

توجه : برخی مواقع لینکی که گوگل در نتایج جستجو نمایش می دهد با لینکی که اشخاص پس از کلیک کردن به آن هدایت می شوند متفاوت است. به‌عنوان مثال اگر صفحه‌ای از سایتی در دو نسخه متفاوت پیاده سازی شده باشد، یکی به آدرس example.com/mypage برای اشخاصی که از کامپیوترهای رومیزی برای جستجو در وب استفاده می کنند و یکی هم به آدرس m.example.com/mypage برای اشخاصی که از گوشی های موبایل استفاده می کنند، ممکن است فقط لینک مخصوص نسخه های کامپیوتری در نتایج جستجو برای هر یک از این دو گروه نمایش داده شود اما متناسب با نوع دستگاهی که اشخاص در حال استفاده هستند گوگل هر یک را به صفحه مختص مربوط به خودشان هدایت می‌کند. در این حالت مقادیر مربوط به تعداد کلیک‌ها و حتی تعداد نمایش ها با توجه به لینک نهایی که شخص به آن هدایت خواهد شد محاسبه و شمارش خواهد شد.

Impressions

تعداد نمایش‌ها : این معیار مربوط به تعداد کل دفعاتی است که لینک های یک سایت در لیست نتایج گوگل به افراد مختلف نمایش داده شده است. به‌ عنوان‌ مثال تصویر نمونه زیر که حالت استاندارد نمایش در نتایج جستجو گوگل است و فقط شامل یک لینک می‌ باشد نگاه کنید:

زمانی که شخص جستجویی در گوگل انجام می دهد و این نتیجه نیز در صفحه نتایج جستجو به ایشان نمایش داده شود، مقدار مربوط به تعداد نمایش های (Impressions) این لینک یک واحد اضافه می شود. حتی اگر نمایش این نتیجه در رتبه ۱۰ گوگل، پایین صفحه باشد و شخص هم صفحه جستجو را اصلاً اسکرول ننمایید و درنتیجه لینک سایت را هم نبیند، همچنان مقدار مربوط به این معیار یک واحد اضافه خواهد شد.

نکته : اگر در جستجویی که اشخاص انجام می دهند، لینک مورد نظر در صفحه دوم گوگل باشد و ایشان صفحه دوم را برای مشاهده باز نکنند، این نتیجه برای معیار تعداد نمایش ها به‌حساب نیامده و شمارش نخواهد شد.

سرچ آنالیتیک در وبمستر

CTR

CTR  یا نرخ کلیک مخفف عبارت Click Through Rate و به معنای “نرخ کلیک نسبت به رتبه” می‌ باشد و به صورت خلاصه “نرخ کلیک” نامیده می شود. نرخ کلیک نشان‌دهنده رفتار کاربران در زمان مشاهده لینکی از یک سایت می باشد و برابر است با درصد تعداد کلیک انجام شده بر تعداد نمایش های یک لینک از سایت.

 هر یک از کلمات کلیدی و یا عبارت‌های جستجو شده توسط کاربران نرخ کلیک مختص خود را دارد و می توان نرخ کلیک مربوط به هریک را به صورت مجزا در بخش Search Analytic مشاهده کرد.

هرچه مقدار CTR بالاتر باشد بهتر است و این به این معناست که اشخاص لینک و مطلب سایت را مفید دانسته و روی آن کلیک کرده‌اند. در سیستم تبلیغاتی گوگل (Google Adwords) این مقدار بسیار مهم است و موقعیت نمایش و هزینه هر کلیک را می تواند افزایش یا کاهش دهد. هر چه این درصد بیشتر شود هزینه کلیک های تبلیغ کاهش می‌یابد و هر چه این درصد پایین تر بیاید هزینه هر کلیک بالا می‌رود. نرخ کلیک یکی از معیارهای مهم در محاسبه نمره کیفیت گوگل (Quality Score) است. (نمره کیفیت مربوط به هریک از کلمات ثبت شده در سیستم تبلیغاتی گوگل است و هر کلمه ثبت شده در تبلیغ دارای یک نمره کیفیت است که حداکثر آن ۱۰ می‌باشد و کلمه یا عبارت کلیدی که نمره ۱۰ از ۱۰ کسب کند دارای بهترین کیفیت ازنظر گوگل می باشد. نمره کیفیت تأثیر مستقیم بر روی هزینه کلیک ها و جایگاه نمایش تبلیغ دارد.)

همچنین درصد کلیک مربوط به هر یک از کلمات کلیدی بیانگر آن است که کدام کلمه و یا عبارت می‌تواند برای سایت و کسب و کار موفقیت آمیز باشد و کدام نیاز به اصلاح دارد.

Position

صفحه نتایج در جستجو های گوگل شامل انواع نتیجه های مختلف و متعدد می باشد. هریک از نتایج جدا از اینکه انواع مختلفی دارند بر اساس ترتیب و چیدمان شان در صفحه، دارای یک موقعیت عددی می باشند. به عنوان مثال در تصویر نمونه زیر هر یک از نتایج نمایش داده ‌شده در صفحه جستجو دارای یک موقعیت می‌باشند که در سمت چپ هر نتیجه با شماره‌گذاری ۱ الی ۶ مشخص‌شده است.

انواع مختلفی از نتایج که در این طرح نمونه (نتایج جستجو گوگل) وجود دارد شامل:

  • نتایج عادی گوگل که موقعیت‌های ۴،۳،۱ و ۵ را دارند.
  • نتایج صفحات AMP که در موقعیت ۲ از این صفحه نمونه قرار دارند.
  • یک نتیجه گرافیکی که از نوع کارت های اطلاعاتی (Knowledge Graph card) می‌باشد و در سمت راست صفحه در موقعیت ۶ قرار دارد.

نحوه شماره‌گذاری موقعیت‌ها برای هر یک از نتایج به ترتیب از بالا به پایین صفحه و ابتدا سمت چپ و سپس سمت راست صفحه می‌باشد. (البته در مرورگرهای راست‌چین عکس می‌شود، ابتدا ستون سمت راست از بالا به پایین شمارش می‌شود و سپس ستون سمت چپ)

ازآنجایی که برخی از نتایج نمایش داده ‌شده در گوگل خود دارای لینک‌های متعددی هستند، تمامی لینک هایی مربوط به یک عنصر از نتایج جستجو همگی دارای یک موقعیت یکسان می باشند. به عنوان مثال نتایج AMP در این تصویر شامل سه نتیجه مختلف در کنار هم می‌باشد که همگی در موقعیت ۲ قرار دارند و یا نتایج کارتی اطلاعات که سمت راست صفحه آمده و شامل چندین لینک است موقعیت هر یک از لینک‌ها ۶ در نظر گرفته می شود.

توجه : فقط عناصری از صفحه که دارای لینک قابل کلیک هستند برای شمارش و تعیین موقعیت‌های صفحه در نظر گرفته می‌شوند. عناصری از صفحه جستجو که هیچ لینکی ندارند یا عناصری که با کلیک کردن روی آن‌ها یک نتیجه دیگر در خود صفحه جستجو نمایش داده می شود، دارای موقعیت عددی در صفحه نتایج نمی باشند و بر روی شمارش موقعیت ها هیچ تأثیری ندارند.

توجه : لینک‌های تبلیغاتی گوگل که در برخی از صفحات نتایج نمایش داده می‌شوند، تأثیری در شمارش موقعیت ها نداشته و هیچ موقعیتی برای نمایش آن ها در صفحه نتایج در نظر گرفته نمی شود.

توجه : در برخی موارد با جستجو یک موضوع در گوگل، تصاویر کوچکی (thumbnails) نیز به‌صورت یک ردیف کنار هم در صفحه نتایج نمایش داده می‌شوند، از آنجایی‌که این تصاویر قابل کلیک و هدایت به یک صفحه جدید هستند، یک موقعیت برای آن ها در نظر گرفته می‌شود.

مفهوم Position در گزارش های بخش  Search Analytics

به طور میانگین برای تمامی جستجو هایی که باعث نمایش سایت مورد نظر در نتایج جستجو شده است، مقداری که مربوط به بالاترین موقعیت یکی از لینک‌های سایت است برای معیار Position در بخش search analytics ارائه می‌گردد.

توجه : لینک های که در نتایج جستجو می آیند حتماً بایستی توسط اشخاص مشاهده (impression) شوند تا موقعیت آن ها در صفحه شمارش و در نظر گرفته شود. به‌عنوان‌مثال اگر در جستجویی لینکی از سایت در صفحه سوم گوگل باشد و شخص فقط نتایج صفحه یک را ببیند، بنابراین موقعیت مربوط به آن کلمه جستجو شده و لینک مربوطه اصلاً محاسبه و در نظر گرفته نخواهد شد.

توجه : در برخی از گزارش‌های ارائه شده ممکن است برای مقدار مربوط به موقعیت یک علامت منها (-) نمایش داده شود و این بدین معناست که برای آن نتیجه هیچ موقعیتی ثبت‌نشده است چراکه اشخاص برای آن جستجو هرگز سایت موردنظر را ملاحظه نکرده‌اند.

توجه : معیار موقعیت، یک معیار اندازه‌گیری نسبتاً پیچیده است و اگر درک درستی از آن نشود، می تواند گمراه کننده باشد. به عنوان مثال در تصویر نمونه ارائه‌شده که شبیه‌سازی نمایش نتایج جستجو در گوگل بود، نتیجه‌ای که در موقعیت ۶ قرار دارد، از لحاظ شمارش عددی به نظر می‌رسد بدترین موقعیت در صفحه را نسبت به سایر نتایج دارد اما وقتی در تصویر نگاه کنیم، می‌بینیم که همین موقعیت ۶ بهترین و باارزش ترین موقعیت در صفحه را به خود اختصاص داده است. همچنین در جستجوهای مربوط به تصاویر، چندین تصویر در هر ردیف قرار می گیرند و با توجه به اینکه عرض صفحات نمایش در مانیتورهای مختلف، متفاوت هستند بنابراین مفهوم صفحات نیز بسیار متغیر بوده و به عواملی چون عرض صفحه و البته یک سری موارد دیگر بستگی دارد و موقعیت اعلام شده با توجه به اینکه لینک و عکس مور نظر چقدر پایین صفحه قرار دارد به صورت تقریبی بیان می شود.

هر یک از معیارهای اندازه‌ گیری در بخش search analytics گوگل وبمستر و نوع داده‌ های ارائه‌شده در آن را می توان بر اساس حالت های مختلفی دسته بندی کرد. به عنوان مثال با انتخاب دسته‌بندی “Queries” گزارش ها و داده های ارائه‌شده بر اساس کلمات و عباراتی که در گوگل توسط اشخاص جستجو شده‌اند و درنتیجه آن لینکی از سایت موردنظر در لیست نتایج به ایشان نمایش داده‌شده است، دسته‌بندی می‌شوند. یا با انتخاب دسته‌بندی “Pages” داده های ارائه شده بر اساس صفحاتی از سایت که در نتایج جستجو به اشخاص نمایش داده‌شده‌اند، دسته‌بندی می شوند.

انواع دسته بندی های موجود در بخش Search Analytics برای داده های ارائه شده شامل موارد زیر می باشد:

دسته بندی داده ها در سرچ کنسول

Queries

Query یا جستجو، مجموعه کلمات و یا عبارت‌هایی است که اشخاص در گوگل جستجو کرده‌اند و درنتیجه‌ این جستجو، سایت نیز در لیست نتایج گوگل برای این افراد نمایش داده‌شده است. البته گوگل برخی از کلمات و یا عبارت‌های بسیار خاص و نادر را به خاطر حفظ حریم خصوصی اشخاص ممکن است در این بخش ارائه نکند.

نحوه استفاده از گزارش‌ها مربوط به Query ها

لیست جستجوهای ارائه شده باید بررسی شود تا مشاهده شود که آیا کلمات کلیدی که مدنظر بوده است جزء این لیست است یا خیر. اگر کلمات کلیدی موردنظر در لیست ارائه شده به چشم نمی خورند، ممکن است به این خاطر باشد که سایت محتوای مفید و مربوطه به آن کلمات را تولید نکرده است و یا چنانچه کلمات و یا عبارت هایی مشاهده شوند که اصلاً توقع دیدن آن ها وجود نداشته است، به خصوص اینکه مرتبط به موضوع و سایت نیز نباشند، ممکن است سایت هک شده باشد و شخص هکر آن کلمات و عبارات را در سایت درج کرده باشد. یک استفاده دیگر این است که کلمات و عبارت‌هایی که تعداد نمایش (Impressions) نسبتاً بالایی دارند اما نرخ کلیک (CTR) آن‌ها بسیار پایین است، مورد بررسی دقیق قرار بگیرند. چرا با جستجو آن کلمات در گوگل، تعداد دفعاتی که سایت در لیست نتایج جستجو نمایش داده‌شده است بسیار زیاد بوده اما تعداد کمی از افراد بر روی لینک مربوطه کلیک کرده‌اند که علت آن می تواند محتوای ضعیف یا غیر جذاب باشد.

Query در وبمستر

Pages

مجموعه صفحاتی از سایت که در نتایج جستجو گوگل برای افراد مختلف نمایش داده ‌شده است. تنظیم و دسته‌بندی اطلاعات بر اساس صفحات، محاسبات و مقادیر مربوط به تعداد کلیک‌ها، تعداد نمایش‌ها و نرخ کلیک‌ها را متفاوت‌تر خواهد کرد.

Countries

در این دسته‌بندی همان طور که از اسم آن مشخص است، نتایج بر اساس جستجوهایی که از کشورهای مختلف انجام شده است دسته بندی می شوند و در نتیجه می توان جستجوها، بازدیدها و کلیک‌هایی که بر روی لینک های سایت انجام‌شده از کشورهای مختلف را مشاهده کرد. برای فیلتر کردن گزارش‌های مربوط به یک کشور خاص می‌توان در زیر دسته بندی کشورها بر روی گزینهfilterکلیک کرد و از زیر منویFilter Countries کشور مور نظر را انتخاب کرد.

Devices

توسط این گزینه می توان نتایج را بر اساس دستگاه‌های مختلفی (مانند کامپیوتر، موبایل، تبلیت) که توسط اشخاص برای جستجو در گوگل استفاده شده است دسته‌بندی کرد.

چنانچه سایتی برای کامپیوتر و یا موبایل، نسخه‌های متفاوتی داشته باشد، به‌عنوان‌مثال m.example.com یا  www.example.com، در این حالت مقادیر مربوط به هر سایت به‌صورت کاملاً مجزا در بخش Search Analytics  ارائه می‌شود، اما درصورتی که سایت به نحوی طراحی و کدنویسی شده باشد که فقط در یک نسخه ارائه گردد و متناسب با دستگاه های مختلف به صورت دینامیک تغییر کند، توسط گزینه Devices می توان گزارش های مربوطه را به نحوی دسته‌بندی کرد که تعداد نمایش و کلیک‌های که روی لینک‌های سایت توسط کامپیوترهای شخصی انجام شده است را با تعداد نمایش و کلیک های انجام شده توسط دستگاه های موبایل مقایسه کرد.

Search Type

توسط این گزینه می‌توان نتایج ارائه شده را بر اساس نوع جستجویی که اشخاص انتخاب کرده‌اند فیلتر و یا مقایسه کرد. منظور از نوع جستجو در اینجا جستجو صفحات وب، تصاویر و یا جستجو فایل های ویدئوئی است.

در گزارش‌های بخش Search Analytics به‌صورت پیش فرض نوع جستجوها بر روی صفحات وب (web) تنظیم است و البته بر اساس نوع جستجو ها امکان دسته‌بندی اطلاعات وجود ندارد زیرا طرح بندی صفحات برای انواع جستجوها نسبت به یکدیگر متفاوت هستند.

Dates

با انتخاب این نوع دسته‌بندی می‌توان نمودار و آمار ارائه‌شده مربوط به هریک از داده‌ها را در طول یک دوره زمانی مشخص مشاهده کرد و دوره زمانی پیش‌فرض نیز ۴ هفته است.


امتیاز:

ارسال دیدگاه‌ها‌


تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌


در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
Skip Navigation Links.
  • بازگشت