مرکز تماس: 66384920

مقالات طراحی سایت و خدمات دیجیتال مارکتینگ

چگونه گوگل آنالیتیک به ارتقای وبسایت شما کمک خواهد کرد؟

چهارشنبه 08 فروردین 1397

چگونه گوگل آنالیتیک به ارتقای وبسایت شما کمک خواهد کرد؟

گوگل آنالیتیک ( google analytics)

گوگل آنالیتیک ( google analyticsیک ابزار رایگان است که توسط گوگل ارائه می شود. آنالیتیک کمک می کند تا دید بهتر و دقیق تری نسبت به بازدیدکنندگان یک وب سایت داشته باشید. در حقیقت آنالیتیک به بررسی دقیق و لحظه ای رفت و آمد کاربران یک وب سایت می پردازد و ابزاری قدرتمند برای پیشرفت سئو سایت می باشد.

گوگل آنالیتیک ابزارها و گزارش های متنوعی ارائه می کند که فرآیند تحلیل و تصمیم گیری را آسان تر می کند.

سه نکته مهم در مورد گوگل آنالیتیک :

  • نکته اول - گوگل آنالیتیک ابزاری برای تحلیل رفتار کاربران و به کارگیری آن برای بهبود رفتار همان کاربران است.
  • نکته دوم - گوگل آنالیتیک یک راه کار درمانی نیست، بلکه تنها ابزاری برای شناخت مشکلات و توانایی های یک وب سایت است. برای استفاده بهینه از آن به افراد متخصص و صاحب نظر نیاز هست.
  • نکته سوم - استفاده از گوگل آنالیتیک چرخه ای از تحقیق، آنالیز و هدف گذاری است. هر هدف و رفتار نتایجی در پی دارد که مقدمه تحلیل های جدید خواهند بود.

گوگل آنالیتیک کمک می کند تا صاحبان یک وب سایت بدانند که کاربران و یا بازدیدکنندگان وب سایت شان از چه طریقی وارد وب سایت آن ها شده اند، کدام صفحات و کدام محتواها را بازدید کرده اند و یا به انتشار گذاشته اند، این بازدیدکنندگان از کدام شهرها و یا کشورها بوده اند، بازدیدکنندگان از طریق چه دستگاهی (موبایل، تبلت، پی سی) وارد وب سایت شده اند، افراد چه مدت را در وب سایت سپری کرده اند و... . در اصل گوگل آنالیزور کمک می کند تا استراتژی های بازاریابی وب سایت خود را بهبود ببخشید.

چرا به گوگل آنالیتیک نیاز هست؟

گوگل آنالیزور می‌تواند آمار مربوط به وب‌سایت را تبدیل به یک منبع ارزشمند برای شناخت کاربران و بهینه‌سازی وب‌سایت برای آن ها بکند. گوگل آنالیتیک را می‌توان بر روی برنامه‌های گوشی اندروید و iOSهم نصب کرد.

چیزی که گوگل آنالیتیک را به یک ابزار لازم برای صاحب هر وب‌سایت یا اپلیکیشن گوشی تبدیل می‌کند، فقط قدرت غیر قابل انکار آن نیست، بلکه این است که گوگل آن را به رایگان در اختیار تمام وب‌سایت‌ها قرار داده است و استفاده از آن هم بسیار راحت است. آن قدر ساده است که حتی کاربران ایرانی که به زبان انگلیسی تسلط چندانی هم ندارند، می‌توانند با مطالعه یک آموزش ساده از آن استفاده نمایند.

گوگل آنالیتیک، منابع ورود بازدید کنندگان به سایت را مشخص می کند که شامل موتورهای جستجوگر، تبلیغات نمایشی، شبکه های پرداخت در ازای کلیک، ایمیل های تبلیغاتی و... است. با ترکیب گوگل آنالیتیک و گوگل ادوردز، کاربران می توانند کیفیت صفحات وبسایت و میزان درآمد زایی از آن را محاسبه کنند (هدف). هدف ممکن است شامل فروش، کسب رتبه اول، بازدید از صفحه ای خاص، یا دانلود فایلی ویژه باشد. با استفاده از گوگل آنالیتیک، بازاریابان در حوزه دیجیتال می توانند مشخص کنند چه تبلیغاتی بهترین کارایی را داشته است و چه تبلیغاتی ضعیف عمل کرده است و بر اساس این نتایج، استراتژی های بازاریابی و تبلیغاتی را بهبود ببخشند.

گوگل آنالیتیک

گوگل آنالیتیک چه کاربردهایی دارد؟

این ابزار قدرتمند گوگل کمک می کند تا "هدف گذاری" به درستی صورت گیرد، هدف گذاری، تفاوت بازدید با ارزش و بی ارزش را مشخص می کند.

هدف اول یک وبسایت، جذب ترافیک است که از طریق روش هایی مانند تبلیغات کلیکی، سئو، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات آفلاین صورت می پذیرد.

هدف دوم یک وبسایت، راهنمایی بازدیدکنندگان به صفحات هدف است. معیارهای تعیین این تبدیل رفتارهایی است مانند؛ افزودن یک آیتم به سبد خرید، دسترسی به یک ویدیو، دیدن فرم های سفارش و تماس، دیدن شماره تماس با بخش فروش.

هدف سوم یک وبسایت، تبدیل کاربران راهنمایی شده (مشتریان بالقوه) به مشتریان نهایی است. در این مرحله کاربر باید آخرین فعالیت خود برای تبدیل به یک بازدید موفق را انجام دهد. برخی نمونه ها عبارتند از؛ ثبت سفارش، خرید و پرداخت آنلاین، تکمیل و ارسال فرم، تماس با بخش فروش، نمایش یا دانلود ویدئو، ارسال دیدگاه و... .

مراحل استفاده از گوگل آنالیتیک به چه صورت است؟

استفاده از گوگل آنالیتیک دو شرط دارد. اول اینکه باید یک حساب گوگل یا همان جیمیل داشته باشید و دوم اینکه امکان دسترسی مدیریتی به وب سایت مورد نظر برای شما فراهم شده باشد تا بتوانید کد گوگل آنالیتیک را به آن اضافه کنید.  مراحل استفاده از این ابزار قدرتمند به صورت زیر خلاصه شده است :

  1. ایجاد اکانت در گوگل آنالیتیک
  2. ورود به گوگل آنالیتیک
  3. ساختن اکانت وب سایت
  4. دریافت کد گوگل آنالیتیک

آنالیتیک

اصطلاحات و کلمات رایج در گوگل آنالیتیک به شرح زیر است:

  • ابعاد (Dimensions) 

بعد (یا دایمنشن) یکی از خصوصیات و ویژگی‌های بارز یک وب‌سایت یا برنامۀ موبایل است که می‌تواند مقادیر مختلفی را بپذیرد. نوع مرورگر، صفحۀ خروج کاربر، صفحات مورد بازدید و زمان حضور کاربر در وب‌سایت از نمونه ابعادی هستند که در گوگل آنالیز وجود دارد.

  • متریک‌ها (Metrics) 

متریک‌ها در حقیقت خصوصیات درونی یک دایمنشن هستند که می‌توانند به صورت مجموع یا نرخ اندازه‌گیری شوند. به طور مثال تعداد بازدیدها از یک صفحه یا میانگین زمانی که کاربران در وب‌سایت گذرانده‌اند، می تواند یک متریک باشد.

  • دوره‌ها (Sessions) 

دوره به مدت زمانی گفته می‌شود که کاربر به صورت فعال با وب‌سایت، برنامۀ موبایل یا سایر رسانه‌ها در ارتباط است. تمام اطلاعات در مورد تعاملات کاربر (تعداد صفحاتی بازدیدی، رویدادها، میزان خرید و …) در طی یک دوره حساب می‌شوند. دوره‌ها معمولاً بعد از ۳۰ دقیقه عدم تعامل کاربر با وب‌سایت یا برنامۀ موبایل بسته می‌شوند و در صورت بازگشت کاربر، یک دورۀ جدید باز خواهد شد.

  • کاربران (Users) 

افرادی که حداقل برای یک دوره (Session) در وب‌سایت حضور داشته‌اند، جزو کاربران وب سایت محسوب می‌شوند.

  • بازدیدکنندگان (Visitors) 

بازدیدکنندگانی که به وب‌سایت سر زده‌اند، به دو دستۀ بازدیدکنندگان جدید (New Visitor) و بازدیدکنندگان تکراری (Returning Visitors) تقسیم می‌شوند. بازدیدکنندگان تکراری، کاربرانی کسانی هستند که قبلاً یک دوره را در وب‌سایت گذرانده‌اند.

  • بازدید صفحات (Pageviews) 

منظور از این عبارت تعداد کل دفعاتی است که یک صفحه توسط کاربران مشاهده شده است. لازم به ذکر است که بازدیدهای مکرر توسط یک کاربر تکراری نیز در این مقدار حساب می‌شود.

  • صفحات/دوره‌ها (Pages/Sessions) 

صفحات/دوره‌ها به میانگین تعداد صفحاتی اطلاق می‌شود که در طی یک دوره دیده می‌شود. بازدیدهای تکراری از یک صفحه نیز در این مورد حساب می‌شوند.

  • میانگین زمانِ دوره (Avg. Session Duration) 

میانگین زمانی که دوره‌های استفادۀ کاربران به طول انجامیده است، را میانگین زمانِ دوره می گویند.

  • نرخ پرش (Bounce Rate)

منظور از نرخ پرش یا بانس ریت، درصد کسانی است که تنها یک صفحه از وب‌سایت را مشاهده کرده‌اند. (بازدیدی که در آن کاربر به وب‌سایت وارد شده اما بدون آنکه هیچ تعاملی با آن داشته باشد، صفحه را بسته است) هر چقدر که نرخ پرش وب‌سایت کمتر باشد، به این معنی است که وب‌سایت در حفظ کاربر موفق‌تر عمل کرده است.

  • اهداف (Goals) 

می‌توان در گوگل آنالیتیک اهدافی را تعیین کنید. این کار باعث می شود که میزان موفقیت سایت، بهتر اندازه‌گیری شود و متوجه شد که چند درصد از کاربران، یک فرآیند مشخص مهم را در وب‌سایت طی می‌کنند.

  • تبدیل‌ها (Conversions) 

تبدیل‌ها زمانی صورت می‌گیرند که یک کاربر، اهداف را عملی می‌کند و در نهایت تبدیل به یک کاربر ثابت یا مشتری می ‌شود. مثلاً وقتی یک کاربر در وب‌سایت ثبت نام می‌کند یا یک خرید را انجام می‌دهد.

  • کمپین‌ها (Campaigns) 

کمپین‌ها این امکان را فراهم می کنند که پارامترهای شخصی را برای هر صفحه‌ای که تمایل دارید اضافه کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را از کاربران وب سایت بدست آورید.

  • جذب (Acquisition) 

منظور از جذب، روشی است که کاربران وب سایت را بدست آورده‌اید. مثلاً ممکن است از طریق موتور جستجوی گوگل، جذب کاربر صورت گیرد.

  • رفتار (Behavior) 

اطلاعات رفتاری کاربران این امکان را فراهم می کند که محتوای وب سایت را مطابق نیاز آن ها تغییر دهید و آن را بهینه نمایید.

گوگل آنالیتیکس

سخن آخر

 گوگل آنالیتیک به طور مستقیم به تحلیل و آنالیز موارد مرتبط با کاربرانی که از وبسایت شما بازدید داشته اند، می پردازد و اطلاعات مختلفی مانند صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، مدت زمان حضور کاربران در وبسایت و مسیر خروجی آن ها را در اختیار ادمین قرار می دهد. این ابزار رایگان گوگل، یک روش بسیار هوشمندانه برای نظارت بر میزان بازدید های انجام شده از صفحه اصلی و صفحات داخلی وبسایت و یک ابزار قدرتمند برای تحلیل سئو  وب سایت و بهبود استراتژی های بازاریابی می باشد.


امتیاز:

ارسال دیدگاه‌ها‌


دیدگاه‌ها‌


در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.