Skip Navigation Links.

برای داشتن یک وب سایت از کجا باید شروع کنم؟

یکشنبه، 03 دی 1396

برای داشتن یک وب سایت از کجا باید شروع کنم؟

معمولاً طراحی سایت را در چند مرحله اصلی انجام می‌دهند و کسانی که هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارند بهتر است که با مفاهیم اولیه ایجاد یک وب سایت آشنا شوند. برای شروع لازم به شناخت پیش نیازهای طراحی سایت است و پس از مشخص کردن نوع و حوزه کسب‌وکار نوبت به تعیین host (هاست)، ثبت سایت در گوگل و خرید دامنه می‌رسد.

چنانچه شما تصمیم گرفته باشید تا سایتی شخصی یا شرکتی برای خود داشته باشید، پیش از هر چیز و هر اقدامی، لحظه ای درنگ کرده و درباره محاسن و معایب این ایده با خود کمی فکر کنید. از خودتان سئوالات زیر را بپرسید و سعی کنید جوابی قانع کننده به آنها بدهید:

  •   چرا نیاز به وب سایت دارم؟
  •   محاسن داشتن یک وب سایت برای من چیست؟
  •   معایب داشتن یک وب سایت برای من چیست؟
  •   چه میزان می خواهم برای اینکار هزینه نمایم؟
  •   آیا هدف من از داشتن وب سایت، هدفی بلند مدت است یک تنها هدفی کوتاه مدت؟
  •   سایت من از کدام نوع است؟ شخصی، فروشگاهی، شرکتی، سازمانی، و یا اجتماعی؟

 در اداممه به این سوالات پاسخ خواهیم داد، ایزی وب ارائه دهنده خدمات تخصصی طراحی وب سایت بهترین راهنمای گام به گام برای داشتن یک وب‌سایت را در اختیارتان قرار می‌دهد با ما همراه شوید 

معمولاً طراحی سایت را در چند مرحله اصلی انجام می‌دهند و کسانی که هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارند بهتر است که با مفاهیم اولیه ایجاد یک وب سایت آشنا شوند. برای شروع لازم به شناخت پیش نیازهای طراحی سایت است و پس از مشخص کردن نوع و حوزه کسب‌وکار نوبت به تعیین host (هاست)، ثبت سایت در گوگل و خرید دامنه می‌رسد.

.طراحی سایت چیست؟

قبل از پاسخ به این سؤال لازم است که دقیقاً بدانید وب‌سایت چیست؟

وب‌سایت مجموعه‌ای متشکل از صفحات آنلاین متصل به هم است که تحت یک نام مشترک (دامنه) معمولاً بر روی یک سرور در وب منتشر می‌شوند. در واقع جایی که است تعداد زیادی از صفحات حاوی اطلاعات محصولات و خدماتی است که فروشگاه‌ها، شرکت‌ها، اشخاص، ادارات و سایر نهادها از آنها برای فروش محصولات و خدمات، اطلاع‌رسانی و غیره استفاده می‌کنند.

پس از آشنایی با مفهوم وب‌سایت به تعریف کلی طراحی سایت می‌پردازیم: 

فرایند طراحی و توسعه صفحات وب با استفاده عناصر فنی، بصری و عملکردی را طراحی وب‌سایت می‌گویند. مراحل اصلی طراحی وب‌سایت به شرح زیر است: 

پیش نیازهای طراحی سایت

پیش نیازهای مهم طراحی سایت شامل مهارت‌های فنی (کدنویسی، برنامه نویسی) و تخصص‌های متنوع از جمله مهارت‌های نرم (soft skills)، دیجیتال مارکتینگ، مهارت‌های ارتباطی و تلفیقی از خلاقیت و نوآوری، ایده پردازی است.

 · بخش‌های فنی

 صفحات وب سایت با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مثل HTML، CSS، JavaScript، PHP ساخته می‌شوند. نرم افزارها، ابزارها (Adobe Photoshop, Illustrator, Sketch) روش‌ها و سیستم‌های مختلف مدیریت محتوا (CMS) برای ساخت انواع  وب سایت وجود دارد. افرادی که به دنبال یادگیری چنین مهارت‌هایی هستند می‌توانند از منابع مختلف آموزشی مانند مقالات، فیلم‌ها و وب‌سایت های آموزشی در این زمینه کمک بگیرند و امکان ساخت وب‌سایت خود را فراهم کنند.

 انواع روش‌های طراحی سایت به شرح زیر است: 

 1- طراحی سایت با فروشگاه سازها

فروشگاه سازها پلتفرم‌هایی هستند که بستر و امکانات و ابزارهای  طراحی سایت بدون نیاز به برنامه نویسی را به ساده‌ترین روش ممکن در اختیار طراحان سایت قرار می‌دهند. این قابلیت برای افرادی است که مهارت چندانی در طراحی سایت ندارند و می‌خواهند سایت فروشگاهی خود را راه‌اندازی و مدیریت و سفارشی‌سازی کنند. 

هزینه ایجاد یک وب سایت به عوامل مختلفی اعم از اهداف سایت، پیچیدگی سایت، امکانات و ابزارهای مورد نیازو سلیقه صاحب سایت بستگی دارد و متغیر است.

 انواع فروشگاه سازها عبارت‌اند از: 

 پلتفرم‌های متن باز (Open Source):

در این نرم افزارها امکان دسترسی به کدها برای طراحان تازه کار وجود داردغ یعنی آنها می‌توانند تغییرات دلخواه را در سایت به وجود آورند. از جمله این پلتفرم‌ها می‌توان ووکامرس، مجنتو، اوپن کارت، پرستاشاپ و ناپ کامرس را نام برد. 

 فروشگاه سازهای اشتراکی (Software As A Service):

SAAS در واقع سرویس اشتراکی یا نرم افزار اجاره‌ای است و امکانات سیستم‌های متن باز بدون قابلیت دسترسی به کدها را برای طراحان فراهم می‌کند. کدها توسط شرکت‌های عرضه‌کننده سیستم مدیریت محتوا اشتراکی سالیانه، ماهانه به فروش می‌رسند. سیستم‌های شاپیفای، بیک کامرس، شاپفا، پرتال یا فروشگاهی از انواع فروشگاه سازهای اشتراکی هستند.

 2- طراحی سایت اختصاصی Dnn

 Dnn نوعی از سیستم‌های مدیریت محتوا و طراحی وب سایت است که امکانات، افزونه‌ها و ابزارهای فراوانی را به کاربران ارائه می‌دهد. این سیستم توسط مایکروسافت و بر اساس زبان برنامه نویسی NET به نگارش درآمده است. قابلیت‌های خاص آن برای طراحی سایت‌ شرکتی بسیار مناسب است و مزیت‌های زیادی مانند نصب آسان، امنیت مطلوب، انعطاف پذیری بالا، چند زبانه ساختن سایت را در بر دارد.

 3- طراحی سایت با وردپرس

یکی دیگر از روش‌های محبوب و پرطرف‌دار طراحی وب سایت استفاده از سامانه‌های مدیریت محتوای سایت است. این سامانه‌ها به کاربران کمک می‌کنند تا با هزینه‌های کمتری نسبت به طراحی سایت اختصاصی، وب سایت خود را راه‌اندازی کنند. برترین سامانه مدیریت محتوا متن باز به نام وردپرس (Wordpress) طراحی سایت بدون کد نویسی و حداقل دانش فنی را برای کاربران میسر نموده است. افزونه‌ها و قالب‌های وردپرس دلیل محبوبیت آن است.برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید محتوا تفاوت طراحی سایت وردپرس با کدنویسی مطالعه نمایید.

 از سایر سامانه‌های مدیریت محتوا می‌توان به سیستم مدیریت محتوای Wix(مبتنی بر فضای ابری)، (Squarespace) و جوملا اشاره نمود. در نهایت کاربرانی که علاقه دارند از این سیستم ها برای طراحی سایت  با وردپرس  استفاده کنند، توصیه می‌شود اطلاعات لازم را با جستجو در اینترنت به دست آورند.

  · جلوه‌های بصری (visual design) چه تاثیری بر طراحی سایت دارد؟

شکل و شمایل ظاهری یک سایت با ایجاد جلوه‌های بصری اعم از عکس‌ها، تصاویر متحرک و فیلم‌ها، قالب‌ها، المان‌های گرافیکی، تایپوگرافی، پالت‌های رنگ، آیکون‌ها و نمادها، و سایر عناصر طراحی توسط نرم‌افزارهای طراحی انجام می‌شوند. کسانی که به دنبال یادگیری طراحی بصری سایت هستند می‌توانند مقدمات و اصول طراحی سایت را در شاخه‌های مختلفی آموزش ببینند.

  رایج‌ترین نرم‌افزارهای طراحی به شرح زیر است: 

 - Adobe Dreamweaver

 - Adobe Muse

 - Google Web Designe

 - TemplateToaster

 - openElement

 - RapidWeaver

 - Macaw

  · ویژگی‌های عملکردی

عملکرد سایت به این معنی است که وقتی کاربر از طریق موبایل، لپ‌تاپ یا تبلت و سایر دستگاه‌ها وارد یک سایت می‌شود در طی مسیر نقشه سایت (Sitemap) محصول مورد نظر خود را به راحتی و در کمترین زمان ممکن انتخاب و خریداری می‌کند یا اطلاعات لازم را به دست می‌آورد. عوامل اصلی عملکرد مطلوب سایت دربرگیرنده موارد زیر است: 

 - مدیریت سایت و تولید محتوا

مدیریت محتوا مجموعه‌ای از خدمات و فعالیت‌هایی است که صاحبان سایت برای مشتریان و مخاطبان خود انجام می‌دهند. برنامه‌ریزی، سازماندهی، انتشار محتوا، به‌روزرسانی محتوا و سئوی سایت از جمله وظایف اصلی مدیریت محتوا به شمار می‌رود.

 - تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI)

آگاهی و شناخت UI و UX برای کارآموزان طراح بسیار مهم است. تجربه کاربری (UX) به این معنی است که کاربران ضمن راحتی استفاده از قابلیت‌ها و امکانات سایت حس خوشایندی را تجربه می‌کنند.یک کارشناس طراحی پرسونا (درخواست‌ها، نیازها، ترجیحات و انتظارت) مخاطبان خود را در نظر می‌گیرد و سایت خود را طوری طراحی می‌کند که کاربر به سهولت بتواند محصول خود را جستجو و خریداری کند.

رابط کاربری (UI) واسطه تعاملی و برقراری ارتباط مخاطبان با صفحات سایت، سیستم عامل‌ها، نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها است. جنبه‌های ظاهری وب‌سایت (طراحی دیداری، گرافیکی، رنگ‌بندی و نوشته‌ها)، ابزار لیست، دکمه‌ها، فیلدهای متن و پسورد، المان‌های خروجی، منوها و ناوبری، فیلدهای جستجو، مسیر راهنما، آیکون‌ها و سایر موارد در دل رابط کاربری موبایلی و سایتی و اپلیکیشن‌ها را شامل می‌شود.

 - قابلیت واکنش گرایی سایت (responsive)

طراحی ریسپانسیو وب سایت قابلیتی است که یک سایت را در دستگاه‌های مختلفی مانند موبایل، کامپوتر، لپ تاپ و تبلت به صورت یکسان به نمایش می‌گذارد.

 - سیستم امنیت و پشتیبانی

رخنه‌گرها همیشه در اینترنت به دنبال شکار اطلاعات ارزشمند کاربران هستند یا اینکه قصد و نیت ناخوشایندی برای نفوذ به سایت‌ها دارند. به همین علت حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران در طراحی وب‌سایت از اهمیت زیادی برخوردار است.

بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات طراحی سایت مانند ایزی وب تمهیدات امنیتی بالایی را برای طراحی سایت‌ها ارائه می‌دهند.

مشخص کردن نوع و حوزۀ کسب‌وکار

به دنبال راه‌اندازی چه سایتی هستید. آیا می‌خواهید محصولات و خدمات بفروشید یا فقط اطلاع رسانی کنید. پاسخ به این سوالات دلایل اصلی و هدف طراحی سایت، ماهیت و حوزه فعالیت آن را بیان می‌کنند. زیرا نوع وب‌سایت، شکل ظاهری، نحوه عملکرد، امکانات و ابزارها و سایر جزئیات مرتبط با یک سایت به نوع محصولات، خدمات و حوزه کسب‌وکار بستگی دارد. انواع مختلفی از سایت های فروشگاهی، آموزشی، نمونه کار، شرکتی، تبلیغاتی، وبلاگ، شخصی، سرگرمی و . وجود دارند که طراحی آنها براساس حوزه کسب و کارشان صورت گرفته است.

انتخاب و خرید هاست

به سرویس دسترسی و نگهداری محتوای سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها در وب، هاست یا میزبانی وب می‌گویند. دسترسی به یک سایت، امکان نشر، ذخیره‌سازی و پردازش محتوای آن از طریق اجاره کردن فضایی از یک سرور فیزیکی در وب صورت می‌گیرد. انتخاب و خرید host مناسب عملکرد موثر و امنیت وب‌سایت را افزایش می‌دهد. شرکت‌های میزبان وب انواع مختلفی از سرویس هاست را به کاربران عرضه می‌کنند. 

انتخاب host مناسب چالش‌های زیادی به همراه دارد به همین علت کسب اطلاعات در زمینه انواع هاست لازم و ضروری است. انواع میزبانی وب عبارت‌اند از: 

 1- هاست اشتراکی و اختصاصی

 3- هاست وردپرس

 4- سرور ابری

 5- سرور داخلی و خارجی

 6- سرور مجازی

 7- سرور ویندوز، لینوکس

 نکات مهم انتخاب و خرید سرویس هاست

افراد بر اساس اهداف، نیازها، بودجه، نوع سایت هاست موردنظر خود را خریداری می‌کنند. نکات مهم انتخاب سرویس هاستینگ مناسب به شرح زیر است: 

 1- اعتبار و کیفیت خدمات شرکت میزبان وب

 2- تایم بالا ماندن هاست

 3- سرعت و کیفیت هاست

 4- قابلیت ارتقا

 5- امکان پشتیبانی از چندین دامنه

 ثبت و خرید دامنه

دامنه (Domain) قسمتی از آدرس اینترنتی است که کاربران برای بازکردن یک سایت در موتورهای جستجو از آن استفاده می‌کنند. به این معنی که با تایپ کردن دامنه https://www.ezweb.ir/ می‌توانید به این سایت وارد شوید.

دامنه از دو جزء اصلی نام دامنه و پسوند دامنه تشکیل می‌شود. مثلاً دامنه ایزی وب با نام ایزی و پسوند وب شناسایی می‌شود. در واقع دامنه بیانگر هویت یک وب‌سایت است؛ بنابراین لازم است که همسان با برند و سایت انتخاب شود. مهم‌ترین نکات ثبت و خرید دامنه به شرح زیر است: 

 1- انتخاب نام‌های کوتاه

 2- انتخاب نام دامنه بدون علائمی مثل خط تیره یا آندرلاین

 3- عدم استفاده از اعداد و کلمات اختصاری مبهم و نامعلوم

 4- املای صحیح دامنه

هدف خود برای ساخت وب سایت حرفه‌ای را مشخص کنید.

 تعیین اهداف درست مهم‌ترین رکن طراحی سایت است و نقشه راه موفقیت یک سایت محسوب می‌شود.  شناسایی هدف از طراحی یک سایت در پاسخ به سؤالات زیر امکان‌پذیر است: 

  •  مخاطبان اصلی سایت چه کسانی هستند؟
  •  کاربران در انتظار دریافت چه چیزهایی از سایت هستند؟
  •  هدف اصلی فروش محصول یا خدمات، اطلاع‌رسانی، آموزش یا سرگرمی است؟
  •  سایت‌های رقبا کدام‌اند و چه ویژگی‌هایی دارند؟

 از عمده‌ترین اهداف طراحی سایت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

 1- افزایش فروش محصولات و خدمات

 2- جذب مشتریان بیشتر و نفوذ در بازارهای جدید

 3- وب برندینگ و آگاهی از برندینگ

 4- بهبود و تقویت تعامل با مشتریان فعلی و بالقوه

ایزی وب متخصص ارائه خدمات طراحی سایت خاطر نشان می‌کند که برای راه‌اندازی وب‌سایت هیچ وقت دیر نیست فقط کافی است که قبل از ساخت یک وب سایت حرفه‌ای اهداف درستی را تعیین کنید و از طریق یادگیری مهارت‌های فنی (برنامه نویسی) و مهارت‌های نرم (مدیریت زمان، مهارت‌های ارتباطی)، دیجیتال مارکتینگ (خدمات سئو سایت) و تبلیغات (مانند ایمیل مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی) سایتتان را به اوج موفقیت خود برسانید.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.