نقشه سایت یا سایت مپ چیست ؛ چگونه sitemap بسازیم؟

چهارشنبه 08 فروردین 1397

نقشه سایت یا سایت مپ چیست ؛ چگونه sitemap بسازیم؟

آشنایی با سایت مپ (نقشه سایت)

صفحات سایت در یک ساختار درختی به هم مرتبط هستند. میزان ارتباط یک صفحه با دیگر صفحات، اهمیت یک صفحه در ساختار درختی را نشان می دهد. مثلا صفحه Home که صفحه اصلی وبسایت است، به تمام صفحات وبسایت مرتبط است. با توجه به اینکه لینک صفحه Home در منوی وبسایت قرار می گیرد و منو در تمام صفحات وبسایت موجود است، تمام صفحات وبسایت به صفحه اصلی وبسایت لینک شده اند. برای ساده تر شدن درک ساختار درختی یک وبسایت، برای کاربران و موتورهای جستجو از نقشه سایت یا سایت مپ استفاده می شود. سایت مپ نشان می دهد که هر صفحه در کجای ساختار درختی قرار دارد.

سایت مپ (نقشه سایت) چیست؟

سایت مپ یک فایل متنی است که در برگیرنده تمام نشانی های موجود در سایت است. همچنین سایت مپ می‌تواند اطلاعات متا هر URL  از سایت مانند آخرین بروز رسانی، میزان ارزش و نحوه ارتباط آن با دیگر صفحات را نیز شامل شود. وجود sitemap باعث می‌شود کراولر های موتور های جستجو به راحتی سایت را ایندکس کنند و از ایجاد صفحات جدید و تغییرات در صفحه‌های قدیمی آگاه شوند.

هیچ تضمینی نیست که با ایجاد سایت مپ، XML صفحات وبسایت شما بهتر ایندکس شوند، اما با ایجاد سایت مپ شانس بیشتری برای بهبود رتبه خود خواهید داشت. ایجاد سایت مپ برای وبسایت های زیر بسیار اثربخش و کارساز است:

  • وبسایت های نوپا که صفحات آن‌ها هنوز به خوبی لینک دهی داخلی و خارجی نشده‌اند.
  • وبسایت های که مطالب آرشیوشده آن‌ها به خوبی به صفحات پویا لینک دهی نشده‌اند.
  • وبسایت های که از URL  های داینامیک استفاده می‌کنند.

سایت مپ را می توان از دو دیدگاه متفاوت تعریف کرد. یکی از دیدگاه کاربران واقعی که به وبسایت مراجعه می کنند و دیگری از دیدگاه خزنده های موتورهای جستجو که سایت را پیمایش می نمایند. از دیدگاه کاربران واقعی، سایت مپ مجموعه ای از لینک هاست که به نحوی سازمان دهی و مرتب شده اند که کاربر با استفاده از آن ها می تواند به خوبی در سایت به وب گردی بپردازد. اما از دیدگاه موتورهای جستجو، سایت مپ مسیری است که خزنده ها می توانند به راحتی با استفاده از آن ها به تمامی صفحات مهم وبسایت سر بزنند و آن ها را ایندکس نمایند.

از دیدگاه مدیریتی وبسایت، سایت مپ به یک صفحه HTML گفته می شود که در آن صفحات مهم سایت به صورت سلسله مراتبی با ترتیبی مشخص در اختیار کاربر قرار داده می شود. اما از دیدگاه موتورهای جستجو، سایت مپ یک داده با فرمت XML می باشد که در این فایل به موتورهای جستجو گفته می شود که چه صفحاتی در سایت موجود است، این صفحات چه ارتباطی با یکدیگر دارند و در کجا می توان این صفحات را پیدا کرد.

سایت مپ


جهت اطلاع از خدمات سئو و قیمت سئو در آژانس ایزی وب بر روی لینک کلیک کنید.


ایجاد سایت مپ

سایت مپ مسیری در اختیار خزنده ها و همچنین کاربران قرار می دهد که با استفاده از آن بتوانند به راحتی تمام وبسایت را مورد بررسی قرار دهند. در حقیقت دو راه عمده برای ایجاد سایت مپ، استفاده از HTML و XML می باشد:

HTML

سایت مپ با استفاده از HTML در واقع لیست لینک ها است. اگر شما دارای سایتی هستید که از محتواهای چند رسانه ای (مانند ویدئو، عکس و … ) استفاده نمی کند و سایتی کوچک است (ساختاری ساده دارد و از دسته بندی های بسیار پیچیده برخوردار نیست) بهترین راه برای شما استفاده از سایت مپ با فرمت HTML می باشد. کاربران این فرمت را بسیار ترجیح می دهند زیرا این نوع نقشه به وب گردی بسیار کمک می کند.(  اما توجه کنید که گوگل به طور رسمی اعلام کرده است که بهتر است صاحبان سایت از فرمت XML استفاده نمایند زیرا این فرمت تقریبا توسط تمامی موتورهای جستجو شناخته می شود.

XML

برخلاف نقشه ی سایت HTML نقشه ی سایت XML برای کاربران قابل مشاهده نمی باشد اما اگر وبسایت شما بسیار بزرگ باشد، استفاده ازXML  برای شما بسیار مفیدتر است. زیرا در این فرمت شما می توانید درون سایت مپ، چند زیر شاخه ی دیگر نیز داشته باشید یعنی به عبارتی می توانید سایت مپی طراحی کنید که تو در تو بوده و از چند بخش تشکیل شده است. برای تولید نقشه ی سایت XML نیز ابزارهای رایگان و پولی فراوانی وجود دارد که شما با استفاده از آن ها می توانید به راحتی فایل XML نقشه ی سایتتان را تهیه نمایید.

تاثیر سایت مپ در سئو سایت

نقشه سایت یا sitemap در سئو سایت شما نقش بسیار مهمی دارد و وجود یا عدم وجود سایت مپ می تواند یکی از معیارهای سئو خوب یا بد باشد. ربات های گوگل برای یافتن صفحات وبسایت و ایندکس کردن آن ها به سایت مپ وبسایت مراجعه خواهند کرد. سایت مپ کار این ایندکس را برای صفحات وبسایت انجام می دهد. یعنی موتورهای جستجو به کمک ربات ها به این صفحه مراجعه کرده و این صفحه ایندکسی از صفحات سایت را به این ربات ها ارائه می دهند. در گوگل وبمستر قسمتی به نام صفحات ایندکس شده وجود دارد، که نشان می دهد کدام صفحات ایندکس شده اند. دو عامل می تواند مانع ایندکس شدن یک صفحه شود: اول نبودن صفحه در نقشه سایت. دوم اینکه صفحه به تازگی ایجاد شده باشد و ربات های جستجوگر هنوز به این صفحه جدید مراجعه نکرده باشند. بدون ایندکس شدن یک صفحه در موتورهای جستجو، صفحه نمی تواند در نتایج جستجو رتبه ای بگیرد. از آنجا که میزان کاربران وبسایت ها که از طریق موتورهای جستجو به سایت می آیند، برای رسیدن وبسایت به اهدافش (فروش محصولات، بازدید بیشتر، دانلود بیشتر یک مدیا و غیره) بسیار موثر هستند، می توان نتیجه گرفت که استفاده از سایت مپ بسیار ضروری است.

معرفی سایت مپ به گوگل و موتورهای جستجو

موتورهای جستجو در پیدا کردن سایت مپ بسیار هوشمند هستند. هر زمان که یک محتوای جدید تولید می کنید، یک پینگ برای گوگل ارسال می شود و آن ها را نسبت به تغییر در سایت مپ شما آگاه می کند. با این حال توصیه می شود که سایت مپ را با استفاده از Google Webmaster tools به گوگل ارسال نمایید. به Google Webmaster tools  بروید. سپس به آدرس Optimization > Sitemaps بروید. در سمت راست صفحه دکمه ای با عنوان add sitemap وجود دارد. به سادگی URL نقشه ی وبسایت خود را در اینجا اضافه نمایید.

سخن آخر

سایت مپ XML  یک فایل xml حاوی آدرس تمام صفحات وبسایت است که به موتورهای جستجو و مخصوصا گوگل درباره محل محتوای مختلف وبسایت راهنمایی می دهد تا بتوانند بهتر صفحات مختلف یک وبسایت را ایندکس کنند. سایت مپ به خصوص برای سایت های داینامیک مفید است و ساخت و معرفی آن به وبمستر تولز گوگل و سایر موتورهای جستجو تضمین می کند که از تمام آدرس های موجود در وبسایت اطلاع دارند. سایت مپ یک ساختار درختی از وبسایت را ایجاد می کند. این ساختار درختی مانند ایندکس عمل کرده و تمام صفحات سایت را به موتور های جستجو معرفی می کند. نقشه سایت برای یافتن صفحات سایت توسط موتور جستجو و سئو سایت نقش حیاتی دارد.


امتیاز:

ارسال دیدگاه‌ها‌


تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌


در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
Skip Navigation Links.
  • بازگشت