Skip Navigation Links.

سئو موبایل چیست؟ 0 تا 100 سئو سایت برای موبایل

دوشنبه، 03 اردیبهشت 1403

سئو موبایل چیست؟ 0 تا 100 سئو سایت برای موبایل

سئو موبایل چیست؟ چرا سئو سایت برای موبایل تا این حد اهمیت دارد؟ سئو در موبایل چه تأثیری در میزان ترافیک سایت ما دارد؟ بیشتر افرادی که در زمینه سئو فعالیت دارند و یا وب‌سایت خاصی را راه‌اندازی کرده‌اند، قطعاً با این سؤالات مواجه می‌شوند و تا حد زیادی فکر آن‌ها را درگیر می‌کند. 

سئو در موبایل یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید برای سایت خود انجام دهید تا کاربران به‌وسیله موبایل خود بتوانند به مطالب سایت دسترسی داشته باشند. در ادامه این مطلب سئوی موبایل را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بیشتر از پیش بااهمیت آن آشنا شوید. 

سئو موبایل چیست؟ 

سئوی موبایل به اقداماتی گفته می‌شود که امکان بازدید از سایت با گوشی موبایل را فراهم می‌کند و تجربه کاربری خوبی را به بازدیدکنندگان می‌دهد. در واقع سئو موبایل امکان دسترسی به محتواها و امکانات مختلف سایت را به‌وسیله گوشی فراهم می‌کند و دیگر نیاز نیست کاربران برای بازدید از سایت فقط به سراغ سیستم و لپ‌تاپ بروند. 

چرا سئو موبایل اهمیت دارد؟

تأثیرات بسیار عالی سئوی موبایل برای کسب‌وکارهای اینترنتی باعث می‌شود که تمامی افراد در هنگام طراحی سایت توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. موارد زیر مهم‌ترین دلایلی هستند که اهمیت سئو برای موبایل را افزایش می‌دهند:

  • تعداد کاربرانی که به‌وسیله گوشی وارد سایت‌ها می‌شوند، روزبه‌روز در حال افزایش است. 
  • الگوریتم‌های گوگل اهمیت بسیار زیادی به سئوی موبایل می‌دهند، به همین دلیل برای گرفتن رتبه بهتر از گوگل باید انجام این کار را در دستور کار قرار دهید. 
  • سئو در موبایل باعث می‌شود که ترافیک سایت افزایش پیدا کند و در نهایت فروش آن تا حد زیادی بالا برود. 
  • استفاده از سئوی موبایل برای بهینه‌سازی جستجوی صوتی، می‌تواند مزیت رقابتی ایجاد کند، زیرا 62 درصد از کسب‌و‌کارها هنوز این کار را انجام نمی‌دهند.

نحوه بررسی شرایط سایت برای سئو موبایل

برای اینکه سئو موبایل را پیاده‌سازی کنید، باید ابتدا مطمئن شوید که سایت شما برای انجام این کار مناسب است. برای سئو در موبایل دو روش مهم وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم: 

استفاده از ابزار Google Lighthouse

Google Lighthouse یک ابزار رایگان و متن‌باز است که گزارش تولید می‌کند و با امکانات خود افزایش کیفیت صفحات سایت را آسان خواهد کرد. استفاده از Lighthouse به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت خود را از دید گوگل مشاهده کنید. گزارش‌های Lighthouse به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که performance، accessibility، best practices، seo و Progressive web app مهم‌ترین آن‌ها هستند. همچنین ابزار رایگان Google Lighthouse از سیستم امتیازدهی 1 تا 100 استفاده می‌کند و سایت‌ها را با اتصال 3G شبیه‌سازی شده آزمایش می‌کند. 

استفاده از ابزار PageSpeed Insights

PageSpeed Insights یکی دیگر از ابزارهای بسیار عالی جهت سئو موبایل به شمار می‌آید که  با استفاده از آن می‌توانید آدرس خود را در این ابزار وارد کنید و سرعت آن را مورد بررسی قرار دهید. در واقع ابزار PageSpeed Insights به شما کمک می‌کند تا بتوانید تجربه کاربران خود در داخل سایت را مشاهده کنید. 

چگونه از پاپ آپ‌ها استفاده کنیم بدون اینکه سئوی خود را در معرض خطر قرار دهیم؟

اکنون که با اهمیت پاپ آپ‌ها در سئو سایت آشنا شدیم، باید پاپ آپ‌هایی را طراحی کنیم که با آپدیت‌های جدید گوگل سازگار باشد و روی کاربران تاثیر مثبت  بگذارد. 

از مهم‌ترین فاکتورها ساخت یک پاپ‌آپ موثر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زمان بندی پاپ آپ خود را تنظیم کنید

گوگل در دستورالعمل‌های رتبه‌بندی کیفیت جستجو و در مقاله intrusive interstitials، بارها اعلام کرده است که با پاپ آپ‌هایی که سریع نمایش داده می‌شوند موافق نیست. به همین دلیل در هنگام نمایش پاپ آپ شما باید چند نکته را رعایت کنید:

1. قبل از نمایش پنجره پاپ آپ، یک تاخیر اضافه کنید.

2. پنجره پاپ آپ را در صفحه دوم نمایش دهید.

3. یک شرط اسکرول اضافه کنید (به عنوان مثال، هنگامی که کاربر 50٪ از صفحه را مشاهده کرد، پاپ آپ نمایش داده شود).

4. از پنجره‌های پاپ آپ خروجی استفاده کنید.

مدل‌ پاپ آپ‌های خود را برای موبایل بهینه کنید

متاسفانه گوگل دستورالعمل‌های سئو واضحی را در مورد یک موضوع خاص ارائه نمی‌کند. به این معنا که ما باید دستورالعمل های بینابینی را دنبال کنیم. 

در نسخه موبایل، باید پاپ آپ بخش معقولی از صفحه را اشغال کند. هچنین دستورالعمل‌های گوگل با پاپ آپ‌هایی سازگار است که سریع بسته می‌شوند. بنابراین در نسخه‌هایی موبایل بسیار مهم است که علامت بسته شدن (X) در کجا قرار می‌گیرد و چه سایزی دارد.

پاپ آپ های خود را برای سرعت بهینه کنید

از آنجایی که بهینه‌سازی اندازه پاپ آپ بسیار آسان است،  پاپ آپ‌ها می‌توانند بر نرخ تبدیل شما نیز تأثیر بگذارند. شما با استفاده از سرویسی مانند Pingdom Tools یا Google Page Speed Insights می‌توانید تأثیر پاپ‌آپ‌ها را بر زمان بارگذاری وب‌سایت ارزیابی کنید. از ساده‌ترین روش‌ها برای کاهش زمان بارگذاری پاپ آپ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از یک اسکریپت یا یک نرم افزار پاپ آپ که برای عملکرد بهینه سازی شده است.

استفاده از تصاویر، البته اطمینان حاصل کنید که آن‌ها را با استفاده از سرویسی مانند CompressJPG فشرده‌ کنید.

در صورت امکان، به جای تصاویر از HTML استفاده کنید، زیرا سبک‌تر است.

مهم‌ترین فاکتورهای سئو موبایل 

برای اینکه سئو در موبایل را به‌خوبی انجام دهید، باید به چند فاکتور مهم و اساسی دقت کنید، این فاکتورها عبارت‌اند از: 

نحوه نمایش سایت در دستگاه‌های مختلف

طراحی ریسپانسیو باعث می‌شود، سایت شما در دستگاه‌های مختلف به درستی نمایش داده شود.

میزان INP سایت

INP سرعت پاسخگویی یک صفحه نسبت به درخواست کاربر است. در واقع این معیار مدت‌زمان تأخیر تعامل کاربر با صفحه سایت را نشان می‌دهد. باید بدانید که INP زیر 200ms نشان‌دهنده پاسخگویی خوب است، اما اگر این اندازه در بین 200 تا 500 میلی‌ثانیه قرار گرفت، یعنی نیاز به بهبود دارد. البته اگر میزان INP بیشتر 500 میلی‌ثانیه باشد، یعنی میزان پاسخگویی سایت ضعیف است. طبیعتا برای اینکه سئو موبایل به‌خوبی انجام شود، باید INP زیر 200 میلی‌ثانیه باشد. 

بهینه‌سازی تصاویر

بهینه‌سازی تصاویر یا سئو تصاویر یکی دیگر از فاکتورهای مهم است که علاوه بر افزایش رتبه گوگل، تأثیر زیادی در تجربه کاربر با موبایل دارد. هنگام بهینه‌سازی تصاویر باید عمل فشرده‌سازی تصویر، انتخاب فرمت و… به بهترین شکل ممکن انجام شوند تا کاربر با گوشی خود بتواند تصاویر را در زمان کمی باکیفیت بالا مشاهده کند. 

برای مطالعه بیشتر: سئو تصاویر چیست؟ (+آموزش) چرا تصاویر ایندکس

عدم استفاده از پاپ آپ یا تبلیغات ناگهانی

حتماً تاکنون هنگام بازدید از یک سایت خاص با تبلیغات مزاحمی مواجه شده‌اید که مانع دیدن محتوا می‌شوند. استفاده از این تبلیغات ناگهانی یا پاپ آپ‌ها باعث می‌شود که کاربر اذیت شود، بنابراین بهتر است که در سئوی موبایل از آن‌ها استفاده نکنید.

سبک محتوا

کاربرانی که با استفاده از موبایل خود محتوای سایت را نگاه می‌کنند، حوصله خواندن پاراگراف‌های طولانی را ندارند، به همین دلیل باید سبک محتوای خود را مختصر و کوتاه کنید. همچنین اندازه فونت و به‌کاربردن تیترهای جذاب می‌تواند سئو موبایل را حرفه‌ای‌تر کند. 

عدم وجود ارور در سایت

در سئوی موبایل باید نهایت تلاش خود را به کار بگیرید که کاربر با هیچ ارور یا خطای خاصی مواجه نشود. در واقع هنگامی که کاربران با خطای خاصی مانند 404 مواجه می‌شوند، اعتبار سایت شما در نزد آن‌ها کمتر می‌شود. 

افزایش سرعت سایت

کاهش سرعت سایت اتفاق بسیار مهمی است که سریعاً حوصله کاربران را سر می‌برد و باعث می‌شود به سایت دیگری مراجعه کنند. اگر می‌خواهید سئو سایت برای موبایل را بدون مشکل خاصی انجام دهید، باید اقدامات لازم جهت افزایش سرعت سایت را انجام دهید.

بهترین روش برای سئو موبایل 

بهترین روش برای سئو موبایل، مراجعه به شرکت‌های معتبر این حوزه است، ایزی وب به‌عنوان یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های حوزه سئو سایت، می‌تواند به کمک متخصصان خود سئوی موبایل را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. برای بهره‌مندی از خدمات حرفه‌ای ایزی وب، کافی است فرم مشاوره را پر کنید تا با شما تماس حاصل کنند.

منبع 1، منبع 2، منبع 3

بـــــــــامـــــــــــــا در تـــــمـــــاس باشــــیـد!

اگر به دنبال خدمات طراحی سایت شرکتی هستید، مشاوره و دریافت خدمات از تیم متخصص ایزی وب می‌تواند برای شما بسیار مفید و موثر باشد. ایزی وب با دانش و تجربه خود در زمینه طراحی و توسعه وب‌سایت های شرکتی، آماده ارائه خدمات متنوع و بهترین راهکارها برای شما است.

پرسش و پاسخ‌های متداول
سئو در موبایل به چه معناست؟ 

سئو در موبایل به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که امکان نمایش محتواهای وب‌سایت را برای کاربران موبایل فراهم می‌کند، یعنی کاربران بتوانند با گوشی وارد سایت شوند و تصاویر را با سایز مناسب مشاهده کنند. 

مهم‌ترین مزایای سئوی موبایل کدام‌ها هستند؟ 

افزایش ترافیک سایت و کسب رتبه بهتر در میان نتایج برتر گوگل مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای سئوی موبایل هستند. 

در سئو سایت برای موبایل میزان INP چقدر است؟ 

میزان INP باید زیر 200 میلی ثانیه باشد.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.