Skip Navigation Links.

الگوریتم رنک برین (RankBrain) گوگل چیست؟

چهارشنبه، 08 فروردین 1397

الگوریتم رنک برین (RankBrain) گوگل چیست؟

الگوریتم رنک برین (RankBrain) گوگل 

گوگل از یک سیستم هوش مصنوعی و تکنیک یادگیری ماشین ( Machine learning)، به نام الگوریتم رنک برین "RankBrain"، جهت مرتب سازی نتایج جستجوی خود استفاده می کند. رنک برین از هوش مصنوعی برای تبدیل حجم زیادی از نوشته ها به نهاده های ریاضی (قابل درک برای کامپیوتر) استفاده می کند. الگوریتم جدید گوگل، بر اساس یادگیری مداوم بر اساس رفتار کاربران می باشد. به این معنا که گوگل به صورت کاملا هوشمندانه و بر اساس رصد رفتار کاربران وب، اقدام به تعیین جایگاه وب سایت در نتایج جستجوی گوگل می کند. گوگل الگوریتم رنک برین (RankBrain) را به عنوان سومین عامل مهم و تاثیرگذار (بعد از بک لینک و محتوا) برای رتبه بندی سایت‌ها در صفحه نتایج موتور جستجوی خود معرفی کرده است. در الگوریتم رنک برین، دو عامل نقش مهمی دارند: یکی مدت زمان کاربر در صفحه (Dwell Time) و مورد دیگر درصد کلیک کاربران روی لینک سایت هنگام جستجو در گوگل (CTR).

تاثیر زمان حضور کاربر در صفحه (Dwell Time) بر RankBrain  

Dwell Time زمان حضور یک کاربر در صفحه سایت است. کاربرانی که به صورت مستقیم یا از طریق بک لینک وارد سایت می شوند، مدت زمان حضورشان محاسبه نمی شود؛ در نتیجه Dwell Time تفاوت زیادی با نرخ پرش یا متوسط زمان حضور کاربر در صفحه دارد. در الگوریتم رنک برین، کاربرانی مورد توجه قرار خواهند گرفت که از طریق نتایج جستجوی گوگل وارد صفحات سایت شده باشند. گوگل، بر اساس آی پی (IP) کاربر، نوع مرورگر و اطلاعاتی دیگر می تواند لحظه ورود کاربر به سایت و زمان ترک سایت و بازگشت مجدد به گوگل را شناسایی کند که به این مدت زمان، Dwell Time می گویند. زمان حضور کاربر برای صفحات ارزشمند به طور متوسط ۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه است. بنابراین تولید یک محتوای باکیفیت و ارزشمند می تواند کاربران را بیشتر داخل سایت نگه دارد و سئو سایت بهبود یابد.

تاثیر الگوریتم رنک برین (RankBrain) بر سئو و رتبه سایت

نظر متخصصان سئو این است که الگوریتم رنک برین که چیزی شبیه الگوریتم مرغ مگس خوار است، در آینده رتبه و جایگاه وب سایت ها را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. رنک برین به دلیل استفاده از الگوریتم های ماشین لرنینگ، قادر است معنای عبارات و واژه ها را بهتر تشخیص دهد و مواردی را به کاربر نشان دهد که بیشترین شباهت را با موارد جستجو شده داشته باشد. اصول کلی سئو با ارائه این الگوریتم تغییر نکرده است اما استراتژی های سئو و بهینه سازی سایت دچار تغییراتی شده اند. در گذشته چگالی کلمات کلیدی در محتوا و استفاده از کلمات کلیدی در عنوان ها، لینک ها و... مهم بود اما در حال حاضر کیفیت محتوای صفحه، مفید بودن، منحصر به فرد بودن و کاربرپسند بودن محتوا اهمیت دارد. به طور کلی، الگوریتم رنک برین (RankBrain)، کاری که سایر الگوریتم های گوگل (الگوریتم های پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار، کبوتر و...) انجام می دادند را با دقت و حساسیت بیشتری انجام می دهد. با توجه به اینکه الگوریتم رنک برین از سیستم هوش مصنوعی استفاده می کند، نقش تکنیک های کلاه سیاه هر روز کم رنگ تر می شود و انجام تکنیک های سئو کلاه سفید، جایگاه بهتری را به سایت های معتبر و مفید می دهد. رنک برین به کاربران وب کمک می کند تا نزدیک ترین نتایج نسبت به جستجوی خود در گوگل را مشاهده کنند. در حقیقت، آینده سئو، جستجوی کلمات کلیدی طولانی یا جمله مانند و رتبه بندی دقیق نتایج گوگل می باشد.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.