چهارشنبه، 13 دی 1396
فهرست مطالب
رنگها میتوانند به انسانها احساسات مختلفی اعم از شادی، غم، هیجان، آرامش، بیقراری و غیره بدهند. به همین دلیل است که توجه به اصول روانشناسی رنگ برای طراحی سایت اهمیت زیادی دارد. انتخاب یک رنگ اشتباه برای طراحی سایت میتواند تاثیر زیادی در کاهش تعداد کاربران سایت و در نهایت فروش داشته باشد؛ برعکس، یک رنگ مناسب همراه با طراحی کاربرپسند و حرفهای، میتواند منجر به افزایش چشمگیر بازدید سایت و فروش شود. در این مطلب شما را با نحوه انتخاب بهترین رنگ برای طراحی قالب سایت آشنا میکنیم.
رنگ قالب سایت باید متناسب با رنگ برند سازمانی شما انتخاب شود. انتخاب رنگ برند نیز باید باتوجهبه شخصیت برند و ارزشهای آن انجام شود.برای مثال شرکتی در حوزه فناوری که به دنبال خلاقیت است، باید از پالتهای رنگی مدرن و آیندهگرا استفاده کند؛ درحالیکه یک برند فعال در حوزه محصولات مراقبت پوستی، بیشتر از تناژهای رنگی زمینی برای انتقال حس پایداری و ارگانیک بودن استفاده میکند.
نکته مهم این است که استفاده از رنگ برند بهصورت یکپارچه در همه نقاط تماس مشتریان، به افزایش میزان آگاهی از برند و تقویت آن کمک میکند. امروزه برندها در محلهای مختلفی مثل شبکههای اجتماعی، سایت، اپلیکیشن و حتی بروشورهای کاغذی با مشتریان خود در ارتباط هستند؛ بنابراین نباید استفاده از رنگهای یکسان را در تمام این محلها، فراموش کرد.
یک مثال واضح استفاده از رنگها برای برندسازی، کوکاکولاست که از رنگ قرمز درخشان برای جلبتوجه مشتریانش استفاده میکند. مثال دیگر، برند استارباکس است که از رنگ سبز برای شناساندن خود به مشتریانش استفاده میکند.
از دست ندهید: طراحی سایت در اهواز
هنگام انتخاب رنگ برای طراحی وبسایت به موارد زیر توجه کنید:
روانشناسی رنگ در طراحی سایت مفهومی است که سالهاست در بین طراحان سایت جا افتاده و از آن استفاده میشود. رنگها فراتر از اینکه به چشم انسان خوشایند میآیند و به او کمک میکنند تا درک بهتری از محیط اطرافش پیدا کند، تاثیر زیادی روی روان او دارند و حتی تصمیمگیریهایش را نیز تحت تاثیر قرار میدهند.
انتخاب رنگ های مناسب برای سایت از چند منظر اهمیت دارد:
رنگها در دنیای بازاریابی و فروش اهمیت زیادی دارند؛ بهطوریکه طبق آمار، حدود ۸۵درصد افراد معتقد هستند رنگ، روی تصمیم آنها برای خرید محصولات تاثیر مستقیم دارد. د در دنیای وب نیز، ۳۹درصد از کاربران رنگها را بهعنوان مهمترین المان موجود در سایتها میشناسند. در آزمونهای مختلف تجربه کاربری نیز که توسط شرکتهای بزرگ روی رنگ دکمههای سایت انجام شده است، مشخص گردیده که این عامل، اثر مستقیم روی نرخ تبدیل مشتریان دارد. برای مثال محققان تجربه کاربری در شرکت «بیمکس» (Beamax) دریافتند که تغییر رنگ لینکهای سایت از آبی به قرمز، باعث افزایش چشمگیر ۵۳/۱درصدی نرخ کلیک میشود. پژوهشی دیگر که روی مسئله روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت انجام شده، نشان داده است که رنگها میتوانند تا ۸۰درصد میزان آگاهی از برند را افزایش دهند.
رنگها در دنیای بازاریابی و فروش اهمیت زیادی دارند؛ بهطوریکه طبق آمار، حدود ۸۵درصد افراد معتقد هستند رنگ، روی تصمیم آنها برای خرید محصولات تاثیر مستقیم دارد. د
در دنیای وب نیز، ۳۹درصد از کاربران رنگها را بهعنوان مهمترین المان موجود در سایتها میشناسند.
در آزمونهای مختلف تجربه کاربری نیز که توسط شرکتهای بزرگ روی رنگ دکمههای سایت انجام شده است، مشخص گردیده که این عامل، اثر مستقیم روی نرخ تبدیل مشتریان دارد. برای مثال محققان تجربه کاربری در شرکت «بیمکس» (Beamax) دریافتند که تغییر رنگ لینکهای سایت از آبی به قرمز، باعث افزایش چشمگیر ۵۳/۱درصدی نرخ کلیک میشود.
پژوهشی دیگر که روی مسئله روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت انجام شده، نشان داده است که رنگها میتوانند تا ۸۰درصد میزان آگاهی از برند را افزایش دهند.
شاید دقت کرده باشید سازندگان اپلیکیشنها و سایتهای مختلفی که در حوزههای خاصی فعال هستند، از رنگهای مشترکی در طراحی خود استفاده کردهاند؛ برای مثال اپلیکیشنهای حوزه مالی معمولا از رنگ سبز یا آبی و اپلیکیشنهای حوزه غذا معمولا از رنگهای گرمی مثل قرمز، زرد و نارنجی استفاده میکنند.
طبق اصول روانشناسی رنگ ها برای طراحی سایت، هر رنگ برای حوزه کاری خاصی مناسب است؛ این موضوع به دلیل تاثیری است که هر رنگ خاصی، روی سیستم عصبی انسان میگذارد. در ادامه به رنگهای مناسب برای طراحی انواع سایتها در حوزههای مختلف اشاره میکنیم.
بسته به حوزه کاری فروشگاه، میتوانید از رنگهای مختلفی برای طراحی سایت آن استفاده کنید. برخی از رنگ های مناسب برای طراحی سایت فروشگاهی عبارتاند از:
انتخاب رنگ وبسایت شرکتی، بیشتر از هر چیز به برند سازمانی شما بستگی دارد. اگر در ساخت هویت برند و طراحی لوگوها، سربرگها و غیره، از رنگ خاصی استفاده میکنید، باید سایت را هم مطابق با همان رنگ طراحی کنید.
علاوهبر برند خود، باید به صنعتی که در آن فعال هستید نیز فکر کنید. به این سوال پاسخ دهید که رقبای شما معمولا از چه رنگهایی استفاده میکنند؟ کدام رنگها در صنعت شما برای مشتریان آشناتر هستند؟ مخاطبان سایت شما چه کسانی هستند؟
بهتر است هنگام طراحی سایت شرکتی، از ترکیب رنگهای روشن (مثل سفید یا طوسی روشن) و رنگ اصلی (رنگ سازمانی) استفاده کنید. معمولا رنگهای آبی و سبز، رایجترین رنگهایی هستند که در طراحی این نوع سایتها استفاده میشوند؛ زیرا میتوانند حس اعتماد و امنیت را به مشتریان شرکت منتقل کنند. ولی باز هم همه چیز به شرایط بازار هدف شما و همچنین برندتان بستگی دارد.
حتی اگر قصد طراحی وبسایت شخصی خود را دارید، باز هم باید برای انتخاب رنگ آن وسواس به خرج دهید. هدف شما از طراحی سایت اختصاصی چیست؟ در چه حوزهای کار میکنید؟ مخاطبانتان که هستند؟ حتی شاید مثل یک سازمان یا شرکت، برای خودتان برند شخصی نیز داشته باشید؛ پس هنگام انتخاب رنگ های مناسب برای طراحی سایت شخصی، باید آن را هم در نظر بگیرید.
بسته به صنعتی که در آن فعال هستید، رنگ دلخواهتان را انتخاب کنید. اگر پزشک یا دندانپزشک هستید، شاید بهتر باشد از رنگهای تناژ آبی استفاده کنید. اگر در حوزه محیطزیست یا حوزههای مالی فعالیت دارید، رنگهای تناژ سبز کاربردیتر هستند.
مخاطبان سایتهای پزشکی، بیشتر از هر چیز به آرامش و اعتماد نیاز دارند. بهترین رنگهایی که چنین احساساتی را به مخاطب منتقل میکنند، آبی، سبز و رنگهای پاستلی و ملایم هستند. همچنین از رنگ صورتی نیز برای سایتهای پزشکی در حوزه کودکان، زنان و زایمان و مامایی نیز استفاده میشود.
پسزمینه این سایتها هم بهتر است سفید یا طوسی خیلی روشن باشد تا حس پاکیزگی را منتقل کند.
از دست ندهید: 13 نکته طلایی برای طراحی سایت فروشگاهی
در طراحی سایتهای خدماتی نیز، درست مثل انتخاب رنگ برای سایت شرکتی، باید به برند و همچنین حوزه کاری آن سایت توجه کرد. برای مثال در طراحی سایتهای خدماتی مثل اسنپ دکتر، دکترتو و دکتردکتر، از رنگ آبی استفاده شده است؛ زیرا این سایتها در حوزه پزشکی فعالیت دارند و استفاده از آبی، به جلباعتماد مخاطبان کمک میکند.
بهعنوان یک مثال دیگر، در طراحی سایت خدماتی علیبابا از رنگ زرد استفاده شده است؛ زیرا این رنگ مهمترین المان هویت بصری این برند است.
در ادامه بهترین ابزارهای انتخاب پالت رنگ برای طراحی سایت را به شما معرفی میکنیم. همه این سایتها، کارکرد تقریبا مشابهی دارند و به شما در انتخاب بهترین ترکیب رنگ برای طراحی سایت کمک میکنند. سازندگان این ابزارها، از آخرین اصول روانشناسی رنگ طراحی سایت و چرخههای رنگی، برای پیشنهاد پالتهای رنگی به کاربران بهره گرفتهاند.
رنگ سال ۲۰۲۴ از طرف شرکت پنتون، هلویی (Peach Fuzz) انتخاب شده است. علاوهبر این رنگ، رنگهای مکمل دیگری نیز توسط این شرکت معرفی شدهاند که تناژهای رنگی زمینی را در بر دارند. این رنگها به رنگهای موجود در طبیعت نزدیک هستند و حس پایداری را به مخاطب منتقل میکنند.
یکی دیگر از ترندهای رنگی ۲۰۲۴، رنگهای شبرنگی هستند. این رنگها میتوانند توجه مخاطب را به بیشترین میزان ممکن برسانند و حس خوشبینی را به او منتقل کنند. معمولا از این رنگها، در کنار الگوهای انتزاعی و المانهای پیکسلی استفاده میشود و کاربرد آنها در طراحی سایتهای مرتبط با خلاقیت است.
سبک مینیمال نیز در سال ۲۰۲۴ جزو پالتهای رنگی ترند است. در سبک مینیمال یا مونوکروم، از پسزمینه ساده سفید و خلوت و طرحها و فونتهای مشکی (یا رنگهای دیگر) برای ایجاد تعادل بصری استفاده میشود. این سبک طراحی، از پرتشدن حواس مخاطب جلوگیری کرده و تمرکز او را روی اطلاعات مهم، منعطف میکند.
نتیجه گیری
در این مطلب به مهمترین نکات و اصول روانشناسی رنگها در طراحی سایت اشاره کردیم. انتخاب بهترین رنگ برای سایت، باید در درجه اول باتوجهبه هویت برند انجام شود. در درجه بعد، لازم است به موارد مهم دیگری مثل تجربه کاربری مناسب، روانشناسی رنگ و تاثیر آن روی ذهن مخاطب و همچنین حوزه و صنعت کاری توجه شود. انتخاب رنگ های مناسب برای طراحی سایت فروشگاهی، خدماتی، پزشکی و شرکتی، میتواند چالشبرانگیز باشد؛ به همین دلیل بهتر است این کار را به طراحان سایت حرفهای بسپارید.
مقالات مرتبط
2988
751
618
907
545
ارسال دیدگاهها
نام الزامی می باشد
ایمیل الزامی می باشد آدرس ایمیل نامعتبر می باشد
درج نظر الزامی می باشد
من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز
دیدگاهها
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.