Skip Navigation Links.

انتخاب رنگ مناسب برای طراحی سایت

چهارشنبه، 13 دی 1396

انتخاب رنگ مناسب برای طراحی سایت

نقش رنگ ها در طراحی سایت

يكی از اصول بسيار مهم و كليدی در طراحی صفحات سایت، توجه به اصل رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگ های مكمل و تركيبی مطلوب است زیرا در این صورت كاربران می توانند بر اساس اصل سهولت و جذابيت صفحه، مطالب آن را مشاهده کنند. انتخاب رنگ مناسب، برخلاف اینکه بسیار آسان به نظر می رسد، یکی از سخت ترین وظایف طراح سایت است. برقراری ارتباط بهتر با کاربر، تقویت ایده پشت ذهن و گسترش برند بسیار مهم است. تحقیقات نشان می دهد که رنگ ها تا حد زیادی بر روی ذهن و طرز فکر افراد موثر هستند. طرح رنگی که بر روی سایت استفاده می شود می تواند در جذب بیشتر بازدید کنندگان تاثیرگذار باشد. یکی از عواملی که باعث افزایش نرخ پرش سایت و خروج سریع کاربران می شود انتخاب و استفاده نادرست از رنگ ها در بخش های مختلف سایت است. رنگ اصلی یک سایت یا برند می تواند احساسات متفاوتی را به بازدیدکنندگان سایت انتقال دهد. احساساتی مانند هیجان، قدرت، اعتماد، و... .

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

یکی از مهمترین عواملی که در طراحی سایت مهم است، روانشناسی رنگ ها و انتخاب مناسب رنگ ها می باشد. روانشناسی رنگ ها به معنی نحوه تاثیر رنگ ها بر رفتار و احساس افراد است. هدف از طراحی سایت متفاوت است و ممکن است اهدافی مانند معرفی خدمات و محصولات یک کسب و کار، بازاریابی اینترنتی و... باشد. بنابراین صاحبان کسب و کار به طور مستقیم با مخاطبان خود در ارتباط نیستند و باید تجربه کاربران شان را زمانی که سایت را مشاهده و بررسی می کنند، بهبود ببخشند. استفاده مناسب از رنگ ها می تواند به کاربران سایت احساس خوبی را انتقال می دهد. یک صفحه وب باید بتواند علاوه بر انتقال مطالب به کاربران، احساس را نیز به آن ها منتقل کند. فرآیند انتقال احساس از طریق رنگ ها انتقال می یابد. حس قدرت، اعتماد، محبت، شادی و... از طریق رنگ ها به بازدیدکنندگان سایت منتقل می شود.

روانشناسی رنگ 

رنگ ها داراي خصيصه های خاصي هستند که در ادامه، نوع تاثير رواني هر رنگ بر مخاطبان را بررسی می کنیم:

رنگ قرمز

 رنگ قرمز به عنوان یک رنگ گرم شناخته می شود و اثرات جسمی متفاوتی روی افراد دارد؛ به طور مثال نشانه عشق و علاقه ، پیروزی و خطر ، عصبانیت و حس تحریک و کنجکاوری را در پی دارد. رنگ قرمز شدید ترین رنگ احساسی است و ضربان قلب و تنفس را سرعت می بخشد. در تجارت به معني وام و بدهي است.

رنگ زرد

 یکی دیگر از رنگ های گرم، رنگ زرد است که شادابی، نشاط و کنجکاوی را به همراه دارد. رنگ زرد باعث افزايش تمركز می شود، سوخت و ساز را زياد مي كند و سخت ترين رنگ براي چشم هاست. در تجارت به معنی درخواست روشنفكرانه است و براي تاكيد نيز خوب است.

رنگ آبی

رنگ آبی یک رنگ سرد به شمار می رود و احساس آرامش و یک حس شادی آور و روحانی و معنوی را در افراد زنده می کند که البته همه این موارد بستگی به روشن یا تیره بودن این رنگ نیز دارد. رنگ آبی احساس  امنيت، اعتماد، مسيوليت پذيري، سرما، ايمان، وفاداري، وابستگي و مقام و منزلت را منتقل می کند. آبي دومين رنگ عوام پسندانه است و در تجارت به معناي ضمانت مالي است.

رنگ نارنجی

نارنجی یک رنگ متعادل از دسته رنگ های گرم است که احساس نیرو، انرژِی، طراوت و حس خلاقیت را در افراد زنده می کند و استفاده از رنگ های روشن و تیره آن می تواند تاثیر دوستانه تر و جذاب تری روی مخاطب بگذارد.

رنگ سبز

رنگ سبز از گروه رنگ های سرد است که حس پویایی و رشد و طبیعت و سلامتی را در افراد دارد. رنگ سبز احساس تندرستی و بهبودی،  فراوانی، پیشرفت، حاصلخیزی، آزادی، طبیعت، حسادت و خونسردی را به مخاطب انتقال می دهد. این رنگ در تجارت نشان دهنده مقام و ثروت است و در چشم ها راحت تر از همه رنگ ها دیده می شود.

رنگ بنفش

این رنگ از دسته رنگ های سرد است و اثر و حس اعتبار و وقار و هنرمندانه بودن را در کاربران تداعی می کند. رنگ بنفش، رنگ شاهانه بودن است و اشاره به وقار، معنویت، نعمت و دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت دارد و در تجارت به معنای بزرگ نشان دادن می باشد.

رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای یک رنگ خنثی است که حس ثبات، توانگری مالی، اعتماد، تاثیرگذاری و متانت را در پی دارد که از این رنگ می توان در طبیعت بسیار پیدا کرد.

رنگ خاکستری

 تقریبا از این رنگ در پس زمینه سایت ها بسیار استفاده می شود و به نوعی رنگ رسمی و مدرن محسوب می شود که حس اعتبار و صمیمیت و تجارت را القا می کند. خاکستری اشاره به صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن دارد و در تجارت به معنای سنت گرایی است.

رنگ سیاه

معمولا از این رنگ در یک سایت بسیار کم استفاده می شود و گاهی اوقات در پس زمینه و منوها و بیشتر در تایپوگرافی ها کاربرد دارد که احساس قدرت ، مهارت ، ظرافت را تداعی می کند. رنگ سیاه به عنوان رنگ متن
روي يك پس زمينه روشن ايده آل است. استفاده اين رنگ به عنوان رنگ پس زمينه چشم را خسته مي كند .

رنگ سفید

رنگ سفید یکی از رنگ هایی است که در طراحی بسیار کاربرد دارد و در پس زمینه صفحات وب استفاده می شود تا عناصر دیگر صفحه به خوبی نمایان شوند و حس پاکیزگی ، نظم ، ملایمت و معنویت را در کاربران ایجاد می کند. سفيد در تجارت، رنگ خستگي گير و انرژي بخش است .

نکات مهم در انتخاب یک رنگ مناسب در طراحی سایت:

الف ) به منظور خوانا بودن و قابل رویت بودن محتوای متنی در صفحات سایت، بهتر است از رنگ های متضاد استفاده شود؛ به طوریکه همیشه بین رنگ متن و رنگ پس زمینه و صفحه تضاد وجود داشته باشد.

ب ) بهتر است از رنگ های کمتری در صفحات سایت استفاده شود و برای عناوین مطالب از یک رنگ و برای متن خود از رنگ های مکمل استفاده کنید.

ج ) بهتر است از تعداد مشخصی رنگ در طراحی صفحات سایت استفاده شود زیرا اگر رنگ های به کار رفته در سایت خیلی کم یا تک رنگ باشد باعث می شود سایت شما بسیار خسته کننده باشد.

د ) در استفاده از رنگ های تند برای جذب بازدیدکننده بسیار دقت شود تا رنگ های تند باعث اذیت و آزار چشم بیننده نشود و سایت را ترک نکنند.

ه ) طبیعت می تواند بسیار الهام بخش و ایده خوبی برای انتخاب رنگ ها باشد و می توان از الگوهای رنگی در طبیعت نیز برای طراحی سایت استفاده کرد.

 

 

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.