Skip Navigation Links.

10 مزیت دی ان ان نسبت به وردپرس

دوشنبه، 19 تیر 1402

10 مزیت دی ان ان نسبت به وردپرس

10 مزیت رقابتی برتری DNN نسبت به Wordpress

در زمان های خیلی قبل، هر کسی که قصد داشتن وب سایتی را داشت باید به یک شخص یا شرکت برنامه نویسی مراجعه می کرد تا آن شخص یا شرکت از خط اول وب سایت مورد نظر را برنامه نویسی کند. بعدتر برنامه نویس ها متوجه شدندکه حدود 90 درصد نیازهای متقاضیان وب سایت شبیه به هم است، پس چه کاری است که هر بار و برای هر مشتری از ابتدا شروع به برنامه نویسی کنند. از طرفی دریافته بودند که وقتی وب سایت طراحی شده را تحویل مشتری می دهند، مشتری برای هر تغییر کوچکی دوباره باید به برنامه نویس مراجعه کند. اینجا بود که سیستم های مدیریت محتوا (cms) متولد شدند تا اولا تمام نیازهای اولیه هر سایتی را پاسخگو باشند و دوما کاربر نهایی بدون داشتن دانش برنامه نویسی و صرفا با کلیک کردن بتواند محتوای وب سایت خود را به روز کند. سیستم های مدیریت محتوای دی ان ان (dnn) و وردپرس (wordpress) هم دقیقا با همین منظور اما با زبان های برنامه نویسی متفاوت با اختلاف چند ماه طی سال های 1382 تا 1383 خورشیدی به وجودآمدند. من در این مقاله قصد دارم تا مزیت های دی ان ان نسبت وردپرس را توضیح بدهم تا افرادی که قصد طراحی سایت دارند بتوانند انتخاب آگاهانه ای را انجام دهند. البته لازم است همین ابتدای کار بگویم که اگرچه دی ان ان و وردپرس هر دو cms هستند اما هر کدام نسبت به ماهیت پیداش و مورد مصرفشان معنی و مفهوم پیدا می کنند. در ادامه با من همراه باشید تا از مزیت های دی ان ان نسبت به وردپرس مطلع شوید.

ویژگی چندسایتی در دی ان ان و وردپرس:

یکی از خاص ترین ویژگی های دی ان ان که کمتر پلت فرم کدبازی در دنیا دارد، قابلیت ساخت بی نهایت زیرسایت (زیرپورتال) بر روی یک هسته است. یعنی شما می توانید با یک هاست و یک دی ان ان به تعداد نا محدود سایت ایجاد کنید که علیرغم اینکه این سایت ها از یکسری منابع مشترک استفاده می کنند، اما در عین حال آدرس دامنه، سطوح دسترسی، ظاهر و کاربرها و مدیر هر سایت مستقل هستند. این قابلیت باعث صرفه جویی بالایی در زمینه تهیه هاست و ماژول های پلت فرم شده و امکان مدیریت متمرکز سایت ها توسط مدیر ارشد سایت نگهداری و به روزرسانی سایت را آسانتر می کند. این ویژگی اختصاصا در دی ان ان وجود دارد و کاربران وردپرس از این ویژگی محروم هستند. برای مثال سایت های dadgaran.net و dadgaran.info و  dadgaranlawfirm.com و  iranlawyer.net و   iranianlawyer.net و  dadgaranhami.com و dadgaranhami.net و dadgaran.lawyer و masoudmohamadi.ir همگی روی یک دی ان ان هستند اما هر کدام آدرس سایت، ظاهر و سطح دسترسی اختصاصی خود را دارند.

ویژگی سرعت لود وبسایت در دی ان ان و وردپرس:

از جمله ویژگی های مهم یک سیستم مدیریت محتوای خوب، سرعت لود شدن آن است. تحمل 1 ثانیه زمان انتظار بیشتر برای باز شدن سایت برای هر کاربری سخت است و ممکن است منجر به ترک کردن سایت قبل از باز شدن آن توسط کاربر شود. طی مطالعه ای که در سال 2019 توسط برایان دین از سایت بلک لینکو روی 5 میلیون صفحه اینترنتی در حالت دسکتاپ و موبایل انجام شد، مشخص شد که دی ان ان جزء بهترین عملکردها و وردپرس جزء بدترین عملکردها از نظر سرعت لود شدن را در لیست سیستم های مدیریت محتوا از خود نشان داده اند. بنابراین سرعت لود شود دی ان ان به مراتب بهتر از وردپرس می باشد.

امکان تعیین سطوح دسترسی برای کاربران:

ماهیت مایکروسافتی بودن دی ان ان باعث شده است که امنیت و سطوح دسترسی و مجوزها به شکل ایده آلی در آن اجرا شده باشد. اعطای دسترسی در دی ان ان به صورت نقطه ای (Granular) است. در دی ان ان ترکیب نقش های امنیتی با کاربران باعث می شود که بتوانیم به کاربر یا گروه خاصی از کاربران در سطح کل وب سایت، یک صفحه از وب سایت و یا بخش کوچکی از یک صفحه که به آن ماژول می گوییم دسترسی بدهیم. علاوه بر تعیین سطح دسترسی محتوا، در دی ان ان این امکان وجود دارد که در سطح پوشه و فایل هم سطوح دسترسی را مشخص کنیم. این قابلیت سازمان های بزرگ با واحدهای سازمانی مختلف را توانمند می سازد که هر واحد به بخش خاصی از سایت دسترسی دیدن یا ویرایش کردن داشته باشد.

از نظر طراحی ظاهر وبسایت:

در پلت فرم دی ان ان می توان به تعداد دلخواه تم رایگان یا تجاری از شرکت های مختلف را تهیه و نصب نمود و برای هر سایت و یا هر صفحه و یا حتی هر جزئی از صفحه یکی از آن قالب ها را اعمال نمود. این ویژگی که خاص دی ان ان است و در وردپرس وجود ندارد دست طراحان سایت و صاحبان سایت را باز می گذارد که برای هر بخش یا صفحه از سایت، ظاهر درخواه خودش را انتخاب نماید.

ویژگی های دن ان ان و وردپرس در ساخت سایت دوزبانه:

طراحی سایت چند زبانه به دو شکل در دی ان ان قابل انجام است. حالت اول به این صورت است که زبان های مورد نظر در سایت فعال شده و می توان مشخص کرد که کدام صفحه از سایت با چه ماژول هایی و چه ظاهری در چه زبانی نمایان باشد. در واقع محتوا و ظاهر هر صفحه از سایت به ازای هر زبانی به راحتی قابل انتخاب و تنظیم است. حالت دوم که به لطف قابلیت چند سایتی دی ان ان قابل استفاده است، ساخت یک زیر سایت جدید به ازای هر زبان است (شخصا این روش را استفاده و پیشنهاد می کنم). لازم به یادآوری است که در دی دی ان ان نیاز به نسب نسخه جدیدی از سایت وجود ندارد بلکه همه زیر سایت ها روی یک هسته ایجاد و مدیریت می شوند. در این حالت برای هر زبان یک زیر سایت ایجاد شده و با توجه به آزادی عمل موجود در آن زیر سایت می توان ظاهر و محتوا را به صورت اختصاصی آن زبان نمایش داد.

لاگ های مدیریتی در دی ان ان و وردپرس:

بخش لاگ گیری دی ان ان فضایی است که رویدادهای اتفاق افتاده در سایت را لاگ گیری می کند تا در صورت نیاز بتوانید از رخ‌دادهای مختلف اتفاق افتاده در سایت نظیر ساخت پوشه جدید، ورود یا خروج کاربر، ساخت کاربر جدید و بیش از 100 مورد دیگر مطلع شوید. این ویژگی که ذاتا در دل دی ان ان وجود دارد برای سایت هایی که بیش از یک نفر دسترسی ویرایش دارند امتیاز بزرگی محسوب می شود.

هسته مستقل:

معماری دی ان ان به این صورت است که برای توسعه قابلیت های آن (تولید ماژول) و یا تغییر ظاهر آن نیاز به ویرایش حتی یک خط کد دی ان ان نمی باشد و ظاهر سایت و عمکرد ماژول ها بدون نیاز به اعمال تغییر در هسته سایت قابل انجام است. در صورتیکه در وردپرس، تولیدکنندگان قالب سایت گاها مجبور به ویرایش قسمت های از کد اصلی وردپرس می شوند که این کار ممکن است در آینده و هنگام ارتقاء نسخه وردپرس مشکلاتی را به وجود آورد. این در حالی است که ارتقاء هسته دی ان ان بدون ایجاد مشکل در عملکرد سایت، یک امر بسیار ساده و قابل انجام در کمتر از 5 دقیقه می باشد.

مدیریت محتوای مستقیم:

بر خلاف وردپرس که فضایی که مدیر سایت برای مدیریت محتوا می بیند با فضایی که کاربر نهایی سایت می بیند کاملا مستقل و جدا از هم هستند، در دی ان ان هیچ پنل مدیر مستقلی وجود ندارد. مزیت دی ان ان در این است که اگر کاربر مدیری آشنایی کافی با دی ان ان را نداشته باشد، برای مدیریت محتوای هر قسمتی فقط کافی است وارد صفحه آن محتوا شود و درجا و به صورت مستقیم آن محتوا را مدیریت کند؛ این در حالی است که در وردپرس اگر مدیر سایت آشنایی کافی با ابزارها را نداشته باشد، برای مدیریت محتوای سایت باید وارد پنل مدیر وردپرس شده و تمام منوهای آن را تک به تک بگردد تا بتواند محل ویرایش محتوای یک پلاگین خاص را پیدا کند.

مصرف منابع:

معماری سه لایه، ساختار ماژولار و سبک برنامه نویسی مایکروسافت که باعث می شود کدهای سمت سرور در قالب فایل های dll روی سایت قرار بگیرند باعث شده است که دی ان ان مدیریت مصرف منابع بهینه تری نسبت به وردپرس داشته باشد. به عبارتی یک سایت دی ان ان با تعداد مشخصی صفحه میزان رم و سی پی یو کمتری نسبت به یک سایت وردپرسی با همان تعداد صفحه مصرف می کند.

مقیاس پذیری:

یک سیستم مدیریت محتوای خوب باید این قابلیت را داشته باشد که همگام با رشد کسب و کار، قابل توسعه و مقیاس پذیر باشد. مجددا به لطف ساختار استاندارد دی ان ان و مصرف منابع مدیریت شده آن، دی ان ان می تواند برای پاسخگویی به حجم بسیار بالایی از درخواست ها به تعداد متنوعی از کاربران با سطوح دسترسی متفاوت انتخاب مناسبی باشد در حالیکه پاسخگویی وردپرس به حجم بالایی از درخواست های با فراهم کردن منابع بیشتری از سرور/هاست قابل انجام است.

جمع بندی:

در انتها باید اشاره کرد که هیچ تک cms ای وجود ندارد که برای همه سناریوها مناسب باشد. اگر مختصر و مفید بخواهم بگویم، وردپرس برای راه اندازی سایت هایی که یک نفر مدیر سایت دارد مناسب است و دی ان ان برای شرکت ها و سازمان هایی که بیش از یک نفر مدیر و ویرایشگر محتوا دارد و سطوح دسترسی به محتوا و امنیت و اختصاصی بودن ظاهر سایت براش مهم است انتخاب مناسب تری است.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

Not Rated Yet!