بوت استرپ (Bootstrap) چیست و چه کاربردی دارد؟

چهارشنبه 04 بهمن 1396

بوت استرپ (Bootstrap) چیست و چه کاربردی دارد؟

آشنایی با بوت استرپ (Bootstrap

بوت‌استرپ یک چهارچوب قدرتمند برای توسعه سریع و آسان وب است که شامل قالب‌های طراحی بر اساس HTML  وCSS  و Javascript است و برای توسعه و طراحی سایت به صورت ریسپانسیو (واکنش گرا) در ابزارهای نمایش وب با اندازه های مختلف از جمله موبایل، تبلت و کامپیوترهای رومیزی می باشد و در کمترین زمان ممکن، طراحی صفحات وب را ممکن می سازد. با توجه به رشد چشمگیر استفاده از گوشی های همراه هوشمند و تبلت ها، افراد بیشتر از گذشته؛ فعالیت های خود مانند بررسی وب سایت ها را با استفاه از این دستگاه ها انجام می دهند. اینجاست که طراحی سایت ریسپانسیو بسیار اهمیت پیدا می کند و خیلی مهم است که صفحات سایت شما در دستگاه های مختلف به درستی نشان داده شود تا کاربر مجبور نباشد برای خواندن مطالب از بزرگنمایی استفاده کند. به همین دلیل از طراحی سایت رسپانسیو برای ساخت صفحات در اندازه های مختلف استفاده می شود و بهترین تکنیک و ابزار آن، فریم ورک بوت استرپ می باشد.

تاریخچه بوت استرپ (Bootstrap)

 بوت استرپ توسط یک طراح و یک توسعه دهنده توییتر در سال 2011 ارائه شد و خیلی سریع به یکی از محبوب ترین فریم ورک های طراحی سایت و پروژه های منبع باز در جهان تبدیل شد. عبارت بوت استرپ به تنهایی به معنای "خود راه انداز" می باشد و کلمه Bootstraping به معنای راه اندازی یک فرآیند به صورت مستقل و بدون استفاده از منابع خارجی می باشد. این عبارت در علم کامپیوتر کمی کوتاه تر شده است و با عنوان Booting به کار می رود، که فرآیند راه اندازی سیستم و واردسازی اطلاعات اولیه نرم افزار در حافظه کامپیوتر را نشان می دهد.

ویژگی های بوت استرپ

1- بوت استرپ برای هر شخص و در هر مکان شاخته شده است

این فریم ورک مدرن، به طراحی و توسعه سایت سرعت می بخشد و تمام توسعه دهندگان وب با هر نوع سطح مهارتی می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. بوت استرپ برای هر نوع ابزار نمایش وب و انواع پروژه ها در اندازه های مختلف قابل استفاده می باشد.

2- استفاده از زبان پیش پردازنده در بوت استرپ 

در بوت استرپ از css استفاده شده است، اما منبع کد آن از دو منبع محبوب پیش پردازنده های css به نام های less و sass استفاده کرده است. در نتیجه می توان با سهولت و سرعت بیشتری از آن استفاده کرد.

3- فقط یک فریم ورک بوت استرپ برای تمام دستگاه و ابزار نمایش وب

بوت استرپ به راحتی و با قدرت بالا سایت ها و برنامه ی تحت وب را با یک کد پایه و استفاده از مدیا کوئری ها، از تلفن همراه به تبلت و یا از آن ها به لپ تاپ و انواع کامپیوترهای رومیزی در اندازه نمایشگرهای مختلف با مقیاس استاندارد، منطبق می نماید.

بوت استرپ

مزایای استفاده از بوت استرپ در طراحی سایت 

1- دارای مجموعه ی بیشماری از ابزارهای رایگان برای طراحی وب است. 

این مورد از بزرگترین مزیت های به کارگیری بوت استرپ در طراحی سایت است زیرا دارای مجموعه ای رایگان از ابزارها برای لایه بندی صفحات وب و ایجاد صفحات ریسپانسیو (واکنش گرا) می باشد.

2- موجب صرفه جویی در زمان می شود. 

به کار بردن امکانات آماده و از پیش تعریف شده در طراحی قالب های بوت استرپ، موجب کاهش چشمگیر زمان طراحی قالب گرافیکی سایت می شود.

3- استفاده از بوت استرپ آسان و ساده است. 

استفاده از بوت استرپ بسیار آسان می باشد و هر کس با داشتن کمترین دانش در زمینه وب و آشنایی مختصر با html و css می تواند از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند.

4- بوت استرپ با انواع مرورگرهای وب سازگار است. 

بوت استرپ با انواع مرورگرهای مدرن وب همچون موزیلا فایرفاکس، گوگل کروم، سافاری، اینترنت اکسپلورر و اپرا سازگاری کامل دارد.

5- منابع بوت استرپ قابل دسترس هستند.

یکی از بهترین مزیت های بوت استرپ این است که امکان دانلود منابع آن به صورت رایگان وجود دارد.

سخن آخر

هدف از به وجود آمدن بوت استرپ این است که می توان به آسانی، خیلی سریع و با درگیری های کمتر میان تگ های html،css  و js  قالب ها، لایه ها و صفحات وب را به صورت پاسخگو و طراحی سایت ریسپانسیو برای انواع مرورگرها و ابزارهای نمایشگر وب با کمترین دانش ایجاد نمود. امکانات بسیار بوت استرپ جهت ساده نمودن کارهایی مانند استایل دهی به تگ های مختلف سایت و افکت هایی مانند اسلایدرهای سایت موجب شده است تا کاربران زیادی به سمت بوت استرپ بیایند و از کدهای آن استفاده کنند. بوت استرپ به صورت متن باز است و بسیاری از طراحان وب با افزودن تکه کد به آن امکانات جالبی را به بوت استرپ اضافه کنند.


امتیاز:

ارسال دیدگاه‌ها‌


تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌


در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
Skip Navigation Links.
  • بازگشت