چهارشنبه، 08 فروردین 1397
فهرست مطالب
استفاده از کامپیوتر و اینترنت در سازمانهای به روز، هر لحظه در حال افزایش است. یکی از معیارهای رشد و توسعهی یک سازمان، استفاده از شبکهی داخلی یا اینترانت است. از ابزارهای قابل استفاده در اینترانت، پورتالهای سازمانی هستند. پرتال مفهومی فراتر از وب سایت دارد. در بسیاری از مواقع، مفهوم پرتال با مفهوم وب سایت اشتباه گرفته می شود؛ زیرا همانند وب سایت، پرتال نیز قابلیت تعامل با کاربران از طریق وب را دارد. در حقیقت یک پرتال(پورتال)، درگاه، دروازه یا مکانی است که انواع اطلاعات و اسناد مهم درون سازمانی و برون سازمانی را به صورت یکپارچه سازماندهی و مدیریت می کند و امکان ثبت، تغییر و مدیریت اطلاعات، اسناد، پرسنل و کاربران را به صورت جامع و به شیوه های گوناگون تحت وب و تحت شبکه های گوناگون دیگر مانند شبکه های اینترانت و... فراهم می نماید. در اصل، پرتال به مجموعه ای از وب سایت ها اطلاق می شود که وب سایت های کوچک داخلی برای همکاری های درون سازمانی و برون سازمانی را شامل می شود. پرتال پيچيدگي خدمات و اطلاعات را با ارائه يك رابط واحد براي كاربر تسهيل ميكند.
اغلب Application Server تحت J2EE هستند و جهت توسعه و ارائه پرتال امکانات لازم را در اختیار کاربران قرار می دهند.
Taxonomy جهت دسته بندی داده ها مورد استفاده قرار می گیرد. بدین ترتیب که فایل ها را گرفته و آن ها را به منابع اطلاعاتی که قابل جستجو، حدف و ویرایش توسط کاربر، تبدیل می کند.
فرآیندی است که به طور خودکار و یا طبق یک برنامه تعیین شده، بخش هایی از سایت ها را می خواند.
پورتلت (Port let) یک web component است که در اصل عنصر سازنده پورتال به حساب می آید. در واقع، رابط بین کاربر و منبع اطلاعات است که درخواست کاربر را دریافت کرده و با توجه به مطلب درخواست شده، صفحه موردنظر را نمایش می دهد. اطلاعاتی که توسط پورتلت ساخته می شود، Fragment نامیده می شود که به یکی از زبان های HTML ، XHTML و یا WML نوشته شده است . Fragment هر پورتلت برای پورتلت های دیگر قابل استفاده می شود.
مسئولیت مرتب سازی اطلاعات را انجام می دهد. این مرتب سازی ممکن است بر اساس محتویات مستندات، قوانین مشخص شده برای مرتب سازی، فیلترها و ضوابط جستجو باشد.
فیلترها برای مشخص کردن فایل های درون فولدرهای Taxonomy و یا نتایج جستجو، مورد استفاده قرار می گیرند.
مجموعه ای از اطلاعات که سرعت درخواست و بازیابی اطلاعات را افزایش می دهند. Indexها ترکیبی از full-text index برای مستندات و Metadata repository برای محتوای فایل ها می باشند.
در Index و Metadata repository به ازای هر یک از مستندات و یا هر بخشی از آن یک virtual card وجود دارد. Virtual Card شامل آدرس فیزیکی مستندات و یا محتویات آن ها می باشد. علاوه براین Virtual Card دارای مقادیر چند فیلد از Metadata می باشد. در حقیقت Virtual Card نماد مستندات در پرتال می باشد.
هر کاربری که با پرتال کار می کند اطلاعاتش در آن ذخیره می شود. این اطلاعات در User Profile قرار می گیرند. هر یک از port let های پرتال نیز به این اطلاعات دسترسی دارند و صفحات را بر حسب این اطلاعات پیکربندی می کنند تا متناسب با خواست کاربر باشد .
اغلب پرتال های سازمانی دارای بخشی تحت عنوان "مدیریت محتوا" هستند. کاربرانی که به این بخش دسترسی دارند می توانند اطلاعات جدیدی وارد پرتال کنند و یا اطلاعات را ویرایش نمایند.
شناخت استاندارد هایی که برای پرتال مورد استفاده قرار می گیرند، مهمترین گام توسعه پرتال است.
زبانی که برای نمایش اغلب داده ها می توان استفاده کرد. این زبان شباهت زیادی به HTML دارد با این تفاوت که XML برای انتقال داده ها مورد استفاده قرار می گیرد.
سه نوع پرتال(پورتال) اصلی وجود دارد که عبارتند از پرتال های اکسترانت، پرتال های اینترانت و پرتال های اینترنتی. تفاوت های بین این پرتال ها در ادامه توضیح داده خواهد شد:
اینترانت یک پرتال داخلی و امن است که به طور معمول درون یک سازمان یا کسب و کار استفاده می شود. این نوع پرتال با هدف تشویق کارکنان بهاشتراک گذاری محتوا و همکاری واقعی میان کارکنان یک سازمان، طراحی می شود. کسانی که از اینترانت استفاده می کنند، معمولا شامل تصمیم گیرندگان، کارمندان و گروه های کاری هستند. اینترنت ها بیشتر شامل محتوای سازمانی، داده های کسب و کار، منابع داده تحت وب، خط مشی های شرکت، اخبار و رویدادهای شرکت هستند.
این نوع پرتال ها در بسیاری از موارد به اینترانت کمک می کنند و یک دروازه به یک پرتال امن هستند. تفاوت اصلی این پرتال ها این است که معمولا توسط کارمندان برای برقراری ارتباط با دفاتر، مشتریان و یا شرکای سازمان استفاده می شوند که بر داده های خاص کسب و کار تکیه دارند.
یک پرتال اینترنتی کاملا متفاوت از دو نوع پرتال دیگر است. این نوع پرتال ها برای عموم طراحی می شوند و معمولا توسط مخاطبان اینترنت، مشترکین محتوا و مشترکین خدمات استفاده می شوند. عناصر اصلی پرتال های اینترنتی شامل اخبار، محتوای رسانه ای، محتوای وب، محتواهای قابل دانلود، مشخصات کاربر، کاتالوگ محصولات، سفارش آنلاین خدمات، پرداخت آنلاین و صورت حساب، ابزار تعامل اجتماعی و ثبت نام است.
این نوع پرتال (پورتال)، دسترسی مستقیم مصرف کننده را به مجموعه وسیعی از اطلاعات و خدمات فراهم می کند. طراحی این نوع از پرتال ها معمولا با هدف برقراری ارتباط با مشتریان (CRM) صورت میپذیرد و اطلاعات وسیعی از کسب کار را در اختیار مشتریان قرار میدهد. بخش پشتیبانی مشتریان در این پرتال ها قرار می گیرد و همچنین اطلاعاتی همچون راهنمای استفاده از محصولات، وضعیت سفارش مشتری، پرداخت فاکتورها و... نیز در این نوع پرتال به مشتریان ارائه می شود. پرتال های B2C نیازهای مشتریان (مصرف کنندگان) را پاسخ می دهند؛ بنابراین طراحی این نوع پرتال به سازمان ها و کسب و کارهایی که ارتباط با مشتری برای آن ها حائز اهمیت است، پیشنهاد می گردد.
در این نوع پرتال اطلاعات لازم برای تولید کنندگان، تهیه کنندگان، نمایندگی ها و همچنین توزیع کنندگان، به گونه ای مناسب و دسته بندی شده جمع آوری و در اختیار آنان قرار می گیرد. این نوع پرتال در زنجیره مدیریت منابع شکل می یابد. پرتال های B2B جهت ارتباط مدیران با نمایندگان و عوامل فروش طراحی می شوند و اطلاعاتی همچون صدور فاکتور، سفارش خرید، چک کردن موجودی ها و ... را در اختیار تولیدکنندگان، تهیه کنندگان، نمایندگی ها و توزیع کنندگان قرار می دهند. پرتال های B2B به یکپارچه سازی اطلاعات سازمان کمک می کند.
این نوع پرتال ها با عنوان پرتال های اینترانتی شناخته می شوند و به منظور تجمیع، انتشار و به اشتراک گذاری اطلاعات و خدمات به پرسنل یک سازمان ایجاد می شوند. این پرتال ها معمولا مواردی از قبیل گزارش های کاری، اخبار شرکت، اطلاعات فنی و سخت افزاری و اطلاعات داخلی شرکت یا سازمان را در اختیار کاربران قرار میدهد. پرتالهای B2E این امکان را به کارکنان یک سازمان میدهند تا از طریق چت و گروه های گفتگو با یکدیگر در تماس بوده و با یکدیگر همکاری کنند.
مقالات مرتبط
2987
751
618
907
545
ارسال دیدگاهها
نام الزامی می باشد
ایمیل الزامی می باشد آدرس ایمیل نامعتبر می باشد
درج نظر الزامی می باشد
من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز
دیدگاهها
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.