رپورتاژ آگهی چیست ؟
رپورتاژ آگهی ترجمه لغت Advertorial است که از ترکیب دو لغت Editorial و Advertisement به وجود آمده است. رپورتاژ آگهی در واقع گزارشی بیطرفانه است که پیرامون موضوع، برند یا محصولی خاص، اطلاعاتی در اختیار کاربر قرار میدهد. رپورتاژ آگهی از حالت تبلیغاتی خارج شده و اطلاعات، گزارش یا خبر سودمندی را در اختیار مخاطب قرار میدهد. از این رو برای کاربران جذابیت قابل توجهی دارد. رپورتاژ آگهی اطلاعات مفیدی از محصول یا خدمت کسبوکار شما ارائه میدهد و سبب میشود مخاطب با آن آشنا شده و اطلاعات بیشتری پیرامون محصول یا خدمت موردنظر کسب کند.
همچنین میتوانید از تصویر، ویدئو ، نمودار و … جهت انتقال هرچه بهتر پیام خود به مخاطب در رپورتاژ آگهی استفاده کنید. به علاوه دقت کنید عبارت رپورتاژ آگهی در بالا یا پایین محتوای شما درج شود. این کار هم به لحاظ اخلاقی و احترام به مخاطب و هم از دید گوگل واجب است.
هدف از رپورتاژ آگهی
هدف از محتوای رپورتاژ آگهی این است که با استفاده از محتوای خبری یا آموزشی به کاربر حس و درک مناسبی از برند یا محصول خود انتقال دهید. از فرصتی که رپورتاژ آگهی برایتان پیش میآورد، استفاده کرده و برندسازی کنید. بهتر است که محتوای رپورتاژ آگهی به صورت یک داستان ملموس و واقعی باشد تا کاربر از خواندن آن لذت برده و هیچ گونه اجبار و تحمیل محصولی در آن وجود نداشته باشد.
تحقیقات نشان داده است که مردم تقریبا همان زمانی که برای مطالعه محتوای معمولی و بدون هیچگونه هدف تبلیغاتی میگذارند، برای مطالعه رپورتاژهای تبلیغاتی نیز صرف می کنند. در نتیجه میتوانید از اینگونه رپورتاژ آگهیها جهت افزایش مخاطبین سایت خود بسیار استفاده کنید.
انواع رپورتاژ آگهی
تبلیغات رپورتاژ به شکل های مختلفی انجام می شود و انواع آن بسیار زیاد است. اما از موثر ترین و مهم ترین آن ها می توان به تبلیغات رسانه ای (رادیو یا تلویزیون)، تبلیغات نوشتاری (روزنامه ها و مجله ها) و تبلیغات اینترنتی (وب سایت ها و خبرنامه ها) اشاره کرد.
- در وب سایت های اینترنتی – مقاله ویرایش شده (محتوای فروش)
- در رسانه های تلویزیونی – پیام های بازرگانی
- در سینما – تیزر و تریلر های تبلیغاتی
- در نشریات و جراید – ستون های متنی در پاورقی
- در رادیو و پادکست – نام بردن از برند ها در پایان هر برنامه یا ترک به عنوان اسپانسر
مزایای رپورتاژ آگهی
1. افزایش رتبه گوگل
اگر شما هم صاحب سایت و یا کسبوکار خود هستید، احتمالا میدانید که رتبه سایت شما در گوگل بسیار حائز اهمیت است. یکی از راههایی که باعث میشود الگوریتمهای گوگل، سایت شما را در رتبه بالاتری قرار دهند، بکلینک است. دریافت بکلینک از سایتهای پربازدید و معتبر مختلف باعث میشود رتبه شما در گوگل افزایش پیدا کند و بر بهبود سئو سایت شما تاثیر بسیاری دارد. زیرا این دسته از وب سایتها Domain Authority (اعتبار دامنه) بالایی دارند و بکلینک از چنین سایتهایی، موتورهای جستجو را ترغیب میکند تا شما را نیز بین سایتهای رتبه برتر خود نمایش دهد.
رپورتاژ آگهی همیشه در سایت منتشرکننده باقی میماند و این موضوع تاثیر زیادی بر روی رتبه سئو سایت شما دارد. دقت شود که حتما رپورتاژ و لینک سایت خود را در سایتهای معتبر منتشر کنید زیرا در غیر این صورت برای سایت شما از نگاه گوگل بازخورد منفی خواهد داشت.
2. افزایش بازدید سایت
از آنجایی که سایتهای منتشرکننده اغلب ترافیک بالایی دارند، کاربران زیادی رپورتاژ شما را دیده و با کلیک بر لینکهایی که شما در انتهای رپورتاژ آگهی قرار دادهاید، وارد سایت شما میشوند. در نتیجه انتشار رپورتاژ در سایتهایی با بازدید بالا باعث افزایش بازدید سایت شما میشود.
3. بهبود دانش مخاطبان
برخلاف تبلیغات مرسوم که با اغراق تلاش میکند، توجه کاربران را به خود جلب کند، در رپورتاژ آگهی سعی بر این است که با محتوای جالب، مفید و قانعکننده، کاربران را به برند یا محصول خود علاقهمند کرده و از این طریق دانش کاربران را پیرامون موضوع و یا محصولی خاص افزایش دهد و اطلاعات جدیدی در اختیارشان بگذارد.
4. تبدیل مخاطب به مشتری
سعی کنید علاوه بر دادن اطلاعات و معرفی محصول خود، در کاربر احساس نیاز ایجاد کنید. در این صورت هنگامی که کاربر به انتهای رپورتاژ آگهی میرسد، بر روی لینکهای موجود کلیک کرده و با ورود به سایت شما و بازدید از محصولاتتان، احتمال خرید افزایش مییابد.
خصوصیات محتوا در رپورتاژ آگهی یا خبری
- متن ریپورتاژ نشان ندهد که یک تبلیغ است، انگار در حال اطلاع رسانی مطلبی هستید.
- در رپورتاژ فقط فکر سئو نباشید و احساس خواننده از متن رپورتاژ بسیار مهم است.
- حدود 1000 کلمه باشد و 4 تا 5 لینک nofollow در آن قرار گیرد و حداقل یک عکس جذاب سئو شده داشته باشد.
- لینک ها در محتوای رپورتاژ بر کلمه کلیدی خاصی تمرکز داشته باشند (در این قسمت حتما مشاوره بگیرید)
- اصول سئو در تمام رپورتاژ آگهی رعایت شود.
چگونه یک رپورتاژ آگهی مؤثر بنویسیم
رپرتاژ آگهیها تبلیغات معمولی نیستند، رپرتاژ آگهیها داستاناند. آنها نباید به سادگی مواردی را تکرار کنند که در تبلیغات به آن اشاره شده است. نگارش بسیاری از رپرتاژ آگهیهایی که در روزنامهی ما به چاپ میرسد بر عهدهی من است؛ و اینها درسهایی هستند که من آموختهام:
۱. سعی نکنید به تمام داستان مشتریانتان بپردازید
تمرکز خود را بر یک جنبهی جالبتوجه از کسبوکارشتان بگذارید؛ مثلا: چطور شروع به کار کردید، جایزهی مهمی که برنده شدهاید، خدمات جدیدی که ارائه میدهید و ...
۲. چهرهای برای کسبوکارها ایجاد کنید
داستانهایی که دربارهی اشخاص باشد، گیرا تر از داستانهایی است که دربارهی تشکیلات و سازمانها باشند. به داستانهایی دربارهی صاحبان آن مشاغل بپردازید، دربارهی خانوادشان، کارکنانشان و مشتریانشان. سعی کنید تصاویری از کسانی که دربارهی آنها مینویسید به متن اضافه کنید.
۳. دربارهی چیزهایی بنویسید که برای خوانندهها جالب باشد
مقالاتی دربارهی اینکه چطور کسبوکارها به مشتریانشان کمک کردهاند تا کارشان را بهطور خاصی خوب انجام بدهند. این روش یکی از بهترین ساختارها برای ارائهی تصدیق مشتریان است.
۴. ساده، جذاب و روان بنویسید
از زبان ساده و محاورهای استفاده کنید و از کاربرد جملات و پاراگرافهای طولانی بپرهیزید. از تیترهای قدرتمند استفاده کنید و مطمئن شوید برای هر عکس توضیحاتی نوشتهاید. تحقیقات نشان میدهند حتی افرادی که مقالات را نمیخوانند، سرتیترها و توضیحات عکسها را مطالعه میکنند.
نکات مهم در رپورتاژ آگهی
مهم ترین نکاتی که هنگام خرید رپورتاژ آگهی باید به آن ها توجه کنید، عبارتند از:
- رپورتاژ خود را در سایت های مرتبط با کسب و کارتان منتشر کنید و دقت کنید که تا حد ممکن سایت آگهی دهنده از لحاظ موضوعی و محتوایی به سایت شما نزدیک باشد.
- معمولا سایت های خبرگذاری، سایت های بسیار مناسبی برای انتشار رپورتاژ آگهی هستند.
- بازدید سایت مورد نظر را مورد بررسی قرار دهید و بررسی کنید که در حوزه کاری مورد نظر، این سایت چه میزان بازدید دارد. هر چه میزان بازدید سایت و مخاطب علاقمندی که دارد بیشتر باشد، می تواند اثر گذاری بیشتری برای شما ایجاد کند.
- به اعتبار دامنه و عمر دامنه سایت مورد نظر توجه کنید. سایت هایی که اعتبار دامنه بالاتر از 50 دارند، سایت های مناسبی هستند.
- به امتیاز اسپم یا spam score سایت آگهی دهنده توجه کنید. سایت هایی که spam score آن ها بین صفر تا سه است، سایت های مناسبی می باشند.
زمان مناسب برای انتشار رپورتاژ آگهی
در حقیقت، رپورتاژ آگهی نوعی دوپینگ برای سایت محسوب می شود. شما زمانی دوپینگ می کنید که در رقابت تنگانگ با رقبایتان باشید. به این ترتیب می توان گفت، بهترین زمان برای انتشار رپورتاژ آگهی زمانی است که سایت شما در کلمات و عبارات کلیدی مورد نظر، در صفحه اول گوگل قرار دارد.
در این زمان، با انتشار رپورتاژ آگهی، رتبه سایت شما در کلمات کلیدی موردنظر ارتقا پیدا می کند و بالاتر از رقبا قرار می گیرد. پس نتیجه می گیریم خرید رپورتاژ آگهی زمانی برای شما کارآمد و مفید است که در کلمات کلیدی هدف تان، جایگاه مناسبی داشته باشید و حداقل در صفحه اول یا دوم گوگل قرار گرفته باشید. در این شرایط شما با خرید بک لینک دائمی از سایت های پربازدید و معتبر، رتبه خود را نزد الگوریتم های گوگل بهبود می بخشید.
رپورتاژ آگهی را در کجا منتشر کنیم؟
دقت کنید رپورتاژ خود را در سایتهای معتبر و مورد تایید گوگل نشر دهید. در بسیاری از مواقع لازم است هزینهای بابت انتشار این رپورتاژ به سایت متشرکننده پرداخت کنید. لازم به ذکر است محتوای رپورتاژ آگهی باید به گونهای باشد که هم برای تولیدکننده و هم برای منتشرکننده مفید واقع شود. از این رو حدود 80% درصد ناشران و سایتهای پربازدید از نشر رپورتاژ آگهیها استقبال میکنند و این درصد روزبهروز در حال افزایش است. پس می توانید با خیال راحت سایت مناسب با پرسونای خود را انتخاب کرده و محتوای رپورتاژ آگهی جذابی تولید کنید.
بسیاری بایدها و نبایدها در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی وجود دارد. رعایت این موارد در نوشتن رپورتاژ آگهی بسیاری از کاربران را به مخاطبان سایت شما و بسیاری از بازدیدکنندهها را به مشتری تبدیل میکند.
چرا بهتر است مدیریت رپورتاژ آگهی خود را به شرکت ما بسپارید؟
ایزی وب با سالها فعالیت در حوزه خدمات سئو ضمن آگاهی از اصول و قواعد سئو رپورتاژهای متناسب با نیاز شما را تولید میکند.
ایزی وب خدمات جامعی در حوزه سئو و طراحی سایت ارائه میکند و از آنجا که با گروههای خبری مختلف در ارتباط است ضمن ارائه خدمات رپورتاژ آگهی حرفه ای، محتوای شما را در سایتهای معتبر مرتبط با حوزه کاری تان انتشار خواهد داد.
فراموش نکنید محتوای رپورتاژ هر چقدر زیبا و اثر گذار باشد، اگر از اصول سئو پیروی نکرده باشد قطعا بازدید کننده زیادی نخواهد داشت و اثر گذاری آن مطلوب نخواهد بود.
درصورتیکه رپورتاژ با آگاهی کامل تهیه شود بازدهی مطلوبی خواهد داشت اما لینک دهی نا مناسب و نا مطلوب ریسک جریمه شدن سایت را افزایش میدهد.
کارشناسان ایزی وب در کنار شما هستند تا با ارائه مشاوره به شما در ارائه یک رپورتاژ آگهی مناسب کمک کنند.