Skip Navigation Links.

انواع سئو چیست؟

یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403

انواع سئو چیست؟

انواع سئو چیست؟ آپدیت 2024 انواع سئو سایت

قبل از شروع بهینه‌سازی سایت خود، بسیار مهم است که با انواع سئو متناسب با کسب‌وکار خود آشنایی داشته باشید. در واقع درک استراتژی‌ها و تکنیک‌های مختلف به شما کمک می‌کند کمپینی ایجاد کنید که نتایج ارگانیک بهتری را برای کسب‌وکار شما به ارمغان می‌آورد. 

در ادامه این مقاله شما را با انواع سئو و قابلیت‌ها و مزایای هریک از آن‌ها آشنا می‌کنیم.

انواع سئو چیست؟

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو، فرایند و تکنیک بهبود قابلیت دسترسی و رتبه‌بندی یک وب‌سایت در نتایج موتورهای جستجوی اینترنتی است. 

1. سئو فنی (Technical SEO)

 این نوع سئو روی جنبه‌های فنی و تکنیکال وب‌سایت تمرکز دارد که شامل مواردی مانند سرعت بارگذاری، ساختار URL، استفاده از ربات‌های جستجو، نحوه استفاده از تگ‌های HTML و مسائل مرتبط با سرور می‌شود.

2. سئو درون صفحه (On-Page SEO)

 این سئو روی بهبود محتوا و ویژگی‌های وب‌سایت از جمله استفاده از کلمات کلیدی، ایجاد محتوای ارزشمند و متناسب با جستجوی کاربران، بهینه‌سازی عناوین و توضیحات متا و بهینه‌سازی تصاویر تمرکز دارد.

3. سئو برون صفحه (Off-Page SEO)

 این نوع سئو مربوط به ارتباطات بیرونی وب‌سایت با سایر وب‌سایت‌ها است. سئو برون صفحه شما لینک‌های خارجی (بک لینک‌ها)، حضور در رسانه‌های اجتماعی، نظرات و بازخوردهای کاربران می‌شود.

4. سئو موبایل (Mobile SEO)

 باتوجه ‌به افزایش استفاده از دستگاه‌های همراه، این نوع سئو روی بهینه‌سازی وب‌سایت برای تجربه بهتر کاربران در دستگاه‌های موبایل از جمله طراحی ریسپانسیو و سرعت بارگذاری صفحات تمرکز دارد. 

5. سئو محلی (Local SEO)

این نوع سئو برای کسب و کارهای محلی مهم است و به بهبود قابلیت دسترسی و رتبه‌بندی آنها در نتایج جستجوی محلی مرکز توجه دارد. ثبت در دایرکتوری‌های محلی و درج اطلاعات دقیق آدرس و شماره تلفن شامل این نوع سئو می‌شوند.

1. سئو فنی (Technical SEO)

سئو فنی یا سئو تکنیکال (Technical SEO) یکی از اجزای کلیدی بهینه‌سازی موتورهای جستجو است که روی جوانب فنی و ساختاری وب‌سایت تمرکز دارد. این روش شامل بهبود مسائل فنی مانند سرعت بارگذاری صفحات، بهینه‌سازی ساختار URL، استفاده از تگ‌های HTML به‌درستی، بهبود دسترسی‌پذیری و موارد دیگر است. 

انواع سئو سایت با اجرای بهینه‌سازی فنی می‌تواند بهترین شرایط را برای موتورهای جستجو ایجاد کند که این بهبودها به نتایج جستجوی آنلاین و نمایانی وب‌سایت در نتایج جستجو کمک می‌کند. از طریق بهبود موارد فنی، وب‌سایت به راحتی‌ترین راه برای جستجوی موتورهای جستجو و بالاترین سطح دسترسی برای کاربران را فراهم می‌کند که این امر بهبود موقعیت وب‌سایت در نتایج جستجو و افزایش ترافیک آن را نتیجه می‌دهد.

2. سئو درون صفحه (On-Page SEO)

سئو درون صفحه (On-Page SEO) به مجموعه‌ای از فنون و روش‌های بهینه‌سازی صفحه وب برای موتورهای جستجو اشاره دارد که با هدف بهبود دیده‌شدن و رتبه‌بندی بهتر در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو انجام می‌شود. این رویکرد شامل بهینه‌سازی محتوای صفحه، استفاده از تگ‌های HTML مناسب، بهبود ساختار URL و افزایش سرعت بارگذاری صفحه است. 

افزون بر این، اطمینان از وجود کلمات کلیدی مرتبط در عنوان، توضیحات متا و متن صفحه نیز بخشی از سئو درون صفحه به شمار می‌آید. بهینه‌سازی تصاویر، از قبیل فشرده‌سازی و تگ‌گذاری مناسب (alt tags) نیز اهمیت دارد. هدف نهایی این تکنیک‌ها جلب‌توجه موتورهای جستجو و کاربران وب برای افزایش ترافیک و نرخ تبدیل است.

3. سئو برون صفحه (Off-Page SEO)

یکی دیگر از انواع سئو، سئو برون صفحه یا سئو خارجی است. سئو خارجی به‌تمامی فعالیت‌هایی اشاره دارد که خارج از وب‌سایت شما صورت می‌گیرد و هدف آن افزایش اعتبار، ارتباطات و جایگاه شما در نتایج موتورهای جستجو است. این نوع سئو شامل اقداماتی مانند لینک‌سازی، حضور در شبکه‌های اجتماعی، اشتراک‌گذاری محتوا، ارجاعات از سایت‌های دیگر، نظرات و بازخوردهای کاربران و همچنین مشارکت در انجمن‌ها و بحث‌های آنلاین می‌شود. 

اهمیت این بخش از سئو در این است که نشان می‌دهد وب‌سایت شما توسط دیگران به‌عنوان منبعی معتبر و قابل‌اعتماد در نظر گرفته می‌شود که این موضوع تأثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی و موقعیت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو دارد؛ بنابراین، استراتژی مناسبی در این حوزه، بهبود ارتباطات خود با دیگر وب‌سایت‌ها و افزایش تعاملات مثبت با کاربران و جامعه آنلاین است.

4. سئو موبایل (Mobile SEO)

در ادامه بررسی انواع سئو، به سراغ یکی از مهم‌ترین‌ها خواهیم رفت. سئو موبایل یک استراتژی حیاتی برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها در دستگاه‌های تلفن همراه محسوب می‌شود که باتوجه‌به روند روبه‌رشد استفاده از دستگاه‌های همراه برای دسترسی به اطلاعات و خدمات اینترنتی، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. این استراتژی شامل مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و روش‌های بهینه‌سازی محتوا، سرعت بارگذاری صفحات، تجربه کاربری و فرمت‌های سازگار با دستگاه‌های تلفن همراه می‌شود. 

باتوجه‌به الگوریتم‌های جستجوی گوگل که همواره در حال بهبود است و محدودیت‌هایی که در دسترسی به اینترنت از طریق دستگاه‌های موبایل وجود دارد، بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل اساسی است.

از جمله عوامل مهم در سئو موبایل می‌توان به استفاده از طراحی ریسپانسیو، بهینه‌سازی سرعت بارگذاری، استفاده از استراکچر داده و بهینه‌سازی محتوا برای موبایل اشاره کرد. به کمک این استراتژی‌ها، وب‌سایت‌ها می‌توانند در رتبه‌بندی نتایج جستجوی گوگل برای دستگاه‌های موبایل بهبود یابند و تجربه کاربری را برای بازدیدکنندگان بهبود بخشند.

5. سئو محلی (Local SEO)

سئو محلی یکی دیگر از انواع سئو است که وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند تا در نتایج جستجوی موتورهای جستجوی محلی مانند نتایج جستجوی گوگل Maps، برای کاربران محلی بهبود یابند. این به این معنی است که وقتی یک کاربر جستجویی محلی انجام می‌دهد، مثلاً "رستوران‌های نزدیک من" یا "کافه در کنار من"، نتایجی که به نزدیکی مکان فعلی کاربر قرار دارند، نمایش داده می‌شوند. 

سئو محلی شامل استراتژی‌هایی مانند بهینه‌سازی اطلاعات کسب‌وکار در سایت، درج اطلاعات دقیق در دایرکتوری‌های محلی، دریافت بازخورد مثبت از مشتریان محلی، ایجاد و به‌روزرسانی محتوای محلی و ایجاد لینک‌های محلی است. با بهره‌گیری از سئو محلی، کسب‌وکارها می‌توانند فرصت‌های بیشتری برای جذب مشتریان محلی را فراهم کنند و در نتیجه، فروش و درآمد خود را افزایش دهند.

انواع سئوی دیگر در سال 2024

انواع سئو سایت دسته‌بندی‌های دیگری هم دارد و در گستره وسیعی تقسیم‌بندی می‌شود. ازاین‌رو اگر قصد یادگیری و یا اجرای آن روی سایت خود را دارید؛ بهتر است مطابق یک سری استانداردها پیش بروید و مطمئن شوید که پارامترهای تمام این ارکان را بادقت اجرا می‌کنید.

 در ادامه زیر مجموعه‌های انواع سئو سایت را مرور می‌کنیم.

سئوی تصاویر یا Image SEO

سئوی تصاویر یکی از مهم‌ترین عوامل در بهبود رتبه‌بندی و نمایش تصاویر در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو است. برای بهینه‌سازی تصاویر باید از استفاده از نام مناسب برای فایل تصویر، توضیحات (Alt Text) دقیق و مرتبط با محتوای تصویر، اندازه‌گیری مناسب تصویر برای سرعت بارگذاری بهینه و ارتباط تصویر با متن محتوای صفحه مراقبت کرد. 

همچنین، استفاده از فرمت‌های تصویری بهینه مانند JPEG و PNG و همچنین انتخاب رزولوشن مناسب، تأثیر قابل‌توجهی در بهبود سئو تصاویر خواهد داشت. به‌طورکلی، توجه به این نکات و اعمال بهینه‌سازی مناسب می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی و نمایش تصاویر در نتایج جستجوی وب کمک کند.

سئوی ویدئو سایت یا Video SEO

سئو ویدئو یکی از اصولی‌ترین روش‌ها برای افزایش دسترسی و مشاهده‌پذیری ویدئوها در موتورهای جستجو مانند گوگل است. این فرایند شامل مجموعه‌ای از روش‌ها و تکنیک‌هایی می‌شود که هدف آن بهبود رتبه‌بندی ویدئو در نتایج جستجو، افزایش ترافیک و مخاطبین و افزایش تعامل با محتواست. 

موارد زیر از جمله روش‌های مورد استفاده در سئو ویدئو هستند:

  • استفاده از کلمات کلیدی مناسب
  • توضیحات جامع و جذاب
  • برچسب‌گذاری صحیح
  • استفاده از زیرنویس و آناتومی تصویر
  • بهبود سرعت بارگذاری ویدئو 
  • بهینه‌سازی توصیف‌ها و تگ‌ها به‌منظور جلب‌توجه موتورهای جستجو 

اجرای این تکنیک‌ها بادقت و استمرار، بهبود قابل‌توجهی در دیده‌شدن و موفقیت ویدئوها در فضای آنلاین را به همراه دارد.

سئوی تجارت الکترونیک یا Ecommerce SEO

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای تجارت الکترونیک یا Ecommerce SEO، راهکاری برای بهبود رتبه‌بندی و مشاهده‌پذیری فروشگاه‌های آنلاین در نتایج موتورهای جستجو محسوب می‌شود. این راهکار شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و استراتژی‌ها است که هدف آن بهبود موقعیت وب‌سایت‌های تجاری در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) است. 

این طیف شامل:

  • بهینه‌سازی محتوا
  • کلمات کلیدی
  • ساختار وب‌سایت
  • سرعت بارگذاری صفحات
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • ایجاد پیوندهای ورودی (بک‌لینک) معتبر
  • بهبود تجربه کاربری
  • بهینه‌سازی برای دستگاه‌های هوشمند 

و... می‌شود. با اعمال بهینه‌سازی مناسب، فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند بیشترین استفاده را از ترافیک آلی (رایگان) موتورهای جستجو ببرند و در نتیجه، فروش و درآمد خود را افزایش دهند.

چطور بهترین نوع سئو سایت را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین نوع از انواع سئو برای سایت بستگی به اهداف کسب‌وکار و مخاطبان هدف شما دارد. ابتدا، تعیین کنید که هدف شما از سئو چیست؛ آیا می‌خواهید ترافیک بیشتری جذب کنید یا می‌خواهید رتبه خاصی در نتایج جستجو داشته باشید. بررسی کنید که سئوی داخلی سایت (On-page SEO)، شامل بهینه‌سازی محتوا و کلمات کلیدی، یا سئوی خارجی (Off-page SEO)، مانند بک‌لینک‌ها و شبکه‌های اجتماعی، کدام بیشتر به شما کمک می‌کنند. همچنین، شما باید فنی‌ترین جنبه‌های سئو مانند سرعت بارگذاری سایت و سازگاری با موبایل را نیز در نظر بگیرید. 

پیشنهاد می‌شود تحقیقات بازار و تجزیه‌وتحلیل رقبا را انجام دهید تا درک بهتری از استراتژی‌های مؤثر در صنعت خود پیدا کنید. استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics برای نظارت بر عملکرد سئو و تنظیم استراتژی‌های آتی ضروری است.

بررسی کیفیت محتواها در سرچ کنسول

بررسی کیفیت محتواها در Google Search Console از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از عملکرد وب‌سایتتان در نتایج جستجو داشته باشید و بتوانید بهینه‌سازی‌های لازم برای بهبود محتوا را انجام دهید:

1. بررسی گزارش‌های عملکرد

 سرچ کنسول برای بررسی انواع اقداماتی که برای سئو سایت خود انجام داده‌اید، گزارش‌هایی از تعداد کلیک‌ها، نمایش‌ها، نرخ کلیک (CTR) و موقعیت متوسط کلمات کلیدی ارائه می‌دهد. با تحلیل این داده‌ها می‌توانید بفهمید کدام بخش‌های محتوای شما عملکرد بهتری دارند.

2. تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی

 ببینید چه کلمات کلیدی باعث جذب ترافیک به وب‌سایت شما شده‌اند و کدام کلمات نیاز به بهبود دارند. این اطلاعات می‌توانند در هدایت استراتژی محتوای شما موثر باشند.

3. استفاده از گزارش "Coverage" (کاور)

 این گزارش به شما نشان می‌دهد که کدام صفحات شما با خطا مواجه شده‌اند، کدام‌ها به‌درستی ایندکس شده‌اند و کدام‌ها از نظر گوگل دارای مشکلاتی هستند. تصحیح این موارد می‌تواند به بهبود کلی سئو کمک کند.

4. بررسی وب‌سایت برای موبایل

 مطمئن شوید که محتوای شما در دستگاه‌های موبایل به خوبی نمایش داده می‌شود. گزارش "Mobile Usability" در سرچ کنسول گوگل به شما کمک می‌کند تا ایرادات مربوط به نمایش محتوا در موبایل را شناسایی و رفع کنید.

5. لینک‌های داخلی و خارجی 

تجزیه و تحلیل لینک‌هایی که به صفحات شما اشاره می‌کنند و لینک‌هایی که از صفحات شما به سایر صفحات داده شده است. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا ساختار لینک داخلی خود را بهینه‌سازی کنید و تأثیر آن را بر رتبه‌بندی صفحات بررسی کنید.

استفاده از Core Web Vitals

بخش Core Web Vitals ابزاری است که توسط گوگل برای اندازه‌گیری و ارزیابی عملکرد و تجربه کاربری وب‌سایت‌ها ارائه شده است. این معیارها شامل سه عامل اصلی می‌شوند:

  1. LCP یا Largest Contentful Paint که زمانی است که بزرگ‌ترین محتوای قابل‌مشاهده در صفحه به طور کامل بارگذاری می‌شود.
  2. FID یا First Input Delay که زمانی است که کاربر برای اولین‌بار با وب‌سایت تعامل می‌کند.
  3. CLS یا Cumulative Layout Shift که میزان تغییرات غیرمنتظره در طراحی صفحه در طول زمان بارگذاری را اندازه‌گیری می‌کند.

با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط Core Web Vitals در Google Search Console می‌توانید عملکرد وب‌سایت خود را ارزیابی کرده و بهبودهای لازم را برای بهبود تجربه کاربری و سئو وب‌سایت اعمال کنید. با بهبود عملکرد این معیارها، احتمال بهبود رتبه‌بندی و نمایش وب‌سایت شما در نتایج جستجوی گوگل افزایش می‌یابد.

بررسی بک‌لینک‌ها برای بهبود سئو

بررسی بک‌لینک‌ها یکی از عوامل اساسی در بهبود سئو و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در موتورهای جستجو است. بک‌لینک‌ها به‌عنوان پیوندهایی که از وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت خود ارجاع می‌دهند، اهمیت زیادی دارند، اما برای بهبود سئو، لازم است که بک‌لینک‌ها به‌درستی بررسی شوند. 

این بررسی شامل ارزیابی میزان اعتبار، ارتباط با موضوعات و محتوای مشابه و همچنین کیفیت و اصالت منابع بک‌لینک‌ها می‌شود. همچنین، بررسی کیفیت بک‌لینک‌ها شامل بررسی نوع پیوند (do-follow یا no-follow)، انطباق با راهنمایی‌های موتورهای جستجو و جلوگیری از استفاده از بک‌لینک‌های نامربوط یا اسپم است. با انجام چنین بررسی‌هایی و اقدام به بهبود و بهینه‌سازی بک‌لینک‌ها، می‌توان بهبود چشمگیری در رتبه‌بندی وب‌سایت و افزایش ترافیک آن را تجربه کرد.

چطور سئوی سایت خود را بهبود بخشیم؟

اگر قصد ورود به دنیای سئو را دارید، یادگیری عمیق مهم‌ترین چیزی است که باید به آن دقت کنید در غیر این صورت در درازمدت دچار مشکلات زیادی می‌شوید.

 ورای این مفاهیم و کلیات، اگر به دنبال رشد انواع بخش‌های سئو سایت خود هستید، بهتر است که نخست از درون سایت خود یا همان سئوی درون صفحه شروع کنید. سپس براین‌اساس پیش بروید.

لینک‌سازی برای رشد سئو

لینک‌سازی یکی از اصلی‌ترین عوامل برای رشد سئو و بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت شما در موتورهای جستجو است. با این روش، شما ارتباطات بین وب‌سایت خود و سایر وب‌سایت‌ها را تقویت می‌کنید که در نهایت منجر به افزایش ترافیک وب‌سایت شما و بهبود مکانیک در نتایج جستجو می‌شود. 

برای داشتن یک استراتژی لینک‌سازی مؤثر، ابتدا باید محتوای باکیفیت و مفیدی را ارائه دهید که وب‌سایت‌های دیگر به طور طبیعی به آن لینک دهند. همچنین، شما می‌توانید با ارتباط برقرارکردن با وبلاگ‌ها، سایت‌های اخباری، انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی، فرصت‌های لینک‌سازی را ایجاد کنید. به‌طورکلی، استراتژی لینک‌سازی باید متنوع و منسجم باشد و باتوجه‌به نیازها و ویژگی‌های وب‌سایت شما طراحی شود.

طراحی وب، تجربه کاربری و توسعه وب

علاوه‌برآن، طراحی وب، تجربه کاربری (UX) و توسعه وب همگی عوامل اساسی در بهبود سئو وب‌سایت‌ها هستند. طراحی وب با تأکید بر الگوها و آراستگی بصری، محتوای ساده قابل‌دسترس و ساختارهای مناسب به کاربران اطمینان می‌دهد که به‌راحتی در وب‌سایت حرکت کنند. 

تجربه کاربری مطلوب نیز باعث می‌شود که کاربران به مدت طولانی‌تر در وب‌سایت بمانند و به محتوا و خدمات آن جذب شوند. در حالت بهینه، توسعه وب بهبودهای فنی و عملکردی را اعمال می‌کند که به‌سرعت بارگذاری، سازگاری با دستگاه‌های مختلف و امنیت وب‌سایت کمک می‌کند. این‌همه عوامل به‌طورکلی باعث بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو می‌شوند، زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو به تجربه کاربری و کیفیت محتوا توجه ویژه‌ای می‌کنند.

بازاریابی محتوا (استراتژی کلمات کلیدی، استراتژی محتوا، تولید محتوا)

بازاریابی محتوا یک رویکرد جامع برای جذب مشتریان پایدار از طریق ارائه محتوای ارزشمند و جذاب است. استراتژی کلمات کلیدی برای نتیجه گرفتن از انواع سئو اهمیت زیادی دارد. زیرا با استفاده از کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با صنعت و محصولات یا خدمات شما، می‌توانید در موتورهای جستجو برتری پیدا کنید و ترافیک سایت خود را افزایش دهید. این امر نیازمند تحقیق دقیق در مورد علایق و نیازهای مخاطبان است. 

استراتژی محتوا نیز باید بر اساس این تحقیقات شکل‌ گرفته و محتواهایی ارائه دهد که به بهترین شکل ممکن به نیازها و مشکلات مخاطبان پاسخ دهد. تولید محتوا نیز باید متنوع، اصیل و متناسب با هر مرحله از مسیر خرید مخاطبان از محتواهای آموزشی و اطلاعاتی تا محتواهای سرگرم‌کننده و تحول‌آفرین باشد. با استفاده از این سه عنصر به همراه ارزیابی و بهبود مداوم، می‌توانید یک استراتژی بازاریابی محتوا قوی و مؤثر را اجرا کنید.

انجام خدمات سئو با ایزی وب

استفاده از انواع سئو امروزه یکی از عناصر بنیادی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ و حضور آنلاین هر کسب‌وکار است. این فرایند برای ارتقا رتبه و موقعیت وب‌سایت یا صفحه وب در نتایج موتورهای جستجوها مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما بیشتر از این، سئو نقش بسیار مهمی در بهبود تجربه کاربری و افزایش ترافیک سایت دارد. برای انجام خدمات سئو کسب‌وکار خود همین حالا فرم مشاوره را پر کنید تا با شما تماس حاصل کنیم.

منبع

پرسش و پاسخ‌های متداول
سئو چیست؟

سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) فرایندی برای افزایش دید و ترافیک ارگانیک وب‌سایت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل است.

کدام نوع سئو برای من مناسب است؟

بهترین نوع سئو برای شما به وب‌سایت و اهداف و شکل کسب و تجارت شما بستگی دارد. اگر تازه با سئو شروع می‌کنید، تمرکز روی سئو داخلی و سئو فنی مهم است.

چگونه می‌توانم سئوی خود را بهبود بخشم؟

منابع زیادی برای کمک به شما در بهبود سئوی خود وجود دارد. می‌توانید مقالات و وب‌سایت‌هایی را در مورد سئو بخوانید، در دوره‌های آنلاین شرکت کنید یا یک متخصص سئو استخدام کنید.

انواع مختلف سئو کدام‌اند؟

سئوی درون و برون صفحه، سئوی فنی و محلی و انواع سئوی تصاویر و ویدئو و...

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.