آشنایی با مفهوم وب و انواع وب

چهارشنبه 15 فروردین 1397

آشنایی با مفهوم وب و انواع وب

تاریخچه وب

ظهور وب را می توان منشاء یکی از مهمترین تحولات قرن بیست و یک در عرصه ارتباطات دانست. ایده اولیه در مورد وب جهان گستر در سال 1980 (میلادی) توسط تیم برنزلی ارائه شد. او پس از حدود ۱۰ سال به کمک یکی از همکاران خود اولین صفحه وب را در آگوست سال 1991 ایجاد و منتشر کرد که این صفحه، تنها شامل چند خط به همراه یک لینک ایمیل بود. این صفحه از چند تگ ساده با زبان  HTML تشکیل شده بود که به مرور با گسترش زبانHTML و پیدایش کدهای CSS ، این صفحه تکمیل تر شد و به یک وب سایت استاتیک تبدیل شد.

وب (Web) چیست؟

وب جهان‌گستر، یا به اختصار وب (World Wide Web ) یک سامانه اطلاعاتی از پرونده‌های ابرمتنی متصل به هم است که از طریق شبکه جهانی اینترنت قابل دسترسی هستند. به کمک یک مرورگر وب می‌توان صفحات وب (که شامل متن، تصویر، ویدئو و سایر محتویات چندرسانه‌ای هستند) را مشاهده کرده و به کمک ابرپیوندها در میان آن‌ها حرکت کرد. به طور کلی به فضای آنلاین متشکل از میلیون ها، بلکه میلیاردها وب سایت اینترنتی "وب" گفته می شود. در حقیقت، به مجموعه وب سایت های اینترنتی مختلف، که در سراسر دنیا و به زبان های گوناگون هستند، وب گفته می شود. وب بستری از به هم پیوستن شبکه های کامپیوتری مختلف به منظور به اشتراک گذاری محتوا می باشد، اما وب سایت، یکی از واحدهای کوچک تشکیل دهنده این رسانه جهانی است.

عناصر اصلی وب

وب سرور (Web Server)

کامپیوتری که به‌صورت تمام‌وقت به اینترنت متصل است و برای استفاده بهتر در فضای اینترنت بهینه‌سازی شده است. 

صفحه وب (Web Page)

همانند یک کتاب که از صفحات مختلفی تشکیل شده است. یک وب‌سایت هم معمولاً از چندین صفحه تشکیل می‌شود. به هر صفحه در فضای وب یک WebPage می‌گویند.

وِب‌سایت (Web Site)

یک وِب‌سایت (WebSite) از چندین صفحه وب (WebPage) تشکیل شده است و تمام این صفحات متعلق به یک نام دامنه هستند.

دامنه (Domain)

نام دامنه همان آدرسی است که افراد در نوار URL مرورگر خود برای دیدن وب‌سایت شما تایپ می‌کنند. به زبان ساده‌تر، اگر وب‌سایت را یک خانه درنظر بگیرید، نام دامنه همان آدرس خانه است.

hypertext  یا ابر متن

فرمتی از اطلاعات است که به افراد اجازه می‌دهد در محیط کامپیوتر با استفاده از ارتباط داخلی موجود میان دو متن از بخشی از سند به بخش دیگری از آن یا حتی سند دیگری مراجعه کنند و به اطلاعات جدیدی دسترسی یابند. اگر به جای متن، یک فایل صوتی تصویری باشد در این صورت به آن ابررسانه (hypermédias) می گویند.

URL آدرس اینترنتی یا 

شناسه‌های منحصر به فردی هستند که برای مشخص کردن محل حضور اطلاعات موجود بر روی شبکه (فایل کامپیوتری، سند یا منابع دیگر) به کار می‌روند.

مدل Client-Server یا مشتری- خدمت‌گزار

سیستمی است که در آن نرم‌افزار یا کامپیوتر مشتری(مرورگر) از نرم‌افزار یا کامپیوتر خدمت‌گزار(وب سرور) تقاضای دریافت منابع اطلاعاتی مانند داده یا فایل می‌کند.

markup language یا زبان علامت گذاری

به کاراکترها یا کدهای موجود در متن که ساختار متن وب معنایی را مشخص می‌کنند، زبان علامت گذاری گویند.

زبان نشانه‌گذاری ابرمتن (HTML : Hypertext Markup Language)

نام زبانی است که برای ساخت صفحات وب از آن استفاده می‌شود. توسط این زبان عناصر مختلف یک صفحه وب (مثل: متن، تصویر، عناوین، لینک، جداول و…) را مشخص می‌کنیم که در کجای صفحه نمایش داده شوند.

CSS (شیوه نمایش یک سند)

CSS به کدهایی گفته می‌شود که برای زیباتر شدن صفحات وب استفاده می‌شوند. وقتی HTML می‌گوید کدام المان (متن یا عکس و…) در کجای صفحه قرار بگیرد. کدهای CSS می‌گوید که آن المان چگونه نمایش داده شود.

مرورگر وب (Web Browser)

مرورگرهای وب درواقع نرم‌افزارهایی هستند که فایل‌های html صفحات وب را خوانده و کدهای HTML و CSS آن را ترجمه می‌کنند تا کاربر به جای دیدن یک سری کد معادل آنها را به صورت متن، عکس، ویدئو، لینک، جدول و…مشاهده کند.

وب چیست


برای دریافت خدمات طراحی سایت ایزی وب فرم زیر را پر کنید:

 درخواست مشاوره طراحی سایت


انواع وب :

وب 1.0

از سال 1990 که وب توسط آقای برنرزلی ارائه شد، جنبشی به وجود آمد که باید همه اطلاعات از روی کاغذ به اطلاعات الکترونیکی تبدیل شود. افراد و شرکت‌ها تلاش کردند تا محتوای کاغذی خود را به محتوای دیجیتالی تبدیل کنند. جنبش سریع دیجیتالی شدن اطلاعات موجب شد که کاربران وب، امکان دسترسی به انبوهی از اطلاعات را داشته باشند. نتیجه این حرکت، میلیون‌ها صفحه حاوی اطلاعات مختلف است که امروز در دسترس همه است و خیلی‌ها برای تعریف آن از این جمله استفاده می‌کنند: "چیزی که در اینترنت نیست، وجود ندارد".

وب 2.0

وب 2.0 را یک رویکرد نو می دانند نه یک تکنولوژی جدید! رویکرد جدید وب به این صورت است که اطلاعات به واحدهای کوچکتری از محتوا تقسیم می شوند. در حقیقت، وب جدید دنیای "داده" است نه دنیای "اسناد". در وب 2.0 دیگر به دنبال منابع قدیمی اطلاعات نیستیم، بلکه به دنبال ابزاری هستیم تا اطلاعات را به شیوه های جدید و موثرتری جمع آوری و تلفیق کند و در اختیار ما قرار دهد. نرم افزارهای مبتنی بر وب، محیط وب را از صفحات ساده به دنیایی چند بعدی تبدیل کرده‌اند که امکان برقراری ارتباطات فردی و کارهای گروهی را فراهم کرده است. شبکه‌های اجتماعی به سرعت به وجود آمده اند و با استقبال گسترده کاربران رو به رو شده اند. وب 2.0 به بستری تبدیل شده است که می‌توان انواع نرم افزار را بر پایه آن ساخت تا کاربران فارغ از نیاز به نصب آن بر روی کامپیوتر شخصی شان، بتوانند در هر مکانی به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

وب 3.0

نسخه سوم وب تازه در حال متولد شدن است و مرحله ای جدید از آینده وب است. تمرکز اصلی وب 3.0 روی هوشمند شدن وب است و پیش بینی می‌شود که در آینده نزدیک کامپیوتر ها، محتوای وب را می‌فهمند و آن را درک می کنند. تکنولوژی های جدید همچون وب معنایی در دستور کار این نوع از وب قرار خواهد گرفت. نرم افزارهای تحت وب 3.0، استفاده از اینترنت پر سرعت را در میان مردم جهان افزایش خواهند داد. در وب 3.0، برنامه ها نسبتا کوچک و کم حجم خواهند شد، داده ها به صورت توده ای خواهند بود، برنامه بسیار سریع و قابل انعطاف خواهند بود و بر روی هر سیستمی قابل اجرا خواهند بود.


امتیاز:

ارسال دیدگاه‌ها‌


تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌


جمعه, 25 مهر,1399

Rastin

ممنون بابت راهنمایی خوبتون

یکشنبه, 02 آذر,1399

خیراله سلیمی

سلام
درباره وب اگر امکان دارد بیشتر و ساده تر توضیح دهید
متشکرم سلیمی

یکشنبه, 09 آذر,1399

:)

وب 3.0 اومده یا نه؟ متوجه نشدم

Skip Navigation Links.
  • بازگشت