هدف از طراحی سایت سازمانی چیست؟
امروزه سرعت بخشیدن ارائه خدمات به ارباب رجوع، در دستور کار اکثر سازمان های بزرگ خصوصی و دولتی قرار گرفته است و از اولویت های کاری آن ها می باشد؛ بنابراین داشتن یک سایت سازمانی مسئله ای مهم است. یک سایت سازمانی به غیر از ارائه اطلاعیه ها و اخبار مختلف، می بایست توانایی انجام بسیاری از خدمات آن سازمان که چندی پیش به صورت حضوری انجام می شد را به صورت اینترنتی و مجازی داشته باشد. هدف از طراحی سایت سازمانی را می توان کم کردن بروکراسی اداری و کاغذ بازی برای ارائه خدمات بهتر به افراد دانست. طراحان وب با بررسی مویرگی قسمت های مختلف سازمان ها و نهاد های مختلف، به طراحی سایت سازمانی می پردازند. سایت سازمانی می تواند در دو قسمت کاربران عمومی و کاربران سازمان طراحی و پیاده سازی شود، به طوری که اکثر فعالیت های کارمندان آن سازمان به صورت آنلاین و با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد. با داشتن یک سایت سازمانی خوب، می توان به روند رشد و بهبود فعالیت های یک مجموعه کمک بسزایی کرد.
مزایای طراحی سایت سازمانی
سرعت بخشیدن به انجام کارها
طراحی یک سایت سازمانی می تواند موجب صرفه جویی در زمان انجام امور سازمانی شود و حتی افراد می توانند در بیست و چهار ساعت شبانه روز به سایت مراجعه کنند.
کاهش مراجعه حضوری
با مراجعه افراد به سایت سازمانی، بسیاری از نیاز ها و سوال های آن ها حل خواهد شد و بسیاری از امور را می توان به صورت غیرحضوری انجام داد و مراجعه حضوری افراد به سازمان را کاهش داد.
رضایت بیشتر ارباب رجوع
جلب رضایت ارباب رجوع یکی از اهداف سازمان هاست و همواره سازمان ها تلاش می کنند تا خدمات شان به ارباب رجوع را به بهترین شکل ممکن ارائه دهند. داشتن یک سایت سازمانی می تواند به تحقق این هدف کمک زیادی بکند.
عناصر کلیدی در طراحی سایت سازمانی موفق
اگر چه عوامل بسیاری بر کارایی یک وب سایت تأثیر می گذارند، اما هفت عنصر زیر تاثیر معنی دار بیشتری را نشان داده اند:
طراحی بصری خوب
طراحی سایت سازمانی، قدرت کسب و کار آنلاین را نشان می دهد. طراحی بصری خوب یک سایت، از جمله موضوع، لوگو، فونت ها، رنگ ها، تم ها و... حرفه ای بودن یک سازمان یا شرکت را نشان می دهد.
کیفیت محتوا
ارائه مطالب مرتبط که خوانندگان سایت به خواندن آن تمایل دارند، جنبه بعدی یک وب سایت خوب است. ایجاد استراتژی محتوای خوب می تواند در جذب مخاطب به طور موثرتری عمل کند. اینکه شما چه می گویید و چه طور بیان می کنید، دو عنصر مهم برای ایجاد یک وب سایت موفق است. محتوا باید آموزنده باشد و در عین حال، برای خواننده نیز جالب باشد.
مسیریابی مناسب در سایت
مسیریابی، GPS وب سایت شماست. بازدیدکنندگان سایت باید بتوانند به راحتی در داخل سایت حرکت کنند و جاهایی که می خواهند را ببینند. معمولا نوار مسیریابی در بالای صفحه و یا در سمت چپ سایت قرار دارد. این نوار باید بی نظیر و برای استفاده ساده باشد. بازدیدکنندگان می خواهند در اسرع وقت، آنچه را که به دنبالش هستند پیدا کند.
گزینه Call to Action
Call to Action مجموعه ای از کلمات جذاب است که باعث می شود، بازدیدکنندگان اقدام فوری در سایت سازمانی داشته باشند. باید بررسی شود که چه کلمه هایی برای وب سایت و مخاطب تان بهتر عمل می کند. این کار را باید به صورت مداوم انجام دهید و در موقعیت های مختلف از Call to Action های متفاوت استفاده کنید. در اصل باید چیزی ارزشمند را به مخاطبان تان ارائه دهید.
اعتبار وب سایت سازمانی
وب سایت سازمانی خوب، اعتماد بازدیدکنندگان را به دست می آورد. طراحی سایت قوی می تواند یک منبع معتبر برای یک سازمان یا شرکت باشد. امکان دستیابی به این امر، با توجه به جزئیات میسر می شود. محتوا باید سازماندهی شده باشد و از لحاظ گرامری درست باشد. طراحی هر صفحه باید متناسب با آن موضوع باشد و باید در هر صفحه سایت، اطلاعات تماس و پیوندهایی به شبکه های اجتماعی وجود داشته باشد. مجموعه این عوامل اطمینان مشتری را فراهم می کند و باعث می شود، آن ها با اعتماد بیشتری خدمات مورد نیازشان را درخواست کنند.
سایت موبایل فرندلی
دنیای امروز، دنیای تلفن همراه است. گوشی های هوشمند و تبلت ها دسترسی به اینترنت و دنیای مجازی را آسان نموده اند. بنابراین احتمال اینکه بازدیدکنندگان سایت از طریق دستگاه های تلفن های همراه شان از سایت بازدید کنند، بالا رفته است. اینجاست که اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو(واکنش گرا) اهمیت می یابد. یک سایت سازمانی باید بتواند در انواع صفحه نمایش و در دستگاه های مختلف به درستی نشان داده شود.
بهینه سازی موتور جستجو (سئو)
وب سایت های سازمانی نیز همچون سایر سایت ها توسط موتورهای جستجو رتبه بندی می شوند. این رتبه بندی بر اساس چگونگی بهینه سازی محتواست. امروزه بسیاری از طراحان وب سازمانی در مورد بهینه سازی موتورهای جستجو فکر نمی کنند و تنها به ظاهر سایت توجه می کنند. در حالی که طراحی بصری و محتوا، هر دو اجزای ضروری یک سایت موفق هستند. اگر سایت شما طراحی فوق العاده داشته باشد اما در نتایج موتورهای جستجو بالا نیاید، چه ارزشی دارد؟
بهترین راه برای بهبود سئوی سایت، این است که اطمینان حاصل کنید محتوا و تصاویر با کلمات کلیدی و تگ ها هماهنگ هستند. هر صفحه ای از یک وب سایت باید یک کلمه کلیدی داشته باشد که پیام اصلی صفحه را برساند و محتوای آن نیز باید از کلمه کلیدی پشتیبانی کند. اگر سایت شما در وردپرس طراحی شده باشد، یک افزونه خوب مانند Yoast می تواند به بهینه سازی سایت تان کمک کند.
استراتژی های مهم طراحی سایت سازمانی
یک وب سایت با طراحی خوب می تواند تمام جنبه های یک سازمان را در بر گیرد. معمولا یک وب سایت اولین نقطه تماس با مشتریان بالقوه است که به خدمات یا محصولات یک سازمان علاقه مند هستند. برای ایجاد مزیت رقابتی، وب سایت های سازمانی باید با استانداردهای جدید دنیای وب سازگار باشند. به دلیل اینکه سازمان ها با میلیون ها نفر بازدیدکننده سایت رو به رو می شوند، ثبات و یکپارپگی مساله مهمی تلقی خواهد شد. اشتباهات ویرایشی، طراحی ضعیف و محتوای نا سازگار می تواند کاربران را در طی چند ثانیه از دیدن صفحات سایت منصرف کند. به طور خلاصه می توان گفت، تمام جنبه های سازگاری، محتوا، قابلیت استفاده و طرح بندی سایت به نفوذ یک سازمان در بین مشتریان کمک می کند.
استراتژی های مهم طراحی سایت سازمانی که به جذب بیشتر مشتریان کمک می کند، به شرح زیر است:
طراحی سایت سازمانی ریسپانسیو (واکنش گرا)
بر اساس آمار گوگل آنالیتیک، می توان متوجه شد که مشتریان از طریق کدام دستگاه ها بیشتر به وب سایت یک سازمان دسترسی پیدا می کنند؟ طراحی سایت سازگار با تبلت ها، گوشی های هوشمند و انواع رایانه ها به منظور جذب ترافیک وب و جذب بیشتر مخاطبان هدف، ضروری و حیاتی است. اگر درصد قابل توجهی از بازدیدکنندگان وب سایت سازمانی شما از طریق موبایل به سایت شما مراجعه می کنند و سایت شما برای موبایل بهینه سازی نشده باشد، به احتمال زیاد مشتریان بالقوه شما کاهش چشمگیری خواهد یافت. بنابراین طراحی ریسپانسیو سایت های سازمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در نظر گرفتن کاربران در طراحی سایت
طراحی و توسعه وب سایتی که بر تجربه کاربر تمرکز دارد، یک فرآیند قابل استفاده مطلوب را تضمین می کند. توسعه دهندگان وب متخصص، قابلیت های استفاده از یک وب سایت را از طریق استفاده از طرح شمای کلی سایت یا (Website Wireframe) که راهنمای تصویری برای طراحی چارچوب و قالب سایت است، طراحی می کنند. Wireframe به طور موثر چیدمان و محل قرارگیری اجزای مختلف وب سایت (مانند منوها یا لینک های داخلی سایت) را مشخص می نماید و تجربه کاربری منحصر به فردی را ایجاد می کند. در صورت طراحی تجربه کاربری خوب، کاربران از گردش داخل سایت لذت می برند. اما هنگامی که یک کاربر احساس طراحی ضعیف را داشته باشد، سایت را به سرعت ترک کرده و به سراغ رقبا می رود.
تمرکز بر طراحی دیجیتال و معماری اطلاعات
بهترین توسعه دهندگان وب از معماران دنیای واقعی الهام می گیرند. طراحان و معماران ساختمان، تجربه مستقیم کاربر را در ذهن خود می سازند. معماری آگاهانه در توسعه وب، صرفا نوشتن یک محتوای محرمانه نیست؛ بلکه استفاده از تجربه کاربری (UX) در طراحی سایت است. با رعایت اصول طراحی تجربه کاربری، طراحان وب، محصولی را ارئه می دهند که کاربران از دیدن آن لذت می برند.
محتوای سایت عامل جذب ترافیک سایت
محتوای یک سایت کلید حضور حرفه ای وب سایت در فضای مجازی است. محتوای یک صفحه، محرک اصلی افزایش ترافیک است. استراتژی های سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) می توانند بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت جذب کنند. استفاده مداوم از محتوای به روز که متناسب با دستور العمل های سئو برای افزایش بازدید سایت باشد، منجر به افزایش ترافیک و درآمد خواهد شد.
تایید ارزش سایت های کوچک
به منظور به حداکثر رساندن ROI یک وب سایت، روش های نوآورانه دیگری نیز وجود دارد که می تواند یک کسب و کار را رشد دهد. به طور مثال، مستندات کسب و کارهای مرسوم مانند مطالعات موردی و مقالات سفید را می توان برای دوران جدید استفاده از اینترنت اقتباس کرد. امروزه سایت های کوچک که به جنبه های خاص یک کسب و کار وابسته هستند، در حال رایج شدن هستند. سایت های کوچک از لحاظ داشتن یک جنبه خاص از خدمات، تجربه و ... شبیه به وبلاگ ها هستند. یک سایت کوچک، محتوای خود را بر روی محصولات و خدمات خاص متمرکز می کند.