طراحی سایت

مراحل کلیدی طراحی سایت شرکتی برای کسب و کارهای کوچک

  27/ 09 /1396 |
مریم جعفری | طراحی سایت شرکتی | دیدگاه 0 | 189 Likes

داشتن یک وب سایت برای کارآفرینان، کسب و کارهای کوچک، کسب و کارهای خانگی و هر کسی که محصولات یا خدماتی را به فروش می رساند، ضروری است. صرف نظر از سایر روش های بازاریابی تان، داشتن وب سایت به شما کمک می کند تا مشتریان بالقوه تان از طریق جستجوی گوگل شما را بیابند و در مورد شما و کسب و کارتان اطلاعات بیشتری کسب کنند. بنابراین طراحی سایت شرکتی (تجاری)، کلید ایجاد و توسعه مشتریان جدید است.

اگر شما به طور مستقیم خدمات یا محصولات را به صورت آنلاین می فروشید، هدف از داشتن وب سایت مشخص است اما اگر شما چیزی را به طور مستقیم در اینترنت به فروش نمی رسانید، داشتن وب سایت به عنوان یک فرمت برای کسب و کار شماست که اطلاعات لازم درباره کار و خدمات تان را ارائه می دهد. مهم تر از همه، وب سایت شما باید تجربیات و سایر مدارک مربوط به کسب و کارتان را به کاربران ارائه دهد زیرا این کار به شما اعتبار می دهد و به مشتریان بالقوه در مورد تصمیم گیری خرید، اطمینان بیشتری می دهد.

هدف از ایجاد یک وب سایت شرکتی برای کسب و کار کوچک شما می تواند نسبتا ساده باشد. حتی شما می توانید این کار را خودتان انجام دهید؛ اما اگر قصد دارید هزینه های خود را پایین بیاورید می توانید از یک توسعه دهنده وب برای انجام این کار کمک بگیرید.

مراحل طراحی سایت شرکتی برای کسب و کارهای کوچک :

مرحله اول – برای وب سایت خود هدف تعیین کنید.

اولین قدم این است که تصمیم  بگیرید وب سایت شما برای انجام چه کاری باید طراحی شود. ممکن است نسبتا ایستا باشد و به صورت ساده، اطلاعاتی را به مشتریان بالقوه در مورد خدمات و اعتبارهای شما ارائه دهد؛ در صورتی که آن ها بخواهند شما را از طریق اینترنت در فضای آنلاین بررسی کنند. ممکن است هدف از ایجاد وب سایت، ارائه اطلاعات و مقالات مفید و به روز به مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه تان باشد. حتی ممکن است یک وبلاگ را برای علاقه و جذب مشتریان بالقوه به عنوان بخشی از استراتژی کلی اجتماعی تان انتخاب کنید. البته شما می توانید یک وب سایت را برای فروش مستقیم خدمات و محصولات تان به صورت آنلاین ایجاد کنید. تعیین هدف طراحی سایت، یک گام بسیار مهم است زیرا شما را راهنمایی می کند که چگونه آن را پیش ببرید. حتی اگر شما بدون فروش آنلاین شروع کنید، بهتر است یک وبلاگ داشته باشید و از وب سایت خود استفاده کنید. داشتن وبلاگ، یک راه خوب برای ایجاد علاقه و جذب بازدیدکنندگان است که می توانند از این طریق خدمات یا محصولات شما را نیز ببینند.

مرحله دوم – سیستم مدیریت محتوای(CMS) وب خود را انتخاب کنید.

بر اساس آنچه که می خواهید با وب سایت خود انجام دهید، در نرم افزار چند گزینه پیش رو دارید. بسیاری از آن ها حتی رایگان و منبع باز هستند یا دارای حداقل هزینه برای افزودنی های مختلف هستند.

DNN دی ان ان (دات نت نیوک)

دی ان ان یک سیستم مدیریت محتوای کدباز (Open Source) ، قابل توسعه، امن و مقیاس پذیر است. دی ان ان با زبان برنامه نویسی #C و Asp.net و پایگاه داده Microsoft Sql Server پیاده سازی شده است و به صورت کاملا رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است. مهم ترین ویژگی این سیستم مدیریت محتوا، امنیت بالای آن است. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارهای دولتی، شرکت ها، کارگزاری ها، بانک ها، شهرداری ها و... از دی ان ان برای طراحی سایت خود استفاده می کنند. سرعت لانچ شدن سایت در دی ان ان بسیار بالاست و در کوتاه ترین زمان سیستم بالا می آید. از دیگر ویژگی های جذاب دی ان ان می توان به ماژول ها اشاره کرد که برای کدنویسی در محیط دی ان ان استفاده می شوند. معمولا شرکت های طراحی سایت از سیستم مدیریت محتوای دی ان ان کمتر استفاده می کنند زیرا قدرت مالی لازم برای خرید ماژول های گران قیمت آن را ندارند. به همین دلیل به دنبال سیستم های مدیریت محتوای ارزان تر و کم کیفیت تر می روند. طراحی سایت با دی ان ان (DNN)، یک سایت قدرتمند و ایمن را در اختیار شما قرار می دهد. 

جوملا

جوملا یک نرم افزار مدیریت محتوای رایگان است که به شما مقدار زیادی انعطاف پذیری می دهد. با این حال، همانند تمام نرم افزار های مشابه، وب سایت شما در ساختار آن محدود خواهد شد. در حالی که برای یک توسعه دهنده وب حرفه ای، این یک محدودیت است که ممکن است آن ها دوست نداشته باشند، قالب های موجود برای جوملا که بر ظاهر بصری و عملکرد آن ها تاثیر می گذارد زیاد است و احتمالا شما می توانید یکی از آن ها که متناسب با نیازهای تان باشد، را پیدا کنید.

علاوه بر قالب ها، جوملا هزاران افزودنی دارد که برای وب سایت شما، بدون هیچ برنامه نویسی و با تلاش بسیار کمی فراهم می شود. در حالی که بسیاری از آن ها رایگان هستند، اما برخی از موارد از 20 تا 200 دلار هزینه خواهند داشت. در بعضی موارد، نسخه رایگان دارای ویژگی های نسخه پرداخت شده نیست، بنابراین مطمئن شوید که ویژگی های موجود را به دقت بررسی کرده اید. اگر می خواهید افزودنی ها را مرور کنید، از دایرکتوری افزونه های جوملا بازدید کنید.

به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا، ایده جوملا این است که از نیاز به کد زدن یک وب سایت از ابتدا جلوگیری می شود. جوملا همچنین تغییرات و به روز رسانی ها را بسیار آسان رو به جلو ادامه می دهد، حتی می توانید این کار را با کمی کمک گرفتن از یک توسعه دهنده وب در موارد خاص، خودتان انجام دهید. در حالی که نصب و راه اندازی جوملا نسبتا آسان است، اما زمان زیادی صرف خواهد کرد، به خصوص اگر این اولین بار است که شما آن را انجام می دهید. پیدا کردن یک توسعه دهنده وب با تجربه در جوملا، می تواند شما را در این کار یاری کند.

وردپرس

همانند جوملا، وردپرس نیز یک سیستم مدیریت محتوای آسان برای استفاده است. همچنین با استفاده از قالب ها، افزودنی های مختلف به همراه قابلیت های اضافی را به شما ارائه می دهد. یک تفاوت کلیدی با وردپرس این است که هدف از طراحی اصلی آن به عنوان یک وبلاگ است. در حالی که شما می توانید آن را مانند جوملا با صفحات وب منظم استفاده کنید، صفحه اصلی آن یا حتی یک صفحه خاصی که انتخاب می کنید می تواند به عنوان یک وبلاگ آسان برای استفاده با تمام ویژگی های معمولی تنظیم شود.

شما همچنین می توانید پلاگین های بسیاری برای وردپرس اضافه کنید که قابلیت اضافه کردن آن، همانند جوملا است. این مورد شامل تجارت الکترونیک، رسانه های اجتماعی، گالری عکس، عضویت، پادکست ها، فیلم ها، خبرنامه ها و خیلی موارد دیگر است. شما می توانید بسیاری از پلاگین های وردپرس را در دایرکتوری پلاگین خود مرور کنید یا یک جستجوی گوگل برای توابع مورد نظر تان را انجام دهید. همانند جوملا، ممکن است بخواهید یک توسعه دهنده وب را استخدام کنید تا تنظیم اولیه برای شما را انجام دهد.

طراحی سایت شرکتی

مرحله سوم -یک میزبان وب (هاست) برای وب سایت خود انتخاب کنید.

بعد از این که شما تصمیم گرفتید چه نرم افزاری را انتخاب کنید، باید یک میزبان وب (هاست) را انتخاب کنید، تا از راه دور در وب سایت شما و نرم افزار مربوطه اجرا شود و به بازدیدکنندگان سایت ارائه شود. انتخاب هاست وب سایت به طور جزئی بر روی نرم افزار شما انتخاب می شود و بر سرعت سایت و تعداد بازدیدهای شما تاثیرگذار است. می توانید در ابتدا، سرویس های میزبانی وب ارزان تر اما کمتر قدرتمند را شروع کنید و در صورت لزوم می توانید برای سرور اختصاصی سریع تر و قدرتمند تر اقدام کنید. این مورد مهمی است که شما باید هنگام انتخاب یک هاست، آن را در نظر بگیرید، حتی اگر با گزینه ارزان تر شروع کنید.

نکته دیگر، این است که آیا هاست شما نصب اتوماتیک نرم افزار مدیریت محتوای انتخاب شده شما را فراهم می کند (به ویژه اگر شما خودتان وب سایت خود را راه اندازی کنید )؟ بسیاری از خدمات هاست خوب، به شما این امکان را می دهد که تنها با کلیک یک گزینه این کار را انجام دهید.  در اغلب موارد شما می توانید همان هاست را برای بیش از یک وب سایت استفاده کنید. اگر خودتان این کار را انجام دهید، باید به خدمات پشتیبانی هاست توجه زیادی شود.

مرحله چهارم - قالب و پلاگین ها را برای وب سایت خود انتخاب کنید.

هنگامی که نرم افزار خود را انتخاب کردید و در انتخاب یک هاست به تصمیم نهایی رسیدید، باید درباره ویژگی های دیگر فکر کنید. اولین مورد قالب است. با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا به ویژه با جوملا و یا وردپرس، می توانید صدها یا حتی هزاران قالب مختلف را انتخاب کنید تا ظاهر وب سایت خود را همان گونه که می خواهید بسازید. برخی از قالب ها نسبتا عمومی هستند، در حالی که بعضی از آن ها به نوع خاصی از محصول یا خدمات (گرافیک پس زمینه و سایر عناصر بصری آن قالب، محصول یا خدمت خاصی را بازتاب می دهند) مرتبط هستند یا دارای ویژگی هایی هستند که ممکن است برای شما جذاب باشد.

به عنوان مثال، اگر شما یک شرکت املاک و مستغلات هستید، شما یک الگوی خاص برای فروش املاک و مستغلات را دنبال خواهید کرد. این الگو شامل یک قالب است که ممکن است پس زمینه و ویژگی های مربوط به کسب و کارتان را داشته باشد. در حالی که قالب های رایگان به راحتی در دسترس هستند، اما نگران نباشید چون مبلغ کمی برای یک قالبی که بیشتر با نیازهای شما منطبق است صرف خواهید کرد. در برخی موارد، شما می توانید یک قالب را به اندازه 25 دلار دریافت کنید. فراتر از قالب ها، ممکن است نیاز به افزونه های اضافی برای ارائه قابلیت های وب سایت خود داشته باشید که باعث می شود استفاده از آن آسان تر شود. مانند قالب ها، موارد رایگان وجود دارد، اما گاهی اوقات آن هایی که به ازای آن مبلغی پرداخت می کنید بسیار بهتر هستند و همچنین کاملا منطقی هستند. شما می توانید به هر دو سایت جوملا و وردپرس بروید. مرتب سازی از طریق تمام افزونه / پلاگین در دسترس هستند. به یاد داشته باشید که برخی از نسخه های پولی در سایت های آن ها ذکر شده است. این بسیار مفید است که از جوملا دیدن کنید تا ببینید چه چیزی در دسترس است زیرا سیستم طبقه بندی بسیار خوبی دارد. حتی اگر به  WordPress بروید، حداقل می توانید نوعی از قابلیت های موجود را مشاهده کنید و یا چیزی مشابه برای WordPress جستجو کنید.

اگر بخواهید یک تجارت الکترونیک ساده را اضافه کنید، باید دکمه های به اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی، فیلم ها، پادکست ها را راه اندازی کنید و از افراد بخواهید که برای دریافت اطلاعات یا دریافت های رایگان ثبت نام کنند. گزینه نظرسنجی یا یک خبرنامه و هر چیزی که شما می توانید به آن فکر کنید، به عنوان یک افزودنی در دسترس است.

مرحله پنجم – وب سایت خود را سازماندهی کنید.

در این مرحله، شما باید فکر کنید که وب سایت شما چطور به نظر خواهد رسید و چگونه از آن استفاده می شود. این شامل لوگو و سایر تصاویر دیدنی، انتخاب منوهایی که می خواهید در دسترس کاربران قرار دهید و نوع اطلاعاتی که می خواهید در هر یک از این صفحات قرار دهید، است. با اکثر سایت های تجارت الکترونیک، شما می توانید در داخل نرم افزار، به راه اندازی فروشگاه خود با فرمت های مختلف و سبک اقدام کنید. شما باید انتخاب کنید که از جوملا یا وردپرس استفاده می کنید و همچنین باید تصمیم بگیرید که چه چیزی در هر صفحه نمایش داده شود.

الگوها برای این سیستم های مدیریت محتوا از یک رویکرد ساختاری استفاده می کنند که به شما امکان اضافه کردن مطالب سنتی و همچنین افزودنی ها را با اطلاعات خاص و محتویاتی می دهد که می توانید بر اساس ساختار قالب خاص، بر روی صفحه تان قرار دهید. در بسیاری از موارد حتی می توانید ظاهر بصری اطلاعات مختلف را تغییر دهید تا بتوانید موارد خاصی را برجسته کنید.

نقطه شروع، قطعا منو شما است. همیشه یک انتخاب خانه وجود دارد، اما شما می توانید چند منوی اصلی را انتخاب کنید. مهم است که با دقت در مورد چگونگی سازماندهی و ساختار اطلاعات در وب سایت خود، به حداکثر انعطاف پذیری فکر کنید.

مراحل طراحی سایت شرکتی

مرحله ششم – وب سایت خود را توسعه دهید.

محتوا گاهی اوقات می تواند سخت ترین بخش وب سایت شما باشد. لازم است مجرایی برای بازدیدکنندگان باشد و نوع مناسب اطلاعات را در سطح مناسب قرار دهد تا بازدیدکنندگان در وب سایت حرکت کنند و آن را بخوانند. هنگامی که متن را می نویسید، از دیدگاه تبلیغی در مورد آن فکر کنید. علاوه بر متن، شما همچنین به تصاویر نیاز دارید. از آنجا که شما باید یک الگو با عناصر بصری یا تصاویر پس زمینه ای که با کسب و کار خاص خود مطابقت دارند، انتخاب کنید؛ معمولا از تصاویر و گرافیک های خاص برای تکمیل محتوای متنی و یا گاهی حتی جایگزین آن استفاده می شود. ساخت صفحات حرفه ای به خصوص با هدف تاثیرگذاری بصری در بخش های کلیدی هر وب سایت بسیار مهم است. این جاست که شما نباید از clipart استفاده کنید، مگر اینکه در ایجاد تصاویر، بسیار حرفه ای باشید. ویجت ها می توانند شامل گرافیک هنری، تصاویر محصولات تان، عکس های خود و سایر کارکنان و یا سایر گرافیک هایی باشند که ممکن است فرایند یا رویکرد شما را برای ارائه خدماتی که در حال فروش هستند نشان دهند.

مرحله هفتم - وب سایت خود را نگه داری و مراقبت کنید.

اکثر متن ها و گرافیک ها با استفاده از WYSIWYG ساخته شده است. ویرایشگر صفحه وب است برای استفاده آسان است و نیازی به دانستن همه چیز در مورد برنامه نویسی وب نیست. ویرایشگر WYSIWYG به شما امکان می دهد متن خود را از یک سند Word یا متن خود را از کامپیوتر خود آپلود کنید. همچنین کنترل کامل بر اندازه متن، رنگ، فونت و سایر ویژگی ها و همچنین اندازه و قرار دادن تصاویر را به شما می دهد. شما می توانید قبل از اینکه آن را در دسترس بازدید کنندگان وب سایت قرار دهید به راحتی آن را دوباره در تاریخ های مختلف ویرایش کنید. از آنجا که ویرایش محتوا بسیار آسان است، حفظ وب سایت شما نیز آسان است. اضافه کردن صفحات جدید، گزینه های منو اضافی، ماژول های جدید، افزودنی های اضافی و یا نوشته های وبلاگ، تقریبا همه خیلی راحت هستند. هر یک از بسته های نرم افزاری دارای کنترل پنل است که به تمامی مطالب و محتوای شما، از جمله ویرایشگر وب و سایر ویژگی های وب سایت شما دسترسی پیدا می کند. البته، اگر شما ترجیح می دهید، می توانید به راحتی یک توسعه دهنده وب را استخدام کنید تا این کارها را از طرف شما انجام دهد.

 

اشتراک گذاری


نویسنده

مریم جعفری

مریم جعفری

به بازاریابی و تبلیغات در فضای دیجیتال علاقه مندم و تولید محتوا در این زمینه رو دوس دارم.

مطالب مرتبط

    مطالب مرتبط
  • آشنایی با مفهوم وب و انواع وب

    ظهور وب را می توان منشاء یکی از مهمترین تحولات قرن بیست و یک در عرصه ارتباطات دانست. ایده اولیه در مورد وب جهان گستر در سال 1980 (میلادی) توسط تیم برنزلی ارائه شد. او پس از حدود ۱۰ سال به کمک یکی از همکاران خو...

  • بک لینک چیست و چه نقشی در سئو سایت دارد؟

    ساخت بک‌لینک و ارزیابی کیفیت لینک‌ها، نقش بسیار مهمی در موفقیت کمپین‌های سئو و بازاریابی دارند. موتورهای جستجو به طور مداوم در حال کار بر روی الگوریتم‌های جستجوی خود هستند. اگر خواهان بهتر دیده شدن در فضای وب ...

  • پنج استراتژی مهم برای طراحی سایت سازمانی

    محتوای یک سایت کلید حضور حرفه ای وب سایت در فضای مجازی است. محتوای یک صفحه، محرک اصلی افزایش ترافیک است. استراتژی های سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) می توانند بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت جذب کنند. استفاده...