یک فروشگاه اینترنتی، وب سایتی است که مردم در ازای خرید کالا یا خدمات، مبلغی را به صورت آنلاین پرداخت می کنند. یک فروشگاه آنلاین، سایتی است که امکان جستجو محصول یا خدمتی خاص، مشاهده انواع محصولات و خدمات، مطالعه ویژگی ها و قابلیت های آن ها، مقایسه آن ها با سایر کالا ها و خدمات، پرداخت مبلغ خرید به صورت آنلاین و... را برای کاربران اینترنتی فراهم می کند.
دلایل اهمیت طراحی سایت فروشگاهی
امروزه با گسترش اینترنت و به وجود آمدن وب سایت ها، طراحی سایت فروشگاهی بسیار رواج پیدا کرده است. فروشگاه های آنلاین، امکان یافتن محصولات و خدمات را برای مردم آسان نموده اند. خرید از سایت های فروشگاهی از سوی مردم به خصوص قشر جوان جامعه، با استقبال زیادی همراه بوده است. خریداران و متقاضیان محصولات و خدمات، به دلیل مشغله فراوان و یا ترافیک زیاد و آسانی بیشتر، کمتر به خرید حضوری روی می آورند و ترجیح می دهند محصولات مورد نیاز خود را از طریق اینترنت خریداری کنند. طراحی سایت فروشگاهی با کیفیت، بر میزان رضایت کاربران و هم بر میزان اثربخشی حضور کاربر در سایت تاثیر خواهد گذاشت و به نوعی باعث بالا بردن نرخ تبدیل کاربر به مشتری در سایت فروشگاهی می شود.
چند قابلیت ضروری یک سایت فروشگاهی
داشتن لوگوی متناسب با کسب و کار
یک لوگوی مناسب و گویا، در حکم یک کارت ویزیت برای کسب و کارهای حضوری است و نقش موثری در جذب مخاطب دارد. در خرید آنلاین، لوگو نماد اعتماد و اطمینان برای صاحب کسب و کار است. برندهای معروف، معمولا لوگوهای منحصر به فرد و ماندگار دارند.
ارائه تخفیف و پیشنهادهای ویژه به کاربران
یک وب سایت فروشگاهی باید در همان ابتدای ورود کاربران به سایت، علاقه و توجه آن ها را به سایت جلب کند. کابران معمولا از سایت هایی که صفحه اصلی جذاب تری دارند، استقبال می کنند و از آن جا خرید می کنند. نمایش تخفیف ها و پیشنهادهای ویژه در صفحه اصلی سایت، باعث جذب مخاطب و ترغیب او به خرید می شود.
ارسال رایگان محصولات
ارسال رایگان برای بسیاری از مشتریان فروشگاه های اینترنتی مهم است و معمولا آن ها از فروشگاه هایی خرید می کنند که کالای خریداری شده شان را به رایگان ارسال کند. بسیاری از فروشگاه های اینترنتی برای جلوگیری از هزینه های اضافی حمل و نقل، یک حداقل مبلغ خرید را مشخص می کنند و خریدهای بالای این مبلغ را به صورت رایگان ارسال می کنند.
نمایش آخرین و جدید ترین اخبار و محصولات
می توان اطلاعیه های مربوط به دوره های تخفیف یا برنامه های آینده و همچنین محصولات جدید را در صفحه اصلی سایت به نمایش گذاشت. مشتریان ترجیح می دهند اطلاعات جدید و یا محصولات جدید را در نگاه اول ببینند و کمتر زمان خود را در صفحات داخلی سایت هدر بدهند.
سبد خرید، فرم ورود و فرم جستجوی محصول
در سایت های فروشگاهی، بهتر است سبد خرید محصول، فرم ورود و فرم جستجوی محصول در کنار هم قرار داده شوند. برای ورود به سایت و انجام مراحل خرید، هر مشتری باید یک نام کاربری و رمز عبور شخصی داشته باشد. در فروشگاه های آنلاین بزرگ که محصولات متنوعی دارند، وجود فرم جستجوی محصول ضروری است. فرم جستجو به مشتریانی که به دنبال محصول خاصی هستند کمک می کند تا به طور مستقیم، کالای مورد نظرشان را بیابند و سفارش خود را ثبت کنند.
گزینه سیستم پرداخت
وب سایت های فروشگاهی با خریداران زیادی سر و کار دارند که هر کدام سیستم پرداخت خاصی را ترجیح می دهند. ممکن است روش های پرداختِ خاص، محدودیت های فنی داشته باشند. به همین دلیل بهتر است گزینه های پرداخت برای کاربران واضح باشند. فروشگاه های آنلاین معمولا از گزینه هایی مانند کارت های اعتباری، کوپن های هدیه، پرداخت در محل و ... به عنوان سیستم های پرداخت اصلی خود استفاده می کنند. آیکون های این روش های پرداخت معمولا در پایین صفحه یا در گوشه های بالای سایت قرار داده می شوند.
لینک شبکه های اجتماعی
تحقیقات نشان می دهند که تقریبا بیست درصد از خرید های آنلاین بعد از بررسی های شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. مردم تمایل دارند قبل از خرید، از نظرات سایرین درباره آن محصول آگاه شوند. شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا تلگرام بهترین منابع برای دریافت اطلاعات در مورد محصولات هستند. همچینن، شبکه های اجتماعی به بهتر دیده شدن فروشگاه آنلاین شما کمک می کنند. یکی از بهترین راه های اطلاع رسانی و ارتباط با مشتریان بالقوه، شبکه های اجتماعی هستند.
پشتیبانی آنلاین و اطلاعات تماس
یک سایت فروشگاهی باید یک تیم پشتیبانی آنلاین داشته باشد و از طریق چت آنلاین با کاربران یا خریداران ارتباط برقرار کند. اگر خرید آنلاین در تمام مدت شبانه روز امکان پذیر است، فروشگاه اینترنتی باید سرویس پشتیبانی 24ساعته داشته باشد تا به سوالات احتمالی مشتریان پاسخ داده شود.
نشان های اعتماد الکترونیکی
نشان های اعتماد، آرم ها و تصاویر کوچکی هستند که خرید امن و بدون حاشیه را از سوی یک سازمان معتبر تضمین می کنند (مانند نماد اعتماد الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران). این مجوزهای رسمی اعتماد مشتریان را برای به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی خود جلب می کنند. اگر بازدیدکنندگان سایت بدانند که فرآیند پرداخت آن ها امن است، تمایل بیشتری به خرید نشان می دهند.
ویژگی های طراحی سایت فروشگاهی خوب
یک وب سایت فروشگاهی، برای آن که بتواند اعتماد و اطمینان کاربران خود را جلب کند، باید دارای ویژگی ها و قابلیت هایی باشد. برخی از ویژگی های مهم طراحی سایت فروشگاهی عبارتند از :
ویژگی اول – طراحی سایت فروشگاهی به صورت ریسپانسیو
در سال های اخیر، شاهد گسترش چشمگیر استفاده از تلفن های همراه هستیم. این موضوع باعث روی آوردن طراحان وب به طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) شده است. کاربران وب بیشتر از تلفن های همراه یا تبلت ها استفاده می کنند و کارهای اینترنتی خود را از این طریق انجام می دهند. به همین دلیل، طراحی سایت متناسب با صفحه های موبایل یا تبلت اهمیت یافته است. طراحی سایت ریسپانسیو بر روی تجربه کاربر تاثیر می گذارد و موجب می شود کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت سپری کند. الگوریتم های موتور جستجوی قدرتمند گوگل بسیار هوشمند و به روز هستند و به سایت های ریسپانسیو یا موبایل فرندلی، امتیاز مثبت می دهند و باعث بهبود رتبه آن سایت می شوند.
ویژگی دوم – پیاده سازی تکنیک های سئو و بهینه سازی سایت در طراحی سایت فروشگاهی
رعایت اصول سئو در طراحی سایت فروشگاهی بسیار اهمیت دارد و باعث بهتر دیده شدن فروشگاه اینترنتی توسط کاربران وب می شود زیرا آن را از طریق موتورهای جستجو سریع تر می یابند. بهینه بودن سایت فروشگاهی به افزایش رتبه صفحات سایت کمک زیادی می کند. از دیگر تکنیک های سئو در طراحی سایت، افزایش سرعت بارگذاری محتوای سایت است که این مورد، دسترسی آسان و در کمترین زمان کاربران به صفحات سایت را فراهم می کند.
ویژگی سوم – طراحی سایت فروشگاهی جذاب و مدرن با گرافیک بالا
تحقیقات انجام شده روی رفتار کاربران سایت نشان می دهد که کاربران در ابتدای ورود به یک سایت، به گرافیک و طراحی آن واکنش نشان می دهند و گرافیک مدرن و جذاب می تواند توجه آن ها را به خود جلب کند و باعث ماندگاری بیشتر وی در سایت شود. استفاده از تصاویر با کیفیت، جذاب و متناسب با موضوع سایت روی کیفیت گرافیکی و ظاهر سایت بسیار موثر است. رنگ ها نیز در طراحی سایت کاربر پسند نقش مهمی دارند و طراحان وب باید دانش لازم در روانشناسی رنگ ها برای طراحی سایت را داشته باشند.
ویژگی چهارم – چیدمان محصولات در طراحی سایت فروشگاهی
چیدمان محصولات یک سایت فروشگاهی نباید یکنواخت باشد؛ به گونه ای که کاربر تمایلی به دیدن آن ها نداشته باشد و سایت را ترک کند. چیدمان محصولات را باید به گونه ای انجام داد که تنوع محصول در آن دیده شود. یعنی کاربر باید هنگام بازدید از سایت فروشگاهی، با طیف وسیعی از محصولات رو به رو شود تا احساس خستگی و یکنواختی نکند. می توان محصولات جذاب و پر فروش را در صفحه اصلی سایت قرار داد تا توجه کاربر را بیشتر جلب کند.
ویژگی پنجم – درج مشخصات فنی و جزئیات کامل محصولات فروشگاه
کاربران به قصد کسب اطلاعات لازم درباره محصولات مورد نیازشان به سایت های فروشگاهی مراجعه می کنند و تا اطلاعات لازم را درباره آن ها ندانند، به خرید اقدام نمی کنند. معمولا افراد تمایل دارند محصولات با برندهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند و جزئیات کامل درباره آن ها را بدانند. پس یک سایت فروشگاهی باید اطلاعات فنی و سایر جزئیات را در زیر هر محصول درج نماید و امکان مقایسه چند محصول با یکدیگر را نیز فراهم کند.
ویژگی ششم – سبد خرید و صفحه پرداخت
محصولات باید به گونه ای در سایت قرار گیرند که کاربر نیاز داشتن آن محصول را در خود حس کند و به خرید آن محصول ترغیب شود. کاربر پس از مشاهده محصول، باید بتواند به راحتی و با اطمینان خاطر سفارش خود را ثبت کند و فرآیند خرید را طی کند. قابلیت اضافه کردن محصول به سبد خرید و اتصال به درگاه پرداخت باید در دسترس کاربر باشد و در داخل سایت به دنبال آن نگردد.
ویژگی هفتم – امتیاز دهی و اولویت بندی محصولات
یکی از ویژگی های مهم سایت های فروشگاهی، امتیاز دهی به محصولات توسط کاربران (خریداران) و نظردهی درباره محصولات است. کاربران یک سایت فروشگاهی باید بتوانند نظرات خود درباره هر محصول را زیر آن محصول درج کنند تا کاربران دیگر نیز قبل از خرید، این نظرات را ببینند و تصمیم گیری بهتری داشته باشند.