چهارشنبه، 08 فروردین 1397
فهرست مطالب
محتوای تکراری یا Duplicate Content محتوایی است که بیش از یکبار در وبسایت منتشر میشود. به طور کلی، هر محتوایی از یک وب سایت که با سایت های دیگر و یا سایر صفحات همان سایت مشابه باشد، از طرف گوگل به عنوان محتوای تکراری تشخیص داده می شود. هر محتوایی که تولید می شود، تنها باید در یک صفحه از وب سایت منتشر شود و با یک آدرس منحصر به فرد در اختیار کاربران قرار بگیرد. محتوای تکراری به سه صورت ممکن است ایجاد شود: تمام محتوای یک صفحه با صفحه ای دیگر مشابه باشد، عنوان و شرح یک صفحه با صفحه ای دیگر از سایت مشابه باشد و یا عنوان و شرح محتوای یک صفحه مشابه نباشد اما متن آن یکسان باشد.
محتوای منحصر به فرد و جدید برای گوگل از اهمیت ویژه ای برخوردار است و محتوای تکراری و کپی شده، از نظر گوگل بی ارزش و فاقد اهمیت است و نقش موثری در سئو سایت ایفا نمی کند. گوگل، زمانی علیه سایتی که محتوای تکراری تولید کرده است، اقدام می کند که آن سایت با هدف فریبکاری و دست بردن در نتایج جستجو، اقدام به تکرار محتوا کرده باشد. اگر گوگل متوجه شود یک وب سایت قصد فریب او را دارد، آن سایت را در لیست سیاه قرار می دهد و از نتایج جستجو حذف می کند. این کار باعث از بین رفتن تمام اقداماتی که در راستای بهبود سئو سایت انجام شده است، می شود. استفاده از محتوای تکراری موجب سردرگمی موتور جستجوی گوگل و ربات های جستجوگر می شود. به همین دلیل، اعتبار سایت مذکور نزد کاربران اینترنتی کاهش می یابد و رتبه دامنه سایت نیز افت می کند.
بیشتر بخوانید: تعرفه سئو در سال جدید چقدر است؟
یکی از بهترین شیوه های جلوگیری از ایندکس شدن محتوای تکراری، ریدایرکت 301 است. این شیوه باعث تغییر مسیر موتورهای جستجو و کاربران اینترنتی می شود تا محتواهای تکراری را مشاهده نکنند و تنها از صفحه اصلی بازدید کنند. در این شیوه، محتواهای تکراری و مشابه حذف می شوند؛ پس اگر قصد حذف کلی محتواهای تکراری را ندارید، از این شیوه استفاده نکنید.
شیوه دیگر حل مشکل محتوای تکراری و مشابه، استفاده از تگ Rel=Canonical است. این تگ باید در قسمت head اچ تی ام ال سایت قرار داده شود. در این شیوه بر خلاف ریدایرکت 301، محتواهای مشابه حذف نمی شوند. این تگ به موتورهای جستجو می گوید که این صفحه سایت، یک کپی از لینک مورد نظر است. مثال زیر را به دقت نگاه کنید:
<link href=" https://www.ezweb.ir/articles " rel="canonical" />
این تگ به موتورهای جستجو می گوید که صفحه مورد نظر کپی آدرس https://www.ezweb.ir/articles است و بایستی محتوای آن به صورت کامل به آدرس جدید انتقال داده شود. بزرگی و کوچکی حروف در ایجاد محتوای تکراری موثر است و برای اینکه محتوا، تکراری تشخیص داده نشود باید از حروف یکسان استفاده کرد. به مثال زیر توجه کنید:
https://www.ezweb.ir/website-design
تنها تفاوت در آدرس های بالا، بزرگ یا کوچک نوشته شدن دو کلمه " design " و " website " است. موتورهای جستجو تمام این آدرس ها را به عنوان یک صفحه متفاوت تشخیص می دهند و محتوای آن ها را تکراری می پندارند. با استفاده از تگ rel=canonical در موارد دوم تا چهارم، می توان به موتورهای جستجو فهماند که سه آدرس بعدی مانند آدرس اول هستند.
می توان از کد noindex, follow برای ایندکس نشدن صفحات تکراری توسط موتورهای جستجو استفاده کرد. این موضوع به موتورهای جستجو اجازه خزیدن در صفحه مشخص شده را می دهد، بدون اینکه آن صفحه را ایندکس کند.
مقالات مرتبط
905
494
417
775
854
ارسال دیدگاهها
نام الزامی می باشد
ایمیل الزامی می باشد آدرس ایمیل نامعتبر می باشد
درج نظر الزامی می باشد
من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز
دیدگاهها
علی