Skip Navigation Links.

وب اپلیکیشن چیست و چه تفاوتی با وب سایت دارد؟

ﺳﻪشنبه، 08 اسفند 1396

وب اپلیکیشن چیست و چه تفاوتی با وب سایت دارد؟

وب اپلیکیشن (Web Application) چیست؟

وب اپلیکیشن یا برنامه تحت وب، نرم افزاری است که با استفاده از مرورگر وب و از طریق شبکه های محلی یا اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد. در اصل، وب اپلیکیشن ها برنامه هایی هستند که تنها از طریق وب قابل استفاده هستند. بیشتر به عملکرد و کارکرد وب اپلیکیشن ها توجه می شود و محتوای آن ها چندان اهمیت ندارد و معمولا پر محتوا نیستند. به طور مثال، سرویس جیمیل یک وب اپلیکیشن معروف است. وب اپلیکیشن ها امکان دسترسی به اطلاعات کسب و کارها را از هر مکانی و در هر زمانی از شبانه روز، برای کاربران اینترنتی فراهم می کنند. وب اپلیکیشن پس از تجزیه و تحلیل و بررسی یک مجموعه و مشخص نمودن دقیق نقش ها، عملکردها، و... برای آن مجموعه طراحی می شود و قابل ارائه در شبکه داخلی و اینترنت می باشد.

وب سایت چیست؟

یک وب سایت فضایی از اینترنت است که یک یا چندین صفحه را شامل می شود. مجموعه ای از صفحات وب متصل به هم که دارای یک صفحه اصلی هستند و بر روی یک سرور قرار دارند را وب سایت می گویند. وب سایت ها با هدف ارائه اطلاعات کاملی از یک شخص، سازمان، شرکت، کسب و کار و... به کاربران وب طراحی می شوند و به طور ویژه بر محتوا تمرکز دارند.

تفاوت وب اپلیکیشن و وب سایت در چیست؟

وب سایت ها بر محتوا تاکید می کنند اما وب اپلیکیشن ها بر عملکرد و کارکرد تمرکز دارند. وب سایت، یک مطلب را برای همه به طور یکسان نشان می دهد اما یک وب اپلیکیشن بر اساس تعاملاتی که با کاربر داشته است، اطلاعات را پردازش می کند و به کاربر نمایش می دهد. یعنی مطالب نمایش داده شده برای هر کاربر بر اساس سن، علاقه، جنسیت، و... متفاوت با دیگر کاربران است. یک کاربر برای اینکه بتواند اطلاعات یک وب سایت را مشاهده یا از آن استفاده کند، بایستی حتما به اینترنت متصل شود اما در وب اپیلیکیشن این چنین نیست. تنها یک بار کافی است تا وب اپلیکیشن بارگذاری شود، سپس کاربر می تواند به صورت آفلاین هم به آن دسترسی داشته باشد.

ویژگی های وب اپلیکیشن

  • حفظ یکپارچگی بر روی دستگاه های مختلف
  • ذخیره سازی داده ها روی کامپیوتر یا یک فضای ابری به صورت محلی
  • قابلیت طراحی به زبان های مختلف
  • سرعت، دقت و عملکرد عالی وب اپلیکیشن ها
  • قابلیت خوب اجرا بدون نیاز به نرم افزار جانبی

وب اپلیکیشن آفلاین چگونه کار می کند؟

وب اپلیکیشن آفلاین به کمک قابلیتی به نام مخزن برنامه (Application Cache )کار می کند. مخزن برنامه می تواند تمام بخش های یک سایت را به شکل آفلاین و خارج از شبکه ذخیره نماید. با به کارگیری این قابلیت در سایت، سرور تمامی فایل های JS ،CSS ،HTML  و تصاویر و دیگر اطلاعات موجود را برای مرورگر کاربر ارسال می کند تا بر روی حافظه کامپیوتر ذخیره شوند. عملکرد مخزن وب اپلیکیشن ها به این صورت است که زمانی که کاربر آنلاین است و در حال بازدید از سایت است، به صورت خودکار مخزن برنامه به روز می شود و فایل های جدید جایگزین فایل های قدیمی می شوند.

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

حسین

ﺳﻪشنبه, 08 اسفند,1396
احسنت . عالی بود. ممنون

nima

ﺳﻪشنبه, 08 اسفند,1396
مرسی برای پست مفیدتون :)