Skip Navigation Links.

SEM چیست و چه تفاوتی با SEO دارد؟

چهارشنبه، 22 فروردین 1397

SEM چیست و چه تفاوتی با SEO دارد؟

هر دو عبارت SEO و SEM در دنیای وب، بسیار به کار می روند و تعداد زیادی از افراد، تصور می کنند این دو مفهوم شبیه هم هستند و تفاوت های آن ها را با هم نمی دانند. در این مطلب، معنای هر دو عبارت و تفاوت های آن ها را برای شما شرح خواهیم داد:

SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)

SEM مفهومی بسیار گسترده‌ تری نسبت به SEO دارد. به این معنا که SEO (سئو) بخشی از آن محسوب می شود. در حقیقت می توان گفت تمام فعالیت های بازاریابی و تبلیغات یک سایت در راستای افزایش درآمد در سطح موتورهای جستجو را SEM می گویند. بازاریابی به کمک موتورهای جستجو به دو بخش کلی بهینه سازی سایت و تبلیغات کلیکی (PPC) تقسیم می شود.

تبلیغات کلیکی (Pay per ClicK)

در این شیوه تبلیغاتی، شما به ازای تعداد کلیک های صورت گرفته روی تبلیغ، هزینه پرداخت خواهید کرد. هزینه این شیوه از SEM نسبتا بالا است. شناخته شده ترین شیوه تبلیغات کلیکی در سطح وب، مربوط به تبلیغات کلیکی گوگل است. در تبلیغات گوگل (ادوردز)، هزینه تبلیغ و کلمه کلیدی هدف مشخص می شود و بر اساس تعداد کلیک بازدیدکنندگان روی تبلیغ، از هزینه تبلیغ کسر می شود. مبلغ پرداختی به سیستم Adwords گوگل بصورت دلار می باشد و با توجه به اینکه هزینه دلار شناور است، هزینه این روش نیز متغیر می باشد.

مزایای تبلیغات کلیکی (PPC)

در مقایسه بین SEO تنها و PPC، سرعت بالای PPC در نتیجه گیری بسیار چشمگیر است. اگر شما بخواهید به سرعت و در مدت زمان کوتاه بازدیدکنندگان سایت تان را افزایش دهید، می توانید با پرداخت هزینه و استفاده از تبلیغات کلیکی به هدف تان برسید. اما روش سئو روشی است که در درازمدت نتیجه می دهد و شما نیاز به صبر و زمان بیشتری برای موفقیت دارید.

معایب تبلیغات کلیکی (PPC)

از معایب اصلی تبلیغات کلیکی این است که کاربران اینترنتی می خواهند تا چیزی را که در گوگل سرچ کرده اند بیابند. بنابراین شما در تبلیغات کلیکی تنها چند ثانیه برای جلب رضایت کاربران زمان دارید و اگر آنچه را که آن ها می‌خواهند ارائه ندهید، روی لینک شما کلیک نخواهند کرد و به سایت شما مراجعه نخواهند کرد. شما باید در زمان اندک، کلیه جوانب را برای جذب بازدیدکنندگان در نظر بگیرید. تبلیغ باید از لحاظ محتوایی و نحوه ارائه برای بازدیدکنندگان جذاب باشد، در غیر این صورت شما به سرعت از ذهن کاربران فراموش می شوید و یا به عنوان سایتی نامناسب در ذهن آن ها باقی خواهید ماند.

بازاریابی موتورهای جستجو

بهینه سازی موتورهای جستجو یا SEO

بهینه‌سازی موتورهای جستجو به ‌منظور بهینه کردن وب‌سایت در کلمات کلیدی خاص برای موتورهای جستجو می باشد. SEO به مجموعه اقداماتی گفته می شود که باید بر روی سایت تان انجام دهید تا باعث بالا رفتن افزایش بازدید سایت از طریق موتورهای جستجو گردد. SEO در واقع اصلاح کدها، استخراج کلمات کلیدی، تولید محتوای سایت، ایجاد لینک ها و... را شامل می شود.

اول SEO بعد SEM

هیچ استراتژی SEM ای بدون SEO مناسب موفق نخواهد بود. با توجه به اینکه SEO به معنی آماده سازی سایت هم برای بازدیدکنندگان و هم موتورهای جستجو است شاید به تنهایی برای یک سایت کافی باشد. با این حال اگر شما توان مالی کافی برای SEM را دارید، ابتدا SEO سایت خود را آماده کنید. برای اینکه تبلیغات PPC بتواند سودآوری مناسب داشته باشد، شما باید نرخ تبدیل خود را بهبود دهید، نرخ تبدیل به این معناست که به ازا 100 نفر بازدیدکننده سایت، بتوانید تعداد بیشتری را به مشتری تبدیل کنید. در صورتی که شما بر روی SEO سایت خود تمرکز کنید و در نتایج گوگل نتیجه کسب کنید، هیچ مبلغ مستقیمی را به موتورهای جستجو پرداخت نمی کنید و در واقع هزینه تبلیغات مستقیم شما صفر خواهد بود. از طرف دیگر افرادی که بر روی نتایج گوگل کلیک می کنند از نظر آماری بیشتر از افرادی است که بر روی تبلیغات کلیک می کنند، نسبت PPC و SEO به طور متوسط 30 به 70 است.

بهینه سازی سایت (سئو) به زمان طولانی تری نیاز دارد تا رتبه سایت را در نتایج گوگل به رتبه اول گوگل ارتقا دهد. ولی رسیدن به رتبه اول گوگل با سئو، ماندگارتر از روش تبلیغات کلیکی در گوگل است. اگر برای مدت زمان طولانی سئو ادامه داشته باشد و روش های بهینه سازی سایت متوقف نشود، به احتمال زیاد سایت شما همیشه در رتبه اول گوگل باقی خواهد ماند. در صورتی که شما زمان کافی برای رسیدن به رتبه اول گوگل را نداشته باشید، می توانید روش تبلیغات در گوگل را به کار ببرید. در این صورت شما تبلیغاتی هدفمند و کم هزینه در گوگل خواهید داشت که هر یک از مشتریان و مخاطبان شما که کالا یا خدمات شما را در گوگل سرچ کنند، تبلیغ شما اولین انتخابی است که به آن ها نمایش داده خواهد شد. در این صورت، شما می توانید با صرف هزینه نسبتا کم (حتی مطابق با هر کلیکی که روی تبلیغ شما در گوگل می شود) به رتبه اول گوگل ارتقا پیدا نمایید.

تبلیغات در گوگل روشی بسیار هدفمند و قابل کنترل برای رسیدن به رتبه اول گوگل است. چرا که به شما امکان برنامه ریزی کامل روی تبلیغ تان را می دهد. 

 

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.