Skip Navigation Links.

استراتژی فریم ورک RACE در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

یکشنبه، 22 دی 1398

استراتژی فریم ورک RACE در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی RACE

 به کمک برنامهریزیهای دیجیتال مارکتینگ شامل: انواع مدل‌ها، الگوها، فریم ورک‌ها، استانداردها و ماتریس‌ها می‌توانید برنامه‌ریزی و مسیر کاری خود را مشخص کنید. احتمالا تا کنون نام استراتژی هایی چون AIDA، RACE، SOSTAC، SWOT، PESTLE، SMART، ۵S و… به گوشتان خورده و یا با برخی از آنها سر و کار داشته اید.

یکی از استراتژی های دیجیتال مارکتینگ که امروزه به دلیل شفافیت و سادگی در نحوه استفاده از آن محبوبیت بسیاری یافته فریم ورک برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ RACE می باشد.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ براساس چارچوب RACE نحوه بکار گیری درست اصول بازاریابی در دنیای دیجیتال را به سادگی و شفافی بیان میکند تا بتوان در تهیه و اجرای استراتژی های دیجیتال مارکتینگ عملکرد بهتری داشت. مدل RACE و مفهوم قیف فروش، هردو برگرفته از مدل AIDA می باشند.


بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست ؛ معرفی کانال های بازاریابی دیجیتال


در اینجا سعی می کنیم معرفی گرافیکی از استراتژی RACE را داشته باشیم.

فریم ورک برنامه ریزی RACE

این فریم ورک دارای چهار بخش اصلی است.

  1. دسترسی (Reach)
  2. فعالیت (Act)
  3. تبدیل (Convert)
  4. تعامل (Engage)

استراتژی دیجیتال مارکتینگ RACE

 

دسترسی (REACH)

این قسمت مربوط به دسترسی مخاطبان به ماست. در واقع Reach مربوط به افزایش آگاهی نسبت به برند، محصولات و خدمات در پلتفرم‌های مختلف آنلاین است که براساس آن باید با تحلیل درست موقعیت فعلی در بازار بتوانیم ارزش‌های پیشنهادی خود را به مخاطبان هدف برسانیم.

شاخص های کلیدی عملکرد در این مرحله :

  • تعداد هر بازدید
  • میزان به اشتراک گذاری
  • ارزش هر بازدید

اقدام (ACT)

 این مرحله به مجموعه اقداماتی دیجیتال مارکتینگ اشاره دارد که در مخاطبان ایجاد علاقه و تمایل می‌کند تا بیشتر درباره ما و محصولاتمان بدانند و در قیف بازاریابی یک مرحله پایین‌تر بروند. طبیعتا این کار در بسترهای مختلف آنلاین کار ساده‌ای نیست و باید با صرف هزینه و زمان برای تولید محتوا، تبلیغات آنلاین و برندسازی قوی‌تر بتوانید به هدف خودتان برسید. در این مرحله مخاطبان بیشتر با شما آشنا شده‌اند و به دنبال ارزش‌های پیشنهادی، مزایای رقابتی، وجه تمایز و کسب اطلاعات بیشتر نسبت به محصولات‌تان هستند. در این مرحله می‌توانید از فعالیت‌هایی چون ثبت نام در خبرنامه، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ارائه تخفیف، بررسی محصولات و… استفاده کنید تا مخاطبان بیشتر با شما تعامل داشته باشند.

شاخص های کلیدی عملکرد در این مرحله :

  • میزان نرخ پرش
  • تعداد صفحاتی که بازدید شده
  • فعالیت هایی که در صفحه محصول یا خدمات برند از طرف مخاطب ( بازدیدکننده ) قرار گرفته است.

 

تبدیل (CONVERT)

 مرحله تبدیل بازدید کننده به مشتری، حالا زمان آن رسیده که مخاطبان یا همان مشتریان بالقوه که به شما و محصولات‌تان ابراز علاقه کرده‌اند به سمت قسمت پایین قیف بازاریابی هدایت کرده و آنها را به مشتری تبدیل کنید. این مرحله در واقع یکی از مهمترین قسمت‌های فریم ورک RACE است؛ چراکه خرید نهایی در این بخش انجام می‌شود. بنابراین به هرشکلی که می‌توانید در فضای آنلاین و آفلاین باید کاری کنید که کاربران تصمیم خود را برای خرید قطعی کرده و فرایند پرداخت را انجام دهند. در این قسمت یک کال تو اکشن (CTA) جذاب و کاربردی خیلی مفید خواهد بود.

شاخص های عملکرد کلیدی در این مرحله :

  • پرکردن فرم مشاوره
  • درخواست قیمت
  • ثبت نام برای دریافت تخفیف آتی
  • فروش

 

فریمورک AIDA

 

تعامل (ENGAGE)

 در فریم ورک AIDA خیلی‌ها معتقدند بعد از مرحله خرید، ارتباط ما با مشتری تمام نمی‌شود و یک مرحله رضایت (Satisfactory) نیز وجود دارد. در فریم ورک RACE نیز بعد از مرحله تبدیل کاربر به مشتری یا نهایی شدن خرید، شما همچنان باید رابطه و تعامل خود را با مشتریان حفظ کنید و در جهت وفادارسازی آنها بکوشید. باید تمام تلاش‌تان را به کار بگیرید تا بتوانید طول عمری مشتری را افزایش دهید.

شاخص های کلیدی عملکرد در این مرحله :

  • برگشت دوباره به سایت
  • به اشتراک گذاری پست ها
  • خرید مجدد

استراتژی دیجیتال مارکتینگ - RACE

 

طی انجام مراحل مدل  RACE یکپارچگی را  فراموش نکنید.

آنچه در دنیای دیجیتال باید حتما در نظر گرفته شود تعامل و جذب و مشغولیت مخاطبان و مشتریان از طریق شبکه های اجتماعی می باشد. در هر مرحله از مدل RACE راهکارهایی را برای چگونگی استفاده بهینه از شبکه های اجتماعی به منظور دستیابی به اهداف همان مرحله  از RACE بیندیشید و میزان اثربخشی آن را بسنجید.

یکپارچگی یعنی درکنار استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در مدل RACE با صلاحدید برند، راه های تعامل با مشتری در بسترهای آفلاین را نیز حتما مدنظر قرار دهید. در خیلی از موارد با ایجاد آگاهی از برند از طریق کانالهای آنلاین موجب سوق دادن سریع تر مخاطبین هدف به کانال دیجیتال مورد نظرتان خواهید شد. در واقع Reach را از طریق کانال های سنتی آغاز کنید و در فضای اینترنتی آن را بسط دهید.

 

طراحی استراتژی دیجیتال مارکتینگ

چگونه از تمامی ظرفیت‌های تبلیغات در فضای دیجیتال استفاده کنیم؟

برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

جمع بندی

فریم ورک RACE مانند مدل‌های SOSTAC یا AIDA از جمله مدل‌های استاندارد و مهم در فضای دیجیتال مارکتینگ هستند که به ویژه در تدوین استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی نقش به‌سزایی دارند. در فریم ورک RACE با چهار مرحله دسترسی، اقدام، تبدیل و تعامل مواجه هستید که باید بین آنها هماهنگی خوبی ایجاد کنید تا در نهایت بتوانید فروش بیشتری داشته باشید و مشتریان وفادار بسازید.

*SOSTAC = Situation-Objectives-Strateg-Tactics-Action-Control 

 

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.