Skip Navigation Links.

بازاریابی ویدیویی ( ویدیو مارکتینگ ) چیست ؟

ﺳﻪشنبه، 10 دی 1398

بازاریابی ویدیویی ( ویدیو مارکتینگ ) چیست ؟

ویدیو مارکتینگ چیست ؟

تعریف بازاریابی ویدئویی یا ویدیو مارکتینگ ( Video Marketing ) بسیار ساده است: بکارگیری ویدیو برای تبلیغ یا معرفی برند، فروش محصولات و یا خدمات شما. بازاریابی ویدیویی می‏تواند برای هرچیزی از جمله ایجاد رابطه با مشتری استفاده شود. علاوه بر این، بازاریابی ویدیویی می‏تواند وسیله ای برای نشان دادن چگونگی استفاده، تشویق مشتریان، رویداد های زنده و ارائه محتوای ویروسی (سرگرم کننده) باشد.

ویدئو مارکتینگ می‌تواند برای همه‌ی اهداف، از جمله ایجاد ارتباط بهتر میان مشتریان، تبلیغ برند، سرویس‌ها و محصولات مورد استفاده قرار بگیرد. به علاوه، بازاریابی ویدئویی می‌تواند به عنوان یک وسیله برای نمایش دادن رضایتمندی کاربران، اتفاقات مهم و به روز و پخش محتواهای ویروسی (سرگرم‌کننده) کاربردی باشد.

یک برنامه ی قوی و شفاف به شما کمک می کند تا بفهمید محتوای ویدیویی شما چه نرخ بازگشت سرمایه ای دارد بجای این که فقط یک مشت محتوا را به سمت مخاطبان پرت کنید و امیدوار باشید که تعدادی از آنها از ویدیوی شما خوششان بیاید.

شما می توانید با استفاده از ویدیوها تعداد مشتریان احتمالی و نرخ بازگشت به سرمایه خود را دچار تغییر قابل توجهی کنید. کلید استفاده مفید از ویدیوها این است که ویدیوهای پرمعنی و هدفمندی را تحت استراتژی قدرتمندی ایجاد کنید. استراتژی تولید ویدیو با 8 قدم ساده شروع می شود و می خواهیم این 8 مورد را به شما نشان دهیم.

1 – اهداف بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ خود را مشخص کنید

بدیهی است برای این که بفهمید آیا به دستاوردهایی که از طریق استراتژی بازاریابی ویدیویی خود رسیده اید یا خیر لازم است که اهداف خود را مشخص کنید. بهتر از این اهداف را در دو بخش میزان سود و گسترش برند مکتوب کنید. اهداف سود محور اهدافی هستند که شامل فاکتورهایی مانند افزایش تعداد مشتریان احتمالی می شوند در حالی که اهداف برند شامل فاکتورهایی مانند رشد لیست مخاطبان ایمیلی شما، افزایش ترافیک بلاگ و بهبود رتبه شما در صفحه نتایج گوگل می شوند.

اهداف مشترک بین برندها و کمپانی های دنیا برای بازاریابی ویدیویی عبارتند از:

  • آگاهی از برند: به صورت میزان شناخته شدگی و معروف بودن برند، میزان منشن های برند در پلتفرم های مختلف و تعداد بازدیدهای ویدیو ها اندازه گیری می شود.
  • میزان تقاضا: معمولاً به صورت تعداد سرنخ ها، تاثیر برروی نرخ تبدیل و تاثیر برروی میزان فروش اندازه گیری می شود.
  • تعامل بازدیدکنندگان: معمولاً به صورت میزان تعامل بازدیدکنندگان با برندتان یا میانگین زمانی که بینندگان صرف دیدن ویدیوی شما کرده اند اندازه گیری می شود.

2- برای هر ویدئویی که تولید می کنید هدف تعیین کنید

جو پولیتزی، مدیرعامل انجمن بازاریابی محتوا، همیشه پیشنهاد می دهد که استراتژی محتوای خود را با یک نوشتن متن ماموریتی شروع کنید. این متن عملیاتی شامل چیست؟ این بیانیه در واقع راهبردی است که از طریق آن شما برای خود و کارمندانتان مشخص می کنید که:

  1. به عنوان یک کمپانی یا بیزینس؛ چه کمپانی و بیزینسی هستید؟
  2. می خواهید به چه مخاطبانی دسترسی داشته باشید؟
  3. چگونه می خواهید این افراد را پیدا کنید؟
  4. وقتی این دسترسی را پیدا کردید به چه چیزی می خواهید برسید؟

مشخص کردن این چنین راهبردی برای استراتژی بازاریابی ویدیویی نیز مفید است، چرا که به تیم شما یک مسیر کاملاً واضح از دستاوردهایی که می خواهید به آن ها برسید می دهد. ماموریتی که از این طریق پیاده سازی می کنید باید ساده و شفاف باشد و بتواند به سوالات زیر پاسخ دهد:

  • چه نوع محتوای ویدیویی می خواهید تولید کنید؟ مهم نیست که بیشتر می خواهید ویدیوهای آموزشی، سرگرم کننده یا درباره موضوعات دیگر تولید کنید، مهم این است که حوزه فعالیت کاری شما و نیازهای مخاطبان باید از این طریق برطرف شوند.
  • این محتوا را برای چه کسانی تولید می کنید؟ یک دموگرافیک در مورد مخاطبان هدف خود با جزییات دقیق ایجاد کنید. شما نمی توانید بدون این که پرسونای خریداران و نقاط درد آنها را مشخص کرده باشید برایشان ویدیو درست کنید.
  • مخاطبان شما چه چیزی را از ویدیوهای شما می فهمند؟ در مورد این که محتوای شما چه ارزش افزوده ای دارد فکر کنید و مشخص کنید که مخاطبان شما با دیدن این ویدیو به چه اهداف و دستاوردی می توانند برسند

طراحی کمپین های دیجیتال

چگونه از تمامی ظرفیت‌های تبلیغات در فضای دیجیتال استفاده کنیم؟

برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

3 – مکان های قرارگیری محتوای ویدیویی خود را مشخص کنید

بعد از انجام دادن همه موارد بالا و تولید کردن محتواهای متنوع، شما باید تصمیم بگیرید که این محتواها در کدام بخش های اینترنت و وبسایت شما قرار بگیرند. هنگامی که می خواهید محتوای ویدیویی را منتشر کنید، خیلی اهمیت دارد که از کانال های مختلف برای بالا بردن و به حداکثر رساندن مقدار دسترسی و تعامل استفاده کنید.

این کانال ها می توانند شامل صفحات مختلف روی وبسایت شما، کمپین های دیجیتال مارکتینگ، کمپین های بازاریابی ایمیلی برونگرا، پلتفرم های بازاریابی شبکه های اجتماعی مختلف، یوتیوب و تیم فروش شما باشند. هنگامی که ویدیویی را ایجاد می کنید لیستی از مکان هایی که می توانید از آنها برای انتشار استفاده کنید بنویسید. همچنین به ساخت قسمتی در وبسایت تان که بازدیدکنندگان بتوانند همه ی این ویدیو ها را ببینند نیز فکر کنید. بسیاری از برندهای بزرگ دنیا امروزه در وبسایت خود صفحاتی فقط مخصوص به ویدیو دارند. آنها بخش انبارمانندی از ویدیو در وبسایت خود برای جلب توجه مخاطبان و حفظ تعامل آن ها و همچنین کمک به آنها برای پیشروی در مسیر خرید قرار داده اند.

4 – تولید ویدیو را به متخصص بسپارید

با توجه به کیفیت ویدیو و بودجه ای که در اختیار دارید، می توانید برای ساخت ویدیوها از یک ویدیوگرافر یا یک تیم بازاریابی مخصوص ویدیو استفاده کنید. اما در طرف مقابل ممکن است بخواهید تولید محتوای ویدیویی خود را به یک آژانس یا کمپانی تولید کننده ویدیو بسپارید.

فرقی ندارد که کدام یک از متدهای بالا را استفاده می کنید، شما باید برای این کار همیشه فرد مسئول کانسپت ها و طراح داستان، فرد مسئول فیلمنامه نویسی، فرد مسئول تایید محتوای ویدیویی، فرد مسئول فیلم برداری ویدیوها، فرد مسئول ویرایش ویدیوها و فرد مسئول منتشر کردن ویدیوها را مشخص کنید.

5 – برای بازاریابی ویدیویی بودجه تعیین کنید

هنگامی که در حال پیاده سازی استراتژی بازاریابی ویدیویی خود هستید، مهم است که بدانید تولید ویدیو را با چه مقدار بودجه ای انجام می دهید. برای مشخص کردن میزان بودجه ای که باید به این بخش تخصیص دهید چند سوال مهم وجود دارد که باید به آن ها پاسخ دهید.

  • چه مدل ویدیوهایی را تولید می کنید؟ بودجه ی بازاریابی ویدیویی شما عمدتاً به مدل های پروژه ای ویدیوهای شما بستگی دارد. وضعیت مالی شما می تواند برای شما مشخص کنید که در چه زمینه هایی قدرت سرمایه گذاری دارید. هر پروژه ای؛ از لایو اکشن ها گرفته تا انیمیشن ها، بر اساس زمان و میزان منابع موجود اندازه گیری می شود، بنابراین همیشه جواب قطعی برای مشخص کردن میزان بودجه وجود ندارد.

    انواع بازاریابی ویدیویی

همچنین اگر تصمیم داشته باشید که ویدیوهای حرفه ای و اختصاصی درست کنید، کیفیت و استایل نیز به فاکتورهای هزینه بر شما اضافه می شود و می توانند برروی تعداد ویدیوهایی که بودجه به شما اجازه می دهد بسازید تاثیرگذار باشد.

  • خودمان ویدئو بسازیم یا ساخت آن ها را به یک کمپانی تولید کننده بسپاریم؟

عموم کسب و کارها برای ساخت ویدیوها با مشکل کمبود بودجه و کمبود منابع درونی مواجه هستند. بنابراین برای این بیزینس ها همیشه این سوال وجود دارد که ویدیوها را خودمان درست کنیم یا از کمپانی های تولید کننده ویدیو کمک بگیریم. اگر می خواهید خودتان ویدیوها را تولید کنید باید مشخص کنید چه کسی مسئول انجام دادن این کار باشد. آیا یک ویدیوگرافر برای شما این کار را انجام می دهد یا یک تیم تولید؟

یکی از بهترین راه ها برای انتخاب این موضوع این است که نتیجه مورد نظرتان را مشخص کنید. سازمان هایی که در حوزه های کاری پرطرفدار مانند تکنولوژی، رسانه، سرگرمی و ورزش فعالیت می کنند به طور میانگین سالانه 300 ویدیو تولید می کنند، همچنین طبق تحقیقات کارشناسان لازم است بدانید که کمپانی های کوچک که زیر 300 کارمند دارند به اندازه کمپانی های بزرگ و با بیش از 5000 کارمند همان تعداد ویدیو را به صورت سالانه تولید می کنند. اما بهترین کار این است که اهداف خود را با توجه به بودجه و سایز کمپانی خود مشخص کنید.

  • به چه تجهیزات فیلم برداری و یا نرم افزارهای ویدیویی نیاز دارید؟

 اگر می خواهید خودتان ویدیوها را تولید کنید، مهم نیست که فرد مسئولیت پذیر و حرفه ای استخدام کنید یا از یکی از اعضای تیم بازاریابی خود کمک بگیرید، قدم اول این است که مشخص کنید به چه ابزاری نیاز دارید. به یاد داشته باشید حتی اگر برای شروع می خواهید بسیار ساده عمل کنید، باز هم تجهیزاتی وجود دارد که برای فیلم برداری به آنها نیاز دارید. برای بسیاری از کمپانی هایی که تصمیم می گیرند کار ویدیویی را خودشان انجام دهند در نهایت به این نتیجه می رسند که در دراز مدت این شیوه هزینه های بیشتری دارد.

ابزارهای ویدئو مارکتینگ video marketing

6 – محتوای ویدیویی خود را، چند بار بررسی کنید

برای استفاده از محتوای ویدیویی 2 راه اصلی وجود دارد که بسیاری از کمپانی های بزرگ دنیا از ترکیبی از هر دو استفاده می کنند. این 2 مورد عبارتند از:

  • محتوای همیشگی تولید کنید.

 این ویدیوها همان ویدیوهایی هستند که در تقویم محتوای خود در بازه های زمانی مختلف منتشر می شوند، می توانند ویدیوهای ساپورت کننده ای برای محتواهای دیگر سایت شما باشند، می توانند ویدیوهای مشتریان در حال استفاده از محصولات شما باشند و دیگر مدل ویدیوهایی که عمر طولانی تری نسبت به بقیه در سازمان شما دارند.

  • ویدیو کمپین ها عمر کوتاه تری نسبت به بقیه ویدئو ها دارند.

این ویدیوها می توانند ویدیوهای تبلیغاتی در مورد محصول یا خدمات جدیدی که شما می خواهید ارائه بدهید باشند، می توانند ویدیوهایی باشند که به صورت فصلی، مناسبتی و یا ترند هستند. این ویدیوها بعد از به اتمام رسیدن بازه زمانی کوتاه مورد نظر و رسیدن به اهداف مورد نظرشان از بین می روند.

7 – برای چه طیفی از جامعه ویدئو تهیه می کنید؟

برای موفق بودن در بازاریابی ویدیو ابتدا باید مشخص کنید که دوست دارید چه کسانی محتوای ویدیویی شما را ببینند. تعیین کردن یک گروه مخاطب هدف؛ مشخص کردن علایق آنها، نیازهای آنها و نقاط درد آنها به شما کمک می کند محتوای ویدیویی بسازید که با آنها ارتباط عمیق ایجاد کند. بسیاری از بازاریابان دچار این سوء تفاهم می شوند که اگر ویدیویی که می سازند میلیون ها بازدید دریافت نکند، به این معنی است که آنها شکست خورده اند، در صورتی که حقیقت خیلی با این موضوع فاصله دارد.

با توجه به پرسونای مخاطب خود ویدئو مارکتینگ کنید

8 – داستان و سناریوی ویدیوهای خود را بنویسید

قبل از این که دست به کار شوید و فیلمبرداری را شروع کنید، باید تصمیم بگیرید که چه نوع ویدیوهایی را می خواهید تولید کنید. در مورد این که چه داستان ویدیویی را می خواهید تعریف کنید، چطور می توانید بیشترین کارایی را از ویدیو بگیرید، چه مدل های ویدیویی و فیلمبرداری برای نقل این داستان بهتر هستند، چه مدل ویدیویی مورد پسند مخاطبان هدف شماست و فاکتورهای دیگر فکر کنید.

مشخص کردن این که کدام مدل ویدیوها در سازمان دهی مسیر خرید و مسیر حرکت مشتریان در قیف فروش قرار می گیرند امر بسیار مهمی است. همیشه به یاد داشته باشید که مشتریان شما در بخش های مختلف این مسیر به ویدیوها و پیام های متفاوتی نیاز خواهند داشت. هنگامی که می خواهید شروع کنید نگران این موضوع نباشید و با امتحان کردن استایل ها و مدل های مختلف ویدیوها نحوه کارایی ویدیوها را تست کنید تا متوجه شوید چه نوع ویدیویی در کدام بخش به درد شما می خورد.

فاکتورهای ارزیابی ویدئو مارکتینگ

برای هر کمپین ویدیویی که اجرا می کنید، فاکتورهای اولیه ای وجود دارند که باید چشمتان به آن ها برای اندازه گیری باشد. این فاکتورها عبارتند از:

  • تعداد بازدیدها و تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد: اگرچه این فاکتور به تنهایی نمی تواند تعیین کننده میزان موفقیت باشد، اما می تواند به شما کمک کند که بفهمید استراتژی انتشار محتوای شما بدردبخور هست یا خیر.
  • نرخ دیدن ویدیو: آیا بیشتر از 60 درصد بازدیدکنندگان ویدیوی شما تا آخر ویدیو به پای تماشای آن می نشینند؟
  • نرخ کلیک: می توانید این فاکتور را با فرستادن ایمیل های با ویدیو و بدون ویدیو تست کنید.
  • میزان تقاضا: تعداد سرنخ ها و مشتریان احتمالی جدیدی که به واسطه دیدن ویدیوی شما به سمت شما جذب شده اند یا نحوه تاثیرگذاری ویدیوها برروی افزایش یا کاهش میزان فروش
  • مصرف محتوا: بازدیدکنندگان شما به طور متوسط در روز، هفته و ماه چند ویدیو تماشا می کنند؟

 

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.