Skip Navigation Links.

جایگاه صحیح کلمات کلیدی در متن کجاست؟

دوشنبه، 20 فروردین 1397

جایگاه صحیح کلمات کلیدی در متن کجاست؟

چه بخش هایی برای قرار دادن کلمات کلیدی مهم هستند؟

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در محتوا می تواند موجب آزار و عدم رضایت کاربران سایت، هنگام مطالعه مطلب شود. بمباران کردن محتوا با کلمات کلیدی یا جملات تکراری، باعث بروز ناراحتی در کاربران می شود. هنگام نوشتن محتوا بهتر است کلمات کلیدی در بخش های مهم و موثر آورده شوند تا روبات های جستجوگر آن ها را به عنوان کلمه کلیدی محتوا تشخیص دهند و جایگاه آن مطلب در نتایج جستجو را بهبود بخشند.

عنوان مطلب

عنوان مطلب تاثیر زیادی بر سئو سایتدارد و می تواند میزان ورودی سایت از گوگل را افزایش دهد. عنوان مطلب در مرورگرهای مختلف مانند فایرفاکس، گوگل کروم، اپرا و... نمایش داده می شود. همچنین، عنوان مطلب در نتایج جستجو نیز نشان داده می شود. زمانی که کاربران در موتورهای جستجو کلمات کلیدی مورد نظر خود را جستجو می کنند، اولین خطی که در نتایج نمایش داده می شود عنوان مطلب موردنظر است. عنوان مطلب در هنگام اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی نیز نمایش داده می شود. طول عنوان مطلب می تواند بین 60 تا 70 کاراکتر باشد. البته محدودیتی در تعداد کاراکتر های عنوان وجود ندارد اما موتورهای جستجوگر تنها هفتاد کاراکتر اول را در نتایج جستجو نمایش می دهند. با توجه به اهمیت عنوان مطلب و نمایش آن در چندین مکان مهم، می توان گفت که استفاده از کلمات کلیدی در عنوان می تواند بر روی سئو و بهینه سازی سایت تاثیرگذار باشد. بهتر است کلمه کلیدی موردنظر حداقل یک بار در عنوان مطلب آورده شود و تا امکان در ابتدای عنوان باشد. استفاده صحیح از کلمات کلیدی در عنوان مطلب می تواند تعداد کلیک صفحه موردنظر را در نتایج جستجو بالا برده و به مرور زمان موجب بهبود رتبه سایت شود.

چند نکته در سئو عنوان سایت

  • بهتر است از نام شرکت در عنوان استفاده شود.
  • کلمه کلیدی بهتر است در ابتدای عنوان قرار گیرد. زیرا موتورهای جستجو صفحاتی که کلمات کلیدی در ابتدای عنوان صفحه وجود دارد را بیشتر به کاربران پیشنهاد می دهند و همچنین استفاده از کلمه کلیدی در ابتدای عنوان، بیشتر توجه کابران را جلب می کند و شانس کلیک بر روی سایت را افزایش می دهد.
  • بهتر است کلمات کلیدی یا عبارات در عنوان صفحه، با استفاده از کاراکتر (|) خط عمودی جدا شوند تا کاربران راحت تر بتوانند متن عنوان را بخوانند و زودتر کلمه کلیدی را تشخیص دهند.
  • اگر در ابتدای عنوان از اعداد استفاده شود، کاربران بیشتر ترغیب می شوند تا از آن صفحه بازدید کنند. به طور مثال "پنج استراتژی مهم برای طراحی سایت سازمانی" شانس بیشتری برای کلیک شدن دارد زیرا کاربر می داند که دقیقا چند مورد را باید بخواند.
  • از نوشتن عناوین یکسان و تکراری برای صفحات مختلف خودداری شود.
  • عنوان مطلب باید با محتوای آن مرتبط باشد. محتوای غیرمرتبط از نظر کاربران ارزشی ندارد و کاربران سایت را بلافاصله ترک خواهند کرد.

تگ های HTML

تگ های هدینگ یا همان تگ های HTML برای مشخص کردن میزان اهمیت بخش های مختلف یک محتوا به کار می روند. استفاده از کلمات کلیدی در تگ های  h1 و  h2 صفحه می تواند نقشی کلیدی در سئو محتوای نوشته شده داشته باشد. بهتر است عنوان مطلب و تگ h1 یکسان باشند یا تفاوت خیلی کمی داشته باشند. تگ های هدینگ برای متمایز کردن سرتیتر ها و بخش مختلف محتوا به کار می روند. مهم ترین تگ هدینگ، تگ h1 است و کم اهمیت ترین آن ها تگ h6 است. ترتیب استفاده از تگ های HTML (هدینگ) بسیار مهم است و اگر ترتیب آن ها رعایت نشود، بر سئو سایت تاثیر منفی می گذارد. به طور مثال بعد از تگ h1 نمی توان از تگ h3 استفاده کرد زیرا تگ هدینگ h3 در درون دل تگ هدینگ h2 قرار می گیرد. در حقیقت، تگ h3 بدون تگ h2 بی معنی است. موتور جستجوی گوگل، برای تعیین درصد استفاده از کلمات کلیدی به بررسی تگ های هدینگ می پردازد. بنابراین به کاربردن کلمات کلیدی در تگ های HTML باعث بهبود سئو سایت خواهد شد.

چند نکته در ارتباط با استفاده از کلمات کلیدی در تگ های HTML

  • تگ های هدینگ نباید با کلمات کلیدی بمباران شوند و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در تگ ها باعث تاثیر منفی در سئو سایت می شود.
  • در هر محتوا و هر صفحه از سایت تنها یکبار باید از تگ h1 استفاده کرد.
  • از تگ های هدینگ تکراری نباید در صفحات مختلف استفاده شود.

بدنه مطلب یا محتوای اصلی

قطعا مهم ترین مکان برای استفاده از کلمات کلیدی، درون محتوای نوشته است. استفاده از کلمات کلیدی در محتوا به معنای بمباران نوشته نیست. نیاز نیست که در هر خط از محتوا کلمات کلیدی به کار رود. می توان از کلمات مترادف، مرتبط، هم معنی و یا مشتقات کلمات کلیدی در داخل متن استفاده کرد. موتور جستجوی گوگل، قادر است کلمات هم معنی، مرتبط و همچنین ترجمه انگلیسی کلمات کلیدی را تشخیص دهد. به طور مثال کلمات "طراحی سایت" ، " طراحی وب سایت" و " website design" تاثیر یکسانی در تعیین کلمه کلیدی صفحه موردنظر دارند. اگر از یک کلمه یا عبارت کلیدی بیش از حد در متن استفاده شود، گوگل آن را به عنوان یک حرف عمومی مانند "از" ، "به" ، "با" و... شناسایی می کند.

آدرس صفحه

استفاده از کلمات کلیدی در آدرس صفحه تاثیر نسبتا کمتری در سئو سایت دارد اما زمانی که کاربران، آدرس سایت را کپی می کنند، کلمات کلیدی به کار رفته در آدرس سایت می توانند به عنوان انکرتکست شناخته شوند. حتی اگر از کلمات کلیدی در آدرس صفحه استفاده نشود، باید از کلماتی استفاده شود که کاملا گویای محتوای صفحه باشد تا بازدیدکنندگان، دید بهتری نسبت به محتوای صفحه ای که به آن وارد می شوند، داشته باشند. آدرس صفحه هر چه کوتاه تر  باشد، خواندن آن توسط کاربران راحت تر است و همچنین، کم بودن تعداد کلمات در آدرس صفحه موجب بالا رفتن ارزش هر کدام از آن ها نزد موتورهای جستجو خواهد شد. بهتر است کلمه یا عبارت کلیدی در ابتدای آدرس صفحه آورده شود زیرا روبات های جستجوگر به کلمات انتهایی آدرس های طولانی توجهی نمی کنند. نباید کلمات را در آدرس صفحه تکرار کرد و همچنین نباید بیش از حد کلمات کلیدی را در آدرس صفحه استفاده کرد زیرا ممکن است تاثیر معکوس روی سئو سایت داشته باشد. اگر در آدرس سایت از کلمات انگلیسی استفاده می شود، نباید از حروف بزرگ استفاده شود.

نام تصاویر (تگ ALT)

Alt Tag مهمترین فاکتور برای سئو یک تصویر در موتور جستجوی گوگل است. به همین دلیل قرار دادن کلمات کلیدی در تگ  ALT می تواند بر سئو محتوا تاثیرگذار باشد. برای آشنایی با تگ ALT و تاثیر آن بر سئو سایت می توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

لینک های داخلی و خارجی

هر یک از صفحات داخلی سایت باید با کمتر از چهار کلیک از جاهای دیگر سایت قابل دسترسی باشند و همجنین بهتر است که سایت دارای لینک های خارجی به صفحات دیگر سایت یا سایت های دیگر باشد.  استفاده از کلمات کلیدی در لینک های داخلی هر صفحه از سایت و لینک های خارجی بر سئو آن صفحه تاثیرگذار است. البته باید محتوای صفحه مقصد با کلمه لینک شده، از لحاظ معنایی و مفهومی مرتبط باشد. به طور مثال لینک دهی به سایت ایزی وب با عبارت کلیدی "طراحی سایت" در سئو سایت تاثیر مثبت دارد اما لینک دهی با عبارت کلیدی " کتابفروشی آنلاین" تاثیر منفی در سئو سایت دارد.

توضیحات متا یا Meta Description

استفاده صحیح از کلمات و عبارات کلیدی در توضیحات متا می تواند به صورت غیرمستقیم بر روی سئو سایت تاثیر بگذارد. جمله بندی مناسب و قرار دادن توضیحات متای مرتبط با موضوع صفحه می تواند کاربران اینترنتی را تشویق کند تا بر روی لینک سایت کلیک کنند و ترافیک سایت را افزایش دهند. اگر کلمات کلیدی در توضیحات متا قرار داشته باشند به صورت برجسته (Bold) نمایش داده خواهند شد که این باعث جلب توجه بیشتر کاربران اینترنتی می شود. لازم به ذکر است که نباید برای صفحات مختلف از متای توضیحات یکسان استفاده کرد. چنین چیزی از نظر روبات های گوگل قابل پذیرش نیست.

Bold کردن کلمات کلیدی در متن بر سئو یک مطلب موثر است. البته این تاثیر، بسیار ناچیز است و حتی در بعضی مقالات می خوانیم که تقریبا بی اثر است. اما Bold کردن کلمات کلیدی به کاربر کمک می کند تا در یک نگاه، متوجه بخش های اصلی محتوا و موضوع آن شود. بر اساس دستورات کدنویسی HTML، دو روش برای Bold کردن وجود دارد که این دو روش در ظاهر با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند اما کارشناسان سئو اعتقاد دارند که تگ <strong> بر روی سئو تاثیر می گذارد اما تگ <b> تنها باعث برجسته شدن متن می شود و روی سئو تاثیری ندارد.

سخن آخر

رعایت موارد بالا و استفاده صحیح از کلمات کلیدی به معنی قرار گرفتن سایت در رتبه اول گوگل یا حتی صفحه اول نیست. کلمه انتخابی ، میزان رقابت، کیفیت رقبا، اعتبار سایت، لینک ورودی، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، سرعت سایت و … همگی بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیرگذار هستند. به بیان دیگر رعایت نکات بالا در استفاده از کلمات کلیدی برای کسب رتبه مناسب در نتایج گوگل امری لازم است اما کافی نیست!

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.