Skip Navigation Links.

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست ؟

دوشنبه، 04 آذر 1398

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست ؟

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یک روش اصولی برای ایجاد وفاداری مشتریان به یک کسب و کار بوده و عاملی مهم در فروش محصولات و خدمات به‌حساب می‌آید. شما از طریق ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی می‌توانید مشتریان و یا کاربران سایت خود را همیشه درکنار خود داشته باشید.در این مدل از  دیجیتال مارکتینگ شما ابتدا باید ایمیل کاربران سایت خود را بصورت هوشمند دریافت کنید، سپس از طریق ابزارهای ایمیل مارکتینگ و سرویس‌های ارسال ایمیل انبوه، برای آنها ایمیل‌های هدفمند ارسال کنید.

ایمیل مارکتینگ به اصطلاح همانند شمشیر دو لبه است. اگر آن را درست و اصولی انجام دهید، مشتریان شما بیشتر و وفادارتر خواهند شد و فروش شما طبیعتا افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین از طرف دیگر در صورت ارسال ایمیل‌های متوالی و بی‌ارزش می‌توانید مشتریان را از دست داده و همچنین به اعتبار برند خود لطمه وارد کنید.

اهمیت ایمیل مارکتینگ به روایت آمار

7 آمار جهانی جذاب در خصوص ایمیل مارکتینگ

  1. 59% از بازاریاب ها می گویند ایمیل ، بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ با بازگشت سرمایه بالا است.
  2. به ازای یک دلار هزینه در ایمیل مارکتینگ ، ۴۴ دلار به شما بر می گردد.
  3. ۷۲% از مردم تمایل دارند پیشنهادات ویژه و تخفیف ها را از طریق ایمیل دریافت کنند.
  4. ۷۰% از بازاریاب ها می گویند اولین برنامه آتی آنها برای کسب و کارهای B2B افزایش کیفیت در محتوایایمیل مارکتینگ است.
  5. استفاده از ویدئو در متن ایمیل بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد نرخ کلیک را افزایش می دهد.
  6. ۶۴ درصد از مشتریان اصلی، ایمیل خود را از طریق موبایل هایشان چک می کنند.
  7. ۷۰ درصد از مردم تحت تاثیر ایمیل های تبلیغاتی تصمیم به خرید تلفن همراه می گیرند.

3 تاثیر ایمیل مارکتینگ در سئو سایت

  1. ایمیلمارکتینگ باعث افزایش ترافیک لحظه ای سایت می شود. با افزایش ترافیک، رتبه سایت و سئو سایت آن بسیار بهتر می شود.
  2. ایمیل مارکتینگ باعث افزایش اعتبار دامنه (DA) و اعتبار صفحات(PA) می شود.
  3. ایمیل مارکتینگ، میزان تعامل کاربران با سایت و محتواهای سایت را افزایش می دهد. موتور جستجوی گوگل روی تعامل کاربران با سایت بسیار تاکید می کند و برای سایت هایی که میزان تعامل کاربران بالا است، امتیاز ویژه ای قائل می شود.
 

اهمیت ایمیل مارکتینگ در چیست؟

بازاریابی ایمیلی با هدف قرار دادنِ مشتری بالقوه یا بالفعل از طریق پست الکترونیکی گفته می‌شود. اغلب با به‌کارگیری داده کاوی (Data Mining) می‌توان از بازاریابی ایمیلی برای تحت تاثیر قرار دادن مشتری استفاده کرد. به طور کلی ایمیل مارکتینگ، فرم تکامل یافته و دیجیتال مارکتینگی شیوه سنتی بازاریابی پُستی است.

بازگشت سرمایه (ROI)

به زبان ساده (Return On Investment) ROI یعنی چه مقدار پول به ازای هر ريالی که یک شرکت خرج می‌کند به جیب آن شرکت باز می‌گردد. بازگشت سرمایه‌ی ایمیل مارکتینگ را می‌توان به طور دقیق محاسبه کرد و ثابت شده است اگر بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود، این بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود. در سال‌های اخیر Email Marketing به عنوان مؤثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین شناخته شده است.

ارزان و سریع

ایمیل مارکتینگ به طور قابل توجهی نسبت به روش‌های دیگر بازاریابی ارزان‌تر و سریع‌تر است. در ساده‌ترین حالتِ ایمیل مارکتینگ، به یک لیست و یک آدرس ایمیل نیاز است.

انعطاف پذیری بالا

ایمیل مارکتینگ هیچ محدودیتی ندارد.شما می‌توانید هر نوع محتوایی را شامل: متن، عکس، ویدئو، پادکست، فایل و لینک را ضمیمه ایمیل کرده و کمپین Email Marketing خود را اجرا کنید.

تحلیل رفتار گیرنده ایمیل

با پیشرفت تکنولوژی، فراهم کنندگان سرویس‌های ایمیل (ESPs) به راحتی می‌توانند اطلاعاتی در مورد رفتار گیرنده‎ی ایمیل به فرستنده بدهند. در نتیجه، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در حجم بالا Email Marketing انجام می‌دهند می‌توانند با خرید این سرویس‌ها از رفتار حجم کثیری از مصرف‌کنندگان نسبت به بازاریابی ایمیلی خود مطلع شده و از آن بهره گیرند

هدف‌گیری هدفمند مشتری

بازاریابان ایمیلی این امکان را دارند که پیغام هدف‌گیری شده و حتی پیام‌های شخصی‌سازی شده برای افراد مختلف بفرستند. به عنوان مثال اگر خانمی از یک برند پوشاک در گذشته خرید کرده باشد، بازاریاب با توجه به اینکه از علاقه آن خانم به آن برند پوشاک مطلع است، می‌تواند یک ایمیل حاوی بن خرید برای او بفرستد. این در حالی است که بیشتر کانال‌های بازاریابی، به صورت مکرر محتوای تبلیغاتی خود را به جامعه‌ای ارائه می‌کنند که درصد بالایی از آنها، هیچ علاقه‌ای به محصول پیشنهادی ندارند.

بستر آزمایش محتوا

از ایمیل مارکتینگ می‌توان به عنوان یک روش مقرونبه‌صرفه برای تست محتواهای مختلف (A/B Testing) استفاده کرد و از داده‌ی تست شده از طریق ایمیل مارکتینگ در کانال‌های دیگر بازاریابی بهره برد.

ضرورت ایمیل

برای ثبت نام و وارد شدن به هر شبکه اجتماعی به یک آدرس ایمیل نیاز است این حقیقت را در ذهن شما نمایان نمی‌سازد که حتی در همین لحظه هم به ازای هر فرد حداقل یک آدرس ایمیل وجود دارد! مردم حتی در شلوغ‌ترین روزها که وقت سر زدن به شبکه‌های اجتماعی خود را هم ندارند ایمیل خود را چک می‌کنند، پس می‌توان گفت ایمیل مارکتینگ از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هم می‌تواند مؤثرتر باشد، البته به شرط استفاده صحیح!

ارتباط موضوعی

قابلیت Opt-In کردن ایمیل (کاربران با مشترک شدن یا Subscribe در یک سرویس انتخاب می‌کنند که روی موضوعات مورد علاقه خود ایمیل دریافت کنند) به بازاریابان ایمیلی این امکان را داده است که پیغام مرتبط، شخصی‌سازی شده به کاربران علاقمند به یک موضوع بفرستند.

مزایای ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی)

  • روشی مقرون به صرفه است و در زمان و هزینه های مادی صرفه جویی می شود.
  • اجرای بازاریابی ایمیلی بسیار آسان است.
  • یک روش موثر و هدفمند بازاریابی است.
  • بازاریابی ایمیلی قابل سنجش و قابل اندازه گیری است.
  • بازگشت سرمایه در این شیوه بالاست.
  • انعطاف پذیری بالا دارد.

چه عواملی را باید در ایمیل مارکتینگ رعایت کنیم؟

1- به کسانی ایمیل بفرستید که می خواهند ایمیل های شما را دریافت کنند.

 اگر شما لیست ایمیلی با تعداد فعالیت پایین را دارید، از ارسال ایمیل به آن ها خودداری کنید. هر زمانی که شما به ایمیل های غیر فعال یا آنان که نمی خواهند ایمیل شما را بخوانند، ایمیل ارسال می کنید، به دامنۀ خود آسیب وارد می سازید و شانس تان را برای ارتباطات بهتر با مشتریان از دست می دهید.

2- قبل از فشردن کلید ارسال در هر ایمیل، ابتدای هدف خود را از این ارسال بدانید.

اگر هدفی برای ایمیل هایی که ارسال می کنید نداشته باشید، دریافت کنندگان نیز متوجه هدف شما از آن نخواهند شد.  به دریافت کنندگانتان اختیار و امکاناتی نظیر call to action بدهید؛ حال آنان راه های زیادی برای رسیدن به هدف شما دارند. رفتار هر یک گیرندگان متفاوت است، پس ایمیل هایتان را قابل انعطاف طراحی و ارسال کنید.

3- ایمیل ها را شخصی سازی و امتحان کنید.

شخصی سازی و بومی سازی ایمیل ها، حقیقتا جواب می دهند. برای مثال، اگر به سال 2014 برگردیم، به ایمیل هایی برخورد می کنیم که نام دریافت کننده را در بخش سوژه استفاده می کرده اند.

4- ایمیل ها را از یک اکانت شخصی سازی شده ارسال کنید.

هیچ گاه از ایمیل آدرس noreply برای ارسال استفاده نکنید. تعامل با مشتری را با شخصی سازی کردن آدرس ایمیلتان (دارای ایمیل آدرس صحیح در بخش from) تقویت کنید تا امکان پاسخگویی مشترکین به یک شخص واقعی وجود داشته باشد.

5- روزهای خاصی را برای ارسال ایمیل انتخاب کنید.

از ارسال ایمیل در روزهای وسط هفته جدا خودداری کنید. دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه، روزهای محبوبی برای ارسال ایمیل هستند اما ممکن است کاربران انقدر ایمیل دریافت کرده باشند که ایمیل شما در میان آن ها به چشم نیاید. اگر می خواهید بالاترین ضریب باز شدن ایمیل های تان را داشته باشید، آن ها را در روزهایی مثل شنبه ها یا پنجشنبه ها ارسال کنید.

6- خودتان را با ایمیل آدرس هایی که توسط خودشان ثبت نام شده اند مشغول کنید نه آن هایی که خودتان وارد کرده اید.

زمانی که برای فردی که توسط خودش، ایمیلش را وارد سیستم شما نموده، ارسال می کنید، امکان خواندن آن به نسبت کسانی که به اجبار ایمیل شان را وارد لیستتان کرده اید بسیار بالا خواهد بود و بالعکس. این موضوع به این خاطر است که کسانی که خودشان، ایمیل شان را وارد لیست شما کرده اند، قصد اطلاع یافتن از آخرین اطلاعیه های شما را دارند و به همین دلیل فرم هایتان را تکمیل نموده اند.

و در نهایت، به هیچ عنوان، لیستِ ایمیل خریداری نکنید. با این کار تنها به اعتبار خودتان ضربه می زنید و برای کسانی که نمی خواهند ایمیلی از شما دریافت کنند، ایجاد مزاحمت می نمایید.

7- اگر افراد در حال غیرفعال کردن ایمیل هایتان هستند، زیاد نگران نباشید (البته هنوز!).

شما نمی توانید همیشه و در همه حال، همه را خوشحال نگه دارید. خوش شانس هستید که مشترکین، خودشان ایمیل های شما را غیر فعال می کنند. می توانست بدتر از این باشد و ایمیل های شما را در سیستم شان اسپم کنند. خیلی نگران نباشید اما اگر این تعداد بالا رفت و روند صعودی داشت، تلاش کنید علت آن را بفهمید. شاید گیرندگان مشتاق هستند ایمیل های کمتری از شما دریافت کنند.

در این مقاله مفید سعی کردیم یک راهنمای کامل از جزییات اجرای ایمیل مارکتینگ تهیه کنیم تا شما با استفاده از این راهنمای ایمیل مارکتینگ بتوانید یک کمپین صحیح و اصولی ایمیل مارکتینگی را پیاده سازی کنید.

به کارگیری روش ها و نکاتی که در ادامه، با عنوان راهنمای جامع ایمیل مارکتینگ مطرح شده است، میتواند موفقیت استراتژی ایمیل مارکتینگ شما را تضمین می کنند.

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

برخی ها تصور می کنند بازاریابی ایمیلی مرده است اما این طور نیست. بازاریابی ایمیلی یکی از موثرترین راه های دسترسی و جذب مخاطبان شماست. در حقیقت، اهمیت بازاریابی ایمیلی بسیار زیاد است و توصیه می کنیم که کسب و کارها تا سال 2020 برنامه ای مشخص برای اجرای آن داشته باشند. در این مطلب، دلایل اصلی برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی ایمیلی را به شما خواهیم گفت.

اهمیت بازاریابی ایمیلی برای کسب و کار شما

ایمیل بخش بزرگی از زندگی ما به عنوان افراد حرفه ای و حتی در حکم مصرف کنندگان است. در اطراف خود چند نفر را بدون داشتن یک آدرس ایمیل می شناسید؟ تحقیقات انجام شده نشان می دهد که بیش از 3.7 میلیارد نفر در سراسر جهان از ایمیل استفاده می کنند. این آمار تقریبا 54 درصد از جمعیت جهان است! گزارش های دیگر نیز نشان می دهد که 92 درصد از بزرگ سالان در ایالات متحده از ایمیل استفاده می کنند که 61 درصد از آن ها به صورت روزانه ایمیل هایشان را بررسی می کنند. بنابراین این یک فرصت عالی برای کسب و کارها هست تا به بازار هدف خود بهتر دسترسی پیدا کنند. افزودن بازاریابی ایمیلی به لیست روش های بازاریابی دیجیتال، کسب و کار ها می توانند میزان دسترسی خود به مشتریان شان را بهبود بخشند. بازاریابی ایمیلی امکان دستیابی به یک گروه بزرگ از مردم را فراهم می کند. همچنین به شما اجازه می دهد تا پیام های سفارشی و شخصی سازی شده را به هر مشتری ارسال کنید. از دیگر دلایل اهمیت بازاریابی ایمیلی این است که رقیبان شما نیز از آن استفاده می کنند. بنابراین اگر خواهان ماندن در بازار رقابتی دیجیتال هستید، باید از ایمیل مارکتینگ برای رسیدن به مخاطبان تان بهره ببرید.

 

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.