طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟

ﺳﻪشنبه 10 بهمن 1396

طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربری (UX) 

عبارت تجربه کاربری یا User Experience  که گاه به اختصار UX نامیده می‌شود، برای اولین بار توسط دکتر دونالد نورمن، یک محقق علمی مشهور، معرفی شد که اهمیت طراحی کاربر پسند را ارائه می داد. به فرآیند درک و تجربه کاربر از کار با یک سیستم تعاملی، تجربه کاربری می گویند. امروزه وب سایت ها و اپلیکیشن های کاربردی، هم زمان با پیشرفت تکنولوژی رشد و توسعه یافتند. موفقیت وب سایت ها و اپلیکیشن ها همیشه در گرو کاربران آن است؛ به این معنی که کاربران، آن سایت یا اپلیکیشن را چگونه می بینند. تجربه کاربری یا به صورت مخفف (UX) ، احساسی است که مخاطب به هنگام برقراری ارتباط با یک سیستم بدست می آورد. این سیستم می تواند یک وب سایت، یک برنامه وب و یا یک اپلیکیشن باشد. در مفاهیم مدرن به طور کلی به عنوان یک رابطه میان انسان و کامپیوتر تعریف می شود. به افرادی که بر روی تجربه کاربری کار می کنند طراحان تجربه کاربری می گویند که این افراد به مطالعه و ارزیابی احساس و تجربه کاربران در ارتباط با یک سیستم می پردازند. مواردی همچون سهولت کاربری، درک ارزش سیستم، بازدهی عملکرد و... توسط طراحان تجربه کاربری مورد بررسی قرار می گیرد.  راهکارهایی که در طراحی تجربه کاربری مطرح می شود، ممکن است در تعیین نقشه سایت(طراحی رابط کاربری رنگ‌های معنادار، چیدمان کاربردی، ترتیب گزینه‌ها،...)، برنامه‌نویسی سایت(روند ثبت فرم ها، شیوه ذخیره‌سازی اطلاعات کاربر، مراحل خرید،...)، محتوای متنی و تصویری سایت (عناوین بخش ها، وضوح نوشته‌ها و توضیحات، تصاویر راهنما، تصویرسازی ها،...)، و حتی در استراتژی‌ها و بخش های عملیاتی وب سایت (نظیر شیوه ارسال کالا در سایت های فروشگاهی) دخالت کند و پیشنهاداتی برای بهینه‌سازی و راحت‌سازی تعامل کاربر با سیستم ارائه نماید. در نتیجه، طراحی تجربه کاربری نیاز به دید کلی نسبت به یک وب سایت یا اپلیکیشن دارد. یک طراحی تجربه کاربری مؤثر این توانایی را دارد که اهداف کسب و کار را با نیازهای کاربر، به طور مستمر هم راستا سازد.

تاثیر ux در سئو (بهینه سازی ) سایت

ایجاد محتوا برای کاربر

در بهینه سازی سایت و تجربه کاربری، این مهم است که محتوای ایجاد شده متناسب با کاربران باشد. ایجاد کلمات کلیدی و تعداد آن ها و همچنین تعداد کاراکتر ها می تواند به عنوان بخشی  از سئو سایت باشد؛ اما در کنار این موارد باید به تجربه کاربر نیز توجه کرد. ایجاد محتوایی که  باعث شود کاربر زمان بیشتری در وب سایت بماند بسیار مهم است. بنابراین سعی کنید از کلمات کلیدی به  اندازه کافی استفاده کنید و هدف از ایجاد محتوا فقط سئو نباشد. محتوا را به گونه ای ایجاد کنید که برای کاربر تازگی داشته باشد و شوق این را داشته باشد تا انتها مقاله را بخواند و از سایر مقالات نیز استفاده نماید.

تاثیر محتوای بصری بر تجربه کاربری

عامل مهم دیگری که می تواند به ux وب سایت کمک کند، می توان به محتوای بصری اشاره کرد. محتوای بصری علاوه بر تاثیر در تجربه کاربری سایت بر سئو سایت نیز تاثیرگذار است؛ زیرا با اضافه کردن تصاویر و فیلم می توان کلمات کلیدی را  با استفاده از ترفند های مشخص در محتوای بصری قرار داد. همچنین تجربه  نشان داده است کاربران علاقه بیشتری به محتوای بصری دارند و آن را بیشتر از محتوای متنی می پسندند و حاضر هستند زمان بیشتری را صرف آن کنند.

تاثیر طراحی درست سایت بر تجربه کاربری

زمانی که وب سایت به درستی طراحی شود؛ به طور مثال با تلفن های همراه سازگار باشد (ریسپانسیو باشد) به این معنا که یک سایت باید بتواند با انواع صفحه نمایش و انواع دستگاه های هوشمند مانند تبلت ها و... هماهنگ شود و کاربر برای مشاهده سایت به اسکرول کردن صفحات به چپ و راست نیازی نداشته باشد. یا ساختار منو ها، نقشه سایت، برچسب ها و... به درستی و زیبایی طراحی شده باشد، قطعا می تواند برای کاربر جذاب باشد و او را متقاعد کند که زمان بیشتری را در وب سایت صرف نماید.

تاثیر بهینه سازی سرعت سایت بر تجربه کاربری

سرعت سایت از گذشته تا به حال یکی از عوامل مهم در سئو سایت بوده است؛ زیرا کاربران علاقه ای ندارند که زمان زیادی وقت بگذارند تا صفحات سایت شما بارگذاری شود و به همین دلیل بعد از چند ثانیه منتظر ماندن به صفحه نتایج برمی گردند.  اگر سایت شما کند باشد و دیر بارگذاری شود، نه تنها رتبه خود را در نتایج موتورهای جستجو از دست می دهید، بلکه میزان سود دهی و فروش سایت تان نیز تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. اگر شاهد این هستید که نرخ پرش یا Bounce Rate سایت تان در حال افزایش است و بازدید از سایت تان افت قابل ملاحظه ای دارد، علت آن کند بودن سایت شماست.

سخن آخر

موارد مهم در سئوی داخلی سایت که برای موتورهای جست و جو اهمیت دارند، مانند نرخ پرش، زمان ماندگاری کاربر در سایت، سرعت بارگذاری سایت، لینک سازی داخلی و … با ایجاد یک تجربه کاری خوب برای کاربر قابل دستیابی هستند و اگر بتوانید برای کاربران ورودی سایت تان یک تجربه کاربری جامع و کامل طراحی کنید، می توانید به سرعت در نتایج موتورهای جستجو به جایگاه مناسبی دست یابید. معمولا این گونه کسب نتایج که به صورت طبیعی انجام می شود ماندگاری طولانی مدت خواهند داشت و به راحتی از دست نخواهند رفت.


امتیاز:

ارسال دیدگاه‌ها‌


تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌


در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
Skip Navigation Links.
  • بازگشت