طراحی سایت

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست و ابزارهای بازاریابی دیجیتال کدامند؟

  15/ 02 /1397 |
مریم جعفری | بازاریابی دیجیتال | دیدگاه 0 | 189 Likes

دیجیتال مارکتینگ (digital marketing)

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به مجموعه فعالیت هایی که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می گیرد گفته می شود. در حقیقت، بازاریابی دیجیتال یعنی استفاده از ابزارهای موجود در اینترنت و دنیای دیجیتال برای بازاریابی خدمات و محصولات. استفاده از هر نوع رسانه ای که مربوط به کسب و کارهای دیجیتال است می تواند به بازاریابی دیجیتال کمک کند. دیجیتال مارکتینگ تنها محدود به کسب و کارهای آنلاین نمی شود. برخی از افراد تصور می کنند بازاریابی دیجیتالی فقط برای کسب و کارهایی است که دارای وب سایت هستند. در صورتی که به هیچ وجه این طور نیست. خیلی از کسب و کارهای سنتی هم هستند که از طریق تبلیغات دیجیتال سعی دارند تا خدمات خود را به مشتریان احتمالی خود معرفی کنند. در دیجیتال مارکتینگ سعی می شود از طریق ابزارهایی مانند وب سایت، ایمیل، شبکه های اجتماعی و...  رفتار کاربران و مخاطبان تحلیل شود تا بعد از بررسی های انجام شده بتوان بیشترین بازدهی را از بازاریابی بر روی این افراد کسب کرد. در حقیقت در دیجیتال مارکتینگ هدف اصلی فروش است البته فروش بیشتر با داشتن مخاطبان هدف گسترده تر. شاید در بازاریابی سنتی هیچ گاه نمی شود به طیف گسترده ای از مخاطبان دست یافت.

ابزارها و تکنیک های دیجیتال مارکتینگ

بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو (SEO)

سئو یکی از بهترین شیوه های دیجیتال مارکتینگ است که رقابت زیادی در آن وجود دارد. در این روش، کسب و کارها با استفاده از تکنیک‏های مختلف سعی در بهبود جایگاه سایت شان دارند تا با ارتقا جایگاه سایت در نتایج جستجو و قرار گرفتن در صفحه اول، مخاطبان شان سریع تر و راحت تر به سایت آن ها دسترسی داشته باشند. با بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو می توان هدفمند ترین مخاطبان را به دست آورد. مخاطبی که به دنبال خدمات یا محصولات موردنظرش در سایتی می گردد، مطمئنا یک مخاطب هدفمند محسوب می شود. زیرا با توجه به نیازش آن سایت را انتخاب کرده است. در این روش با بهینه سازی داخلی و خارجی سایت که شامل بهینه سازی قالب سایت، سرعت سایت، مسائل تکنیکی و تولید محتوای سئو شده و توزیع آن می شود، سایت برای موتورهای جست و جو بهینه می شود تا وب سایت زودتر از سایت رقبا در معرض دید مخاطبان قرار بگیرد.

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

این نوع از بازاریابی دیجیتال تلاش می کند تا محتوایی ارائه کند که بتواند با کمترین و مناسب ترین کلمات، بهترین و عمیق ترین تأثیر را بر مخاطبان بگذارد و به اشتراک گذاری محتوا از سمت کاربران را افزایش دهد و مشتریان را به سمت وب سایت هدایت کند. بازاریابی محتوا مناسب برای همه ی کسب و کارهای آنلاین با هر سرمایه و بودجه ای است. در واقع، در این روش محتوای تولیدی مانند یک قلاب عمل می کند. با تولید محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطبان می توان آن ها را به مشتریان بالفعل تبدیل کرد. ابتدا با محتوای رایگان نیازشان بر طرف می شود و بعد در آن ها اعتماد شکل می گیرد و در نهایت، آن ها خواهان محصولات و خدمات پولی می شوند. در بازاریابی محتوا که زیر مجموعه ای از بازاریابی درونگرا است دیگر نیازی نیست به دنبال مشتری رفت و آن ها را قانع کرد که از محصولات یا خدمات استفاده کنند. بلکه مشتری خودش با میل خودش به سمت کسب و کار موردنظر می آید و خواستار محصولات و خدمات آن می شود.

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Marketing Social Media)

یکی از قدرتمند ترین و تاثیر گذار ترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ شبکه های اجتماعی هستند. امروزه کاربران اینترنتی بیشتر از گذشته از تلفن های همراه شان برای جستجو و گشت و گذار در اینترنت استفاده می کنند. به همین دلیل زمان بیشتری را در شبکه های اجتماعی به سر می برند. پتانسیلی که در شبکه های اجتماعی برای تبلیغات وجود دارد شاید در هیچ کدام از رسانه ها وجود نداشته باشد. هدف در این نوع بازاریابی، شناساندن برند و خدمات به انسان ها و ارتباط و تعامل بیشتر با مخاطبان و بالفعل کردن مشتریان بالقوه و وفادار کردن این کاربران می باشد. در این روش که به نوعی بازاریابی دهان به دهان محسوب می شود، کاربران با به اشتراک گذاری کامنت ها این نوع تبلیغ را گسترش می دهند. همچنین از دیگر اهداف این روش لینک دهی و به اشتراک گذاری محتوای متنی، تصویری و ویدئویی و بالابردن ترافیک وب سایت می باشد.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

بازاریابی ایمیلی یکی از رایج ترین نوع بازاریابی دیجیتال می باشد که با طراحی مناسب صفحه فرود سایت و ارسال منظم ایمیل به مخاطبان می توان مشتریان بالقوه بیشتری را به صورت وفادار نگه داشت. بازاریابی ایمیلی ابزاری است که موفقیت در هر کسب و کار آنلاینی را تضمین می کند. ثابت شده است که هر کسب و کاری با ایمیل مارکتینگ می تواند مخاطبان بیشتری را به مشتریان وفادارش تبدیل کند. ایمیل مارکتینگ یک روش بازاریابی مقرون به صرفه است که دقیقا مانند بازاریابی محتوا مناسب برای هر کسب و کاری با توجه به هر میزان بودجه ای است. از اهداف ایمیل مارکتینگ می توان به معرفی کسب و کار به مشتریان، آگاه کردن مشتریان از جدیدترین محصولات و خدمات و... اشاره کرد.

دیجیتال مارکتینگ چیست

بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

محتوای ویدئویی نسبت به دیگر فرمت های محتوا تاثیر گذاری خیلی بیشتری را روی مخاطبان می گذارد. یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی محتوا ویدئو مارکتینگ است. این ابزار در بازاریابی دیجیتال بیشترین تاثیر گذاری را روی مخاطبان دارد. امروزه دسترسی افراد به اینترنت پر سرعت بیشتر شده است و حوصله افراد نیز کم تر از قبل شده است. به همین دلیل بیشتر کاربران اینترنتی دیدن ویدئو ها را به خواندن متون طولانی ترجیح می دهند.

تبلیغات اینترنتی (Internet advertisement)

تبلیغات کلیکی

از نمونه های تبلیغات دیجیتال می توان به تبلیغات کلیکی در سایت های پر بازدید اشاره کرد. در این روش تبلیغاتی با توجه به موضوع تبلیغ به صورت هوشمندانه مشخص می شود که چه زمانی و در چه مکان هایی تبلیغات به نمایش در آید. تبلیغات کلیکی فقط محدود به نمایش در سایت های بزرگ نمی شود. بلکه حتی می توان تبلیغات را در اپلیکیشن های موبایلی نیز به نمایش در آورد.

تبلیغات گوگل

 نمونه ای از اثر بخش ترین تبلیغات اینترنتی، تبلیغات کلیکی در گوگل است. از طریق تبلیغات گوگل هر سایتی می تواند یک شبه رتبه یک گوگل شود و خیلی زود بازخود قابل توجهی دریافت کند. این روش بیشتر برای کسانی مناسب است که مشکلی بابت هزینه های تبلیغاتی ندارند و خیلی سریع هم دوست دارد باز خورد خوبی دریافت کنند.

رپورتاژ آگهی

یکی از محبوب ترین روش های تبلیغات اینترنتی رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ آگهی از جنبه های مختلف می تواند بسیار مفید باشد. از طریق رپورتاژ آگهی می توان بک لینک های با کیفیت و دائمی دریافت کرد و ممکن است از طریق لینک منبع، ترافیک سایت بالا برود. رپورتاژ آگهی به برند سازی نیز کمک می کند. مهمترین مزیت رپورتاژ آگهی این است که به بهبود سئوی سایت بسیار بسیار کمک می کند.

پوش نوتیفیکیشن

یکی از جدیدترین روش های تبلیغات دیجیتال ارسال پیام اعلان است. این روش بیشتر در اپلیکیشن های موبایلی استفاده می شود. در این روش پیام های اعلان به صورت نوتیفیکیشن در موبایل ها ظاهر می شوند. این روش یکی از جدیدترین و بهترین روش های تبلیغات دیجیتالی است.

دیجیتال مارکتینگ چه مزایایی دارد؟

  • استفاده از محتوا برای ارتباط آنلاین با مشتریان
  • پیگیری مشتریان از اولین تعامل و در سرتاسر فرآیند خرید
  • ارتباط از طریق موبایل با مشتریان
  • شناسایی بازگشت سرمایه و درآمد بالاتر
  • تحلیل و پذیرش آسان
  • وارد شدن در محیط های رقابتی بیشتر
  • بهبود نرخ تبدیل
  • بهینه سازی سایت
  • دستیابی به مخاطبان بیشتر
  • کاهش موانع برای ورود به بازار
  • انعطاف پذیری بالا
  • نتایج قابل اندازه گیری

 

اشتراک گذاری


نویسنده

مریم جعفری

مریم جعفری

به بازاریابی و تبلیغات در فضای دیجیتال علاقه مندم و تولید محتوا در این زمینه رو دوس دارم.

مطالب مرتبط