انکر تکست (Anchor Text) چیست و چه اهمیتی در سئو سایت دارد؟

چهارشنبه 08 فروردین 1397

انکر تکست (Anchor Text) چیست و چه اهمیتی در سئو سایت دارد؟

انکر تکست چیست؟

انکر تکست یا Anchor Text به کلمه یا عبارتی گفته می شود که قابلیت کلیک کردن داشته باشد و یا  HyperLink باشد. انکر تکست یکی از عوامل تاثیرگذار در سئو سایت و رتبه بندی گوگل است.

اهمیت انکر تکست در سئو سایت

در بین روش های بهینه سازی سایت (سئو) و افزایش رتبه در گوگل، استفاده مناسب از انکر تکست ها، یکی از راه هایی است که برای لینک سازی و افزایش بازدید از صفحات دیگر سایت استفاده می شود. متن انکر تکست هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران اینترتی بسیار مهم است. به همین دلیل کلمه ای لینک دار می شود باید مرتبط با آدرس صفحه لینک داده شده باشد. اگر آدرس صفحه موردنظر، محتویات مرتبط با عبارت انکر تکست را نشان ندهد، ممکن است کاربران سایت را ترک کنند و موجب افت رتبه سایت شوند. پس می توان نتیجه گرفت، انکر تکست ها باید برگرفته از کلمات کلیدی باشند تا هم از نظر موتورهای جستجو (گوگل، یاهو و...) معتبر باشند و هم هنگام جستجوی کاربران، احتمال دیده شدن آن ها و مشاهده صفحات دیگر سایت افزایش یابد. استفاده بهینه از انکر تکست ها، تاثیر خوبی در بالا آمدن سایت در نتایج جستجوی گوگل دارد. در حقیقت، انکر تکست یکی از اصول مهم در سئو خارجی سایت است. استفاده بیش از حد و غیره طبیعی از انکر تکست (Anchor Text) موجب آسیب رسیدن به سئو سایت و جریمه شدن سایت از طرف گوگل می شود.

انواع انکر تکست (Anchor Text)

انکر تکست های عمومی

در گذشته استفاده از انکر تکست های عمومی متداول بود اما اخیرا، قوانین الگوریتم گوگل تغییر یافته است و استفاده از این لینک ها حتی می تواند برای سئو سایت نیز مضر باشد. در انکر تکست های عمومی از کلیدواژه خاصی استفاده نمی شود. برخی از انکر تکست های عمومی و رایج به صورت زیر هستند:

  • اینجا را کلیک کنید
  • اطلاعات بیشتر
  • ادامه مطلب
  • بیشتر بخوانید
  • درباره نویسنده
  • کلیک کن
  • و...

انکر تکست برند

در این نوع انکر تکست از نام برند برای لینک دادن به صفحه اصلی سایت استفاده می شود. به طور مثال می توان از کلمه "ایزی وب" که نام این سایت است برای لینک دادن به صفحه اصلی سایت استفاده کرد. استفاده از این نوع انکر تکست به سئو سایت آسیب نمی رساند، مگر اینکه نام برند با کلمه کلیدی مورد هدف شما یکسان باشد.

اهمیت انکر تکست در سئو

انکر تکست عریان یا بدون متن

این نوع انکر تکست که به آن URL Anchor Text نیز می گویند، بدون متن یا کلمه کلیدی مورد استفاده قرار می گیرد و تنها از URL سایت به عنوان متن لینک استفاده می کند. به طور مثال https://www.ezweb.ir/articles  از این نوع انکر تکست است.

انکر تکست کلمه کلیدی و نام برند

استفاده ترکیبی از کلمه کلیدی مورد هدف و نام برند یکی از روش های موثر در سئو سایت است. به طور مثال عبارت " طراحی سایت ایزی وب " هم کلمه کلیدی طراحی سایت را دارد و هم نام برند اصلی سایت در آن مشاهده می شود.

انکر تکست تصویر

به منظور لینک سازی طبیعی از نظر گوگل، توصیه می شود در بعضی موارد به تصاویر سایت تان لینک بدهید. در صورت، تگ آلت (Alt Tag) تصویر به عنوان متن انکر تکست تشخیص داده می شود.

انکر تکست هم معنی (LSI)

در این نوع انکر تکست می توان از کلمات مشابه یا هم معنی با کلمه کلیدی استفاده کرد. نکته خیلی مهم این است که هر کلمه کلیدی در صفحه فقط یک بار باید به عنوان انکر تکست به سایت یا صفحه ای دیگر لینک داده شود و برای لینک های بعدی باید از مشتقات و عبارات هم معنی با کلمه کلیدی به عنوان انکر تکست استفاده کرد. به طور مثال اگر کلمه کلیدی شما "طراحی سایت" است، عباراتی همچون " طراحی سایت ریسپانسیو "یا "طراحی سایت حرفه ای" از این نوع انکر تکست هستند.

انکر تکست حضور نسبی

در این نوع انکر تکست، کلمه کلیدی به صورت جزئی یا نسبی استفاده می شود. به طور مثال عبارت " آموزش طراحی سایت حرفه ای " یک انکر تکست نسبی است.

انکر تکست های طولانی

این نوع انکر تکست مشابه با انکر تکست نسبی است. با این تفاوت که عبارت آن طولانی تر است. به طور مثال جمله " هدف از طراحی سایت سازمانی چیست؟" یک انکر تکست طولانی است.

نکات مهم در ایجاد انکر تکست ها

  • مرتبط بودن متن انکر تکست با محتوای صفحه لینک داده شده
  • به کار بردن صحیح انکر تکست ها در داخل متن
  • لینک ندادن به سایت های اسپم
  • لینک ندادن به دیگر صفحات سایت بدون استفاده از عبارت کلمه کلیدی


امتیاز:

ارسال دیدگاه‌ها‌


تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌


در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
Skip Navigation Links.
  • بازگشت