Skip Navigation Links.

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) چیست؟

چهارشنبه، 22 فروردین 1397

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) چیست؟

گوگل وبمستر تولز (سرچ کنسول)

گوگل وبمستر تولز (سرچ کنسول) یکی از ابزارهای رایگان قدرتمند گوگل است که به بهبود عملکرد سایت و بهینه سازی کمک می کند. با اضافه کردن سایت به گوگل وبمستر، موتور جستجوی گوگل، عملکرد سایت را بهتر می بیند و گزارش پیشرفت یا افت سایت را در اختیار وبمستران قرار می دهد. در شرایط بحرانی مانند کاهش ناگهانی بازدید های سایت یا حذف سایت از نتایج جستجوی گوگل، گوگل وبمستر تولز بهترین مرجع برای یافتن و حل مشکلات سایت است. بنابراین بهتر است سایت ها در گوگل وبمستر (سرچ کنسول) ثبت نام کنند و تغییرات سایت خود را به صورت پیوسته رصد کنند.

مزایای استفاده از گوگل وبمستر تولز (سرچ کنسول) برای وب سایت ها

  • زیر نظر گرفتن کارایی و عملکرد سایت
  • اطمینان یافتن از توجه گوگل به وب سایت
  • امکان بررسی ایندکس شدن محتوای جدید اضافه شده به سایت
  • محدود کردن دسترسی ربات های گوگل به بخشی از محتوای سایت
  • مراقبت از سایت با حداقل اختلال و افت در وضعیت سئو
  • تحت نظر گرفتن محتوای سایت و بررسی عملکرد محتوا در گوگل
  • شناسایی و حذف سایت های اسپم لینک شده به سایت
  • امکان بررسی و تحلیل سایت از دید گوگل و کاربران
  • شناسایی بک لینک ها (سایت های لینک دهنده)
  • تشخیص میزان موبایل فرندلی بودن سایت از دید کاربران
  • و...

معرفی بخش های گوگل وبمستر تولز (سرچ کنسول)

Dashboard Site

در صورتی که در گوگل وبمستر، روی آدرس سایت مورد نظر کلیک شود، صفحه Dashboard Site نمایش داده خواهد شد. در این بخش به صورت خلاصه خطاهای دسترسی گوگل (Crawl Errors)، پیام ها، خطاهای سایت (Site Errors)، میزان دیده شدن سایت در نتایج جستجو (Search Queriesتعداد کلیک های سایت (CTR)، تعداد URL های سایت که توسط سایت مپ (Sitemaps) دستیابی شده است نمایش داده می شود.

Site Messages

تمام هشدارها یا پیغام های مرتبط با سایت، در این بخش از وبمستر تولز قابل دریافت است. این هشدارها می تواند شامل هشدار وجود malware، لینک های ساختگی و یا هر هشدار دیگر در ارتباط با سلامت سایت در جستجوی گوگل باشد.

سرچ کنسول گوگل چیست

Search appearance

گزینه سوم در منوی اصلی گوگل وبمستر تولز search appearance نام دارد که شامل زیر منوهای Structured Data ، Data Highlighter ، HTML Improvements ، Rich Cards، Accelerated Mobile Pages می باشد. در مقابل عبارت search appearance یک علامت تعجب قرار دارد که با کلیک بر روی آن می توان نمونه ای از نمایش وب سایت در نتایج گوگل را مشاهده کرد. این بخش از وبمستر، چگونگی نمایش سایت در نتایج جستجوی گوگل را نشان می دهد. برای این کار از یک سایت نمونه برای به تصویر کشیدن عناصری از سایت که در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود، استفاده می کند. موارد تاثیر گذار در صفحه نتایج جستجو شامل گزینه هایی ضروری مانند عنوان، ‌snippet و آدرس url و موارد اختیاری مانند لینک سایت، گزینه جستجو در داخل سایت و همچنین محصولات و وقایع مورد استفاده در rich snippet هستند.

search appearance overview در گوگل وبمستر تولز به چه صورت است؟

پس از کلیک بر روی علامت تعجب ذکر شده در بالا، یک صفحه به صورت پاپ آپ و به شکل زیر باز می شود :

به طور کلی نمایش هر وب سایت در نتایج گوگل می تواند شامل بخش های Title ، Snippet ، Sitelinks ، Search within a site ، URL ، Event – Rich Snippet ، Breadcrumbs ، Product – Rich Snippet باشد. اما فهمیدن اینکه چگونه می توان این موارد را مدیریت کرد از طریق پنجره popup باز شده پس از کلیک بر روی علامت تعجب امکان پذیر است.

در پنجره باز شده می توان بر روی هرکدام از بخش ها کلیک کرد. با کلیک بر روی هرکدام از موارد دو عبارت How to influence  و In Search Console نمایش داده خواهند شد.

How to influence  : در این قسمت توضیحات کوتاهی در رابطه با تغییر موارد در نتایج گوگل ارائه می شود. همچنین با کلیک بر روی Learn more می توان اطلاعات بیشتری بدست آورد.

In Search Console : در این قسمت، بخشی از ابزار گوگل وبمستر که می تواند بر روی نتایج مورد بحث (کلیلک شده) تاثیر بگذارد، ارائه می شود.

Search Traffic

هدف گوگل از ارائه گزارش ها و ابزارهای این بخش، وضعیت نمایش سایت در جستجوهای گوگل است. گزارش آنالیز سایت در مورد کلمات و عبارات جستجو شده، تعداد بک لینک ها و سایت های لینک دهنده، وضعیت لینک های داخلی سایت، ایندکس نشدن بعضی صفحات سایت یا جریمه شدن سایت و... در بخش Search Traffic ارائه می شوند. این بخش وبمستر شامل قسمت های Search Analytics، Links to Your Site، Internal Links، Manual Actions، International Targeting و Mobile Usability می باشد.

این پست به روز رسانی می شود...

ارسال دیدگاه‌ها‌

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌

ایزی وب در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.