طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

ﺳﻪشنبه 19 دی 1396

طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

طراحی ریسپانسیو به چه معناست؟

ریسپانسیو (Responsive)، در لغت به معنای پاسخگو و مسئولیت پذیر است. در حوزه وب منظور از طراحی وب سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا، وب سایتی است که قادر است در دستگاه های مختلف مانند انواع تلفن همراه یا تبلت ها، از خود واکنش نشان دهد. سایت های ریسپانسیو قادر هستند به طول و عرض صفحه نمایش هر کاربر، نوع دستگاه استفاده شده توسط کاربر (دسکتاپ، موبایل، تبلت) و یا انواع مختلف سیستم عامل ها (Windows، Linux، Android، وiOs  ) از خود واکنش نشان داده و به خوبی نمایش داده شود. طراحی واکنش گرا یا ریسپانسیو توسط طراحان و توسعه دهندگان وب، با استفاده از کدهای ویژه و پیشرفته به قالب سایت اضافه می شود. به بیانی ساده، ریسپانسیو بودن سایت به معنای بزرگ و کوچک شدن سایت نسبت به انواع دستگاه های تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و… است.

اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا

امروزه استفاده از تلفن های همراه هوشمند و انواع گجت‌هایی که قابلیت اتصال به اینترنت و مرور صفحات وب را دارند؛ بسیار گسترش یافته است. با توجه به روند رو به رشد استفاده از اینترنت از طریق تلفن همراه، طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) به یک ضرورت تبدیل شده است. آمارها نشان می دهد که بیش از ۵۰ درصد از جستجوهای گوگل از طریق تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها است و گوگل نیز می گوید بعید است ۶۱ درصد از کاربران به سایتی که در نمایش تلفن همراه مشکل دارد برگردند.همچنین 48 درصد از مصرف کنندگان کالا یا خدمات، تحقیق از طریق تلفن همراه را با یک موتور جستجو آغاز می کنند.

تفاوت میان طراحی سایت ریسپانسیو و طراحی سایت غیر ریسپانسیو

طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا ) به این صورت است که صفحات سایت در سایز های مختلف صفحه نمایش به گونه ‏ای نمایش داده می شوند که بدون نیاز به اسکرول افقی و یا ‏zoom‏ در صفحه نمایش به درستی و با وضوح کافی به نمایش در می آیند اما‏ سایت های غیر ریسپانسیو چون در ابعاد ثابت طراحی شده اند، کاربر برای مشاهده تمام سایت مجبور است به اسکرول ‏به چپ و راست و یا زوم بپردازد.‏

مزایای طراحی سایت ریسپانسیو

سازگاری سایت با تمامی دستگاه ها

از مهم ترین مزیت های طراحی سایت ریسپانسیو این است که سایت در انواع دستگاه ها با ابعاد مختلف، به صورت خودکار تغییر می کند و خود را با صفحه نمایش های مختلف تطبیق می دهد.

مدیریت آسان سایت

مدیریت یک سایت ریسپانسیو به مراتب آسان تر است زیرا به سایزبندی مجدد تصاویر در پلتفرم های مختلف وجود ندارد. در اصل در طراحی ریسپانسیو یک قالب گرافیکی با قابلیت واکنش گرایی به دستگاه های مختلف ایجاد می شود.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

امروزه گوگل به عنوان قدرتمند‌ترین و محبوب‌ترین موتور جستجو، به طراحی ریسپانسیو (واکنش گرا) اهیمت زیادی می دهد و این قابلیت وب سایت را در رتبه بندی آن در نظر می گیرد. گوگل طراحی ریسپانسیو را می پسندد زیرا نیاز به ایندکس کردن مجدد محتوا و آدرس URL مختلف برای یک سایت ندارد.

افزایش نرخ تبدیل مشتری

طراحی واکنش گرا (ریسپانسیو) از طریق جذب کاربران تلفن همراه باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود زیرا اگر یک سایت برای بازدیدکنندگان از طریق تلفن همراه یا تبلت به خوبی نمایش داده نشود، کاربران، آن سایت را به سرعت ترک خواهند کرد و خرید یا سفارشی صورت نخواهد گرفت.

تجربه کاربری مناسب

طراحی سایت به صورت ریسپانسیو موجب شکل گیری یک تجربه مناسب برای کاربران سایت از طریق تلفن همراه می شود. در صورت طراحی ریسپانسیو، کاربران سایت مجبور نیستند که به صورت دائم سایز صفحه را جهت نمایش متن و دیدن تصاویر زوم کنند و این کار به صورت خودکار رخ خواهد داد.

نقش طراحی سایت ریسپانسیو در سئو سایت

از مزیت های مهم طراحی سایت ریسپانسیو، تاثیر شگفت انگیز آن در سئو سایت میباشد. گوگل همیشه در تلاش است تا بهترین و کامل ترین وب سایت ها را در لیست نتایج جستجوی خود آماده کند. وب سایت هایی که تجربه ی کاربری بهتری را ارائه می دهند در اولویت نتایج جستجوی گوگل هستند. یک سایت رسپانسیو کاربر را به خود جذب می کند و باعث می شود کاربر زمان بیشتری در سایت بماند زیرا تمام عناصر طراحی مقیاس پذیر هستند و سایت راهبری مناسبی دارد. ریسپانسیو بودن باعث افزایش اعتبار سایت و رتبه بهتر آن در موتورهای جستجو می شود. یک عامل مهم دیگر که گوگل در رتبه بندی سایت ها در نظر می گیرد، سرعت بارگذاری صفحات سایت است. به این معنی که هر چه زمان بارگذاری سایت کمتر باشد و سریعتر لود شود، رتبه بندی سایت در نتایج جستجو بهتر است. سایت هایی که طراحی ریسپانسیو دارند معمولا با سرعت بیشتری لود می شوند؛ بنابراین گوگل توجه ویژه ای به این گونه سایت ها نشان می دهد.

طراحی سایت واکنشگرا (ریسپانسیو)

ریسپانسیو بودن سایت به این معنا است که وب سایت در دستگاه های مختلف (تبلت، انواع تلفن همراه و...) بدون بهم ریختگی و به طور مناسب نمایش داده شود. به طوری که ربات های گوگل این قابلیت را تشخیص دهند. در طراحی سایت بصورت ریسپانسیو اندازه صفحه نمایش برای ابعاد مختلف نوشته می شود تا کاربر فقط یک قسمت از سایت را نبیند بلکه نسخه موبایل را به طور کامل مشاهده کند.

اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو

وب سایت ها رفتار متفاوتی نسبت به طراحی، دستگاه ها و مرورگرهایی که از آن استفاده می شود، دارند. همانطور که بیشتر مردم از طریق تلفن های همراه شان، به آسانی به اینترنت دسترسی دارند، طراحی وب سایت واکنشگرا نه تنها برای یک تجربه کاربری (UX)خوب لازم است؛ بلکه در بهبود سئو وب سایت و جایگاه سایت در گوگل نیز تاثیر فراوانی خواهد داشت. طراحی سایت رسپانسیو باید سریع، جذاب، و قابلیت استفاده آسان داشته باشد. از آنجا که کاربران تلفن همراه همواره جستجوهای خود را از طریق تلفن های همراه خود انجام می دهند لذا طراحی و عملکرد سایت اثر مهمی در برند و محتوای نمایش داده شده سایت دارد. ناوبری آسان سایت و یا حجم کم و سرعت بارگذاری بالا تنها بخشی از تجربه کاربری خوب در یک وب سایت واکنشگرا است. برای داشتن سئو خوب نیاز به یک سایت با طراحی رسپانسیو نسبت به هر دستگاهی است. زمانی که واژه ای در تلفن همراه جستجو می شود، گوگل وب سایت هایی که دارای طراحی رسپانسیو هستند را در جایگاه بالاتری قرار می دهد. تجربه کاربر (UX) یک عامل بزرگ در رتبه بندی برای گوگل است، بنابراین این موضوع باید یک اولویت برای طراحی وب سایت باشد. طراحی رسپانسیو بهترین راه برای سرمایه گذاری بر روی بازار تلفن همراه و تبلت ها که پیوسته در حال رشد هستند، می باشد.

دلایل اهمیت طراحی سایت به صورت ریسپانسیو

  • کاربردی شدن سایت برای مخاطبان
  • ایجاد یک سایت برای تمام نسخه ها
  • بهبود سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
  • افزایش سرعت صفحات سایت
  • کاهش نرخ پرش از سایت
  • کاهش محتوای تکراری سایت
  • افزایش اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی


امتیاز:

ارسال دیدگاه‌ها‌


تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌


در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
Skip Navigation Links.
  • بازگشت