سوالات کلیدی قبل از طراحی سایت

ﺳﻪشنبه 24 دی 1398

سوالات کلیدی قبل از طراحی سایت

با توجه به تجربه کاری خودم در سمت های مختلف : طراح سایت فریلنسر ، طراح سایت مستقر در شرکت، مدیر دیجیتال مارکتینگ ایزی وب قصد دارم سوالاتی که بسیار اهمیت دارند قبل از طراحی سایت رو با هم بررسی کنیم ، فراموش نکنید مهم ترین عامل موفقیت و تعیین سر نوشت پروژه طراحی سایت همچنین ایجاد درک و ارتباط صحیح بین پیمانکار و کارفرمای پروژه را پاسخ این سوالات مشخص خواهد کرد ،

این سوالات به ما اجازه می­ دهد که:

  • از کسب و کار خود درک مناسبی پیدا کنیم و بفهمیم که مخاطبان مان چه کسانی هستند و به دنبال چه می­ باشند.
  • شعاری متناسب با نیازهای مشتریان بسازیم وب سایتی ایجاد کنیم که انتظارات آنان را برآورده سازد.
  • سایتی طراحی کنیم که برای ورود به بازار آنلاین آماده باشد و به ارزش های اساسی کسب و کار و چشم ­انداز پایبند باشد.

«طراحی وب سایت» صرفا ساختن یک ابزار جانبی یا یک کاتالوگ دیجیتال برای بالا بردن پرستیژ کاری نیست. وقتی از «طراحی سایت» صحبت می‌کنیم یعنی داشتن سرقفلی یک فروشگاه رسمی، کاملا اختصاصی با مالکیت و دسترسی دائم در اینترنت. جایی که با اعتماد و افتخار بتوانید به آن تکیه کنید و امکانات آن را توسعه دهید. یک سایت خوب کارآمد بار زیادی از هزینه‌های بازاریابی، تبلیغات، پشتیبانی و روابط عمومی را به عهده خواهد گرفت، حتی اگر هدف شما کسب درآمد مستقیم نباشد.

شما باید قبل از شروع فرآیند طراحی سایت با پاسخ به این سوالات پروژه خود رو تعریف کنید و درواقع این نقطه شروع و سنگ مبنای طراحی سایت شما خواهد بود ، همچنین با توجه به اهمیت تبلیغات اینترنتی و رویکرد دیجیتال مارکتینگ باید جهت گیری طراحی سایت شما به سمت طراحی سایت با رویکرد دیجیتال مارکتینگ باشد.

سوالات مهم قبل از طراحی سایت

هدف گذاری

  1. هدف از طراحی سایت جدید چیست؟ تعیین هدف مهم ترین و ابتدایی ترین مرحله برای شروع هر کاری بوده و نقشه راه را برای ما مشخص می کند، شما ممکن است با ایجاد سایت به دنبال اهداف متنوعی چون افزایش سهم بازار، افزایش فروش، ارتباط با مشتریان بالقوه، افزایش آگاهی از برند و … باشید.
  2. مخاطبان هدفتان (Target Market) را مشخص کنید. منظور از مخاطبان هدف همان اشخاصی است که به احتمال زیاد به محصول یا خدمتی که ارائه می کنید علاقه نشان می دهند.
  3. ارزش های اساسی کسب و کار / شرکت شما چیست و چگونه آنها را به بازدیدکنندگانتان معرفی می­ کنید؟
  4. چه چیز شما را از رقبایتان متمایز می­ کند؟ این مزیت رقابتی می تواند شامل مواردی مثل هزینه کمتر، تنوع بیشتر، سرعت ارسال، توجه به مشتری، پرسنل متخصص و … باشد.
  5. چرا مردم باید به جای رقبای تان با شما کار کنند؟ شناخت و توسعه مزیت رقابتی به همراه شناسایی نقاط ضعف رقبا به مخاطبان تان کمک می کند تا دلیلی برای انتخاب شما از میان هزاران رقیب فعال در این زمینه بدهد.
  6. بازه زمانی موردنظر شما برای اتمام پروژه چقدر است؟ اگر قصد بازطراحی سایتتان را دارد، علت تصمیم به بازطراحی وب سایت شما چیست؟ ریسپانسیو یا responsive یا واکنشگرا نبودن سایت فعلی ، قدیمی و دموده شدن دیزاین گرافیکی ، سختی کار کردن با پانل ادمین ، زیبا نبودن و به هم ریختگی گرافیکی ، .CMS محدودیت های فنی نرم افزار ، عدم پشتیبانی پاسخگوی شرکت طراح قبلی، عدم ارتباط و دسترسی به طراح قبلی ،هک شدن و ضعف امنیتی سایت فعلی ، دستور از بالا و از طرف مدیر یت ، تصمیم برای بهبود وضعیت سئوی آن.
  7. توقعات و انتظارات شما از سایت جدید تان چیست؟ مثلا : بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ و یافتن مشتریان جدید، معرفی کاتالوگی و اطلاع رسانی، فروشگاه اینترنتی و تجارت الکترونیک،  برندسازی اینترنتی و بهبود وجهه، تسهیل فرایندهای کاری و گردش داده، پاسخگویی، پشتیبانی طرفداران و مشتریان، رتبه آوردن سایت در مسابقات و رقابتها، درآمدزایی از سایت، مراوده با برندهای جهانی، بهبود و ارتقاء رتبه سئو.

طراحی سایت ریسپانسیو

توقعات و خواسته ها

  1. آیا طرح، گزینه یا ویژگی خاصی در این وب سایت ها وجود دارد که بخواهید در سایت خود نیز بگنجانید؟
  2. چه مواردی در دیگر وب سایتها دیده­اید و واقعا آنها را دوست داشته­اید؟ این کار به بنچ مارکینگ (bench marking) یا الگوبرداری از بهترین اقدامات سایر سازمان ها و وب سایت ها که به بهبود عملکرد سازمان می انجامد، کمک می کند.
  3. چه مواردی در دیگر وب سایت ها دیده ­اید و واقعا از آنها متنفر بوده­ اید؟
  4. 3 مورد که در طراحی وب سایت جدید شما بیشترین اهمیت را دارند، نام ببرید. تعیین اولویت ها در مرحله پیش از طراحی وب سایت به صرفه جویی در هزینه، زمان و دستیابی به اهداف با اولویت بیشتر در کمترین زمان کمک می کند.
  5. 3 مورد که در طراحی وب سایت جدید شما کمترین اهمیت را دارند، نام ببرید.

مشاوره رایگان طراحی سایت

چگونه یک وب سایت موفق در کسب و کار خود داشته باشیم؟

برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

دامین و هاستینگ

  1. هاست وب سایت شما کجا خواهد بود؟ اگر بخواهید در فضای مجازی حضور داشته باشید علاوه بر طراحی سایت نیازمند سرویس هاست یا میزبانی نیز هستید. هاست در واقع فضای مشخصی روی سرورهاست که می توان داده ها را روی آن ذخیره کرد.
  2. آیا دسترسی کامل به (نام کاربری و پسورد) پنل دامنه و هاستیگ خود دارید؟
  3. آیا هاست فعلی شما کلیه نیازهای وب سایت شما (فضا، پهنای باند، پایگاه داده و …) را برآورده می­ کند؟
  4. آیا می­خواهید یا نیاز دارید به فروشنده هاست جدیدی مراجعه کنید؟ باید نوع تغییرات مدنظر خود را با ظرفیت هاست فعلی خود مقایسه نمایید.
  5. آیا برای یافتن هاست مناسب نیاز به کمک دارید؟ برخی از شرکت های طراحی و توسعه وب سایت این خدمات را برای شما انجام خواهند داد و یا به شما در این زمینه مشاوره خواهند داد.
  6. آیا در حال حاضر نام دامنه یا URL خود را دارید؟ منظور از URL همان آدرس سایت شماست که نباید توسط سایر شرکت ها ثبت شده باشد، چرا که در این صورت باید آن را خریداری نمایید.
  7. اگر نه، آیا برای انتخاب و ثبت یک URL خوب به کمک احتیاج دارید؟
  8. از طرف شما چه کسی مسئول مدیریت وب سایت است؟ فردی را در داخل شرکت مسئول پروژه راه اندازی و مدیریت وب سایت جدید نمایید.
  9. آیا پیمانکاران دیگری هم وجود دارند؟ باید مشخص کنید که مراحل مختلف ساخت و طراحی وب سایت بر عهده چه کسانی در داخل شرکت یا چه شرکت های خارجی است. و اینکه آیا قصد برون سپاری دارید یا خیر.
  10. چه کسی و چگونه نگهداری از وب سایت را مدیریت می ­کند؟ تعیین کنید که پس از بالا آمدن سایت مراحل بعدی مدیریت و به روز رسانی سایت بر عهده کیست و چه برنامه ای برای این کار دارد.
  11. آیا بودجه مشخصی برای این کار در نظر گرفته اید و مجبورید تا آن سقف هزینه کنید؟ قبل از هر کار هزینه های احتمالی اعم از خرید دامین، طراحی سایت، تهیه محتوا، مدیریت سایت و … را پیش بینی و با بودجه مور نظر خود مقایسه نمایید.

بیشتر بخوانید: مقاله مشاوره طراحی سایت

نوع وب سایت

  1. سبک و نوع وب سایت مورد نظرتان را توضیح دهید . می توانید از نمونه کارهای ما دیدن کنیدمانند: وبسایت شخصی (Personal)، تک صفحه ای ، بلاگ محور، وبسایت های بروشوری، وبسایت های سرگرمی، وبسایت فروشگاهی، وبسایت پورتفولیو (نمونه کار)، وبسایت پرومو، وبسایت خبری، وبسایت کسب و کار، وب پورتال، وبسایت مالتی مدیا، وبسایت انجمن آنلاین، وب سایت شرکتی، وبسایت رزومه، وبسایت آموزشی، ... 
  2. آیا در حال حاضر از سیستم خاصی استفاده می­ کنید؟
  3. آیا به سیستم مدیریت محتوا احتیاج دارید؟ امروز وجود سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای سایت ها لازم و ضروری به نظر می رسد که پیش از این به طور مفصل به آن پردخته ایم.
  4. ترجیح می ­دهید از کدام سیستم مدیریت محتوا (CMS) استفاده کنید؟ (به عنوان مثال  WordPress, DNN، Joomla، Drupal، Concrete 5،)
  5. اگر ترجیح خاصی ندارید، آیا برای انتخاب بهترین CMS (سیستم مدیریت محتوا) که بتواند کلیه خواسته­ هایتان را پوشش دهد به کمک احتیاج دارید؟
  6. آیا به سطوح دسترسی چندگانه نیاز دارید؟ مثلا اینکه کارمندان فروش تنها به بخش فروش سایت دسترسی داشته باشند و کارمندان بازاریابی به بخش تهیه محتوا و دریافت ایمیل های سایت و
  7. آیا احتیاج دارید که فرایندهای تایید انتشار محتوا را مدیریت کنید؟
  8. آیا به بازاریابی با محتوا نیاز دارید؟
  9. آیا قصد استفاده از انیمشن در سایت خود دارید؟ مثل یک انیمیشن خاص
  10. آیا آنها از قبل تهیه شده­ اند یا باید آنها را بسازید؟

سوالات کلیدی قبل از طراحی سایت

طراحی گرافیکی

  1. آیا شرکت شما با رنگ های خاصی شناخته می­ شود که باید از آنها استفاده کنید؟ برخی از برندها علاوه بر لوگو و شعار مشخص دارای یک یا چند رنگ سازمانی نیز می باشند که نشان دهنده هویت آن سازمان است. در ساخت سایت باید به این رنگ ها نیز توجه کرد تا یکپارچگی عناصر بازاریابی حفظ شود.
  2. آیا برای رنگ های سازمانی خود می ­توانید شماره پنتون (Pantone Numbers) تهیه کنید؟ سیستم تطبیق رنگی پنتون، سیستمی استاندارد برای رنگ هاست که با اختصاص کد مشخص برای رنگ ها به شما این امکان را می دهد که یکپارچگی رنگ ها را در کلیه ابزار بازاریابی خود حفظ نمایید.
  3. آیا چیز دیگری مثل بروشور، کاتالوگ، سربرگ یا نشریه وجود دارد که نیاز باشد سایت از طرق مختلف مثل رنگ، ساختار یا طراحی با آن هماهنگ و یکپارچه شود؟ این موارد را شناسایی کنید.
  4. نقاط مثبت و منفی وبسایت فعلی ­تان چیست؟ اگر در حال حاضر صاحب وب سایت و در برخی از موارد از عملکرد آن راضی هستید، لیستی از نقاط قوت سایت فعلی خود تهیه نمایید تا از آنها در طراحی جدید سایت خود نیز استفاده کنید.
  5. آیا قابلیت یا گزینه ­ای در وب سایت فعلی شما وجود دارد (به غیر از محتوا) که بخواهید آن را نگه داشته و حفظ کنید؟
  6. 3 مورد که مایه سرخوردگی و خجالت شما از وب سایت فعلی ­تان است را نام ببرید؟ شناسایی نقاط ضعف وب سایت و راه حل هایی برای بهبود آنها، از تکرار اشتباهات در ساخت سایت جدید جلوگیری می کند.
  7. وب سایت های رقبای شما در حال حاضر چه ویژگی هایی دارند که شما نیز می خواهید داشته باشید؟
  8. آیا هیچ وب سایتی با طراحی گرافیکی خاصی وجود دارد که به آن علاقه مند باشید؟ لیستی از لینک های طرح های سایت مورد علاقه خود را تهیه کنید
  9. آیا در حال حاضر لوگوی مشخصی دارید یا باید یک لوگو طراحی کنید؟
  10. اگر در حال حاضر لوگو دارید آیا به فایل های اصلی آن دسترسی دارید؟ فایل باکیفیت و با فرمت مخصوص برای برخی از طراحی های سایت لازم است که اگر به این فایل ها دسترسی نداشته باشید نیازمند طراحی مجدد آنها خواهید بود.
  11. آیا احتیاج به ساخت فاوآیکون (Favicon) دارید؟ به تصاویر کوچکی که به شکل آیکون در کنار آدرس سایت شما در قسمت آدرس مرورگر قابل مشاهده است فاوآیکون گفته می شود.

محتویات

  1. آیا نقشه سایت وبسایت جدیدتان تکمیل شده یا اینکه جزو برنامه های پیش رویتان است؟
  2. تخمین می­زنید وب سایت پایانی چند صفحه خواهد بود؟
  3. آیا وایرفریم (Wireframes) صفحه ­های تان آماده است یا اینکه ساخت آنها را در برنامه هایتان قرار داده اید؟ وایر فریم در واقع راهنمای تصویری کامل از وب سایت است که قبل از شروع طراحی سایت تهیه می شود و چهارچوب کلی سایت را مشخص می‌کند.
  4. آیا برای وب سایت محتوا دارید یا تهیه محتوا بخشی از برنامه کاری آینده شما است؟
  5. چند صفحه محتوا باید ایجاد شود؟
  6. آیا محتوای خود را از بیرون تهیه و قالب­ بندی می ­کنید یا قصد دارید خودتان این کار را بکنید؟ پیش از این به اهمیت و نقش بازاریابی محتوا در جذب مخاطبان و افزایش آگاهی از برند پرداخته ایم. شما پیش از توسعه وب سایت خود باید در مورد برون سپاری یا استخدام یک مدیر محتوا تصمیم بگیرید.
  7. آیا ارتباطی میان محتویات سایت و شبکه های اجتماعی وجود خواهد داشت؟ با استفاده از این تکنیک و مثلا قرار دادن لینک محتوایی که تهیه کرده اید در شبکه های اجتماعی گوناگون می توانید هم به ارتقای سایت و هم محتوای خود کمک کنید.
  8. آیا شما یا تیمتان برای آپدیت کردن وب سایت، انتشار محتوا و … نیاز به آموزش دارید؟
  9. انتظار دارید که بازدیدکنندگان چه نوع اقداماتی در وب سایتتان انجام دهند؟ تا آنجا که می توانید از تعامل کاربران در وب سایت خود بهره ببرید.
  10. آیا در نظر دارید که از عکس های خاصی استفاده کنید؟ مثل عکس های از محیط داخلی سازمان و پرسنل، محصولات، گواهینامه ها، پروژه های تکمیل شده و
  11. آیا مالک کلیه حقوق این فایل ها هستید؟ قوانین کپی رایت را در استفاده از هرگونه عکس رعایت کنید.
  12. آیا می­ توانید عکس های با کیفیت (Hi-Res) تهیه کنید؟ همواره از عکس های با کیفیت بالا در وب سایت ها استفاده می شود.
  13. آیا به پیدا کردن و یا ساختن تصویر برای سایت احتیاج دارید؟
  14. آیا در سایت جدید امکان پخش فایل های صوتی یا تصویری نیز وجود دارد؟
  15. اگر بله، آیا فایل های مناسبی برای این بخش در اختیار دارید یا اینکه ساخت این محتوا در برنامه آینده ­تان است؟
  16. چه تعداد ویدیو یا فایل صوتی افزوده و یا ساخته خواهد شد؟ باید برای کلیه محتواهای مورد نیاز در سایت برنامه ریزی داشته باشید.
  17. آیا هیچ فایل چندرسانه­ ای یا اسناد pdf وجود دارد که نیاز باشد در سایت گنجانده شود یا اینکه باید چنین فایل هایی ساخته شود؟ برخی از سایت ها کاتالوگ، دستورالعمل استفاده از محصولات، رزومه شرکت و … را در قالب فایل پی دی اف یا فیلم های آموزش در مورد محصولات خود و … را در سایت قرار می دهند،که قبل از ساخت وب سایت باید به تهیه آنها نیز توجه کرد.

طراحی سایت

طراحی سایت

  1. آیا بازدیدکنندگانتان نیازهای خاصی مثل فونت بزرگتر یا صفحه­ خوان دارند؟
  2. آیا سایت تان باید به گونه­ ی باشد که با گوشی موبایل هم به راحتی ( طراحی سایت واکنشگرا ) قابل دسترسی باشد؟
  3. آیا هیچگونه الزامات خاصی برای موبایل دارید؟
  4. آیا سایت تان باید به وسیله چند زبان مختلف پشتیبانی شود؟ این مورد برای شرکت های بین المللی بسیار ضروری است.
  5. آیا برای تجارت الکترونیک به سیستم کارت خرید احتیاج دارید؟ یکی از نیازمندی های سایت های فروش امکان برخورداری از سبد خرید و اتصال به درگاه های پرداخت الکترونیک است.
  6. آیا یک طراحی با عرض ثابت می­خواهید یا عرض شناور؟
  7. چه اطلاعاتی باید در صفحه اصلی (Home Page) باشد؟ کلیه این اطلاعات را با استفاده از نیازهای خود و الگوبرداری از سایر شرکت ها مشخص نمایید
  8. چه اطلاعاتی باید همیشه در دید (Visible) باشند؟ مثل لوگو یا شماره تماس شرکت
  9. قصد دارید در سایت به چه ویژگی ­ها، بخش ها یا اطلاعاتی تاکید کنید؟
  10. قصد دارید آن را چگونه برجسته کنید؟ با فونت بزرگتر یا رنگ مشخص و یا قرار گرفتن در مکان های خاص و
  11. ایا بخش های مختلف سایت شما به طراحی، قالب­ بندی یا رنگ متفاوت احتیاج دارند؟

امکانات

  1. آیا به قابلیت های چت آنلاین نیاز خواهید داشت؟
  2. آیا سایت شما به بلاگ و یا تالار گفتمان (Forum) احتیاج دارد؟
  3. چه نوع محتوایی در مناطق محافظت شده با پسورد قرار خواهد گرفت؟
  4. سایت جدید شما به چه تعداد فرم وب (Web Forms) احتیاج دارد؟ فرم وب یا WF قدیمی ترین مدل برای برنامه نویسی و طراحی صفحات وب به کمک رخ دادن رویدادها درون صفحه و سپس تصمیم گیری برای پاسخ و استخراج نتایج بر حسب آنهاست. مثل فرمی که برای ورود اطلاعات تماس خود به سایت پر می کنید و این داده ها در دیتابیس ذخیره و برای مدیر سایت ایمیل می شود.
  5. آیا کاربران به هر دلیلی به عضویت در سایت شما احتیاج دارند؟ مثلا بتوانند با عضویت در سایت و برخورداری از پروفایل از سایت شما خرید انجام دهند. یا به محتوای خاصی دسترسی پیدا کنند
  6. آیا به قسمت هایی که به وسیله پسورد محافظت شود احتیاج دارید؟ مثل پروفایل هر یک از مشتریان
  7. هدف هر یک از آنها چیست؟
  8. قصد دارید اطلاعات ارسال شده (مثل آدرس های ایمیل) را چگونه مدیریت کنید؟ همواره سیستمی برای مدیریت داده های دریافتی داشته باشید تا بتوانید در زمان مناسب به درستی از این داده ها استفاده نمایید.
  9. آیا به گزینه هایی که به وسیله آن بتوان مطالب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت ( مثل tweet، like، +1، share و … ) احتیاج دارید؟
  10. آیا هیچ نرم ­افزار کاربردی دیگری دارید که بخواهید با سایت ادغام کنید؟
  11. آنها را نام ببرید.
  12. آیا در سایت خود به تقویم (Events Calendar) احتیاج دارید؟
  13. آیا خدمات اشتراک ارایه خواهید کرد؟ مثل اشتراک خبرنامه سایت
  14. آیا برای هیچ یک از مراحل اشتراک مثلا ارسال محتوا و یا پرداخت حق اشتراک، از سایت ثالث استفاده می ­کنید؟
  15. آیا می­خواهید هیچ یک از ویژگی­ های “محتوای مبتنی بر تقاضا” (Content-On-Demand) را به کار ببندید؟ )به عنوان مثال عناصر پنهانی که با انجام عملی خاص ظاهر می­ شوند.)
  16. آیا به ویژگی امکان جستجوی داخلی در سایت احتیاج دارید؟
  17. آیا می­خواهید که شماره­ های تماس به شکل برجسته نمایش داده شوند؟
  18. آیا هیچ ویژگی یا قابلیت خاصی سراغ دارید که به آن نپرداخته باشیم؟

طراحی استراتژی دیجیتال مارکتینگ

چگونه از تمامی ظرفیت‌های تبلیغات در فضای دیجیتال استفاده کنیم؟

برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

سئو

  1. آیا به ایجاد هرگونه سفارشی­ سازی مثلا بهینه­ سازی برای جستجو یا بسته­ بندی سفارشی سازی شده احتیاج دارید؟
  2. آیا این موارد باید برای جستجو بهینه­ سازی شوند؟ سئو در این فایل ها متفاوت از محتوای معمولی است.
  3. آیا به دنبال سئو لغات کلیدی فراتر از دامنه طراحی و توسعه هستید؟
  4. آیا حساب کاربریGoogle Analytics دارید؟ اهمیت استفاده از گوگل آنالتیک را در بازاریابی دیجیتال  با استفاده از تحلیل های دیجیتالی که ارائه می کند، دست کم نگیرید.
  5. آیا امکان دسترسی به این حساب برای دیجیتال ّمارکتر شما وجود دارد؟ بسیاری از تحلیل های به دست آمده از گوگل آنالیتیک به بازاریابان در تدوین استراتژی ها و بررسی عملکرد وبسایت و برنامه های بازاریابی کمک می کند.

امتیاز:

ارسال دیدگاه‌ها‌


تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌


ﺳﻪشنبه, 24 دی,1398

ویرگول

آفرین به این متن

ﺳﻪشنبه, 24 دی,1398

فاطمه وحیدی

مقاله بسیار مفیدی بود.

چهارشنبه, 25 دی,1398

sunflower

بسیار کامل و عالی بود. سپاس

Skip Navigation Links.
  • بازگشت