جی تی متریکس (gtmetrix) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چهارشنبه 08 فروردین 1397

جی تی متریکس (gtmetrix) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

جی تی متریکس چیست؟

سرعت بارگذاری از عوامل مهم و تاثیرگذار در سئو سایت است. برای یافتن مشکلات مربوط به سرعت بارگذاری و رفع آن ها ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از معروف ترین و پر مصرف ترین آن ها جی تی متریکس است که یکی از سرویس های دو شرکت بزرگ یاهو و گوگل است. جی تی متریکس به صورت کاملا دقیق وب‌سایت را مورد بررسی قرار می دهد و تحلیل های دقیقی را در حوزه های مختلف ارائه می دهد.  اندازه‌گیری دقیق سرعت سایت یک عامل حیاتی برای سایت می‌باشد. اندازه‌‌گیری سرعت سایت باید چندین بار در زمان‌های مختلف انجام شود و میانگین نتایج گرفته شده است که سرعت واقعی سایت را نشان می‌دهد. به دلیل اینکه عملکرد وب سایت شما در طول روز با توجه به تعداد بازدید کننده ها و یا حتی استفاده از جعبه سرور در صورت مشترک بودن هاست تغییر خواهد کرد. اگر چه سرعت واقعی بارگذاری نشان داده شده در ثانیه در طول یک روز (یا حتی یک هفته) ممکن است تغییر کند؛ اما GTMetrix  راهکارهای بسیار خوبی را برای چگونگی بالا رفتن سرعت وب سایت نشان می‌دهد که با گذشت زمان تغییر نخواهد کرد. اساس استفاده از GTMetrix  به صورت رایگان است و می‌توانید با مراجعه به سایت https://gtmetrix.com  ، آدرس سایت مورد نظرتان را وارد کنید و بر روی دکمه  Analyzeکلیک کنید تا عملیات بررسی سایت شروع شود.

جی تی متریکس

بخش های مختلف جی تی متریکس

Performance scores

این بخش معیارهایی برای سنجش سرعت را ارائه می دهد و دارای دو بخش زیر است:

PageSpeed score :  نشان دهنده درصد بهینه بودن کدهای سایت است و هر چه میزان این درصد بالاتر باشد سایت شما بهینه تر است.

Yslow score  : این بخش هم درصدی را نشان می‌دهد که بر اساس ابزار و استانداردهای یاهو برای سرعت بارگذاری سایت است. اگر وب‌سایت شما در این قسمت دارای امتیاز مناسبی نیست، توصیه می کنیم با یک برنامه‌نویس حرفه‌ای در شرکت ایزی وب جهت بهینه‌سازی این مقادیر مشورت کنید تا بتوانید سرعت سایت تان را به حداکثر مقدار ممکن برسانید.

Page Detail

Page Load Time  : این قسمت، زمان بارگذاری کامل سایت بر حسب ثانیه را نشان می‌دهد.

:  Total Page Size این قسمت حجم اصلی صفحه سایت که مورد بررسی قرار گرفته شده است را نشان می دهد.

Request  : این قسمت، تعداد درخواست‌های ارسالی به سرور برای بارگذاری قسمت های مختلف سایت را نشان می دهد. هر چه تعداد درخواست‌ها میان سرور و مرورگر کمتر باشد، فشار کمتری به سرور وارد می شود. در نتیجه سرعت بارگذاری سایت افزایش می‌یابد.

PageSpeed  و  Yslow

این قسمت اطلاعات به دست آمده از بررسی سایت با الگوریتم گوگل و یاهو را نشان می دهد. نتایج این قسمت توصیه‌هایی را برای بهتر شدن سرعت سایت ارائه می دهد. به عبارت دیگر با دیدن این نتایج متوجه می‌شوید که چه عواملی باعث کندی و کاهش سرعت سایت تان شده است و می توانید آن ها را برطرف کنید. اصلاح این موارد در سئو سایت نقش مهمی دارد، به طور مثال Optomize image با ارائه راهکارهایی از شما می‌خواهد که حجم تصاویر سایت تان را بهینه کنید.

Waterfall

این قسمت یکی از مفیدترین قسمت های ابزار GTMetrix برای بررسی میزان سرعت وبسایت است که به صورت چارت هایی نتایج زمان صرف شده برای بارگذاری منابع، تصاویر، استایل‌ها و غیره را نشان می‌دهد.

Video

این قسمت، فایل‌های ویدئویی را از نظر سرعت و بهینه سازی سایت مورد بررسی قرار می‌دهد.

History

این قسمت یکی از بهترین ویژگی‌هاست زیرا به شما اجازه می‌دهد نتایج تست های مختلف بر روی یک صفحه را در فواصل زمانی مختلف در قالب یک نمودار مشاهده کنید.

مزایای جی تی متریکس

جی تی متریکس به عنوان ابزاری برای بهینه سازی وب‌سایت ها و بهبود رتبه آن ها دارای مزایای زیر است:

1- بررسی و آنالیز جزئیات سرعت بارگذاری سایت

2- ارائه لیستی از مواردی که باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت می شوند.

3- ارائه راهکارهای مفید برای بهبود سرعت سایت با توجه به آنالیز صورت گرفته

4- اطلاع رسانی از سرعت و نحوه بارگذاری بخش های مختلف سایت

5- ارائه اطلاعات و آنالیز سایت به صورت روزانه، ماهانه و سالانه

معیارهای افزایش سرعت سایت در جی تی متریکس 

YSlow معیارهایی متفاوت از بخش PageSpeed را برای بهبود سرعت سایت نشان می دهد. معیارهای این بخش به صورت زیر است:

Use a Content Delivery Network (CDN)

با استفاده از CDN فایل های استاتیک سایت شما به حالت کش استفاده می شوند و در سرورهای مختلف دنیا ذخیره می شوند. پس از فراخوانی کاربر، فایل های استاتیک از نزدیکترین مکان به کاربر دانلود شده و نمایش داده می شوند. به همین دلیل سرعت بارگذاری سایت به شدت افزایش می یابد. استفاده از CDN به ویژه زمانی که فاصله مکانی سرور شما با مخاطبین تان زیاد است، توصیه می شود.

Add Expires headers

هدرهای منقضی شده به مرورگرها اجازه خواهند داد تا یک نسخه cache از صفحه را به خدمت بگیرند.
expire header
 چیست؟
expire header  یا هدر های منقضی شده به مرورگر می گویند که باید درخواست مشخصی از فایل ها از سرور بگیرند یا اینکه باید از کش (cache)  مرورگر استفاده کنند.  هدر های منقضی شده باعث کاهش HTTP reuest  می شوند، و همچنین باعث کاهش لود سرور و افزایش زمان بارگذاری صفحه سایت خواهند شد.

Make fewer HTTP requests

کاهش HTTP requests از طریق ترکیب فایل ها و CSS Spirits

Reduce DNS lookups

جستجوی (Domain Name System) DNS، تأخیر در درخواست های اولیه به هاست را اضافه می کند. درست شدن درخواست ها برای تعداد زیادی از هاست های مختلف می تواند به کارایی آسیب برساند.

Use cookie-free domains

محتوای استاتیک از دامنه های مختلف برای جلوگیری از ترافیک کوکی های غیرضروری به کار گرفته می شود. وقتی که مرورگر درخواست تصویر استاتیک می کند و کوکی ها را با درخواست می فرستد، سرور کوکی ها را رد می کند. این کوکی ها برای ترافیک شبکه غیر ضروری هستند.

Compress components with gzip

در این بخش، ذخیره کردن زمان و پهنای باند به وسیله ی فشرده سازی منابع امکان پذیر است. استفاده از gzip  در سمت سرور، حجم صفحات سایت شما به طرز قابل توجهی کاهش می دهد و باعث می شود سرعت بارگذاری آن ها به طور قابل توجهی افزایش یابد. فعال سازی gzip در سمت سرور کار بسیار ساده ای است و به راحتی می توانید با تنظیمات سمت سرور آن را فعال کنید.

Minify JavaScript and CSS

این بخش موجب ازبین رفتن کاراکترهای غیرضروری از جاوا اسکریپت و CSS برای سرعت بخشیدن به زمان دانلود می شود.

Avoid URL redirects

ریدایرکت URL با استفاده از کدهای وضعیت  HTTP 301 و 302 HTTP ساخته شده است و به مرورگر می گوید که به مکان دیگر بروند. از به کار بردن ریدایرکت URL به عنوان تاخیر اضافی در بارگذاری صفحه، پرهیز کنید.

 Make AJAX cacheable

به وسیله ی درخواست Ajax به کش، از تاخیر های غیرضروری می توان جلوگیری کرد. بهینه سازی پاسخ های AJAX برای بهبود اجرا مهم است و بهترین روش برای بهینه سازی آن، درست شدن و ساخت پاسخ کش ها است.

جی تی متریکس

 Remove duplicate JavaScript and CSS

فایل های تکراری جاوا اسکریپت و CSS به وسیله ی استفاده از HTTP requests های غیرضروری (فقط IE) و اجرای جاوا اسکریپت های هدر رفته (در IE و Firefox) به عملکرد و اجرا آسیب می رساند. IE  اگر شامل دو بار اسکریپت های خارجی شوند و کش نباشند، دو بار HTTP requests را در طول بارگذاری صفحه تولید می کند.

 Avoid AlphaImageLoader filter

بلوک AlphalmageLoader اینترنت اکسپلورر رندر و زمان بارگذاری صفحه را افزایش می دهد.

 Avoid HTTP 404 (Not Found) error

زمانی که به یک جاوا اسکریپت خارجی لینک داده می شود، اشتباه است که نتیجه ی آن 404 باشد. بعضی از سایت ها دارای پیغام های 404 (به عنوان مثال، آیا منظورتان ...؟) هستند، که به کاربر کمک می کنند اما منابع سرور همچنان به هدر رفته اند.

 Reduce the number of DOM elements

یک صفحه ی پیچیده به معنی بایت های زیاد برای دانلود و هم چنین به معنی کم کردن پردازش DOM آرام تر در جاوا اسکریپت است. کاهش مولفه های DOM باعث بهبود اجرا می شود.

14. Use GET for AJAX requests

بهتر است که از GET به جای POST استفاده کنید زمانیکه Get هدر و داده ها را باهم می فرستد (مگر اینکه خیلی کوکی وجود داشته باشد).

 Avoid CSS expressions

عبارات می توانند هزاران ارزیابی CSS غیر ضروری را تولید کنند. می توان گفت که این عبارات اغلب زمانی مورد بررسی قرار می گیرند که صفحه کوچک و رندر شده، زمانی که صفحه اسکرول شده و حتی زمانی که کاربر ماوس خودر را در صفحه به حرکت در می آورد.

 Reduce cookie size

نگهداری کوکی ها به کوچک ترین اندازه که امکان پذیر باشد به حداقل رساندن اندازه هدر HTTP کمک می کند و در زمان پاسخ به کاربر مهم و تأثیرگذار است. در واقع اطلاعات در مورد کوکی ها در HTTP headers بین وب سرور و مرورگر جا به جا می شود.

 Make favicon small and cacheable

favicon  را کوچک نگه دارید زیرا کاهش اندازه کوکی باعث بهبود عملکرد کوکی های root سرور برای بازیابی favicon می شود.

 Configure entity tags (ETags)

اجرای سرورهای مختلف با تنظیمات پیش فرض ETag می تواند از پاسخ های 304 جلوگیری کند.

 Make JavaScript and CSS external

 جاوا اسکریپت و CSS خارجی برای استفاده از کش مرورگر درست کنید. به عبارت دیگر، اگر جاوا اسکریپت و CSS  در فایل های خارجی توسط مرورگر ذخیره سازی شوند، اندازه فایل HTML بدون افزایش تعداد HTTP requests  کاهش خواهد یافت.

سرعت سایت چیست؟

سرعت سایت یکی از معیارهای مهم و تاثیرگذار در بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو است. سرعت سایت به دو قسمت کلی سرعت بار گذاری صفحه یا سرعت پاسخگویی سرور می تواند تعریف شود. منظور از سرعت بارگذاری سایت، میزان زمانی است که محتوای یک صفحه از سایت به صورت کامل بارگذاری می شود و منظور از سرعت پاسخگویی سرور، میزان زمانی است که از هنگام درخواست مرورگر تا شروع ارسال دیتا از سمت سرور به طول می انجامد. هر چقدر که مدت زمان بارگذاری صفحات سایت کمتر باشد، سرعت سایت بیشتر است. در نتیجه کاربران رضایت بیشتری دارند و بیشتر در سایت می مانند و موجب بهبود رتبه سایت می شوند. جی تی متریکس یکی از ابزارهای عالی برای افزایش سرعت بارگذاری سایت است و به سئو سایت کمک زیادی خواهد کرد.

سرعت سایت

بخش های مختلف PageSpeed در جی تی متریکس

Optimize Images

این بخش به شناسایی تصاویری که باعث افزایش زمان بارگذاری سایت تان می شود، کمک می کند و همچنین فایل کم حجم تصاویر سایت تان را در اختیار تان قرار می دهد و به این صورت، امکان تعویض تصاویر از حجم بالا به حجم پایین را برای شما آسان تر می کند.

Defer parsing of JavaScript

برای لود شدن یک صفحه، مرورگر باید تمام متن ها و تگ های <script> را تجزیه و بررسی کند، که همین امر موجب افزایش زمان بارگذاری یک صفحه از سایت می شود. با استفاده از این بخش می توانید به راحتی این فایل ها را کوچک (minimize) کنید. همانند بخش قبلی، جی تی متریکس فایل های کم حجم شده را در اختیار شما می گذارد، تا آن ها را جایگزین فایل های قبلی سایت خود کنید.

Leverage browser caching

شما به راحتی می توانید زمان بارگذاری صفحات سایت خود را کاهش دهید. استفاده از کش اهمیت بسیار زیادی دارد و به میزان قابل توجهی کارایی سایت شما را افزایش می دهد. به کمک فایل هایی که جی تی متریکس در این بخش برای شما قرار می دهد، زمان بارگذاری سایت خود را برای کسانی که بار دوم صفحه وب سایت شما را مشاهده می کنند، کاهش دهید.

Minify JavaScript

این بخش فایل های minify شده ی جاوا اسکریپت را در اختیار شما می گذارد و شما می توانید با جایگزین کردن این فایل ها با فایل های قبلی جاوا اسکریپت سایت خود، زمان سرعت بارگذاری صفحات سایت تان را کاهش دهید.

Minify HTML

در این بخش می توانید با استفاده از فایل های فشرده شده ی HTML که شامل کدهای inline JavaScript و CSS هستند، کمک زیادی به سرعت بارگذاری صفحات سایت خود داشته باشید.

Specify image dimenisons

مشخص کردن طول و عرض برای همه ی تصاویر موجب رندر شدن سریع تر (faster rendering) می شود. در حقیقت با استفاده از مشخص کردن ابعاد تصاویر در کدهای css می توانید از پیغام های پیشنهادی (recommendation)  این بخش جلوگیری کنید.

Specify a character set early

این بخش مربوط به تنظیمات کاراکترها در HTTP header و شناسایی آن ها می باشد. تنظیمات کاراکترها در سرورها باعث کاهش پردازش مرورگرها می شود. در این بخش، تنظیمات کاراکتر برای همه ی صفحات سایت تان در سرور تعریف خواهد شد، از تنظیمات تگ های meta http-equiv جلوگیری می شود و در نهایت باعث کاهش زمان بارگذاری صفحه می شود.

Remove query strings from static resources

بسیاری از پراکسی ها (proxies) مخصوصا مواردی که از نوع ورژن 3 هستند، حتی در زمانی که به صورت علامت سوال (؟) در URL هستند، کش نمی کنند. برای فعال سازی کش پراکسی برای این گونه منابع، رشته های کوئری را از منابع مرجع به منابع استاتیک حذف کنید و به جای آن پارامترها را به نام فایل خود encode کنید.

Avoid bad requests

در این بخش می توانید لینک های شکسته (broken links) و یا خطاهای 404 و یا 410 را شناسایی کنید و از اتلاف وقت و درخواست های اضافی جلوگیری کنید.

Avoid landing page redirects

ریدایرکت به landing pages موجب تاخیر در بارگذاری صفحه می شود. در بسیاری از بخش ها ریدایرکت ها می توانند بدون اینکه تغییری در توابع آن صفحه داشته باشند، حذف شوند.

Enable gzip compression

کاهش حجم فایل های فرستاده شده از سمت سرور، باعث افزایش سرعت سایت می شود. در این بخش می توانید باعث کاهش سایز هر صفحه ای از سایت تان تا حدود 70 درصد شوید که باعث افزایش سرعت صفحه ی سایت شما خواهد شد.

Enable keep-Alive

فعال کردن حفظ اتصالات HTTP یا اتصالات بادوام HTTP به اتصالات یکسان TCP به فرستادن و دریافت درخواست های متعدد HTTP اجازه می دهد. بنابراین، برای درخواست های بعدی زمان تاخیر کاهش می یابد.

Inline small CSS

یک جایگزین خوب برایCSS   درون خطی(Inline CSS) ، ترکیب فایل های CSS خارجی (external CSS) است.

Inline small JavaScript

یک جایگزین خوب برای جاوا اسکریپت درون خطی (inline JavaScript) ترکیب فایل های جاوا اسکریپت خارجی (external JavaScript) است.

Minify CSS

فشرده سازی فایل های css به ذخیره ی تعداد بسیاری از بایت ها و افزایش سرعت دانلود و زمان اجرا کمک می کند. از این بخش برای جایگزینی فایل های فشرده ی css با فایل های قبلی css سایت استفاده می شود.

Minimize redirects

این بخش کمک می کند تا ریدایرکت های HTTP را از یک URL به URL دیگری برای کاهش RTTs  اضافی انتقال داده و زمان صرف شده را برای کاربران سایت به حداقل برسانید.

Minimize request size

نگه داشتن کوکی ها و درخواست  عنوان کوچکی(Header) که امکان پذیر است، می تواند درخواست HTTP که متناسب با یک بسته واحد است، را تضمین کند. در حالت ایده آل، یک درخواست HTTP نباید فراتر از 1 بسته برود.

Optimize the order of styles and scripts

کد جاوا اسکریپت می تواند محتوا و طرح صفحه ی وب را تغییر دهد، بنابراین مرورگر برای رندر هر محتوا، تگ های اسکریپت را تا زمانی که آن اسکریپت دانلود شود، تجزیه و اجرا و دنبال می کند. این بخش بهینه سازی اسکریپت های داخلی و خارجی موازی بهتری از دانلود ها و سرعت زمان رندر مرورگر را ممکن می سازد.

Put CSS in the document head

حرکت بلوک های درون خطی استایل و متغیرهای (link) از بخش body که بخش head برای اجرای عملکرد آن را بهبود می بخشد.

Serve resources from a consistent URL

این بخش برای استفاده و به کارگیری منابع URL منحصر به فرد، از بین بردن بایت های دانلود های تکراری و RTTs اضافی بسیار مهم است.

Serve scaled images

به کارگیری و استفاده از اندازه مناسب تصاویر می تواند بایت بسیاری از داده ها را ذخیره کند و باعث بهبود عملکرد صفحه وب، به ویژه آن دسته از دستگاه های کم قدرت مثل (موبایل) شود.

Specify a cache validator

همه ی منابع استاتیک باید آخرین تغییرات داشته باشند، که این امر به مرورگرها اجازه ی دسترسی کامل به cach  را می دهد.

Combine images using CSS sprites

ترکیب تصاویر به چندین فایل کوچک تا جایی که استفاده از CSS برای کاهش تعداد گردش و تاخیر در دانلود دیگر منابع ممکن است، منجر به کاهش درخواست بالا و کاهش تعداد کل بایت ها توسط صفحه ی دانلود وب می شود.

Avoid CSS @import

استفاده از CSS@import در CSS خارجی می تواند تاخیر در حین زمان بارگذاری یک صفحه را افزایش دهد.

Prefer asynchronous resources

fetch  کردن منابع ناهمگام (غیر همزمان) مانع از مسدود شدن بارگذاری صفحه می شود.

Avoid a character set in the meta tag

این بخش، تنظیمات کاراکتر مشخص شده در متا تگ را نشان می دهد. مشخص شدن تنظیمات کاراکتر در متاتگ، پیش بینی دانلود در IE8 را غیر فعال می کند. برای بهبود دانلود برابر منابع، حرکت تنظیمات کاراکتر به تنظیمات محتوای HTTP یک نوعی از پاسخگویی Header  است.

Specify a Vary Accept-Encoding header

خطاها (Bugs) در بعضی پراکسی های عمومی ممکن است به نسخه های فشرده ای از منابع خود به خدمت کاربرانی که فشرده سازی را پشتیبانی نمی کنند، منجر شود.

پذیرش کدگذاری (encoding)، header  را برای ذخیره پراکسی برای هر دو (فشرده و غیر فشرده) نسخه ای از منبع راهنمایی می کند.

سخن آخر

اگر شما علاقه مند هستید تا یک سایت با سرعت بالا داشته باشید؛ نیازمند یک ابزار جامع برای سنجش سرعت تان هستید. GTMetrix این کار را به صورت کاملا دقیق و جامع برای شما انجام می دهد و به شما یک تصویر کامل از چگونگی عملکرد سایت تان را ارائه می‌دهد. فراموش نکنید که تنها نباید صفحه اصلی سایت خود را تست کنید، بلکه همه صفحات سایت را از مکان های مختلف تست کنید و بر روی کاهش زمان بارگذاری آن ها به جای به حداکثر رساندن درصدهای PageSpeed و YSlow تمرکز کنید. به طور کلی از GTMetrix می‌توان برای افزایش سرعت بارگذاری سایت؛ تجزیه و تحلیل سایت از نظر بهینه سازی تصاویر و ... جهت بهینه‌سازی بهتر، مقایسه چندین سایت با یکدیگر، ارائه راهکارهای کاربردی در زمینه سئو سایت و... استفاده کرد.


امتیاز:

ارسال دیدگاه‌ها‌


تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

دیدگاه‌ها‌


در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
Skip Navigation Links.
  • بازگشت