مرکز تماس: 66384920
مقالات طراحی سایت و خدمات دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ﺳﻪشنبه 20 اسفند 1398

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده

با توجه به رشد تکنولوژی ونفوذ اینترنت در تمام صحنه‌های زندگی، دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال، روز به روز در حال گسترده شدن است و خیلی زود روشهای بازاریابی سنتی ناپدید خواهند شد و جای آن را دیجیتال مارکتینگ خواهد گرفت. بر خلاف بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتال بسیار ارزان تر وهمه گیر تر است.

با استفاده از ابزارهای دیجیتال شما می توانید در مدت زمانی کوتاه به طیف وسیعی از مخاطبان دسترسی داشته باشید. پیشرفت های تکنولوژیکی اخیر، منجر به محو شدن ابزارهای بازاریابی سنتی شده است. مردم به تبلت ها، تلفن های هوشمند ، کامپیوترها و ساعت های هوشمند، وسایل بازی و خانگی هوشمند و کلا اینترنت اشیاء گرایش یافته اند.

 به همین سبب، در این نوشتار می‌خواهیم یک نگاه جامع به مقوله دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

۱۹۹۰ میلادی – اولین استفاده از واژه بازاریابی دیجیتال

واژه بازاریابی دیجیتال برای نحستین بار در دهه ۱۹۹۰ میلادی استفاده شد. عصر دیجیتال با ورود اینترنت و توسعه پلتفرم وب ۱٫۰ آغاز شد. پلتفرم وب ۱٫۰ اجازه می دهد تا کاربران اطلاعاتی را نیاز دارند، پیدا کنند. اما نمی توانستند آنها را به اشتراک بگذارند. تا آن زمان هنوز بازاریابان از پلتفرم های دیجیتال مطمئن نبودند.

۱۹۹۳ میلادی – اولین بنر قابل کلیک

در سال ۱۹۹۳ ، اولین بنر قابل کلیک، پس از آنکه توسط HotWired برای تبلیغاتش خریداری شد، به طور زنده بکار گرفته شد. این نشانه ای از آغاز انتقال به عصر دیجیتال بازاریابی بود. در راستای همین تغییر تدریجی، در سال ۱۹۹۴ فناوری های جدید به بازار دیجیتال راه یافت. یاهو در همان سال راه اندازی شد.

۱۹۹۶ میلادی – تحولات عمده در بازار دیجیتال

یاهو پس از راه اندازی توسط جری یانگ به عنوان راهنمای جری برای www) Jerry’s Guide (to the World Wide Webشناخته شد. یاهو در سال اول نزدیک به یک میلیون بازدید دریافت کرد. این تغییرات باعث تحولات عمده در فضای دیجیتال شد. شرکت ها به مرور وب سایت های خود را برای افزایش رتبه در موتور جستجو بهینه کردند. در سال ۱۹۹۶ موتورهای جستجو و ابزار دیگری مانند HotBot ، LookSmart و Alexa راه اندازی شد.

۱۹۹۸ میلادی – تولد گوگل

۱۹۹۸ را باید با تولد گوگل ثبت نماییم. مایکروسافت موتور جستجوی MSN را راه انداخت. یاهو بازار جستجو در اینترنت را ارائه کرد. دو سال بعد ، با ترکیدن این حباب اینترنتی با حضور پرقدرت غول های موتور جستجو اکثر موتورهای جستجوی کوچکتر از صحنه بازار خارج شدند.

۲۰۰۶ میلادی – رقابت شدید گوگل و یاهو

دنیای بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۰۶ شاهد رقابتی شگفت انگیز بود. ترافیک موتورهای جستجو در یک ماه به حدود ۶٫۴ میلیارد افزایش یافت و MSN مایکروسافت در حاشیه قرار گرفت و جستجوی زنده با رقابت گوگل و یاهو به اوج رسید.

با در نظر گرفتن فرصت ها، گوگل شروع به توسعه و رشد کرد. گوگل خدماتی مانند AdWords را که تبلیغات ۳ خطی را در بالا یا سمت راست نتایج جستجو نشان می داد، را معرفی کرد. همچنین AdSense یا هزینه برای هر کلیک تبلیغات را نیز ارائه داد.

در همان زمان گوگل متوجه ارزش تجزیه و تحلیل محتوای دریافت شده گردید و تصمیم به هدفمند نمودن تبلیغات نمود. در راستای همین حرکت، گوگل به بزرگترین بازیگر دنیای کسب و کار تبدیل شد.

حال با این مقدمه، نوبت به آن رسیده است که ببینیم اصلاً دیجیتال مارکتینگ چیست و شامل بر چه چیزهایی دارد؟

دیجیتال مارکتینگ یعنی ترویج و تبلیغ خدمات و محصولات از طریق کانال‌های آنلاین و ابزارهای دیجیتال است. در حال حاضر، اینترنت محبوب‌ ترین و البته مورد استفاده‌ ترین بستر برای بازاریابی دیجیتال است، اما تمامیت بازاریابی دیجیتال بر استفاده از اینترنت متکی نیست.

تبلیغ از طریق سایر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ از جمله اپلیکیشن‌های موبایل، پیامک، بیلبوردهای الکترونیکی، تلویزیون‌های دیجیتال، کانال‌های رادیویی و موارد این قبیل نیز در زمره‌ دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرد.

با توجه به رشد تکنولوژی و اینترنت، زندگی مصرف کنندگان حول کانال‌های دیجیتال در حال گذر است، بازاریابی دیجیتال بر ارائه‌ی محتوا با ارزش و تبلیغات مناسب به مصرف کنندگان هدف در زمان مناسب تمرکز دارد.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ به روایت آمار و ارقام

امروزه جهان بدون اینترنت حتی قابل تصور هم نیست. اتصال میلیاردها نفر به یکدیگر در سراسر جهان، ستون اصلی دنیای ارتباطات مدرن است. نرخ نفوذ جمعیت جهانی به دنیای آنلاین ۵۷ درصد است که آمریکای شمالی و اروپای شمالی با میزان نفوذ ۹۵ درصدی، در این آمار رتبه اول را دارند.

طبق آمار، تا ماه اکتبر سال ۲۰۱۹، ۴.۴۸ میلیارد نفر کاربر فعال اینترنت در دنیا وجود دارند و این عدد، ۵۸ درصد از جمعیت جهان را شامل می‌شود. چین، هند و آمریکا در این زمینه از دیگر کشورها پیشی گرفته‌اند.

از سال ۲۰۱۸، آسیا با بیش از ۲ میلیارد نفر کاربر آنلاین، از منظر آمار استفاده از اینترنت گوی سبقت را از مناطق دیگر ربوده و اروپا را با ۷۰۵ میلیون کاربر اینترنت به رده دوم رانده است.

جدیدترین آمار کاربران اینترنت از ابتدای سال ۲۰۲۰

  • ۴.۴۷۹ میلیون کاربر فعال اینترنت
  • ۴.۰۷۰ میلیون کاربر انحصاری اینترنت در موبایل
  • ۳.۷۲۵ میلیون کاربر فعال شبکه‌های اجتماعی
  • ۳.۶۶۰ میلیون کاربر فعال شبکه‌های اجتماعی بر روی موبایل

با توجه به آن‌چه که گفته شد، شما به مثابه‌ی یک کسب و کار کوچک یا بزرگ، باید تمرکزتان را بر روی این لوازم دیجیتال و خصوصاً گوشی‌های موبایل معطوف کنید و از طریق آن‌ها به تبلیغ محصولات و یا خدمات‌تان بپردازید.

۳ نوع رسانه حال حاضر در دنیا

  • رسانه‌های پرداختی
  • رسانه‌های مالکیتی
  • رسانه‌های به دست آوردنی

برای رسانه‌های پرداختی ppc می‌توان مثال Google Adwords و یا تبلیغات فیس‌بوک را زد. بهترین مثال برای رسانه‌های مالکیتی وب‌سایت‌ تان است، وب‌سایتی که البته از خوانندگان فعال خود برخوردار است، یا حتی مشتریانی که برای آن‌ها ایمیل ارسال می‌کنید، و سرانجام یک مثال برای رسانه‌های به دست آوردنی حساب‌های‌تان در شبکه‌های اجتماعی است.

مزایای حضور در دنیای دیجیتال

شناخت هدفمند مخاطب

شناخت دقیق از مشتریان، هسته اصلی فعالیت‌های بازاریابی است. هرچه شناخت مخاطب و توصیف کسب‌وکار از او، دقیق‌تر باشد، می‌توان امید بیشتری به موفقیت بازاریابی داشت.

آگاهی از محل جغرافیایی

می‌توانند بودجه محدود خود را فقط برای کسانی که در محدوده جغرافیایی آن‌ها حضور دارند خرج کنند و برندهای بزرگ می‌توانند با داشتن اطلاعات جغرافیایی، مشتری بالقوه هر شعبه خود در هر محله‌ای از شهرها را به درستی بیابند.

امکان تحلیل، آنالیز و بهینه‌سازی

امکان رصد دقیق نتایج،رمهم‌ترین مزیت دیجیتال‌مارکتینگ است. ابزارها و شاخص های تحلیلی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند همه اتفاقات، اعم از میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، مرجع آشنایی هر مشتری با کسب‌وکار، میزان درگیری او با محصولات، تاثیر تخفیف‌ها بر افزایش فروش، علت عدم خرید کاربران از یک فروشگاه اینترنتی و … به سادگی قابل مشاهده باشند.

نرخ بازگشت سرمایه مبتنی بر هدف

در بازاریابی سنتی، شما فقط برای تصرف آن رسانه، با چشمانی بسته وبدون توانایی محاسبه میزان اثربخشی، بودجه صرف می‌کنید. در نقطه مقابل، دیجیتال ‌مارکتینگ نه تنها به شما امکان اندازه‌گیری موفقیت هر کمپین را می‌دهد، نکته مهم‌تر این است که شما در دنیای آنلاین، فقط برای تحقق هدف نهایی هزینه می‎پردازید.

برخی اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

  • Call To Action

روشی است برای تحریک مخاطب جهت واکنش نشان دادن و در واقع انجام یک کار. به عنوان مثال، تقاضا از کاربر برای عضویت در وبلاگ جهت دریافت ایمیل یک نوع Call To Action محسوب می‌شود. عموماً عبارتی که به مثابه‌ی Call To Action در نظر گرفته می‌شود، یک عبارت نسبتاً دستوری است، مانند: «همین حالا در کانال تلگرام ما عضو شوید»، یا «برای دریافت ایمیل کلیک کنید» و … .

  • Bounce Rate یا نرخ پرش

یعنی تعداد کسانی که به وب‌سایت شما وارد می‌شوند اما هیچ اقدامی نمی‌کنند، یعنی مثلا بر روی هیچ کدام از لینک‌های شما کلیک نمی‌کنند و بلافاصله سایت را ترک می‌نمایند. هر اندازه بانس ریتِ یک سایت کمتر باشد بهتر است.

  • CTR یا نرخ کلیک

میزان نرخ کلیک‌هایی که بر روی تبلیغات شما و یا لینک‌های شما در موتور جستجو می‌شود به اعداد نمایش تبلیغات شما و یا لینک های شما در موتور جستجو گفته می شود. Impression به معنای تعداد بازدیدهای لینک شما توسط کاربران است. محاسبه‌ی دقیق CTR بدین صورت است که بایستی میزان کلیک‌ها بر میزان Impression تقسیم شده و ضرب‌در ۱۰۰ شود. مثلاً تبلیغ شما در گوگل ۱۰۰۰ بازدید داشته و ۵۰ نفر روی آن کلیک کرده‌اند. CTR برابر خواهد بود با ۰٫۰۵ ضرب‌در ۱۰۰ که می‌شود ۵ درصد.

  • Frequency

یعنی تعداد بازدید یک کاربر از یک تبلیغ در یک بازه‌ی زمانی.

فرض کنید که تبلیغ شما از Impression 15 برخوردار است و Frequency آن برابر است با ۳٫ این به معنای آن است که ۵ نفر صرفاً تبلیغ شما را دیده‌اند و از آن‌جا که هر یک از آن‌ها ۳ بار تبلیغ شما را دیده،Impression برابر شده با ۱۵٫

  • Conversion Rate یا نرخ تبدیل

نرخ تبدیل بر درصد مخاطبینی که در گوگل آنالیتیکس Google Analytics به یک هدفیGoal تبدیل شده باشند اطلاق می شود.

  • Landing Page یا صفحه فرود

وقتی یک کاربر بر روی لینک تبلیغ شما کلیک می‌کند، مهم است که آن صفحه مستقیماً ارتباط با محصول یا خدمت‌تان داشته باشد. در واقع آن صفحه که کاربر با کلیک بر روی تبلیغ شما به آن وارد می‌شود صفحه‌ی فرود نامیده می‌شود و به نوعی اولین تصویر از برند شما را در ذهن کاربر شکل می‌دهد.

ابزارهای اصلی دیجیتال مارکتینگ

همان‌گونه که دنیای دیجیتال مارکتینگ روز به روز در حال گسترده شدن است، بازاریابان دیجیتال نیز می‌توانند به تعداد بسیاری از گزینه‌ها جهت بازاریابی دسترسی داشته باشند. به همین سبب با ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ و با مواجه شدن با گزینه‌های متعدد، بر بازاریاب لازم است که پس از تحقیق و آنالیز از بهترین و سودآورترین گزینه‌ها برای تبلیغ محصولات و یا خدمات کسب و کار استفاده کند.

عبارتند از :

  • سئو سایت
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی با محتوا
  • تبلیغات گوگل
  • ویدئو مارکتینگ
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات درون موبایلی
  • تبلیغات بنری و کلیکی
  • پادکست مارکتینگ

هنر یک دیجیتال مارکتر در این است که با در نظر گرفتن شرایط محصولات و خدمات، رقبا، شرایط مشتریان بالقوه و موارد از این قبیل تشخیص دهد که کدامین عناصر بازاریابی دیجیتال می‌توانند مفیدتر و سودآورتر باشند. در پایان متن، باری دیگر به این عناصر دیجیتال مارکتینگ باز خواهم گشت.

استراتژی‌های رایج در دیجیتال مارکتینگ

صرف استفاده از اینترنت برای تبلیغ محصولات و یا خدمات نمی‌تواند بازده خوبی داشته باشد، بلکه با توجه به حضور سرسخت رقبا در دیجیتال مارکتینگ بایستی از یک یا چند استراتژی مؤثر برای حضورِ پر رنگ در دنیای دیجیتال برخوردار باشید؛ آن زمان است که امیدی برای دست‌یابی به موفقیت خواهید داشت.

  • پرسونای خریداران خود را ایجاد کنید

برای چه کسانی بازاریابی می‌کنید. بهترین استراتژی بازاریابی دیجیتال این است که برپایه شخصیت یا پرسونای خریداران ایجاد شود و اولین قدم در استراتژی ساخت پرسونای خریداران است.

چه نوع اطلاعاتی باید برای پرسونای خریدارانتان جمع آوری کنید

  • اطلاعات کمی (دموگرافیک) مانند:موقعیت، سن، درآمد، عنوان شغلی
  • اطلاعات کیفی (روانشناسی) مانند: اهداف، چالش ها...

  • شناسایی اهداف و ابزار بازاریابی دیجیتالی

اهداف بازاریابی شما باید به اهداف کسب و کارتان متصل باشد. بطور مثال، اگر هدف کسب و کار شما افزایش 20 درصدی درآمد باشد یا هدف شما به عنوان یک بازاریاب ممکن است افزایش 50 درصدی لید یا مخاطب از طریق وب سایت باشد تا از این طریق شرکت خود را به موفقیت نزدیکتر کنید. هدف شما هرچه هست، باید بدانید که چگونه آنرا اندازه گیری کنید، مهم تر از آن اینکه در واقع قادر به اندازه گیری آن باشید(بطور مثال، ابزار بازاریابی دیجیتال مناسب در اختیار داشته باشید). چگونه کارآیی استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را اندازه گیری می‌کنید؟

  • ارزیابی دارایی های دیجتال شما

رسانه‌های شما شامل تمام رسانه‌هایی است که به برند یا شرکت شما متعلق باشد ، از جمله وب سایت شما، پروفایل شبکه‌های اجتماعی، محتوا یا تصاویر وبلاگ. رسانه‌های شما آن‌هایی هستند که کسب و کار شما کنترل کامل آن‌ها را در دست داشته باشد. همچنین می‌تواند شامل برخی از محتواها خارج وب سایت شما باشد، مانند یک وبلاگ که آن را در medium منتشر می‌کنید.

  • بررسی و برنامه‌ریزی برای رسانه‌هایی که متعلق به خودتان است

در بازاریابی دیجیتال، کانال هایی وجود دارند که متعلق به شما هستند و تقریبا همیشه محتوا را شکل می‌دهند. هر پیامی که برند شما منتشر می‌کند بطور عمومی می‌تواند به عنوان محتوا طبقه بندی گردد. مانند یک صفحه از سایت شما، توضیحات محصول، پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی، اطلاعات اینفوگرافیک یا پست‌های شبکه‌های اجتماعی. پس میتوان گفت تولید محتوای با کیفیت و یونیک به شما کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان سایتتان را به مخاطب (لید) و مشتری تبدیل کنید و کمک می‌کند تا برندینگ شما ارتقا پیدا کند. همچنین می‌توانید رتبه خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید.

محتوای موجود خود را بررسی کنید. یک برنامه محتوای ایجاد کنید.

  • بررسی و آنالیز رسانه ها خود

با انجام دادن این موارد و در نهایت ایجاد یک استراتژی کسب و کار، گام بزرگی در استفاده‌ی بهینه از دیجیتال مارکتینگ برخواهید داشت و نتیجه و یا نتایج بهتری از تلاش‌های‌تان در بازاریابی دیجیتال کسب خواهید کرد.

طراحی استراتژی دیجیتال مارکتینگ

چگونه از تمامی ظرفیت‌های تبلیغات در فضای دیجیتال استفاده کنیم؟

برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

ایجاد یک استراتژی برند

با ایجاد استراتژی برند می‌توانید به این مهم دست پیدا کنید که چه کسانی مشتریان‌تان هستند و در چه مکانی می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید؟ این امر زمانی می‌تواند مهم‌تر جلوه دهد که در نظر داشته باشید که مخاطبان درست می‌توانند بازگشت سرمایه‌ی (ROI) خوبی به همراه داشته باشند و مخاطبان نادرست صرفاً موجب اتلاف زمان و انرژی و هزینه می‌گردند.

  • متناسب به کسب و کار خود مشتریان خود را دسته بندی کنید

فرضاً شما در حال راه اندازی یک فروشگاه آنلاین لوازم ورزشی هستید. یکی از دسته‌های انتخابی شما می‌تواند زنان ۲۴ تا ۳۵ سالی باشد که به دنبال تناسب اندام هستند. پس از دسته بندی مخاطبین، نوبت آن رسیده که از خود بپرسید هدف هر یک از آن‌ها چیست؟ مثلاً در مثالی که زدم، هدف این دسته رسیدن به بهترین وجه از تناسب اندام است و طبعیتاً هر یک از آن‌ها خواهان آن اند که به این «بهترین وجه از تناسب اندام» در سریع‌ترین زمان ممکن دست یابند.

با این کار به چند هدف رسیده ایم:

  1. مخاطبین‌تان را تشخیص داده‌اید.
  2. توانسته اید مخاطبین‌تان را دسته بندی‌شان کنید.
  3. تعیین کرده اید که عمده‌ی هدف آن‌ها چیست و به عبارت بهتر دقیقاً به دنبال چیستند؟

مخاطبین‌تان از کدام رسانه یا کانال بیشتر استفاده می کنند؟

این رسانه ها ممکن است یکی از شبکه‌های اجتماعی باشند، ممکن است یک وب‌سایت یا وبلاگ خاص باشد و یا ممکن است کلِ موتور جستجو را در بر گیرد.

پس از تعیین امر نیز، نوبت به آن می‌رسد که هدف اصلی‌تان از دسته بندی کردن مخاطبین را عملی کنید. در این راستا، برای هر یک از دسته‌ها بایستی ۲ مورد را مد نظر داشته باشید:

  • تعیین هدف کسب و کار در ارتباط با هر یک از این دسته‌ها
  • کشف ارزش مشترک بین دسته ها

مثال :

در همان مثالی که در بالا در مورد زنان بین ۲۴ تا ۳۵ سال زده شد، و گفته شد که هدف اصلی‌شان رسیدن به بهترین وجه از تناسب اندام در سریع‌ترین زمان ممکن است، هدف اصلی کسب و کار شما در ارتباط با این دسته باید تولید کفش‌های ورزشی مناسب و یا هر ابزاری که در راستای رسیدن به تناسب اندام مفید است باشد.

انتخاب ابزار دیجیتال یا کانال عالی برای ارتباط برقرار کردن

در مثال قبلی برای خانم‌های ۲۴ تا ۳۵ ساله، هدف شما فروش کفش‌ها و در کل محصولاتی بود که در راستای دست‌یابی هر یک از این خانم‌ها به بهترین وجه از تناسب اندام به کارشان می‌آید.

ممکن است از تمامی کانال‌های موجود مطلع نباشید، اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. حدس بزنید، امتحان کنید و به همین ترتیب به پیش بروید. به عنوان مثال، برای همین دسته‌ی خاص ممکن است هر یک از کانال‌های اینستاگرام، فیس‌بوک، توییتر و پینترست مفید باشند.

پس از تشخیص یک یا چند کانال برای برقراری ارتباط با مخاطبین در هر دسته، بایستی تعیین کنید که چه کارهایی را قرار است در هر یک از کانال‌ها انجام دهید؟

در تهیه محتویات و نوع کانال ارتباطی انعطاف پذیر باشید. هر اندازه اطلاعات شما از مخاطبین‌تان بیش‎تر شود، بیش‌تر به آن‌ها نزدیک خواهید شد.

برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار خود از کجا شروع کنیم؟

با طراحی یک وب‌سایت آغاز کنید

یکی از مهم‌ترین دارایی‌های شما در دنیای دیجیتال مارکتینگ بازدید کننده‌های وب‌سایت‌تان هستند.

طراحی سایت، اساسی‌ترین کار در راستای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارتان است. در واقع وب‌سایت منبعی عالی برای ارائه‌ی اطلاعات و ابزاری مناسب جهت فروش محصولات و یا خدمات‌تان است.

از طریق وب‌سایت است که می‌توانید اطلاعات‌ در باب نام تجاری‌تان، محصولات‌تان، خدمات‌تان و موارد این قبیل را به کاربران به بهترین شکل ممکن منتقل کنید. به خاطر داشته باشید که برخی از روش‌های بازاریابی دیجیتال، که در ادامه به آن‌ها خواهم پرداخت، از جمله تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، استفاده از گوگل ادوردز و موارد از این قبیل، عمده‌ هدف‌شان سوق دادن کاربران به وب‌سایت‌تان است، یعنی به نوعی این وب‌سایت‌تان است که مقصد برخی از روش‌های بازاریابی دیجیتال می‌باشد.

از هر طریقی که میزان بازدید آنها و ترافیک سایت را افزایش دهید، سود برده‌اید. هر یک از آن‌ها در وهله‌ی اول یک بازدیدکننده است و اگر فرآیندهای بازاریابی را به خوبی انجام دهید می‌توانید آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید.

مسلما طراحی سایت و جذب بازدید کننده راحت نیست و نیاز به یک شرکت طراحی سایت متخصص خواهید داشت تا بتواند علاوه بر طراحی سایت، اصول مربوطه به دیجیتال مارکتینگ مانند سئو داخلی سایت پیاده سازی نماید.

نکته مهم: پایه‌ای‌ترین اصلی که در جذب کاربران و تبدیل آن به مشتری «فعال بودن» است.

باید وب‌سایت شما فعال باشد و بتواند هر روز اطلاعات جدید به مخاطبین و بازدید کنندگان خود ارائه دهد. این امر به سبب آن است که کاربران اینترنت، خصوصاً در دنیای امروز، به محض آن که ببینند یک وب‌سایت کم کار است کم‌تر به آن سر می‌زنند و به دلیل وجود گزینه‌های متعددِ دیگر، روی به سوی آن‌ها آورده و سعی می‌کنند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق سایر وب‌سایت‌ها حاصل کنند.

یکی دیگر از اصول مهم در طراحی سایت، «داشتنِ یک وب‌سایت ریسپانسیو» است.

در حال حاضر بخشی بزرگی از کاربران اینترنت را کاربران گوشی‌های هوشمند تشکیل می‌دهند یعنی اینکه که طراحی یک وب‌سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا باید سازگار با انواع تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ باشد. در صورتی عدم سازگاری ظاهر یک وب‌سایت با گوشی هوشمند، بخش عمده‌ای از کاربران از دست خواهند رفت و این برابر است با ضرری بزرگ.

موارد این قبیل بسیار اند و سعی من این است که در ادامه به تدریج به برخی از آن‌ها اشاره داشته باشم. اما در اینجا بد نیست به طور خلاصه به برخی پرسش‌های اساسی که باید در ابتدای کارتان در مورد وب‌سایت‌تان از خود بپرسید اشاره داشته باشم، پرسش‌هایی مانند پرسش‌های زیر:

  • آیا وب سایت با گوشی سازگار است؟
  • آیا انعکاس دهنده‌ی برند من است؟
  • آیا توانایی آن دارد که حداقلِ حداقل موجب افزایش آگاهی از برند شود؟
  • آیا در وب‌سایت من دسترسی به محصولات و خدمات به آسانی صورت می‌پذیرد؟
  • آیا وب‌سایت من توانایی رقابت با وب‌سایت‌های رقیب را دارد؟

سرعت سایت را جدی بگیرید

نکته مهم: هر وب‌سایت زیر ۱۰ ثانیه فرصت دارد که کاربر را در خود نگاه دارد.

بنابراین اگر وب‌سایت‌تان نتواند در این زمان کاربر را در خود نگاه دارد او سایت را ترک کرده و درصدد برطرف ساختنِ نیاز خود از طریق وب‌سایتی دیگر برمی‌آید.

این امر به سبب آن است که کاربر پیش‌تر می‌داند که چه می‌خواهد و با آن نیت اقدام به جستجو در موتورهای جستجو می‌کند. اگر وب‌سایت شما نتواند در سریع‌ترین زمان ممکن توقعات و نیازهای او را برآورده سازد، او را از دست خواهید داد.

اینجاست که اهمیت دسترسی آسان به محصولات، خدمات و البته اطلاعات در وب‌سایت شما نمایان می‌شود. کاربری که به دنبال یک محصول خاص و یا یک مقاله‌ی خاص است، اگر نتواند آن را در وب‌سایت شما به سرعت پیدا کند، دلیلی برای ماندن در وب‌سایت نمی‌بیند و خیلی سریع از آن خارج می‌شود.

مطالب در مورد اهمیت طراحی ‌سایت و هم‌چنین اصول صحیح برای داشتنِ یک وب‌سایت موفق در دیجیتال مارکتینگ بسیار اند و نمی‌توان به تمامی آن‌ها در این نوشتار پرداخت، اما می‌توان مهم‌ترین‌شان را در نظر داشت و اشاره‌ای نسبتاً مختصر به آن کرد. من سعی می‌کنم همین کار را انجام دهم و بنابراین علاوه بر آن چه که در بالا گفتم در ادامه به برخی مواردِ دیگر خواهم پرداخت.

اگر تا اینجای کار خسته شده‌اید، بد نیست که یک استراحت کوتاه داشته باشید تا ادامه مقاله را با یکدیگر از سر بگیریم.

اهمیت نام دامنه

نام دامنه در واقع همان آدرس وب‌سایت شما ست. مثلاً www.google.com نام دامنه‌ی وب‌سایت گوگل است، یا www.ezweb.ir دامنه‌ی وب‌سایت شرکت ایزی وب. این نام دامنه به سبب آن که در شرایط مختلف، هم شما و هم کاربران‌تان، با آن سروکار دارید از اهمیتی بالا برخوردار است.

برای انتخاب یک نام دامنه‌ی مناسب، باید چند مورد را رعایت کنید. نخست آن که این نام دامنه باید مرتبط با فعالیت شما باشد، یعنی به نوعی مستقیم یا غیر مستقیم باید نشان دهنده‌ی زمینه‌ی وب‌سایت شما یا زمینه‌ی کسب و کار شما باشد. مثلاً نام دامنه‌ی ezweb.ir مستقیماً نشان می‌دهد که در این وب‌سایت اطلاعات مربوط به طراحی سایت را خواهید یافت.

دوم آن که این نام باید تا حد امکان ساده و مختصر باشد تا بتواند به راحتی در ذهن بماند. به عنوان مثال، همان دامنه‌ی ezweb.ir در عین آن که مستقیماً به زمینه‌ی سایت اشاره دارد بسیار ساده و مختصر است و به سادگی در ذهن باقی می‌ماند.

سوم آن که این نام دامنه باید از لحاظ سئو نیز ارزش داشته باشد. من در ادامه به سئو خواهم پرداخت، اما همین قدر برای اکنون کافی است که اگر مثلاً مسئولان هتل Bora Bora بخواهند یک وب‌سایت برای هتل‌شان طراحی کنند، نباید صرفاً به آدرس BoraBoraHotels.com بسنده کنند، بلکه می‌توانند علاوه بر این آدرس، آدرسِ BBHotels.com را نیز خریداری کرده و کاری کنند که کاربران با وارد کردن آدرسِ دوم نیز به آدرس اول هدایت شوند.

البته این امر نباید موجب این بدفهمی شود که اگر چنین است، پس می‌توان صدها نام دامنه خرید و همه‌ی آن‌ها را به یک نام دامنه ریدایرکت کرد. در واقع BBHotels.com هم نام کوتاهی ست برای این دامنه و هم آن که ممکن است توسط بسیاری از کاربران وارد شود و برای همین است که داشتنِ آن نیز ممکن است مفید باشد، همین و بس.

چهارم آن که در حال حاضر رایج‌ترین پسوندها، .net، .com، .org و .ir هستند، اما بد نیست بدانید که اکثر کاربران پس از وارد کردن آدرس سایت به طور ناخودآگاه پسوند .com را وارد می‌کنند. لذا بهتر است سعی کنید از این پسوند برای نام دامنه‌تان استفاده نمایید.

پنجم و دست آخر آن که سعی کنید از ارقام، سمبل‌ها و موارد غیر رایج در نام دامنه‌ تان استفاده نکنید. حفظ کردن این موارد بسیار دشوار است (به خاطر داشته باشید که بهترین نام دامنه، نامی ست کوتاه، ساده و در نتیجه به یاد ماندنی).

سئو سایت یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

دیجیتال مارکتینگ چیزی نیست جز ابزار نشانه قراردادن مخاطبین هدف. این به آن خاطر است که در عمده‌ی موارد مخاطبین با جستجوی یک کلمه کلیدی وارد یک صفحه از وب‌سایت می‌شوند و به این ترتیب می‌توان گفت که هر یک از آن مخاطبین که کلمه‌ی کلیدی X را جستجو کرده و می‌کنند، مستقیماً کسانی هستند که به دنبال کلمه کلیدی X اند و لذا می‌توان گفت که دقیقاً مخاطبینی هستند که می‌توان محصولات و یا خدمات مرتبط با کلمه کلیدی X را به آن‌ها فروخت.

اما برای مانور دادن روی این کلمه کلیدی X و وارد کردن مخاطبینی که به دنبال کلمه کلیدی X اند به وب سایت، دو راه وجود دارد:

  • استفاده از سئو
  • استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل

سئو راهی است برای قرار دادن اصولیِ سایت در بهترین جایگاه و رتبه در موتورهای جستجو. یعنی با رعایت اصول سئو سایت، مطالب سایت در رتبه‌های اول موتورهای جستجو قرار خواهند گرفت. الگوریتم‌های موتورهای جستجو، خصوصاً گوگل، پیچیده‌اند و به همین دلیل بایستی اصول سئو در ارتباط با این الگوریتم‌ها رعایت شوند. خوشبختانه اصول مفیدِ بسیاری در ارتباط با سئو معرفی شده اند و در بخش مقالات ایزی وب به آن مفصل پرداخته ایم. در ادامه به مهم‌ترین اصول سئو در حال حاضر اشاره میکنم.

مهم‌ترین اصول سئو!!!

از اساسی‌ترین اصول سئو استفاده از کلمه کلیدی مناسب است. این کلمه کلیدی باید چند بار، البته نه کم و نه زیاد، بین ۰٫۰۵ درصد تا ۲٫۵ درصد در متن، تکرار شود. کلمه کلیدی انتخابی‌تان باید در زمره‌ی کلمات پر سرچ بوده و هم‌چنین مستقیماً با موضوع مطلب شما در ارتباط باشد.

در سال ۲۰۲۰ بیشتر بر استفاده از کلمات کلیدی متوسط تا طولانی تاکید می‌شوند و نه کلمات کوتاه.


مثال:

در حال حاضر استفاده از کلمه کلیدی «خواص لیمو برای کاهش وزن» بهتر از کلمه کلیدی «لیمو» است. دلیل این امر را نمی‌توان در اینجا توضیح داد، اما صرفاً برای اشاره باید گفته شود که این امر به سبب الگوریتم نسبتاً جدید گوگل با نام «الگوریتم رنک برین» است.

استفاده از عنوان مناسب

هر یک از مقالات شما باید عنوانی بسیار مناسب داشته باشند، زیرا در نمایش جستجوها در موتورهای جستجو اولین و بزرگ‌ترین موردی که از مطلب وب‌سایت شما برای کاربر نمایش داده می‌شود «عنوان» یا همان «تگ عنوان» است. این تگ عنوان، باید در وهله‌ی اول حاوی کلمات کلیدی و در وهله‌ی دوم «احساسی» باشد.

منظور از «احساسی» این است که این عنوان باید به گونه‌ای باشد که بتواند بر روی کاربر تأثیر گذاشته و میل او را برای کلیک بر روی لینک مطلب وب‌سایت شما افزایش دهد. مواردی که موجب افزایش «احساسی» بودن یک عنوان می‌شوند عبارت اند از:

  • استفاده از کلمات قوی مانند «اثبات شده به روش علمی»، «ساده»، «آسان»، «قطعی»، «رایگان» و
  • استفاده از اعداد و ارقام
  • لحن صمیمانه

استفاده از تگ متای مناسب

به جز تگ عنوان، موردی دیگر که به هنگام نمایش وب‌سایت شما در موتورهای جستجو قابل مشاهده است، تگ متا می‌باشد. تگ متا توضیحی مختصر در مورد مطلب به کاربر می‌دهد و اگر به خوبی نوشته شده باشد می‌تواند در افزایش میل او برای کلیک بر روی مطلب مؤثر باشد.

برای نوشتن یک تگ متای مناسب، باید :

  • حتماً از کلمه کلیدی در آن متن استفاده کنید
  • به مانند تگ عنوان این تگ را نیز احساسی بنویسید و از کلمات قوی در آن استفاده کنید
  • حتماً تا جایی که می‌توانیر متن تان شیوا و صمیمی باشد تا بتوانید به بهترین نحو از این ۳۲۰ کارکتر استفاده نمایید.

اطمینان از ریسپانسیو بودن وب‌سایت

در بالا در مورد ریسپانسیو بودن وب‌سایت توضیح دادم. این مورد نیز از جمله اساسی‌ترین اصول سئو است، بنابراین حتماً بایستی از ریسپانسیو بودن وب‌سایت‌تان اطمینان حاصل کنید. با مراجعه به وب‌سایت https://search.google.com/test/mobile-friendly و وارد کردن آدرس وب‌سایت‌تان می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آیا سایت شما با نمایش در گوشی و تبلت سازگار است یا نه؟

استفاده‌ی درست از بک لینک

لینکی که از سایتی دیگر به سایت شما داده شده باشد را بک لینک می‌گویند. در حال حاضر، اندکی از اهمیت بک لینک برای سئو کاسته شده، اما همچنان اهمیت آن کم نیست.

در گذشته به هر نحوی از بک لینک استفاده می‌کردند، اما در حال حاضر، با توجه به برخی از سیاست‌های گوگل، برخی بک لینک‌ها «خوب» محسوب می‌شوند و برخی «بد». بک لینک خوب بک لینکی است که:

  • از سایتی مرتبط با وب‌سایت شما لینک شده باشد
  • در بدنه‌ی یک متن یا محتوا وجود داشته باشد 
  • از وب سایتی معتبر گرفته شده باشد
  • از وب سایتی به زبان آی پی کشور مشترک با وب سایت شما باشد.

استفاده‌ی صحیح از هدینگ‌ها

هر مقاله باید از چند زیر عنوان برخوردار باشد، هر یک از این زیر عنوان‌ها را می‌توان با هدینگ مشخص کرد. مثلاً در همین متن، زیر عنوان «دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده» به وسیله‌ی هدینگ تعیین شده.

گفته می‌شود که گوگل در مواجهه با یک متن، ابتدا هدینگ‌ها را بررسی کرده و پس از آن اقدام به بررسی محتوا می‌کند. نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از این هدینگ‌ها به این صورت است که عنوان یا همان تگ عنوان باید هدینگ ۱ باشد، زیر عنوان‌های اصلی هدینگ ۲ و زیر عنوان‌های این هدینگ‌های ۲ با استفاده از هدینگ ۳ انجام شوند.

مثلاً در همین متن، عنوان با هدینگ ۱ تعیین شده، زیر عنوان استراتژی‌های بازاریابی با هدینگ ۲ و زیر عنوانِ این زیر عنوان تحت عنوان استراتژی برند با هدینگ ۳٫

داشتن محتوای مناسب

محتوای ازشمند از جمله مهم‌ترین موارد برای سئو سایت است. این محتوا است که در درجه‌ اول می‌تواند کاربر را به سوی سایت جذب کند. محتوایتان بایستی :

  • حتماً جدید و به روز باشد.
  • برای مخاطب هدف مفید باشد، یعنی اطلاعات مورد نیاز در مورد کلمه کلیدی‌ای که کاربر با آن وارد سایت‌تان شده را تأمین کند
  • روان و سلیس باشد.
  • جامع و کامل باشد.

استفاده‌ صحیح از لینک‌ سازی داخلی

بایستی بتوانید کاربران را مدت بیشتری در سایت‌تان نگاه دارید. برای این کار یکی از مفیدترین ابزارها استفاده‌ی صحیح از لینک‌های داخلی است. سعی کنید در هر محتوا یک یا چند لینک داخلی مفید قرار دهید، اما به خاطر داشته باشید که این لینک‌های داخلی باید از طرف مطالب کم‌اهمیت‌تر به مطالب با اهمیت‌تر باشند.

طراحی زیبا و تاثیرگذار

اگر طراحی وب‌سایت‌تان زیبا نباشد و نتواند با معیارهای جدید یک کاربر هماهنگ باشد، کاربر خیلی سریع سایت‌تان را ترک خواهد کرد. بنابراین حتماً سعی کنید از طراحی زیبا و جدید برای وب‌سایت‌تان استفاده کنید تا میل کاربر برای ماندن در سایت و مراجعه‌ی دوباره و چندباره افزایش یابد.

اصول سئو بسیار اند و حدود ۲۰۰ مورد تخمین زده میشوند، همان‌طور که در بالا گفتم، نمی‌توان به تمامی آن‌ها در متنی کوتاه اشاره داشت.

یک هدیه ویژه برای شما که تا اینجا با ما بودید. ما شما را به دیدن یک ویدیو آموزش کاربردی سئو که توسط مدیر دیجیتال مارکتینگ ایزی وب آقای پارسا طاهری تهیه شده و به رایگان منتشر کرده ایم جلب می کنیم. امیدواریم که برای شما مفید باشد.

تبلیغات گوگل (Google Adwords)

گوگل ادوردز یا گوگل ادز

سئو اگر کلی فایده داشته باشد، یک نقطه ضعف دارد و آن دیر بازده بودن‌اش است. یعنی باید با رعایت اصول سئو مدت زمانی نسبتاً طولانی صبر کنید تا نتیجه ببینید. اما این ماجرا در گوگل ادوردز یا تبلیغات گوگل وجود ندارد.

شما با پرداخت مبلغی به گوگل می‌توانید برای برخی از کلمات کلیدی مورد نظرتان سفارشی عمل کنید. مثلاً می‌توانید از گوگل درخواست کنید که برای کلمات کلیدی x، y و z وب‌سایت شما را بالای تمامی نتایج جستجو قرار دهد.

البته این امر، نیازمند طی فرآیندهایی است، که البته همه‌ی آن‌ها را می‌توانید از طریق برخی شرکت‌ها که کار تبلیغات گوگل را انجام می‌دهند به سرانجام برسانید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که در صورت استفاده از تبلیغات گوگل، به هنگام نمایش وب‌سایت شما در موتورهای جستجو یک عبارت با عنوان Ad در کنار لینک وب‌سایت شما قابل مشاهده خواهد بود تا کاربران دریابند که وب‌سایت شما از طریق تبلیغ گوگل در بالاترین موقعیت نمایش داده می‌شود.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از عناصر بسیار اساسی در دیجیتال مارکیتنگ، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است. در دنیای امروز، هر یک از این رسانه‌ها از مخاطبینی بسیار برخوردار اند و به همین دلیل برای عقب نماندن از سایر رقبا، هر کسب و کاری باید از این رسانه‌ها جهت بازاریابی استفاده کند.

اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که بازاریابی شبکه های اجتماعی باید به نحو اصولی و صحیح صورت گیرد تا بتواند بازده خوبی داشته باشد، در غیر این صورت حتی احتمال آسیب به وجهه‌ی برند نیز وجود دارد.

برخی از این رسانه‌های اجتماعی که در حال حاضر مخاطبینی بسیار دارند و کسب و کارها نیز برای انجام بازاریابی رسانه‌های اجتماعی از آن‌ها استفاده می‌کنند، عبارت اند از: فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، پینترست و لینکدین.

برای استفاده از این شبکه‌های اجتماعی بایستی:

  • یک صفحه برای کسب و کارتان ایجاد کنید.
  • سعی کنید از راه‌های مختلف (که البته اساسِ کار اینجاست) اقدام به افزایش دنبال کنندگان کنید.
  • سعی کنید با استفاده از اصول مربوط به هر یک از شبکه‌های اجتماعی، درصدد تبلیغ محصولات و یا خدمات‌تان برآیید.

ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ

امروزه از ویدئو مارکتینگ به مثابه‌ی یکی از بهترین و پر بازده ترین عناصر دیجیتال مارکتینگ نام می‌برند. این امر به سبب آن است که:

  • کاربران، خصوصاً کاربران گوشی‌های همراه، تمایل زیادی به مشاهده و به اشتراک گذاری ویدئو دارند.
  • یوتیوب در حال حاضر دومین موتور جستجو بعد از گوگل است.
  • در ویدئو امکانات بسیاری برای ارائه‌ی تبلیغ در مورد برند و محصولات و خدمات برند وجود دارد.
  • زیرا ۴ دقیقه ویدئو = یک مقاله ۵ هزار کلمه‌ای، همراه با گرافیک و جذابیت بهتر، برای مخاطب.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از اولین روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که از زمان معرفی اینترنت به جهانیان مورد استقبال کسب‌وکارها قرار گرفته است. با توجه اینکه درصد زیادی از مردم در سراسر جهان روزانه حداقل یک‌بار ایمیل خود را چک می‌کنند، استفاده از این ابزار راه‌حل بسیار خوبی برای ارتقای کسب‌وکار محسوب می‌شود.

۱۰ مزیت ایمیل مارکتینگ:

  • راه‌اندازی آسان

اجرای این روش نیاز به یک تیم حرفه‌ای ندارد. با استفاده از ابزارها و الگوهای موجود برای ایمیل مارکتینگ، به‌راحتی و با صرف زمان و هزینه کمتر نسبت به تبلیغات سنتی، می‌توانید کمپین ایمیل خود را ایجاد کنید.

  • هدفمند‌سازی، تجزیه و تحلیل

با توجه به در دست داشتن داده‌های مشترکین که خود هنگام ثبت‌نام در لیست ایمیل در اختیار شما گذاشته‌اند، امکان ارسال هدفمند و تجزیه‌وتحلیل نتایج وجود دارد. از این طریق می‌توانید به‌صورت دقیق متوجه شوید چه کسی ایمیل را باز کرده و یا بر لینک آن کلیک کرده است. درصورتی‌که با مارکتینگ در تلویزیون، رادیو، بیلبود و … امکان دنبال کردن عملکرد مخاطبان وجود ندارد.

  • گسترش ارتباط با مشتریان

ایمیل مارکتینگ ازجمله روش‌هایی است که باعث تداوم ارتباط کسب‌وکارها با مشتریان سابق، جذب مشتریان جدید و تشویق مخاطبان غیرفعال به ادامه ارتباط می‌شود.

  • قابلیت اشتراک‌گذاری

مشترکین به‌راحتی می‌توانند تنها با کلیک بر روی یک دکمه، ایمیل‌ها را برای دوستان و آشنایان خود ارسال کنند و از این طریق برند شما را به آن‌ها معرفی کنند.

  • دسترسی آسان

مردم در سراسر جهان از راه‌های مختلفی مانند کامپیوتر، موبایل، تبلت و غیره به ایمیل خود دسترسی دارند و با توجه به گستردگی و آسان بودن استفاده از ایمیل‌ها، این راهکار می‌تواند مارکتینگ را برای شما تسهیل کند.

  • هزینه و زمان کمتر

بدون توجه به اینکه خودتان مسئول راه‌اندازی سیستم ایمیل مارکتینگ باشید یا یک آژانس تبلیغاتی دیجیتال این کار را برای شما انجام دهد، این روش در مقایسه با سایر راه‌های مارکتینگ، بسیار ارزان و مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود. در این روش، امکان ارسال هزاران ایمیل با صرف وقت و انرژی کمی وجود دارد.

  • نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالا

با توجه به هدفمندی ایمیل مارکتینگ و دسترسی به مخاطبان هدف و همچنین صرف هزینه کم برای این روش، نرخ بازگشت سرمایه در مقایسه با سایر روش‌های مارکتینگ بیشتر است. به‌طور متوسط، به ازای صرف هر ۱ دلار در ایمیل مارکتینگ، ۴۰ دلار به دست می‌آید.

  • قابلیت تقسیم‌بندی فهرست ایمیل ها بر اساس علایق مشتریان

به‌منظور ارسال ایمیل برای مخاطبینی که علاقه‌مند به دریافت ایمیل هستند و همچنین ارسال ایمیل‌های مرتبط با علایق مشترکین، تقسیم‌بندی فهرست ایمیل‌ها کاری ضروری است. این تقسیم‌بندی بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از مشترکین از راه‌های مختلف مانند داده‌های ثبت‌نام، نظرسنجی‌ها، رفتار کاربران در وب‌سایت و … به دست می‌آید.

  • قابلیت شخصی‌سازی

با استفاده از تقسیم فهرست ایمیل به گروه‌های کوچک‌تر، می‌توان برای هر بخش از مشترکین خود ایمیل‌های مرتبط با علاقه‌مندی‌های همان بخش را ارسال کرد و از این طریق نرخ بازگشایی و کلیک کمپین‌های ایمیلی را افزایش داد.

  • قابلیت سنجش (track)

ابزارهای ایمیل مارکتینگ امکان دنبال کردن شاخص‌هایی مانند نرخ بازگشایی، نرخ کلیک و … را به کسب‌وکارها می‌دهد. با استفاده از تجزیه‌وتحلیل نتایج به‌دست‌آمده، می‌توان به‌راحتی متوجه مشکلات موجود در کمپین شد و در جهت رفع مشکلات و بهینه‌سازی کمپین تلاش کرد.

نکته های ایمیل مارکتینگ

  • تقسیم‌بندی فهرست ایمیل‌ها: تقسیم فهرست ایمیل‌ها بر اساس اطلاعات مشترکین.
  • شخصی‌سازی: ارسال ایمیل‌های مرتبط با هر مخاطب بر اساس اطلاعات مشترکین.
  • اتوماسیون: ارسال ایمیل‌های خودکار در موقعیت‌های مختلف.
  • زمان‌بندی ارسال ایمیل: ارسال ایمیل در زمان‌های مناسب برای به دست آوردن بهترین نتیجه‌ها.
  • فرکانس ارسال ایمیل: فواصل زمانی ارسال ایمیل‌ها برای مخاطبان باید مناسب باشد به‌گونه‌ای که موجب ناراحتی کاربران نشود.

بازاریابی عملکردی یا performance marketing

بازاریابی عملکردی به‌منظور برطرف کردن نیاز بازاریابان به کاهش هزینه‌های تبلیغات و افزایش ROI به وجود آمده است.

درواقع، بازاریابی عملکردی قدرت را در اختیار تبلیغ‌دهندگان قرار می‌دهد. تبلیغ‌دهندگان عمل مورد نظر مثل خرید، ثبت‌نام، کلیک یا نصب را معین می‌کنند و در صورت کامل انجام شدن اقدام مورد نظر توسط مشتری یا موفق بودن تبلیغات، پول پرداخت می‌کنند.

درصورتی‌که در سایر روش‌های بازاریابی، پرداخت پول به موفقیت تبلیغات بستگی ندارد.

۱۰ نکته حیاتی در بازاریابی عملکردی

  • دنبال کردن (track) و اندازه‌گیری

به‌دلیل استفاده از تکنولوژی‌های جدید و پلتفرم‌های پیشرفته تبلیغات، همه KPIهای بازاریابی عملکردی قابل دنبال کردن (track) و اندازه‌گیری هستند.

  • توجه به پایین قیف بازاریابی

پرفورمنس مارکتینگ بر قسمت پایین قیف بازاریابی تأکید دارد. پایین قیف به هدف نهایی تبلیغات مانند فروش محصولات اشاره دارد.

  • سرعت بهینه‌سازی

به دلیل این‌که پرفورمنس مارکتینگ کاملاً بر اساس نتایج قابل‌اندازه‌گیری است، سرعت بهینه‌سازی در این نوع از بازاریابی بیشتر از سایر بازاریابی‌ها است.

  • سنجش لحظه ای ROI

بازاریابی عملکردی بر ROI تأکید دارد و همچنین امکان اندازه‌گیری ROI در لحظه (real-time) وجود دارد. درصورتی‌که در سایر روش‌های بازاریابی اندازه‌گیری میزان موفقیت کمپین سخت بوده یا مدتی پس از انجام کامل فرایند انجام می‌شود.

  • ریسک کمتر

میزان ریسک تبلیغ‌دهندگان کمتر است. به دلیل پرداخت پول به ازای موفق بودن تبلیغات، بودجه شما درپرفورمنس مارکتینگ در معرض خطر کمتری قرار می‌گیرد

  • مناسب انواع کسب‌وکارها

این نوع بازاریابی با انواع کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ سازگار است. راه‌اندازی بازاریابی عملکردی به بودجه زیادی نیاز ندارد؛ به همین دلیل کسب‌وکارهای کوچک با بودجه محدود نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین، کسب‌وکارهای بزرگ نیز با آگاهی از اثربخشی تبلیغات خود در پرفورمنس مارکتینگ حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند.

  • تعیین اهداف کمپین

قبل از راه‌اندازی کمپین‌های خود در بازاریابی عملکردی باید اهداف کمپین را در شبکه تبلیغاتی مشخص کنید؛ زیرا این اهداف هستند که معین می‌کنند تبلیغات در کجا و به چه کسانی نمایش داده شوند.

  • خلاقیت

شانس ایجاد خلاقیت در این نوع بازاریابی بالا است. بازاریابان عملکردی همواره به دنبال راه‌های جدید برای دستیابی به مخاطبین هدف در لحظه مناسب هستند.

  • تنوع قیمت‌گذاری مختلف

تنوع قیمت‌گذاری مختلف پرفورمنس مارکتینگ شامل موارد روبرو است: CPM (Cost Per Mille)، CPC (Cost Per Click)، CPL (Cost Per Lead)، CPA (Cost Per Action)، CPI (Cost Per Install) ...

  • همکاری ۳ جانبه

این نوع از بازاریابی، مثل مدل‌های قبلی تبلیغات حاصل همکاری سه بخش تبلیغ‌دهندگان (Advertiser)، شبکه‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی (Advertising Network) و ناشرین (Publisher) است.

شیوه‌های تبلیغات دیجیتال در بازاریابی عملکردی

کسب‌وکارها می‌توانند تبلیغات خود در رسانه‌ها را از ۲ روش مختلف مدیریت کنند. به‌منظور آگاهی از این روش‌ها موارد زیر را مطالعه نمایید:

  • خرید رسانه یا Media buying

همان‌طور که از اسم آن مشخص است، به فرایند خریدن رسانه‌هایی نظیر کانال تلویزیون، کانال رادیو، وب‌سایت یا اپلیکیشن باهدف تبلیغات، Media Buying می‌گویند.

  • شبکه تبلیغاتی یا Ad network

بسیاری از کسب‌وکارها برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود به شبکه‌های تبلیغاتی مراجعه می‌کنند؛ این روش دارای مزایای بیشتری نسبت به روش اول است.

می‌توان گفت، آسان‌ترین و درعین‌حال مطمئن‌ترین روش تبلیغات، سپردن فرایند تبلیغات به دست افرادی است که در این زمینه تخصص دارند. واضح است که مراجعه جداگانه به همه رسانه‌ها کاری زمان‌بر است، اما می‌توان به‌راحتی با مراجعه به شبکه‌های تبلیغاتی در وقت و هزینه صرفه‌جویی کرد.

سخن آخر

من اگر می‌خواستم به طور تخصصی به هر یک از عناصر دیجیتال مارکتینگ بپردازم، این متن شاید ۵۰ برابر این می‌شد. اما سعی کردم به طور مختصر و البته مفید به جنبه های پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ در فضای کسب و کار ایران بپردازم.

در پایان یک بار دیگر خاطرنشان می‌کنم که دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر از جمله بهترین ابزارها برای تبلیغ وبازاریابی است و اگر به طور اصولی و صحیح استفاده شود می‌تواند بازدهی‌ای بسیار بیش‌تر از آن چه که در تصورتان است داشته باشد. خوبی دیگری که این نوع بازاریابی دارد این است که برخلاف بازاریابی های سنتی با هزینه‌ای اندک می‌تواند صورت گیرد، و به همین دلیل نرخ بازگشت سرمایه‌ی خوبی هم دارد.

اگر به عنوان یک کسب و کار، تا کنون دیجیتال مارکتینگ را آغاز نکرده‌اید وقتِ آن است که دست به کار شوید،اما اگر آغاز کرده‌اید نیز وقتِ آن است که تمرکز و توجه بیش‌تری روی آن داشته باشید و استفاده‌ی اصولی‌تر و عمیق‌تری از آن نمایید.

امید‌وارم این مطلب برای‌ شما خواننده عزیز مفید بوده باشد.


پارسا طاهری
امتیاز:

ارسال دیدگاه‌ها‌


دیدگاه‌ها‌


در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

برچسب‌ها